BMW E46 kontra E39?
Fra : Steen Schmidt

Dato : 15-09-06 15:30

Hejsa.

Jeg havde i et stykke tid overvejet at skifte vores Laguna II ud med en
brugt BMW fra ca. 2000. Dette for at få noget bedre kvalitet og
kørekomfort. Er dette tilfældet (har aldrig ejet BMW før - kun læst
andres beretninger)?

Når man ser sig omkring er der mange rosende ord til 5'seriens E39
model, og heriblandt skulle 3-literen være en rigtig god motor (530d
eller 530i). Det er ikke afgørende om det er benzin eller diesel for
os. Kørselsbehovet er ca. 25000 km om året, men benzin og diesel koster
jo stort set det samme i dag, og diselbiler i denne klasse er totalt
set dyrere, både i driftsomkostninger og indkøb.

En E39 530d er lidt dyr at få fat på; 400-450k for én der har gået ca.
100kkm.

Så er spørgsmålet om en 3-serie E46 ville være et godt alternativ?
Hvordan står det til med kvaliteten af denne kontra E39? E39 nævnes som
måske BMWs bedste bil til dato - kan E46 sammenlignes med dette, eller
er det en helt anden boldgade? Jeg har ikke siddet i nogen af dem,
hvordan er pladsforholdene? Er 3-serien markant mindre end 5-serien i
kabinen (og bagageplads)? Hvordan i forhold til Lagunaen? Jeg ved godt
jeg selv skal ud og kigge, men kunne godt lige bruge et par
retningslinier fra en BMW-ekspert først - det er jo som altid en jungle
når man allerførste gang kigger på en (for mig) ukendt bilserie

Hvis det nu skulle være en E46 - hvilke motorer skal jeg så kigge
efter, og hvor langt må de have gået? Jeg ville kigge efter en
6-cylindret, men 328i er der ikke mange af til salg (i hvert fald ikke
i DK, og der lader ikke til at være noget sparet ved at hente i
Tyskland). Hvad med 325i eller 323i?

Det er ikke afgjort om det skal være en 4-dørs eller st. car.

Mvh
Steen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-09-06 20:10

On 15 Sep 2006 14:29:31 GMT, "Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>set dyrere, både i driftsomkostninger og indkøb.
>
>En E39 530d er lidt dyr at få fat på; 400-450k for én der har gået ca.

Jeg har haft en 530dA fra 2002. Det er en rigtig dejlig motor -
specielt kombineret med automatgear tror jeg ikke det fås meget bedre.

Ved ikke med benzin udgaven, men er du ude efter en diesel, så køb en
med automatgear - det fungerer bare rigtig godt.

Jeg har ikke prøvet en 530i - vores kørselsbehov er i øjeblikket
omkring 60.000 km årligt hvilket gør at diesel absolut stadig er en
fordel.

Vores 530d var absolut ikke fejlfri, men hvad komfort og køreglæde
angår er den et rigtig godt bud.

>Så er spørgsmålet om en 3-serie E46 ville være et godt alternativ?

Det er en anden bil, den er lidt mindre og nok lidt mere sporty at
køre end E39'eren. Men jeg tror bestemt ikke kvaliteten fejler noget -
men du er nødt til at prøve dem begge. En E39 er klart en
kilometeræder der klarer hastigheder langt over dansk motorvejsfart
uden at du bliver træt af at være i den. E46 har jeg ikke kørt i.

>Det er ikke afgjort om det skal være en 4-dørs eller st. car.

Vi havde en st.car... Men det er jo smag og behag. St.car er nok
lettere når du skal sælge den igen.

** Lars

Fra : Mogens...

Dato : 16-09-06 22:08

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse

> Jeg har haft en 530dA fra 2002.

Jeg ejer en '03BMW 530d ouring steptronic :)

> Det er en anden bil, den er lidt mindre og nok lidt mere sporty at
> køre end E39'eren.

Overhovedet ikke - min E39 kører på grund af sportschassis og sænket
M-undervogn bedre end sønnens E46 328i - også med M-undervogn...

En E39 er større, men ingen af dem er store, hvis passagerne foran kræver
sæderne helt tilbage. Du skal prøve selv for at vurdere det.

