dørbeklædning 407
Fra : Christian Morelli

Dato : 18-09-06 19:08

Har lige fået ny Peugeot 407. For at skifte højttalere skal
dørbeklædningen af. I samme omgang har jeg tænkt mig at lyddæmpe bilen
med sådan nogle asfaltisolerings-plader fra Bilexperten.

Her kommer så problemet: Hvordan dælen for man skilt dørene ad. Indtil
videre har jeg ved bagdøren konstateret at:

Der er en skrue i siden længst mod bagenden
Der er en skrue lige midt i døren, lige over opbevaringsrummet
Der er to skruer under håndtaget.
Der er en indvendig klips i hver side af toppen. Jeg er ikke meget for
bare at rive og flå, hvis der er skruer jeg har overset.

Hvor meget skal dæmpningspladerne dække. Skal de sidde inden under
skumpuderne. Er der nogle stedet de ikke må dække. Hvad er ulempen ved
pladerne. Siden de ikke er monteret fra fabrikken, er det helt sikkert
noget skidt ved det. Hvis bilen bliver mere isoleret, skal
klimaanlæget så på overarbejde.

Er der nogen der har erfaring med det ovenstående, evt med nogle
billeder af det.

PS Jeg mener ikke dette er OT, da det jo ikke decideret har noget med
bilstereo at gøre, men derimod noget med selve bilen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-09-06 19:13

Christian Morelli skriver:

> Har lige fået ny Peugeot 407. For at skifte højttalere skal
> dørbeklædningen af. I samme omgang har jeg tænkt mig at lyddæmpe bilen
> med sådan nogle asfaltisolerings-plader fra Bilexperten.

Hvilke lyde har du tænkt dig at dæmpe ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Christian Morelli

Dato : 18-09-06 20:09

Har hørt at højttalerlyden skulle bliver væsentlig bedre ved brug af
pladerne. Som en bonus er det min idé at jeg også vil opleve mindre
vindstøj + plus en anden lyd når jeg smækker døren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-09-06 20:56

Christian Morelli skriver:

> Har hørt at højttalerlyden skulle bliver væsentlig bedre ved brug af
> pladerne.

Aha..

Er det asfalt med skum du vil montere ?

> Som en bonus er det min idé at jeg også vil opleve mindre
> vindstøj

Næppe

> plus en anden lyd når jeg smækker døren

Fordi den bliver tungere ?

Fra : Christian Morelli

Dato : 18-09-06 21:08

Det er vel for så vidt underordnet hvorfor jeg vil montere det. Jeg
vil egentlig bare vide hvordan det gøres. Er det for meget forlangt?

Fra : Brian

Dato : 18-09-06 21:25

Christian Morelli wrote:

> Det er vel for så vidt underordnet hvorfor jeg vil montere det. Jeg
> vil egentlig bare vide hvordan det gøres. Er det for meget forlangt?

Måske Klaus vil spare dig for en del unødig besvær. Den eneste effekt de
asfalt plader har, er at fjerne resonanser. Hvis din dørbeklædning spiller
med når du skruer op for lyden, er der noget at hente - ellers ikke. I en så
ny bil, sidder der helt sikkert andet end det alm. stykke plastikafdækning -
det har selv min gamle Golf 3.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-09-06 05:12

Christian Morelli skriver:

> Det er vel for så vidt underordnet hvorfor jeg vil montere det. Jeg
> vil egentlig bare vide hvordan det gøres. Er det for meget forlangt?

Jeg vil spare dig en masse unødige penge.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 18-09-06 21:39

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Christian Morelli skriver:

> Aha..

Basgengivelsen bliver væsentlig bedre fordi mere af energien bliver til
lyd i stedet for vibrerende dørplade.

> Er det asfalt med skum du vil montere ?

Det er no-no i døren - skum kan suge fugt. Man skal holde sig til ren
asfaltplade.

> Næppe

Jo. Både vind og vejstøj reduceres en smule.

> Fordi den bliver tungere ?

Fordi pladen ikke står og vibrerer når man har lukket døren. Det bliver
en mere dump lyd. Det lyder lidt 'dyrere'.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-09-06 05:14

"Lars L. Hansen" skriver:

> Basgengivelsen bliver væsentlig bedre fordi mere af energien bliver til
> lyd i stedet for vibrerende dørplade.

Yderpladen af døren ?

> Det er no-no i døren - skum kan suge fugt. Man skal holde sig til ren
> asfaltplade.

Netop.

> Jo. Både vind og vejstøj reduceres en smule.

Af asfalt ?

Det er da godtnok minimalt...

> Fordi pladen ikke står og vibrerer når man har lukket døren. Det bliver
> en mere dump lyd. Det lyder lidt 'dyrere'.

Aaaah VW lyd

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-09-06 07:16

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Aaaah VW lyd

Næh, nej. VW er kopien, Audi har originalen

--
vh
Torben (Audi 80 Avant 1992 med _tunge_ døre)

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-09-06 10:30

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Lars L. Hansen" skriver:

> Yderpladen af døren ?

Ja, også den.

> Af asfalt ?
>
> Det er da godtnok minimalt...

Næh, ikke i mit tilfælde. Det var faktisk så markant at jeg nu er
irriteret over lyden fra suset omkring A-stolperne. Det lagde jeg slet
ikke mærke til førhen. Og det er ikke fordi en '00 Xantia er specielt
dårligt lydisoleret fra fabrikken.

> Aaaah VW lyd

Nej, lyden af bil hvor der er gjort noget ud af lydisolering :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-09-06 16:44

"Lars L. Hansen" skriver:

> Ja, også den.

Okay

> [...]
> irriteret over lyden fra suset omkring A-stolperne. Det lagde jeg slet
> ikke mærke til førhen. Og det er ikke fordi en '00 Xantia er specielt

Aha, det er nu sjældent at asfalt dæmper andet end lavfrekvente
svingninger.

> Nej, lyden af bil hvor der er gjort noget ud af lydisolering :)

Ja, det er jo det jeg siger...

Fra : Christian Morelli

Dato : 20-09-06 07:51

Jeg kan se at der er delte meninger om det virker. Nu var det jo ikke
det, der var spørgsmålet.

Jeg prøver lige igen:
Er der nogen der ved hvordan det laves???

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 20-09-06 08:54

"Christian Morelli" <morelli@email.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan se at der er delte meninger om det virker. Nu var det jo ikke
> det, der var spørgsmålet.
>
> Jeg prøver lige igen:
> Er der nogen der ved hvordan det laves???

Spørg Peugeot, de ved sikkert hvordan du afmonterer dørsiden. Det andet ved
jeg ikke noget om.

-M
'06 BMW 325Ci E92
'86 Ford Sierra RS Cosworth