"Longlife" motorolie
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-09-06 17:11

Kan det betale sig at investere i olie til motoren med ekstra lang
levetid ? Det jeg har på nu fik jeg på omkring 166.000km og iflg.
"kvitteringen" for olieskiftet skal den skiftes igen ved 180.000km -
MEN - allerede nu begynder oliestandsmåleren at vises svingende niveau
ved start (nogen gange helt fyldt, andre gange knap så fuld) hvilket
indikerer tid til olieskift. Tælleren runder snart 178.000km.

Kan det betale sig at få fyldt noget af det med lang levetid på ?

Fra : Ulrich

Dato : 17-09-06 17:37

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> olieskift. Tælleren runder snart 178.000km.
>
> Kan det betale sig at få fyldt noget af det med lang levetid på ?

Min C-klasse skal have skiftet for hver 20.000
Den sprinter jeg kører i på job, skal for hver 40.000 (longlife)

Min egen bil får nyt blod for hver 10.000.
Det skider jeg på, ikke på vilkår om jeg kører 20 eller 40.000 på det samme
olie.

Jeg tror det er et salgsparameter, det med de lange skift.
Altså, så meget koster olie ikke.

--
Hygge Ulrich

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-09-06 17:44

on 17-09-2006, Ulrich supposed :
> [...]

> Min egen bil får nyt blod for hver 10.000.
> Det skider jeg på, ikke på vilkår om jeg kører 20 eller 40.000 på det samme

Min skal jo så for hver 15.000 sådan ca - men det ser ud til 10-12 er
det reele interval.

> Jeg tror det er et salgsparameter, det med de lange skift.
> Altså, så meget koster olie ikke.

Nej det koster ca. 400kr at skifte olie og oliefilter og jeg har ikke
lige nogen pris på hvad de her long-life olier koster og så er det jo
svært at regne på det ;)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-09-06 17:45

"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> wrote in

> Jeg tror det er et salgsparameter, det med de lange skift.
> Altså, så meget koster olie ikke.

Og det tager under 30 minutter selv at skifte det.

/lars

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-09-06 17:47

After serious thinking Lars Knudsen wrote :

> Og det tager under 30 minutter selv at skifte det.

Ja hvis man gider ...

Fra : Klaus G.

Dato : 17-09-06 18:05

> Og det tager under 30 minutter selv at skifte det.

Ikke første gang, og slet ikke hvis man har en meget lav bil, og ingen lift
:)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Ulrich

Dato : 17-09-06 18:15

> Ikke første gang, og slet ikke hvis man har en meget lav bil, og ingen
> lift
> :)

Ramper er løsningen der

--
Hygge Ulrich

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-09-06 21:29

"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> Ramper er løsningen der

Eller pumpe det op, det er min erfaring der kun er dråber tilbage, når
filteret også skiftes.

Fra : Henrik B.

Dato : 17-09-06 18:37

"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> Min egen bil får nyt blod for hver 10.000.

Helt enig! Mine biler vil ALDRIG få lov at køre mere end 10 - 12.000 km. på
en omgang olie.

> Jeg tror det er et salgsparameter, det med de lange skift.

Netop! Det er noget marketingsfolk har fundet på.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-09-06 18:44

"Henrik B." skriver:

> Netop! Det er noget marketingsfolk har fundet på.

Det var det også, da man gik fra 7500 til 15000 km.

Hvorfor lader du gå 10000 mellem hvert skift ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus G.

Dato : 17-09-06 18:57

> Det var det også, da man gik fra 7500 til 15000 km.
Haha, jeg tænkte præcis det samme :D

Den nye VW Crafter går 40.000km mellem hvert skift, og 200.000km mellem
tandrems skift. Stod der ihvertfald i en lille artikkel jeg læste om den.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-09-06 21:54

> Det var det også, da man gik fra 7500 til 15000 km.

Hvornår gjorde man det?, jeg har officielt "skiftet" ved 10.000- de seneste
~30 år. Reelt nærmere de 7500-, der kan jeg se på konsistensen det er "tid".
Jeg skifter ikke efter km., men efter behov.

> Hvorfor lader du gå 10000 mellem hvert skift ?

Hvorfor lader du den køre længere?:
VW / Audi sludge problems
While the the 1.8T engines in Audi A4's, Audi TT, VW Passat, Jetta, Golf,
New Bettle, are all very prone to sludge build-up, Audi/VW does not have an
extended warranty for them from the factory. The factory warranty is 4
year/50,000 miles but it can be extended if purchased.
Although Audi/VW now has 10,000 mile service intervals, oil changes can be
done between "services", and should be done if the vehicle is driven in
heavy traffic, offroad, and non-highway use. Also, Audi/ VW will only
warrant an engine if the customer has proof of all their oil changes. As of
2004 I belive all 1.8T engines must use synthetic oil.
So if you own one of these sludge-prone engines, what can you do? Obviously,
Volkswagen Audi Group (VAG) recommends that you use only VW/AUDI recommended
oil which at the time of writing is Castrol Syntec 5W-40. You should also
keep up on your oil changes, making them more frequent if you drive hard or
haul a lot of cargo. The most important thing for the VW or Audi owner is
this: if the oil light comes on and beeps the high pitch beep that most
everyone ignores, pull over and shut the engine down immediately. Many VAG
engines can be saved by this procedure. Have the vehicled towed to a VAG
dealer. Their standard procedure is to inspect the cam bearings; if they're
not scored, the oil pan will be removed and cleaned out and all the
crankcase breather hoses and the oil pickup tube will be replaced. They'll
do an oil pressure test with a mechanical gauge, and hopefully will also
replace the turbo lines. Finally, the turbo will be checked for bearing
free-play. The VAG turbos run really hot even with proper oil and coolant
supply - that's why you need a good quality synthetic in them.

Fra : Ulrik Friis

Dato : 17-09-06 22:13

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> Jeg skifter ikke efter km., men efter behov.

Og det interessante er så, hvordan du afgør dit behov. Tager du en prøve og
analyserer oliens bestanddele i et dertil indrettet laboratorium? Eller
tager du en dråbe ud på en finger og konstaterer at den er sort?

En fuldsyntetisk olie er et højteknologisk produkt, som overhovedet ikke kan
sammenlignes med produkter fra før denne olie blev introduceret. Den moderne
olie er den gamle parafinbaserede overlegen på alle punkter.

Der findes mange myter om olie, som ikke er til at slippe af med. En af dem
er, at man som bruger kan afgøre om olien er udtjent. Det kan man ikke!

