/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Trailer - køb af ny, men hvad må jeg køre ~
Fra : Erik Andersen


Dato : 25-09-06 21:32

Jeg skal have købt mig en ny trailer! Men jeg kan ikke finde ud af hvad jeg
må køre med.
Jeg bliver totalforvirret af de regler - eller er det bare mig?
Min bil er en Opel Astra - egenvægt 1250 kg. og totalvægt 1850 kg.
Maksimallast 600 kg.
På min registreringsattest står der: "Påhængskrt. Stårste totalvægt
m/bremser: 1100 kg." og "Påhængskrt. Største totalvægt u/bremser: 650 kg."
Jeg formoder at "Påhængskrt." står for påhængskøretøj.
Nu er det sådan at det ikke er til at købe en trailer på 650 kg., så må jeg
køre med en på 750 kg. totalvægt uden bremser? Som jeg ser det, må den så
kun lastes til total 650 kg.?
Og så bliver jeg endnu mere forvirret når jeg læser
Link til Rådet for Større Færdselssikkerhed - klik her

eller her:

Skal jeg bruge kørekort B eller B/E? - se skema her

(sakset fra Brenderups hjemmeside)

Er der en der har en tommelfingerregel eller nogle udregninger der er
lettere?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Erik Andersen





 
 
Kim S (25-09-2006)
Kommentar
Fra : Kim S


Dato : 25-09-06 21:37

"Erik Andersen" <eandersn@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45183ce3$0$12691$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> På min registreringsattest står der: "Påhængskrt. Stårste totalvægt
> m/bremser: 1100 kg." og "Påhængskrt. Største totalvægt u/bremser: 650 kg."
> så må jeg køre med en på 750 kg. totalvægt uden bremser?
Nej, det må du ikke. 650kg er max uden bremser.
Så må du få vejet traileren ned.

Mvh, Kim



Carsten H. (25-09-2006)
Kommentar
Fra : Carsten H.


Dato : 25-09-06 22:16


"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
news:45183de9$0$84017$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Nej, det må du ikke. 650kg er max uden bremser.
> Så må du få vejet traileren ned.

Hvad vil det sige, at vejet traileren ned?





Martin Johansen [600~ (25-09-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 25-09-06 23:12

In article <45183de9$0$84017$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote:

> "Erik Andersen" <eandersn@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:45183ce3$0$12691$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > På min registreringsattest står der: "Påhængskrt. Stårste totalvægt
> > m/bremser: 1100 kg." og "Påhængskrt. Største totalvægt u/bremser: 650 kg."
> > så må jeg køre med en på 750 kg. totalvægt uden bremser?
> Nej, det må du ikke. 650kg er max uden bremser.
> Så må du få vejet traileren ned.
>
> Mvh, Kim

Jo han må.

Han må køre med en trailer som må lastes med 20 tons .. bare han ikke
putter mere end 650 kg i inkl trailerens egenvægt.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Tyfon (26-09-2006)
Kommentar
Fra : Tyfon


Dato : 26-09-06 07:52


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:martinlj-3BC7AD.00122826092006@sunsite.dk...
> In article <45183de9$0$84017$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
> "Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote:
>
>> "Erik Andersen" <eandersn@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
>> news:45183ce3$0$12691$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> > På min registreringsattest står der: "Påhængskrt. Stårste totalvægt
>> > m/bremser: 1100 kg." og "Påhængskrt. Største totalvægt u/bremser: 650
>> > kg."
>> > så må jeg køre med en på 750 kg. totalvægt uden bremser?
>> Nej, det må du ikke. 650kg er max uden bremser.
>> Så må du få vejet traileren ned.
>>
>> Mvh, Kim
>
> Jo han må.
>
> Han må køre med en trailer som må lastes med 20 tons .. bare han ikke
> putter mere end 650 kg i inkl trailerens egenvægt.
>
> --
> Med venlig hilsen,
> Martin Johansen, Kolding
> http://tuxx.dk/
> http://tuxx.dk/rodekassen.php



NEJ
Det er nemlig forkert og folk har midstet kørekort på den måde.