Du bør være opmærksom på, at en BMW er meget individuelt skruet
sammen nu om stunder. Man kan stort vælge modellen fra ny, som
man ønsker det. Derfor kan det umiddelbart være svært at vurdere,
hvorledes en aktuel model er sammensat. Stelnummeret afslører imid-
lertid alt, fordi du med det i hånden kan få en udskrift hos ethvert aut.
værksted, hvori står nævnt alle options...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-09-06 08:06

On Sat, 16 Sep 2006 21:07:40 GMT, "Mogens..." <no@reply.dk> wrote:

> [...]
>Overhovedet ikke - min E39 kører på grund af sportschassis og sænket
>M-undervogn bedre end sønnens E46 328i - også med M-undervogn...

Jeg sad faktisk og tænkte på din med sportsundervogn da jeg skrev det
- at nu fik jeg nok ballade for min bemærkning Standardundervogen
som jeg havde på min syntes jeg nu godt kan trænge til en opstrammer.

Men absolut ingen tvivl om at det uanset hvad er en rigtig lækker bil
og mellem de to ville jeg skam vælge E39.

>En E39 er større, men ingen af dem er store, hvis passagerne foran kræver
>sæderne helt tilbage.

Helt korrekt. Men på forsædepladserne er der på alle måder dejlig
meget plads.

** Lars

Fra : Mogens...

Dato : 17-09-06 13:58

> Jeg sad faktisk og tænkte på din med sportsundervogn da jeg skrev det
> - at nu fik jeg nok ballade for min bemærkning Standardundervogen
> som jeg havde på min syntes jeg nu godt kan trænge til en opstrammer.

He he - det er jo det der er problemet. Min udgave er ganske
anderledes end de fleste, men hvordan får man dét frem i en
annonce...
www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1022501&page=1

Fra : Steen Schmidt

Dato : 17-09-06 15:21

Mogens... wrote:

> He he - det er jo det der er problemet. Min udgave er ganske
> anderledes end de fleste, men hvordan får man dét frem i en
> annonce...
> www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1022501&page=1

Meget fin bil ellers, men 11,8 km/l er ikke meget for en diesel Og
hvorfor uden afgift? Ved du ca. hvor meget skal der erlægges i afgift
til staten? Hvis jeg bruger www.bilpriser.dk som pegepind, så ville der
skulle betales ca. 281 kkr i afgift hvis samme bil blev importeret fra
Tyskland. Bruger jeg derimod T&S beregning på deres hjemmeside, så er
afgiften ca. 249 kkr.

Og så er der det ærgerlige med faste installationer til Navigation, TV
og telefon. De bliver *så* hurtigt forældede.

Men også lækkert med lyst læderindtræk - der er alt for mange der
vælger sort imho.

Mvh
Steen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-09-06 17:12

On 17 Sep 2006 14:21:04 GMT, "Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk>
wrote:

>Meget fin bil ellers, men 11,8 km/l er ikke meget for en diesel

Den kan nu også køre en smule mere - jeg kørte mellem 13 og 14 km/L i
min uden større anstrengelser det motormæssigt var magen til Mogens
fine bil.

>Og så er der det ærgerlige med faste installationer til Navigation, TV
>og telefon. De bliver *så* hurtigt forældede.

Nix-bix... Det er da ikke noget værre end alle mulige "ekstra" dimser
med ledninger der sidder alle vegne. Jeg ville absolut foretrække en
lækker original installation i stedet for en løs TomTom. Eller den min
kollega havde i sin C4 - hvor navien var i en lille skærm i bakspejlet
- det var jo meget fikst.. Bortset fra at skærmen var en klods der var
"bundet" uden på det originale bakspejl.. Navicomputeren fyldte så
halvdelen af handskerummet.

Vi var meget glade for navi'en i vores - og typisk er det meget bedre
integreret i bilen end diverse efter-installationer nogen sinde kan
være. Den fungerer skam godt, selv om der ikke er 3D visning og
touchscreen.

Det samme gør sig gældende for telefonen - den er der og fungerer
bare. Med et dobbelt-kort så bliver den almindelige automatisk smidt
videre til bilen.

** Lars

Fra : Mogens...

Dato : 17-09-06 18:04

> Den kan nu også køre en smule mere - jeg kørte mellem 13 og 14 km/L i
> min uden større anstrengelser det motormæssigt var magen til Mogens
> fine bil.

Takker - og enig

> Nix-bix... Det er da ikke noget værre end alle mulige "ekstra" dimser
> med ledninger der sidder alle vegne. Jeg ville absolut foretrække en
> lækker original installation i stedet for en løs TomTom.