Klimatiske forhold samt lav kørselsbehov kan medføre lavere km mellem
olieskift. Men her findes et andet interval man så kan rette sig efter: 1
år. Det danske klima er imidlertid ikke den store udfordring til olier, som
fungerer fint i klodens varmeste, mest støvede, koldeste og mest fugtige
egne.

mvh

Ulrik

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-09-06 22:47

"Ulrik Friis" <ufj(slet)@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Eller
> tager du en dråbe ud på en finger og konstaterer at den er sort?

Og at den ikke er så "fedtet" som en dråbe frisk= der er godt med sod,vand &
syre opslemmet i den. Det kræver ikke den store kedelpasser-eksamen at mærke
det ;).

> En fuldsyntetisk olie er et højteknologisk produkt, som overhovedet ikke
> kan sammenlignes med produkter fra før denne olie blev introduceret. Den
> moderne olie er den gamle parafinbaserede overlegen på alle punkter.

Jeg bruger kun fuldsynt. .

> Der findes mange myter om olie, som ikke er til at slippe af med. En af
> dem er, at man som bruger kan afgøre om olien er udtjent. Det kan man
> ikke!

Hvornår er den udtjent?. jeg kan tydeligt mærke forskel på olien, og bilens,
ved gl. vs. ny, ISÆR om vinteren. Om den er "udtjent" er jeg sån' set
ligeglad med- det er års erfaring som bilejer som ligger til grund. Men jeg
kan godt se det er et godt salgsargument med det lange interval, når
værkstedet skal have 1500,- for at komme frisk olie på sæd... på bilen, men
teknisk er det nu ikke noget at stræbe efter.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-09-06 18:29

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Hvornår gjorde man det?

Min første golf havde 7500 mellem hver olieskift og 15000 mellem
filterskift.

Så den skulle jeg have skiftet olie på ved 2500 km eller ?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-09-06 19:47

> Så den skulle jeg have skiftet olie på ved 2500 km eller ?

Nej, du burde ligge under 9 fod jord ;).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-09-06 20:53

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Nej, du burde ligge under 9 fod jord ;).

Næh.

Helt seriøst, skulle jeg så have kørt med olieskift ved hver 2500 km

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-09-06 22:05

> Helt seriøst, skulle jeg så have kørt med olieskift ved hver 2500 km

Hvad var det nu udgangspunktet var?..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-09-06 05:11

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Hvad var det nu udgangspunktet var?..

Din Skoda med 30kkm's interval, hvor du skifter for hver 10kkm og min
gamle golfs interval på 7500km.

Fra : Ulrik Friis

Dato : 17-09-06 20:22

"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> wrote in message

> Jeg tror det er et salgsparameter, det med de lange skift.
> Altså, så meget koster olie ikke.

Moderne motorer er fremstillet med væsentlig mindre tolerancer. Og
forbrændingen er blevet forbedret. Det betyder lagt færre partikler der skal
opslemmes i olien. Samtidg er olien blevet markant bedre til at optage
partiklerne samtidg med at smørevnen er forbedret drastisk. Syntetisk
motorolie er sagen. Overhold smøre intervallerne. Så vil din motor takke
dig.

mvh
Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-06 22:01

> [...]
> optage partiklerne samtidg med at smørevnen er forbedret drastisk.
> Syntetisk motorolie er sagen. Overhold smøre intervallerne. Så vil din

Såeh ?
Her i mit område, kører hjemmehjælpen Fiat diesel. 1 år gamle biler
som sviner så meget internt, de kasseres til syn pga. 'dårlig miljø.
i motoren. Så pyt med tolerancerne, hvis bilen ikke køres ordentlig.

Fra : Ulrik Friis

Dato : 17-09-06 22:17

"Olsen" <-> wrote in message

> [...]
> som sviner så meget internt, de kasseres til syn pga. 'dårlig miljø.
> i motoren. Så pyt med tolerancerne, hvis bilen ikke køres ordentlig.

Jeg forstår ikke helt din pointe - hvis der nogen. Og hvad har det at gøre
med motorolien?

mvh

Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-06 22:39

> "Olsen" <-> wrote in message

> Jeg forstår ikke helt din pointe - hvis der nogen. Og hvad har det at gøre
> med motorolien?

Nogle mener, en god olie hindrer det jeg nævnte i mit indlæg.
Eller at en bedre olie er vejen til væsentlig renere motor - som jeg
forstod det.
Kald det blot en pointe.

Fra : Ulrik Friis

Dato : 17-09-06 22:52

"Olsen" <-> wrote in message

> Nogle mener, en god olie hindrer det jeg nævnte i mit indlæg.
> Eller at en bedre olie er vejen til væsentlig renere motor - som jeg
> forstod det.
> Kald det blot en pointe.
Som jeg læser dit indlæg er motorstyringen på Fiat dieselerne enten forkert
indstillede eller defekte. Det kan en selv nok så god olie ikke råde bod på.

mvh
Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-06 19:35

> Som jeg læser dit indlæg er motorstyringen på Fiat dieselerne enten
> forkert indstillede eller defekte. Det kan en selv nok så god olie ikke
> råde bod på.

Jeg mener blot, at en nok så god olie ikke hindrer mayonnaise.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-09-06 22:03

> Moderne motorer er fremstillet med væsentlig mindre tolerancer. Og
> forbrændingen er blevet forbedret.
___SNIP___

Det bliver det ikke mere flydende af i fx frost. Tag ny og gl olie og sæt
det i fryseren, efter 4-6 timer tag det ud, og se hvilken du tror der pumpes
hurtigst, bedst ud i smørrekanalerne ;).

Fra : Henrik B.

Dato : 17-09-06 22:20

> [...]

> optage partiklerne samtidg med at smørevnen er forbedret drastisk.
> Syntetisk motorolie er sagen. Overhold smøre intervallerne. Så vil din

Vrøvl! Moderne motorer får - trods mindre tolerancer - kortere stempler,
mindre stempelringe m.v. Alt dette medfører mere sod i olien, mere benzin i
olien og frem for alt, en større belastning af olien. Så hjælper det ikke
meget, at olien bliver bedre smørende.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Ulrik Friis

Dato : 17-09-06 22:40

"Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> i olien og frem for alt, en større belastning af olien. Så hjælper det
> ikke meget, at olien bliver bedre smørende.

Du må have en viden om motorer som er forundt os andre. Sod i motorerne
kommer fra forbrændingen og ikke fra kortere stempler og tyndere
stempelringe. Hvordan kan disse fremstille sod? En moderne rask og tæt motor
pøser ikke benzin i olien, men forbrændingsgasser, som olien er fremstillet
til at håndtere.

mvh

Ulrik

Fra : Henrik B.