Man tager efter trailerens max vægt uanset hvvor meget du fylder i den

Maj



Jørgen L. (26-09-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 26-09-06 08:19

> NEJ
> Det er nemlig forkert og folk har midstet kørekort på den måde.
>
> Man tager efter trailerens max vægt uanset hvvor meget du fylder i den
>
> Maj

Jo, praksis er ændret så i dag er det laveste vægt enten trailers totalvægt
eller bils trækvægt, så hvis bilens trækvægt er mindre end trailer så er det
den man bruger.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D
LMC Lord Ambassador 560 RD
Garmin SP 2610, 2650 og GPS 12



blue (26-09-2006)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 26-09-06 08:32

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev i en meddelelse
news:4518d44d$0$75032$14726298@news.sunsite.dk:

> Jo, praksis er ændret så i dag er det laveste vægt enten trailers
> totalvægt eller bils trækvægt, så hvis bilens trækvægt er mindre end
> trailer så er det den man bruger.

Hvad mener du med, at "praksis er ændret"?



Jørgen L. (26-09-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 26-09-06 09:31

>> Jo, praksis er ændret så i dag er det laveste vægt enten trailers
>> totalvægt eller bils trækvægt, så hvis bilens trækvægt er mindre end
>> trailer så er det den man bruger.
>
> Hvad mener du med, at "praksis er ændret"?

I gamle dage var det sådan at det altid var totalvægt der gjaldt så
selv om du eks ikke må trække mere end 1000 kg. og der på traileren stod
2000 kg. ja så kom du over de 3500 kg hurtigt. men sådan er det ikke mere.
Nu er det laveste af de to der gælder, er trækvgen lavere end trailer er det
trækvægten man regner med, er det trailerens vægt der er lavere så er det
dens vægt man regner med.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D
LMC Lord Ambassador 560 RD
Garmin SP 2610, 2650 og GPS 12



blue (26-09-2006)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 26-09-06 10:08

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev i en meddelelse
news:4518e558$0$75041$14726298@news.sunsite.dk:

> I gamle dage

Ja, det må godt nok være i gamle dage, for reglerne har ikke ændret sig i
mange år.



Jørgen L. (26-09-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 26-09-06 10:17

>> I gamle dage
>
> Ja, det må godt nok være i gamle dage, for reglerne har ikke ændret sig i
> mange år.

Nej reglerne har ikke mmen praksis har.

Kender en som blev knaldet for det ca 10 år siden, så det er længe siden,
men der er stadig folk der tror at det er sådan, se anden steds i tråden.


--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D
LMC Lord Ambassador 560 RD
Garmin SP 2610, 2650 og GPS 12



blue (26-09-2006)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 26-09-06 11:34

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev i en meddelelse
news:4518f024$0$75031$14726298@news.sunsite.dk:

> Nej reglerne har ikke mmen praksis har.

Jeg forstår ikke, hvad du mener med, at praksis har ændret sig?

> Kender en som blev knaldet for det ca 10 år siden, så det er længe siden,
> men der er stadig folk der tror at det er sådan, se anden steds i tråden.

Så han blev altså knaldet for noget, selv om reglerne sagde noget andet?



Jørgen L. (26-09-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 26-09-06 23:37

>> Nej reglerne har ikke mmen praksis har.
>
> Jeg forstår ikke, hvad du mener med, at praksis har ændret sig?

Ja det er hvad jeg har fået at vide af en betjent fra rigspolitiet der tager
rundt og underviser andre betjente i BE regler mm.
så nærmere kan jeg ikke komme det
>
>> Kender en som blev knaldet for det ca 10 år siden, så det er længe siden,
>> men der er stadig folk der tror at det er sådan, se anden steds i tråden.
>
> Så han blev altså knaldet for noget, selv om reglerne sagde noget andet?

Han tog den i retten, og det kom til at koste ekstra da omkostningerne jo så
løb på.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D
LMC Lord Ambassador 560 RD
Garmin SP 2610, 2650 og GPS 12



blue (27-09-2006)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 27-09-06 07:57

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev i en meddelelse
news:4519ab90$0$75040$14726298@news.sunsite.dk:

> Ja det er hvad jeg har fået at vide af en betjent fra rigspolitiet der
> tager rundt og underviser andre betjente i BE regler mm.
> så nærmere kan jeg ikke komme det

Det lyder meget underligt. Når reglerne ikke ændrer sig, kan man jo ikke
bare lige ændre praksis.