Kører med begge systemer i mine 2 biler - elsker BMW'ens frem
for Tomtom...

> [...]
> integreret i bilen end diverse efter-installationer nogen sinde kan
> være. Den fungerer skam godt, selv om der ikke er 3D visning og

Den nyeste opgradering jeg omtaler er udført på min betyder,
at der er en tilsnigelse til 3D

> Det samme gør sig gældende for telefonen - den er der og fungerer
> bare. Med et dobbelt-kort så bliver den almindelige automatisk smidt
> videre til bilen.

Jep

Fra : Mogens...

Dato : 17-09-06 18:02

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Meget fin bil ellers, men 11,8 km/l er ikke meget for en diesel.

Er det ikke en teoretisk beregning?
Som Lars skriver, kører de noget mere pr liter afhængig af stilen
og brugen. Kold motor i byen koster en del brændsel.

> hvorfor uden afgift?

Jeg bor ikke i DK meni Malmö

> Ved du ca. hvor meget skal der erlægges i afgift til staten?

Nej, men da flere spørger må jeg næsten undersøge det.
Ellers beregner man 63% af en forhandlers udsalgspris på
en tilsvarende bil - og dette vil være afgiften...

> Og så er der det ærgerlige med faste installationer til Navigation, TV
> og telefon. De bliver *så* hurtigt forældede.

Wrong - min er sidste edition, hvor alt er tidssvarende. Der
er DVD-navigation (een skive til Europa inkl. de nye lande),
hvor den lige er blevet upgradet på grund af en ny DVD !

Tlf'en er smo Lars skriver - rekvirer et kort mere, og der
er aut. omstilling til bilen, der er udstyret med trådløs tlf.
med håndfri betjening. Desuden kombineret med radioen
så der skues ned og så videre...

> Men også lækkert med lyst læderindtræk - der er alt for mange der
> vælger sort imho.

Jeg er helt enig.

Fra : Brian S Jensen

Dato : 17-09-06 18:08

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Overhovedet ikke - min E39 kører på grund af sportschassis og sænket
> M-undervogn bedre end sønnens E46 328i - også med M-undervogn...

Hej Mogens

Hvori består "sportschassis" ?

Min har også original monteret M-Undervogn - men "sportschassis", den
har jeg ikke mødt før

Mvh.
Brian S Jensen
BMW 528i Steptronic
Toyota Previa 2.4i

Fra : Mogens...

Dato : 17-09-06 18:58

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvori består "sportschassis" ?

Havde jeg heller ikke, indtil jeg mødte en svensker, der
nævnte, at sammensætning af undervognen (dæmpning,
afstemning, aut. niveauregulering og højde) hos BMW
kaldes "sportschassis"

Hvis du spørger dem, som har kørt min bil, fremhæver
de alle, at den kører som en sportsvogn. Jeg er også meget
ked af at skulle af med den - ubetinget een af de bedste
biler, jeg har haft og fuld på højde med min fantastiske '91
Opel Omega 3000 24V...

Fra : Brian S Jensen

Dato : 17-09-06 19:47

> [...]
> ked af at skulle af med den - ubetinget een af de bedste
> biler, jeg har haft og fuld på højde med min fantastiske '91

Hej Mogens

Jeg tror altså "bare" at det er M-undervognen - højden kommer
jo som en del af M-undervognen og niveaureg. er der jo ikke meget
sport over i sig selv (med mindre bagagerummet er fyldt)

Men du har ret - det er en fantastisk undervogn. Sammenlignet med
vores forhenværende 525i E34 med standardundervogn, er vores
nuværende 528i med M-undervogn en ren racervogn men samtidig
er den alletiders "flyder" når man har de lyster

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Mogens...

Dato : 17-09-06 19:53

> [...]

> jo som en del af M-undervognen og niveaureg. er der jo ikke meget
> sport over i sig selv (med mindre bagagerummet er fyldt)

Nu kører der ret mange '03 E39 sportsline (ingen krom samt andet
skørtesæt) rundt i denne by, jeg bor i - ingen af dem har samme højde
som min, der ikke er voldsænket i en hjemmegarage. Det er ikke rigtigt,
at niveauregulering af undervognen ikke spiller ind under kørslen - jvf
BMW...

> [...]
> nuværende 528i med M-undervogn en ren racervogn men samtidig
> er den alletiders "flyder" når man har de lyster

Ja, en BMW kører overraskende godt - især med den rette undervogn...