Dato : 17-09-06 22:54

> Du må have en viden om motorer som er forundt os andre. Sod i motorerne
> kommer fra forbrændingen

Ja netop! Kortere stempler og smallere stempelringe betyder netop, at flere
forbrændingsrester (sod) kan slippe forbi stemplet. Og når motoren er kold,
vil mere benzin løbe ned i olien.

> stempelringe. Hvordan kan disse fremstille sod? En moderne rask og tæt
> motor pøser ikke benzin i olien, men forbrændingsgasser, som olien er
> fremstillet til at håndtere.

"Sludgeproblemer", som bl.a. kan henføres til benzinrester i olien, kan
bl.a. ses på Saab's og VW's turbomotorer....
Og hér hjælper kun én ting: Overhold IKKE de foreskrevne serviceintervaller,
men skifte (noget) oftere..

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-06 22:54

> [...]
> stempelringe. Hvordan kan disse fremstille sod? En moderne rask og tæt
> motor pøser ikke benzin i olien, men forbrændingsgasser, som olien er

Tja, ellers ville oliestanden jo også stige foruroligende mellem skiftene

Sod er heller ikke et tema på biler med EFI.

--
Tom

Fra : Ulrik Friis

Dato : 17-09-06 19:28

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> wrote in message
> [...]
> gange helt fyldt, andre gange knap så fuld) hvilket indikerer tid til
> olieskift. Tælleren runder snart 178.000km.

Du skal anvende den sidste nye syntetiske olie!!! Til benzinmotorer har den
kategori: API SL (evt. SM som må være på vej). Til dieselmotorer hedder det
API CL-4, som er fremstillet til de sidste nye dieselmotorer, som jeg tror
bl.a. sidder i din bil - hvis det er n common rail.

Og du skal overholde olieskifte intervallerne fra instruktionsbogen. Top op
undervejs når der mangler knap en liter.

Disse olier er de bedste - uden tvivl!!! Lad være med at spare her. Tag i
betragtning at din motors hjerteblod er olien. Det er oliehinden der smører,
og denne hinde er utrolig stærk i en syntetisk olie. Desuden har man tilsat
langt bedre additiver som holder motoren ren. Olien bliver ret hurtig sort,
hvilket er et godt tegn, da det så viser, at den opsamler de partikler den
skal. Ellers ville disse partikler sætte sig på cylindervægge, lejepander
mv. og dermed forhindre en glat overflade som er essentiel for god smøring.
Den syntetiske olie kan klare højere temperaturer og er perfekt til
turboernes vanvittig høje omdrejningstal.

Kort sagt. Køb en olie med API CH-4 eller bedre CL-4 til din bil af
europæisk fabrikat. Den vil koste ca. 80 kr. literen hvis du ser dig for. Og
helt ærligt - er det ikke værd at ofre penge på den rigtige smøring af din
motor?

mvh

Ulrik

Fra : tom

Dato : 17-09-06 20:03

> [...]
>
> Og du skal overholde olieskifte intervallerne fra instruktionsbogen. Top
> op undervejs når der mangler knap en liter.

hmm, min SDI har ca 0,25l mellem min og max på oliepinden, så dit råd gælder
ikke alle biler :-/

Fra : Leo Jensen

Dato : 17-09-06 20:17

> hmm, min SDI har ca 0,25l mellem min og max på oliepinden, så dit råd
> gælder ikke alle biler :-/

Er det en 125cc scooter med 0.8 liter i sumpen ? Det virker ret hysterisk at
have så lille margen på en bilmotor. Tilladt olieforbrug er vel stadig op
til 1000 km/l. Når motoren bliver slidet skal du så tanke olie oftere end
diesel...

Leo

Fra : Ulrik Friis

Dato : 17-09-06 20:23

"tom" <skodskod@yahoo.com> wrote in message

> hmm, min SDI har ca 0,25l mellem min og max på oliepinden, så dit råd
> gælder ikke alle biler :-/

Hvis der er ca. 4 liter i et komplet olieskift, er der ca, 1 liter mellem
min og max

mvh

Ulrik

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-09-06 20:54

Ulrik Friis presented the following explanation :

> [...]
> API CL-4, som er fremstillet til de sidste nye dieselmotorer, som jeg tror
> bl.a. sidder i din bil - hvis det er n common rail.

Det er en HDI fra 2000 så det er en common rail, men sidste nye er det
vist ikke lige...

> Og du skal overholde olieskifte intervallerne fra instruktionsbogen. Top op
> undervejs når der mangler knap en liter.

Mener den siger 15.000 eller 20.000, service interval er 20.000 i hvert
fald.

> Kort sagt. Køb en olie med API CH-4 eller bedre CL-4 til din bil af europæisk
> fabrikat. Den vil koste ca. 80 kr. literen hvis du ser dig for.

Nu er jeg en af dem der ikke gider gøre det selv - har du nogen forslag
til hvor man kan købe sådan noget i en "incl. skift" pakke ?

> Og helt
> ærligt - er det ikke værd at ofre penge på den rigtige smøring af din motor?

Jo da, helt klart, det var nu heller ikke af økonomiske årsager jeg
ville skifte.

Fra : Ulrik Friis

Dato : 17-09-06 21:51

> Det er en HDI fra 2000 så det er en common rail, men sidste nye er det
> vist ikke lige...

Den er ihvertfald fremstillet af computere, så den er stadig en moderne
motor som skal have nyeste motorolie.

> Mener den siger 15.000 eller 20.000, service interval er 20.000 i hvert
> fald.

Hvis service interval er 20.000, så skal den også skifte olie ved dette
interval. Har du ikke en instruktionsbog og et servicehæfte til den? Der er
ingen grund til at skifte oftere, hvis du bruger en ordentlig olie. HUSK
undgå olieadditiver, de forringer olien. Så ingen STP eller andet snask.

> Nu er jeg en af dem der ikke gider gøre det selv - har du nogen forslag
> til hvor man kan købe sådan noget i en "incl. skift" pakke ?

Du kan skifte olie hos flere dæk forhandlere. Nu ved jeg ikke hvor du bor,
men tjek dem på nettet og ring og hør hvilke olier de tilbyder. Du behøver
ikke købe Mobils den dyreste. Fx. laver Agip fine olier til normale priser.
Find en uautoriseret mekaniker, som nemt kan skifte olien mens du venter.
Tjek hans olier eller tag din egen med. Min mekaniker gik over til
fuldsyntetiske olier efter han fik mig som kunde, da jeg kunne forklare ham
fordelene. Han vil nemlig gerne levere mere end et godt arbejde.