> Han tog den i retten, og det kom til at koste ekstra da omkostningerne jo
> så løb på.

Jeg har svært ved at tro, at han blev dømt for noget, som ikke stod i loven.
Og så løber der ikke ekstra omkostninger på ved at tage sagen i retten...



Jørgen L. (27-09-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 27-09-06 11:57

>> Ja det er hvad jeg har fået at vide af en betjent fra rigspolitiet der
>> tager rundt og underviser andre betjente i BE regler mm.
>> så nærmere kan jeg ikke komme det
>
> Det lyder meget underligt. Når reglerne ikke ændrer sig, kan man jo ikke
> bare lige ændre praksis.
>
>> Han tog den i retten, og det kom til at koste ekstra da omkostningerne jo
>> så løb på.
>
> Jeg har svært ved at tro, at han blev dømt for noget, som ikke stod i
> loven. Og så løber der ikke ekstra omkostninger på ved at tage sagen i
> retten...

Ok så blev jeg klogere, man ved ikke bedre end hvad men får fortalt.


--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D
LMC Lord Ambassador 560 RD
Garmin SP 2610, 2650 og GPS 12



Martin Johansen [600~ (26-09-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-09-06 10:42

In article <4518cdfe$0$20316$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"Tyfon" <no@spam.dk> wrote:

> NEJ

Jo.

> Det er nemlig forkert og folk har midstet kørekort på den måde.

Nej.

> Man tager efter trailerens max vægt uanset hvvor meget du fylder i den

Nemlig ikke ;)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Kim S (26-09-2006)
Kommentar
Fra : Kim S


Dato : 26-09-06 13:28

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:martinlj-3BC7AD.00122826092006@sunsite.dk...
>
> Jo han må.
>
> Han må køre med en trailer som må lastes med 20 tons .. bare han ikke
> putter mere end 650 kg i inkl trailerens egenvægt.
>
Nixen... Man opererer KUN med FAKTISK vægt, hvis du
har et B/E-kørekort. Hvis du ikke har det, gælder den
totalvægt traileren er godkendt til.

Mvh, Kim



Leonard (26-09-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 26-09-06 16:17

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote:

>Nixen... Man opererer KUN med FAKTISK vægt, hvis du
>har et B/E-kørekort. Hvis du ikke har det, gælder den
>totalvægt traileren er godkendt til.

Det er forkert.
Når det drejer sig om hvad bilen må trække og traileren læsse, så er
det de faktiske vægte der bruges, når det er kørekortet så er det de
skrevne vægte på reg.attesterne der skal bruges og da denne bil har en
lavere tilladt trækvægt end egenvægt, så er et alm. B-kørekort altid
nok og derefter er det altså trailerens faktiske vægt, der ikke må
overstige 1100/650 kg

--
Leonard

Martin Johansen [600~ (26-09-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-09-06 21:23

In article <45191cdc$0$84023$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote:

> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:martinlj-3BC7AD.00122826092006@sunsite.dk...
> >
> > Jo han må.
> >
> > Han må køre med en trailer som må lastes med 20 tons .. bare han ikke
> > putter mere end 650 kg i inkl trailerens egenvægt.
> >
> Nixen... Man opererer KUN med FAKTISK vægt, hvis du
> har et B/E-kørekort. Hvis du ikke har det, gælder den
> totalvægt traileren er godkendt til.

Nej... :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php

jacob johansen (25-09-2006)
Kommentar
Fra : jacob johansen


Dato : 25-09-06 21:38


"Erik Andersen" <eandersn@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45183ce3$0$12691$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg skal have købt mig en ny trailer! Men jeg kan ikke finde ud af hvad
> jeg må køre med.
> Jeg bliver totalforvirret af de regler - eller er det bare mig?
> Min bil er en Opel Astra - egenvægt 1250 kg. og totalvægt 1850 kg.
> Maksimallast 600 kg.
> På min registreringsattest står der: "Påhængskrt. Stårste totalvægt
> m/bremser: 1100 kg." og "Påhængskrt. Største totalvægt u/bremser: 650 kg."
> Jeg formoder at "Påhængskrt." står for påhængskøretøj.
> Nu er det sådan at det ikke er til at købe en trailer på 650 kg., så må
> jeg køre med en på 750 kg. totalvægt uden bremser? Som jeg ser det, må den
> så kun lastes til total 650 kg.?
> Og så bliver jeg endnu mere forvirret når jeg læser
> Link til Rådet for Større Færdselssikkerhed - klik her
>
> eller her:
>
> Skal jeg bruge kørekort B eller B/E? - se skema her
>
> (sakset fra Brenderups hjemmeside)
>
> Er der en der har en tommelfingerregel eller nogle udregninger der er
> lettere?
>
> På forhånd tak.
>
> Med venlig hilsen
>
> Erik Andersen
>