Jeg kører i en 406 2,0 turbo, som har gået 227.000 km. Den skal have en
liters penge ved 12-13.000 km mærket efter skift. Men kun hvis jeg har været
ude og køre rigtig stærkt på de tyske motorstier. Interval er 15.000.

Lige en rettelse: API klassifikationen for bedste olie til dieselbiler er
CI-4. CH-4 er osse OK. Bedste til benzin biler er SM. SL er osse OK. Olierne
giver lavere friktion, forbedret modstand mod korrosion, forbedret optagelse
af partikler, forbedret beskyttelse mod slitage (smøring), forbedrede
egenskaber ved lave temperaturer - her tænkes ikke på deciderede
vinterforhold, men på forhold hvor motorolien ikke har opnået den ideelle
tempersatur på 100-110 grader, hvilket sker meget sjældent. Oliemolekylerne
er enormt lange og seje.

mvh

Ulrik

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-09-06 22:04

Ulrik Friis explained :

> Hvis service interval er 20.000, så skal den også skifte olie ved dette
> interval. Har du ikke en instruktionsbog og et servicehæfte til den?

Jo, begge dele.

> Der er
> ingen grund til at skifte oftere, hvis du bruger en ordentlig olie. HUSK
> undgå olieadditiver, de forringer olien. Så ingen STP eller andet snask.

Efter 15.000km begyndte oliestandsmåleren at vise forskellige niveauer
alt efter humør - den kunne starte med at vise halvtom og efter 4km
kørsel, 30min. plan parking vise helt fuld. Et olieskift løste det
problem. Så den kan ikke vente til 20.000 og det vil næppe være nogen
god ide at fylde ekstra på.

Fra : Ulrik Friis

Dato : 17-09-06 22:27

> [...]
> 30min. plan parking vise helt fuld. Et olieskift løste det problem. Så den
> kan ikke vente til 20.000 og det vil næppe være nogen god ide at fylde

Det kunne jo også være, at oliestandsmåleren ikke er helt præcis. Normalt
forsvinder olien lidt efter lidt, hvilket din måler burde vise. Hvis du
topper op med 1 liter frisk olie ved 15.000 vil 1/4 af oilen være frisk og
supplere den eksisterende olie.

Efter 4 km kørsel er olien stadig lige kold som da du startede. Men den er
blevet pisket rundt i krumptaphuset og har overplasket måleren. Bilen skal
køres helt varm, hvilket vil sige over 20 km - helst 50 km. Efter 10
minutter kan du måle med den elektroniske måler og med den mekaniske og
sammenligne.

mvh

Ulrik

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-09-06 19:21

on 17-09-2006, Ulrik Friis supposed :

> Det kunne jo også være, at oliestandsmåleren ikke er helt præcis.

Det tror jeg ikke er tilfældet - for så skulle den kun være upræcis
nogen gange...

> [...]
> kan du måle med den elektroniske måler og med den mekaniske og sammenligne.

Det er præcis det samme hvis jeg kører 100km til arbejde, lader bilen
stå og kører 100km hjem igen efter fyraften. Oliestandsniveauet skifter
op og ned fuldstændig tilfældigt og som regel passer den oliepindens
måling med den elektroniske måler.

Og som sagt, et olieskift får begge målere til at måle helt fyldt igen.

Fra : Ulrik Friis

Dato : 18-09-06 21:34

> [...]
> den elektroniske måler.
>
> Og som sagt, et olieskift får begge målere til at måle helt fyldt igen.

Det tyder på at der enten kommer vand eller diesel i din olie. Variationer i
oliemængden som du beskriver er ikke godt og bør undersøges omhyggeligt. Få
evt. FDM til at tjekke motoren igennem.

Hvad sker der hvis du topper op?

mvh
Ulrik

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-09-06 22:04

Ulrik Friis explained on 18-09-2006 :
> Det tyder på at der enten kommer vand eller diesel i din olie. Variationer i
> oliemængden som du beskriver er ikke godt og bør undersøges omhyggeligt. Få
> evt. FDM til at tjekke motoren igennem.

Burde det så ikke gå hurtigere end 15.000km ?

> Hvad sker der hvis du topper op?

Det har jeg ikke prøvet.

Fra : Henrik B.

Dato : 17-09-06 22:23

> [...]
> er ingen grund til at skifte oftere, hvis du bruger en ordentlig olie.
> HUSK undgå olieadditiver, de forringer olien. Så ingen STP eller andet

En generalisering der vil noget - og helt ude i skoven. Man kan ikke
sidestille hvad instruktionsbogen siger, med alle ejeres kørselsmønster...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-06 22:39

"Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> "Ulrik Friis" <ufj(slet)@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> En generalisering der vil noget - og helt ude i skoven. Man kan ikke
> sidestille hvad instruktionsbogen siger, med alle ejeres kørselsmønster...

arrrh, der er nu meget rigtigt i at man ikke skal blande additiver i olien,
det HAR producenten gjort for en. Og manualen er nu altid god og vigtig
læsning selv om den måske ikke dækker alle tilfælde såsom en taxachaufør der
lader bilen køre i timevis i tomgang for at holde varmen....

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 17-09-06 22:55

> [...]
> vigtig læsning selv om den måske ikke dækker alle tilfælde såsom en
> taxachaufør der lader bilen køre i timevis i tomgang for at holde

My bad! Jeg prøver igen:

Fra : Ulrik Friis

Dato : 17-09-06 22:48

"Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> wrote in message

> En generalisering der vil noget - og helt ude i skoven. Man kan ikke
> sidestille hvad instruktionsbogen siger, med alle ejeres kørselsmønster...

Det interessante er jo, at bilfabrikkernes garantier gælder hvis man følger
deres instruktioner. De er da sikkert glade for en større omsorg for deres
produkt, men det er penge ud i luften. Og hvis ikke man kører 20.000 på et
år, så er det året der tæller. Nu har jeg ikke kendskab til alle
serviceintervaller, men generaliseringen tør jeg godt stå ved.

Nu kan man argumentere på mange måder. Den du anvender vil jeg karakterisere
som dum.

mvh

Ulrik

Fra : Henrik B.

Dato : 17-09-06 22:57

> [...]
> alle serviceintervaller, men generaliseringen tør jeg godt stå ved.
>
> Nu kan man argumentere på mange måder. Den du anvender vil jeg

Ok, snak med de Saab-ejere, som har skiftet motor p.g.a. for lange
serviceintervaller - men de er jo selvfølge blot "dumme".

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Ulrik Friis

Dato : 17-09-06 23:16

> "Ulrik Friis" <ufj(slet)@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, snak med de Saab-ejere, som har skiftet motor p.g.a. for lange
> serviceintervaller - men de er jo selvfølge blot "dumme".

Nu er det sådan set ikke det jeg hentyder til. Men du kalder mine argumenter
for vrøvl og helt ude i skoven. Det må vel være muligt at udveksle viden og
erfaringer her i gruppen uden at blive råbt efter eller skældt ud.

Og hvis du vil generalisere ud fra (antageligt gamle) Saab og VW erfaringer,
så synes jeg du burde nævne det eksplicit. Jeg kører også med turbomotor men
har ingen benzin i olien. Og mange andre turbokørere jeg kender har det
heller ikke. Måske fordi de behandler deres motorer korrekt? To af dem kører
ovenikøbet i en Saab (2,0T og 2,3T) og én kører i VW 1,8T.

Hvis en motor er konstrueret for spinkelt, som du antyder at Saab og VW er,
er det da ikke et brugbart argument for at alle andre ikke skal overholde
serviceintervallerne. Der vil altid være nogle undtagelser. Har Toyota,
Peugeot, Subaru, Ford, Honda, Kia og hvad de allesammen hedder for korte
stempler og for smalle stempelringe?

Jeg vil lige understrege, at de krav som VW opsætter i deres norm for olien
ligger under det en API SL og SM olie kan levere. Det modsvarer API SJ.

mvh

Ulrik

Fra : Henrik B.

Dato : 17-09-06 23:33

> [...]
> argumenter for vrøvl og helt ude i skoven. Det må vel være muligt at
> udveksle viden og erfaringer her i gruppen uden at blive råbt efter eller

Det er dine generaliseringer, som ikke holder vand.

> Og hvis du vil generalisere ud fra (antageligt gamle) Saab og VW
> erfaringer, så synes jeg du burde nævne det eksplicit. Jeg kører også med
> turbomotor men har ingen benzin i olien.

Ej heller har jeg, men nu er min motor så heller ikke en moderne
"letløbsmotor" - i brændstofbesparelsens navn.

> Og mange andre turbokørere jeg kender har det heller ikke. Måske fordi de
> behandler deres motorer korrekt?

Og det gør benævnte Saab-ejere også - det er jo ikke for sjov, at Saab har
udvidet motorgarantien på visse modeller, til 8 år!

> To af dem kører ovenikøbet i en Saab (2,0T og 2,3T)

Fint nok, hvis det er en 9000. Er det derimod en 9-5'er og der køres mange
korte ture, så skal der passes MEGET på...

> Hvis en motor er konstrueret for spinkelt, som du antyder at Saab og VW
> er, er det da ikke et brugbart argument for at alle andre ikke skal
> overholde serviceintervallerne.

Det har intet med spinkelt at gøre. Det er blot bilproducenternes evige
søgen efter bedre brændstoføkonomi, som fordrer mindre inerti.

Ovenstående er blot en illustration af, at man ikke kan/må generalisere, som
du gladeligt gør.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Ulrik Friis

Dato : 18-09-06 09:46

> "Ulrik Friis" <ufj(slet)@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det er dine generaliseringer, som ikke holder vand.

Jamen så skriv dog det i stedet for det andet. Hvis du mener jeg
generaliserer vedr. olieskift/serviceintervaller ved at anbefale at følge
bilfabrikantens anvisninger, så retter du bager for smed. Anvisningerne er
netop lavet for, at folk som ikke har viden om bilteknik, olie, korte
stempler, tynde stempelringe, benzin i olien og blodet kan anvende sin bil
uden at komme i forlegenhed. Hvilket langt de fleste kan, hvis de følger
bilfabrikanternes anvisninger. Og så længe dem der har forstand på det
anbefaler at følge bilfabrikanternes anvisninger - holder jeg mig til det.
Hvis du så mener, at du er klogere end bilfabrikanterne og eksperterne, og
synes du skal skifte olie oftere, så skal du naturligvis gøre det. Men lad
være med at smøre dine dårlige erfaringer med Saab, VW, korte stempler og
tynde stempelringe ud over resten af bilparken.

Mens du så skifter olie i et væk på din Saab, så vil jeg så anvende de
bedste produkter til smøring af min bils motor ved de anbefalede
intervaller. Jeg vil med sindsro anvende den sidste nye syntetiske olie,
idet den giver bedre smøring samt alle de andre ting jeg har nævnt
tidligere. Og jeg vil med sindsro overholde serviceintervallerne på 15.000
km til min turboøse, som nu har gået 226.000 km. Og jeg vil med sindsro
toppe op med frisk olie, hvis motoren har forbrugt noget.

Hvis motoren er defekt, har lidt overlast eller på anden måde falder udenfor
normalen skal man naturligvis tage højde for det, men det har ikke været et
emne i tråden. Jeg er ihvertfald gået ud fra, at vi har at gøre med normalt
slidte motorer. En dieselmotor som har gået 166.000 km er ikke nævneværdigt
slidt. Hvis den kun har kørt korte ture og er blevet sat til at sejtrække
rigtig meget, jamen så er motoren nok mere slidt end en der har kørt 30.000
om året, men den er stadigvæk rimelig sund.

> Og det gør benævnte Saab-ejere også - det er jo ikke for sjov, at Saab har
> udvidet motorgarantien på visse modeller, til 8 år!

Øøøeeeeh - og hvorfor har Saab så lige gjort det? Du taler i gåder.

> [...]
> søgen efter bedre brændstoføkonomi, som fordrer mindre inerti.
>
> Ovenstående er blot en illustration af, at man ikke kan/må generalisere,

Vi taler tilsyneladende ikke samme sprog. Hvis en motor konstrueres med "for
korte stempler og for små stempelringe" (din formulering), med det til
følge, at benzinen trænger ned i olien og der kommer mere sod i olien fordi
stempel og stempelringe ikke er i stand til at "holde motoren tæt", så er
motoren i min verden konstrueret for spinkelt. Der er ingen tvivl om at
bilfabrikkerne optimerer deres egen økonomi før de optimerer noget som helst
andet. Og ind imellem laver de da også alvorlige fejl. Men GENERELT
forholder det sig jo ikke sådan. Holder man sig GENERELT til deres
forskrifter, har man som bilejer gjort det rigtige. Og det gør jeg også
gladeligt!

mvh
Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-06 18:52

"Ulrik Friis" <ufj@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> være med at smøre dine dårlige erfaringer med Saab, VW, korte stempler og
> tynde stempelringe ud over resten af bilparken.

Jeg vil sige at jeg finder det MEGET betænkeligt hvis det skulle være
tilfældet at VW og SAAB ligefrem har skrevet noget forkert i deres
instruktionsbøger mht. skifteintervallerne. Umiddelbart lyder det meget
skræmmende at man så ikke har korrigeret fejlen ved at udsende nye bøger til
ejerne som kan lokaliseres via CRM.