Hej Erik

Jeg kan godt forstå at du bliver/er forvirret, det er der også mange andre
der er. DERFOR har www.sikkertrafik.dk lavet en service hvor man kan taste
sine faq ind i et skema også står der hvad man må og ikke må.

MVH
Jacob



jacob johansen (25-09-2006)
Kommentar
Fra : jacob johansen


Dato : 25-09-06 21:42


"Erik Andersen" <eandersn@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45183ce3$0$12691$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg skal have købt mig en ny trailer! Men jeg kan ikke finde ud af hvad
> jeg må køre med.
> Jeg bliver totalforvirret af de regler - eller er det bare mig?
> Min bil er en Opel Astra - egenvægt 1250 kg. og totalvægt 1850 kg.
> Maksimallast 600 kg.
> På min registreringsattest står der: "Påhængskrt. Stårste totalvægt
> m/bremser: 1100 kg." og "Påhængskrt. Største totalvægt u/bremser: 650 kg."
> Jeg formoder at "Påhængskrt." står for påhængskøretøj.
> Nu er det sådan at det ikke er til at købe en trailer på 650 kg., så må
> jeg køre med en på 750 kg. totalvægt uden bremser? Som jeg ser det, må den
> så kun lastes til total 650 kg.?
> Og så bliver jeg endnu mere forvirret når jeg læser
> Link til Rådet for Større Færdselssikkerhed - klik her
>
> eller her:
>
> Skal jeg bruge kørekort B eller B/E? - se skema her
>
> (sakset fra Brenderups hjemmeside)
>
> Er der en der har en tommelfingerregel eller nogle udregninger der er
> lettere?
>
> På forhånd tak.
>
> Med venlig hilsen
>
> Erik Andersen
>

og her kommer et link
http://www.sikkertrafik.dk/1c8000c/base/164b3e80

MVH
Jacob



Brian Sørup (25-09-2006)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 25-09-06 23:05


"Erik Andersen" <eandersn@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45183ce3$0$12691$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg skal have købt mig en ny trailer! Men jeg kan ikke finde ud af
hvad jeg
> må køre med.
> Jeg bliver totalforvirret af de regler - eller er det bare mig?
> Min bil er en Opel Astra - egenvægt 1250 kg. og totalvægt 1850 kg.
> Maksimallast 600 kg.
> På min registreringsattest står der: "Påhængskrt. Stårste totalvægt
> m/bremser: 1100 kg." og "Påhængskrt. Største totalvægt u/bremser: 650
kg."
> Jeg formoder at "Påhængskrt." står for påhængskøretøj.
> Nu er det sådan at det ikke er til at købe en trailer på 650 kg., så
må jeg
> køre med en på 750 kg. totalvægt uden bremser? Som jeg ser det, må den

> kun lastes til total 650 kg.?

Ja, du må gerne køre med en ubremset trailer - uanset hvad trailerens
tilladte totalvægt måtte være, bare den faktiske vægt ikke overstiger
650Kg - du må faktisk koble en bremset trailer efter Astra'en der har en
totalvægt på op til 3500Kg, sålænge den ikke vejer mere end 1100Kg når
du kører med den.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.





Anders Majland (26-09-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 26-09-06 07:31

>> Jeg skal have købt mig en ny trailer! Men jeg kan ikke finde ud af hvad
>> jeg
>> må køre med.

> du må faktisk koble en bremset trailer efter Astra'en der har en
> totalvægt på op til 3500Kg, sålænge den ikke vejer mere end 1100Kg når
> du kører med den.

Er det nu bil skal tage endnu en uendelig langt tråd om 'B' kontra 'B/E' ?

Erik - sålæng du nøjes med den ubremsede trailer kommer du ikke i
problemer - Men inden du hænger en stor trailer med bremser på så check lige
reglerne som der er linket til på sikkertrafik.