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-09-06 18:28

> Jeg vil lige understrege, at de krav som VW opsætter i deres norm for
> olien ligger under det en API SL og SM olie kan levere. Det modsvarer API
> SJ.

Se det er nyt, jeg bruger kun API SL., hvad den hedder til fornavn er jeg
tilgengæld ligeglad med, Mobil, Castrol , "Noname", same sit ;). Endnu har
jeg til at se en "SM" i handlen, men det kommer nok :).

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-06 22:08

> Det er oliehinden der smører, og denne hinde er utrolig stærk i en
> syntetisk olie.

Utroligt er et utroligt dårligt ord at anvende dêr.
Sådan en syntetisk film er ikke alverden stærkere
end en almindelig.

> [...]
> cylindervægge, lejepander mv. og dermed forhindre en glat overflade som er

Sod som sætter sig og hindrer smøring på de dele, som arbejder
'metal mod metal' lyder sært. Disse dele burde 'slide sig selv rene'
ved brug. Dog kan en slidt motor eller dårlig vedligehold sikkert
nærmest stoppe nogle smørekanaler eller mindske fri passage.

> Den syntetiske olie kan klare højere temperaturer og er perfekt til
> turboernes vanvittig høje omdrejningstal.

Mærkevareproducenter af olie anbefaler også deres egen olie,
semisyntetisk eks. til tubomotorer.

> [...]
> Og helt ærligt - er det ikke værd at ofre penge på den rigtige smøring af

Bilka er oliefirmaet over dem alle. Ca. ½ pris i forhold til mit
lokale Hydroværksted.

Fra : Ulrik Friis

Dato : 18-09-06 10:19

"Olsen" <-> wrote in message

> Utroligt er et utroligt dårligt ord at anvende dêr.
> Sådan en syntetisk film er ikke alverden stærkere
> end en almindelig.

Du må have en viden om "almindelig" oliefilm jeg ikke har. Jf. de
oplysninger jeg har, overgår den syntetiske oliefilm i styrke alle tidligere
kendte motoroliefilm.

> [...]
> ved brug. Dog kan en slidt motor eller dårlig vedligehold sikkert
> nærmest stoppe nogle smørekanaler eller mindske fri passage.

Hvis noget i en motor begynder at arbejde metal mod metal, så brænder den
sammen. Motoren vil heller ikke umiddelbart kunne slide sodaflejringer af,
da der er en oliefilm udenpå disse aflejringer. Alle dele i en fungerende
motor er overtrukket af en oliefilm. Såvel cylindervægge som alt muligt
andet der har berøring med noget der bevæger sig. Hvis der afsættes sod på
slidsteder, der hvor der skal være oliefilm vil friktionen stige og der
bliver udviklet mere varme og slitagen vil tiltage. De nye olier er i stand
til at fjerne/opløse sodaflejringer, så en ældre motor rent faktisk kan
komme til at gå bedre, selvom olien ikke kan gøre noget ved den øgede
slitage.

> Mærkevareproducenter af olie anbefaler også deres egen olie,
> semisyntetisk eks. til tubomotorer.

Man kan fint anvende semisyntetiske olier, hvis de har de rigtige
kvalitetesstempler, men en fuldsyntetisk olie er bedre.

> Bilka er oliefirmaet over dem alle. Ca. ½ pris i forhold til mit
> lokale Hydroværksted.

Netop. Man behøver ikke betale en bondegård for god olie. At betale 900 kr
for 4 liter Mobil Oil er penge ud af vinduet. Se blot efter API
klassifikationen SJ eller SL til benzinmotorer og CH-4 eller CI-4 til
dieselmotorer. Olien skal være fremstillet i EU, da amerikansk fremstillede
olier ikke har tilsat de samme additiver som de europæiske.

mvh
Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-06 19:42

> Du må have en viden om "almindelig" oliefilm jeg ikke har. Jf. de
> oplysninger jeg har, overgår den syntetiske oliefilm i styrke alle
> tidligere kendte motoroliefilm.

Hvordan overgår ?
I hvilket miljø og hvor længe ?
Jeg har set 'rivetests' udført med de smarteste olier,
og her var oliefilmen IKKE noget at prale af.

> [...]
> slidsteder, der hvor der skal være oliefilm vil friktionen stige og der
> bliver udviklet mere varme og slitagen vil tiltage.

Kan sod ikke slides af sir' du ?

> De nye olier er i stand til at fjerne/opløse sodaflejringer, så en ældre
> motor rent faktisk kan komme til at gå bedre, selvom olien ikke kan gøre
> noget ved den øgede slitage.

Hvis en olie skal rense i et forbrændingskammer, og du siger
olien har en rensende effekt. Så tror jeg denne motor du omtaler
må være endog meget slidt, siden olie kan ha' en indre rensende effekt
i den stil jeg fornemmer du mener.
Selv en billig olie blir' sort med tiden, i visse motorer før end i andre.
Derfor kan man vel sige, at en semisyntetisk også har en rensende effekt.
Og hvis der er fastbrændte sodafleringer rundt i smørekanalerne,
så tror jeg ikke motoren holder så længe som ønskeligt.
En ældre motor som soder har godt af en kur med mellemrum.
Eks. Redex eller noget Sonax-ditto, som jeg fjernede noget
humperi med for en måneds tid siden. Dêt virker.

> Man kan fint anvende semisyntetiske olier, hvis de har de rigtige
> kvalitetesstempler, men en fuldsyntetisk olie er bedre.

Og BILKA sælger en fuldsyntetisk som er 12.5 kroner dyrere pr. liter
end en simi, så prisforskellen i dette tilfælde er til at leve med.

> [...]
> dieselmotorer. Olien skal være fremstillet i EU, da amerikansk
> fremstillede olier ikke har tilsat de samme additiver som de europæiske.

Dvs. alle betegnelserne ikke siger en dyt om additiver ?
Kan man så regne med, effekten af 'rensningen' er optimal
på en tilfældig olie eller hvor finder man ud af dette ?

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-06 19:56

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> "Ulrik Friis" <ufj@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan overgår ?

Motoroliens egenskaber bevares længere end ved den semisyntetiske og
mineralske

> I hvilket miljø og hvor længe ?

I motoren......mellem skifteintervallerne

> Jeg har set 'rivetests' udført med de smarteste olier,
> og her var oliefilmen IKKE noget at prale af.

Rivetest siger ikke meget.
Vi taler om levetid på motoren og ikke en testopstilling

> [...]
> olien har en rensende effekt. Så tror jeg denne motor du omtaler
> må være endog meget slidt, siden olie kan ha' en indre rensende effekt

Olien kommer ikke op i forbrændingskammeret netop fordi stemplerne har
olieskraberinge og ventilstammepakninger.

> Selv en billig olie blir' sort med tiden, i visse motorer før end i andre.
> Derfor kan man vel sige, at en semisyntetisk også har en rensende effekt.

Ja, men en mineralsk olie får f.eks en væsentlig anden viskositet når den er
halv slidt

> Og hvis der er fastbrændte sodafleringer rundt i smørekanalerne,
> så tror jeg ikke motoren holder så længe som ønskeligt.

Sod er dårligt værd at tale om i en motor med EFI. Motorstyringen har
rimelig godt styr på forbrændingen. Desuden tilsættes der additiver til
benzinen som modvirker soddannelse....også selv om det ikke er UltraX og
lign man tanker.

> En ældre motor som soder har godt af en kur med mellemrum.
> Eks. Redex eller noget Sonax-ditto, som jeg fjernede noget
> humperi med for en måneds tid siden. Dêt virker.

Det problem er heldigvis løst med EFI....så her skal der ikke danskvand kure
til

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-06 20:12

> Motoroliens egenskaber bevares længere end ved den semisyntetiske og
> mineralske

OK olien er mere holdbar.
Men vel kun i 'slutningen' af levetiden
det har 'alvorlig' betydning går jeg ud fra.

> I motoren......mellem skifteintervallerne

Ok.

> Rivetest siger ikke meget.
> Vi taler om levetid på motoren og ikke en testopstilling

Ok. Jeg mener blot en simpel test hvor netop en effektiv
oliefilm er afgørende for testens længde netop ville sige
en del om omtalte oliefilms vedholdenhed.

> Olien kommer ikke op i forbrændingskammeret netop fordi stemplerne har
> olieskraberinge og ventilstammepakninger.

Hvorfor min ikke burde ryge lige efter start hvor olien
har 'smuttet forbi'..

> Ja, men en mineralsk olie får f.eks en væsentlig anden viskositet når den
> er halv slidt

Good point. Men viskositeten er vel også anderledes på
en 0w-40 og en 15-w 40 i 'frisk tilstand'.
Viskositet siger vel i sig selv ikke alverden om oliens effektivitet
under forskellige forhold ?

> [...]
> rimelig godt styr på forbrændingen. Desuden tilsættes der additiver til
> benzinen som modvirker soddannelse....også selv om det ikke er UltraX og

OK..var ikke klar over, elektronikken også ku' ta' højde
for normalt slid i motoren. Værd at overveje næste gang.,o)

> Det problem er heldigvis løst med EFI....så her skal der ikke danskvand
> kure til

Gælder det også en GDI ?
Redex og Sonax er iøvrigt ikke danskvand, men et kemisk produkt
af sikkert simpelt art, som renser ud og opløser. Hurtigt og
effektivt.

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-06 20:37

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> OK olien er mere holdbar.
> Men vel kun i 'slutningen' af levetiden
> det har 'alvorlig' betydning går jeg ud fra.

Nedsat levetid på motoren.

> Ok. Jeg mener blot en simpel test hvor netop en effektiv
> oliefilm er afgørende for testens længde netop ville sige
> en del om omtalte oliefilms vedholdenhed.

I rn motor er forholdene meget anderledes. Der er store
temperatursvingninger, der er mange starter. Olien slides og skal helst
bevare sine egenskaber efter mange timers kørsel.

> Hvorfor min ikke burde ryge lige efter start hvor olien
> har 'smuttet forbi'..

Så burde de have kasseret din bil ved bilsynet

> Good point. Men viskositeten er vel også anderledes på
> en 0w-40 og en 15-w 40 i 'frisk tilstand'.
> Viskositet siger vel i sig selv ikke alverden om oliens effektivitet
> under forskellige forhold ?

Den har stor betydning for hvor effektiv smørringen vil være. Men det er
langt fra den eneste parameter

> OK..var ikke klar over, elektronikken også ku' ta' højde
> for normalt slid i motoren. Værd at overveje næste gang.,o)

Man får en meget nøjagtig blanding af luft og benzin som slet ikke er muligt
uden EFI. Elektronikken modvirker ikke slidtage som sådan.

> Gælder det også en GDI ?

Hvis du tænker på de første japanske gryder, så skal vi nok ikke tale om
dem.De skulle sode ganske betydeligt.

> Redex og Sonax er iøvrigt ikke danskvand, men et kemisk produkt
> af sikkert simpelt art, som renser ud og opløser. Hurtigt og
> effektivt.

Mulig men det er total unødvendigt ved lidt nyere biler (efter 91') hvor
nææææææsten alle biler har fået EFI. Det var vist kun skoda der forsøgte med
noget elektronisk kaburator på de tidlige modeller

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-06 18:54

> Nedsat levetid på motoren.

-ja 'dårligere' smørring i slutningen af levetiden som
jeg mente fra starten af. Men vel ikke meget værre
når den lige er skiftet og så en tid frem.

> I rn motor er forholdene meget anderledes. Der er store
> temperatursvingninger, der er mange starter. Olien slides og skal helst
> bevare sine egenskaber efter mange timers kørsel.

Metal mod metal er vel ikke anderledes i en motor
end andre steder, hvor to emner ønskes adskilte ?.

> Så burde de have kasseret din bil ved bilsynet

De gjorde de også !
Men kun indtil den blev 'stillet ved' og kom unde
grænsen for det tilladte.
Men mener et vist olieforbrug ikke tæller som
forurening i bilsynsammenhænge ?
De måler på noget andet.

> Man får en meget nøjagtig blanding af luft og benzin som slet ikke er
> muligt uden EFI. Elektronikken modvirker ikke slidtage som sådan.

Okay..så er det derfor jeg mener, en god olie og EFI som sådan
ikke er en garanti mod slam og mayonnaise/majonæse/mayonæse.

> Hvis du tænker på de første japanske gryder, så skal vi nok ikke tale om
> dem.De skulle sode ganske betydeligt.

Ja Mitsubishi GDI var og er jo et emne der huskes.
Hvordan er VW FSI mht.forbrændingen af svovl og
lavere oktan end de 100 egentlig ?

> Mulig men det er total unødvendigt ved lidt nyere biler (efter 91') hvor
> nææææææsten alle biler har fået EFI. Det var vist kun skoda der forsøgte
> med noget elektronisk kaburator på de tidlige modeller

Så gætter jeg på, det oftest er derfor de skriver på flaskerne
at det er godt at smøre dyser osv med mellemrum.
Redex renser i kamrene, og om en forbrænding
styres elektronisk eller af en kaburator er vel en anelse
ligemeget ?

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-06 21:27

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> Metal mod metal er vel ikke anderledes i en motor
> end andre steder, hvor to emner ønskes adskilte ?.

Jo man har en temperaturændring fra måske -10°C til +80°C i løbet af ganske
kort tid og det hver dag. Det slider på olien

> [...]
> Men kun indtil den blev 'stillet ved' og kom unde
> grænsen for det tilladte.
> Men mener et vist olieforbrug ikke tæller som

Ja de måler noget andet, men hvis de opdager en fed blå røg når motoren
starter så er det en omér

> Okay..så er det derfor jeg mener, en god olie og EFI som sådan
> ikke er en garanti mod slam og mayonnaise/majonæse/mayonæse.

Det er vel kun et fænomen på franske biler

> [...]
> Redex renser i kamrene, og om en forbrænding
> styres elektronisk eller af en kaburator er vel en anelse

Jeg ved ikke hvilke biler du har har i tankerne, men generelt er dyser
totalt vedligeholdelsesfrie og de holder hele bilens levetid >400.000
Km......(jaja kom så med alle de biler som ikke har dyser der kan holde så
længe)
Det er helt overflødigt at hælde noget som helst i benzinen, det være sig
lige fra kaburatorsprit, rensemidler, teflon og hvad ved jeg....på langt de
fleste biler med EFI.
Det kører bare

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-06 21:05

> Jo man har en temperaturændring fra måske -10°C til +80°C i løbet af
> ganske kort tid og det hver dag. Det slider på olien

Men to emner som mødes blir' ikke varme ?
Jeg vil dog mene, punktet de mødes kan nå
ret varme temperaturer...

> Ja de måler noget andet, men hvis de opdager en fed blå røg når motoren
> starter så er det en omér

Så er det jo heldigt, de ikke måler fra kold af eller efter
30 minutters pause.,o)

> [...]
> totalt vedligeholdelsesfrie og de holder hele bilens levetid >400.000
> Km......(jaja kom så med alle de biler som ikke har dyser der kan holde så

Tænkte bare, at når de nævner det er godt at vedligeholde
og 'smøre' af og til, så kan det ikke være skadeligt.

> [...]
> lige fra kaburatorsprit, rensemidler, teflon og hvad ved jeg....på langt

Vi slipper helt sikkert ikke alligevel.,o)
selvom bilerne blir' mere og mere moderne, men næppe
mindre vedligeholdelsesfrie på sigt.
Måske der ikke er en kaburator som skal justeres eller renses,
men så en del sensorer som kan udlæse en let forkert værdi
så noget ændre sig og gør bilen knab så perfekt som det
var meningen.

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-06 22:37

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> men så en del sensorer som kan udlæse en let forkert værdi
> så noget ændre sig og gør bilen knab så perfekt som det

Som udgangspunkt så er der væsentlig færre fejl på moderne motorer med
hydrauliske ventiler, elektronisk tænding og elektronisk indsprøjtning (med
få undtagelser).
Men til gengæld så er rep. dyrere og tager længere tid hvis det endelig er
noget som fejler

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-06 23:37

> [...]
> (med få undtagelser).
> Men til gengæld så er rep. dyrere og tager længere tid hvis det endelig er

Jeg fornemmer en del fejl på sensorer osv.
Ting som ældre motorer ikke lider under.

Fra : Kent Glerup

Dato : 19-09-06 21:20

On Mon, 18 Sep 2006 21:37:19 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Mulig men det er total unødvendigt ved lidt nyere biler (efter 91') hvor
>nææææææsten alle biler har fået EFI. Det var vist kun skoda der forsøgte med
>noget elektronisk kaburator på de tidlige modeller

Jeg mindes desværre også de første Escort 1,4 og Kadett 1,4 med kat...
Fy da føj!

/Kent Glerup

Fra : Ulrik Friis

Dato : 18-09-06 22:42

"Olsen" <-> wrote in message

> Hvordan overgår ?

Den syntetiske olies molekyler er langt sejere/solidere end de tidligere
oliers og de tåler mere varme. Molekylerne nedrydes altså ikke så let. Kort
sagt skal der langt mere til for at bryde oliefilmen.

> Kan sod ikke slides af sir' du ?

Selvfølgelig kan sod slides af, men det er ikke en særlig hensigtsmæssig
måde at fjerne soden på. Hvis soden indgår som smøremiddel i en
afslidningsproces stiger friktionen og dermed varmeudviklingen.

> [...]
> olien har en rensende effekt. Så tror jeg denne motor du omtaler
> må være endog meget slidt, siden olie kan ha' en indre rensende effekt

Olien renser nok ikke meget i selve forbrændingskammeret på nær der hvor
stemplerne kører. Her skal brændstoffet holde soden borte.

> Dvs. alle betegnelserne ikke siger en dyt om additiver ?
> Kan man så regne med, effekten af 'rensningen' er optimal
> på en tilfældig olie eller hvor finder man ud af dette ?
Betgnelserne er kvalitetsbetegnelser. Dvs. at olie SL er bedre end olie SH
og SJ. Hvilke additiver der så er puttet i ved jeg ikke noget om. Der gemmer
sig sikkert nogle produktionshemmeligheder her. Det vil kræve den lille
kemiingeniørexamen - som jeg ikke har - at kunne redegøre for additiverne.
Men det vil utvivlsomt stå på oliedunken, om det er en rensende olie. Der er
ihvertfald tilsat additiver for at justere oliens viscositet. Og med de nye
syntetiske olier, tilsættes der nu færre additiver for denne justering,
hvilket betyder at der er mere smørekraft til rådighed i olien.

mvh
Ulrik

Fra : Anders Majland

Dato : 19-09-06 07:33

> Kan det betale sig at få fyldt noget af det med lang levetid på ?

Da vi købte skodaen havde jeg også planer om selv at ville skifte olie
halvvejs i det lange interval (op til 30.000km) men inden jeg havde set
mig om bad den selv om olieskift ved ca 26000km og det fik den så på
autoriseret værksted. Og det fik den igen her i sommers ved ~50000km Så
det ser ud til at vi med vort kørselsmønster skal skifte olie en gang om
året ... Altså for at følge dens egen serviceplan.

På den gamle mazda var jeg vant til at skifte olie hver 10.000km. Og den
havde gået 350.000km da jeg solgte den, uden at den brugte olie af
betydning. Dvs det var langt fra nødvendigt at efterfylde mellem
olieskift...

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Skoda fabia Kombi 1,2 12v 64hk 2004 - ~55000km