Leonard (26-09-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 26-09-06 07:48

"Erik Andersen" <eandersn@post6.tele.dk> wrote:

>Min bil er en Opel Astra - egenvægt 1250 kg. og totalvægt 1850 kg.
>Maksimallast 600 kg.
>På min registreringsattest står der: "Påhængskrt. Stårste totalvægt
>m/bremser: 1100 kg." og "Påhængskrt. Største totalvægt u/bremser: 650 kg."

Med den bil er det meget nemt, for bilens tal sætter begrænsningen før
dit B-kørekort. Dvs. at du i den bil må køre med alle
påhængskøretøjer, så længe påhængskøretøjets faktiske totalvægt på det
tidspunkt, hvor du kører med det, ikke overstiger 1100 kg hhv. 650 kg
Så er det ligemeget om der på siden af traileren står T: 3500 bare den
faktisk ikke vejer mere end 1100 kg.
Derfor kan du roligt købe en 750 kg trailer uden bremser, bare du
husker altid kun at læsse den til max 650 kg ialt.

--
Leonard

alexbo (26-09-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 26-09-06 09:10


"Erik Andersen" skrev

> Jeg bliver totalforvirret af de regler - eller er det bare mig?

Nej, det har altid givet anledning til lange tråde.
Det gør det heller ikke nemmere at der muligvis er en ændring på vej, men
som reglerne er nu.

Din bil må trække en trailer uden bremser, der rent faktisk ikke vejer mere
end 650 kg.
Også selv om traileren har en totalvægt på 750 kg.
Så din bil må trække en trailer med bremser der rent faktist vejer 1100 kg.
For bilen gælder det om faktisk vægt.

For kørekortet gælder den tilladte totalvægt, så den største trailer du kan
bruge på et B kort,
er en trailer der har en tilladt totalvægt på din bils egenvægt + 50 kg.,
d.v.s. 1300 kg.

Det gør så ikke det hele mere gennemskueligt at www.sikker.trafik.dk og
www.politi.dk ikke er enige om reglerne

mvh
Alex Christensen










Per Henneberg Kriste~ (26-09-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 26-09-06 12:30

alexbo wrote:
> "Erik Andersen" skrev
>
>> Jeg bliver totalforvirret af de regler - eller er det bare mig?

> For kørekortet gælder den tilladte totalvægt, så den største trailer
> du kan bruge på et B kort,
> er en trailer der har en tilladt totalvægt på din bils egenvægt + 50
> kg., d.v.s. 1300 kg.

Det må han så bare ikke fordi hans indregistreringsattest siger maks 1100 kg
m/bremser..

--
Per, Esbjerg



Hans L. Jørgensen (26-09-2006)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 26-09-06 13:43


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:45190f1e$0$20317$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> alexbo wrote:
>> "Erik Andersen" skrev
>>
>>> Jeg bliver totalforvirret af de regler - eller er det bare mig?
>
>> For kørekortet gælder den tilladte totalvægt, så den største trailer
>> du kan bruge på et B kort,
>> er en trailer der har en tilladt totalvægt på din bils egenvægt + 50
>> kg., d.v.s. 1300 kg.
>
> Det må han så bare ikke fordi hans indregistreringsattest siger maks 1100
> kg m/bremser..
>
> --
> Per, Esbjerg

Ja og - det er så hvad trailerens faktiske totalvægt må være. At der f.eks.
står 1500 kg. total på traileren har i denne sammenhæng ingen betydning for
kørekortkravet, blot han ikke læsser traileren til mere end 1100 kg total.



--
MVH Hans



Leonard (26-09-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 26-09-06 16:21

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>For kørekortet gælder den tilladte totalvægt, så den største trailer du kan
>bruge på et B kort,
>er en trailer der har en tilladt totalvægt på din bils egenvægt + 50 kg.,
>d.v.s. 1300 kg.

Den regel er ligegyldig, for bilen må kun trække 1100kg og det er det
laveste tal af trækvægt og trailers totalvægt, der gælder i den
udregning.

Som sagt må denne bil køres med B-kørekort med alle trailere, der bare
holder den faktiske vægt under hhv. 1100 og 650 kg med og uden
bremser.

--
Leonard

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste