|
| xantia - radioen slår sikringer Fra : Anders Nielsen (Getz~ |
Dato : 15-09-06 10:47 |
|
Hejsa.
I min kones Xantia er det sket fra tid til anden at bilradioen slår
sikringen.
Der sidder en 2 amp. sikring som går til radio og uret.
Det er først ny da jeg har investeret i en sprit-ny panasonic radio,
at jeg opdager at den kræver 15 amp.
Ja så er det sku da ikke så underligt at den knalder den 2 amp.
sikring.
Mit spørgsmål er nu: hvad gør jeg?
Trækker jeg en ny ledning fra akkumulatoren ind til radioen, eller er
der en anden sikringsgruppe man kan "låne" strøm fra?
Jeg er lidt forsigtig strøm og biler, og vil helst ikke ødelægge
noget. Eller udløse airbags for den sags skyld (kan det ske, eller det
en skrøne?).
/Anders
| |
Peter Dalgaard (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 15-09-06 10:51 |
|
"Anders Nielsen (Getz)" <nanders@gmail.com> writes:
> Hejsa.
>
> I min kones Xantia er det sket fra tid til anden at bilradioen slår
> sikringen.
>
> Der sidder en 2 amp. sikring som går til radio og uret.
>
> Det er først ny da jeg har investeret i en sprit-ny panasonic radio,
> at jeg opdager at den kræver 15 amp.
>
> Ja så er det sku da ikke så underligt at den knalder den 2 amp.
> sikring.
>
> Mit spørgsmål er nu: hvad gør jeg?
>
> Trækker jeg en ny ledning fra akkumulatoren ind til radioen, eller er
> der en anden sikringsgruppe man kan "låne" strøm fra?
>
> Jeg er lidt forsigtig strøm og biler, og vil helst ikke ødelægge
> noget. Eller udløse airbags for den sags skyld (kan det ske, eller det
> en skrøne?).
Hvis din radio trækker 180W er jeg lige ved at tro at lydtrykket kan
gøre det...
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Henrik Stidsen (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 15-09-06 10:52 |
|
Anders Nielsen (Getz) skrev:
> Det er først ny da jeg har investeret i en sprit-ny panasonic radio,
> at jeg opdager at den kræver 15 amp.
15 ampere for en radio - er det ikke rimelig meget ?
| |
Christopher Stein (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Christopher Stein |
Dato : 15-09-06 11:08 |
|
Anders Nielsen (Getz) skrev:
> Hejsa.
>
> I min kones Xantia er det sket fra tid til anden at bilradioen slår
> sikringen.
>
> Der sidder en 2 amp. sikring som går til radio og uret.
>
> Det er først ny da jeg har investeret i en sprit-ny panasonic radio,
> at jeg opdager at den kræver 15 amp.
>
> Ja så er det sku da ikke så underligt at den knalder den 2 amp.
> sikring.
>
> Mit spørgsmål er nu: hvad gør jeg?
>
> Trækker jeg en ny ledning fra akkumulatoren ind til radioen, eller er
> der en anden sikringsgruppe man kan "låne" strøm fra?
>
> Jeg er lidt forsigtig strøm og biler, og vil helst ikke ødelægge
> noget. Eller udløse airbags for den sags skyld (kan det ske, eller det
> en skrøne?).
>
> /Anders
>
hvis den kun går til radioen og uret smider du bare en større sikring i..
sikringen skal kun brænde over hvis der er noget der trækker mere strøm
end beregnet og hvis du sætter en enhed på der kræver mere strøm end
oprindeligt, skal du sørge for at "tillade" den ekstra strøm..
| |
Anders Nielsen (Getz~ (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Anders Nielsen (Getz~ |
Dato : 15-09-06 12:33 |
|
Henrik Stidsen wrote:
> Anders Nielsen (Getz) skrev:
> > Det er først ny da jeg har investeret i en sprit-ny panasonic radio,
> > at jeg opdager at den kræver 15 amp.
>
> 15 ampere for en radio - er det ikke rimelig meget ?
Jeg tror bestemt ikke den nogensinde trækker 15 amp. Men sikringen i
radioen er på 15 og på ledningen til plus står der 15 amp. tydeligt,
så det må vel være et udtryk for at det er det teoretiske max.
Men altså den slår jo de 2 amp. så det ved jeg med sikkerhed er for
lidt.
| |
Anders Nielsen (Getz~ (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Anders Nielsen (Getz~ |
Dato : 15-09-06 12:41 |
|
Christopher Stein wrote:
> hvis den kun går til radioen og uret smider du bare en større sikring i..
>
> sikringen skal kun brænde over hvis der er noget der trækker mere strøm
> end beregnet og hvis du sætter en enhed på der kræver mere strøm end
> oprindeligt, skal du sørge for at "tillade" den ekstra strøm..
Øhhm... er det sikkert? Jeg har allerede skiftet den til 3 amp., og
indtil videre har den gamle radio (Pioneer af ældre dato) klaret sig
uden at slå den.
Meen det er vel ikke meningen at man blot sætter større sikringer i.
Det næsten der brænder over er så ledningsnettet i bilen, med hvad
deraf følger.
/Anders
| |
Martin (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Martin |
Dato : 15-09-06 13:14 |
|
>> hvis den kun går til radioen og uret smider du bare en større sikring i..
>>
>> sikringen skal kun brænde over hvis der er noget der trækker mere strøm
>> end beregnet og hvis du sætter en enhed på der kræver mere strøm end
>> oprindeligt, skal du sørge for at "tillade" den ekstra strøm..
>
>Øhhm... er det sikkert? Jeg har allerede skiftet den til 3 amp., og
>indtil videre har den gamle radio (Pioneer af ældre dato) klaret sig
>uden at slå den.
>
>Meen det er vel ikke meningen at man blot sætter større sikringer i.
>Det næsten der brænder over er så ledningsnettet i bilen, med hvad
>deraf følger.
Enig - sikringen må ikke være større end ledningsnettet kan klare.
Har du undersøgt om den 2A sikring som sad i havde den korrekte størrelse?
2A virker ikke som meget til en auto-radio.
/Martin
| |
Leif Langgaard (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Leif Langgaard |
Dato : 15-09-06 13:16 |
|
"Anders Nielsen (Getz)" <nanders@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1158320464.260853.10210@i3g2000cwc.googlegroups.com...
Øhhm... er det sikkert? Jeg har allerede skiftet den til 3 amp., og
indtil videre har den gamle radio (Pioneer af ældre dato) klaret sig
uden at slå den.
Meen det er vel ikke meningen at man blot sætter større sikringer i.
Det næsten der brænder over er så ledningsnettet i bilen, med hvad
deraf følger.
Hej
Kik på tråden i ledningen og kik så på tråden i sikringen, jeg tror bestemt
at sikringens tråd er tyndest og derfor brænder først.
Men hvis du er så bange for at rode med det selv, så brug dog et værksted!
--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
http://www.azfotos.com/ http://www.webshots.com/
Skandinaviens største billedarkiv www.fotomedia.se
| |
Christopher Stein (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Christopher Stein |
Dato : 15-09-06 13:26 |
|
Anders Nielsen (Getz) skrev:
> Christopher Stein wrote:
>> hvis den kun går til radioen og uret smider du bare en større sikring i..
>>
>> sikringen skal kun brænde over hvis der er noget der trækker mere strøm
>> end beregnet og hvis du sætter en enhed på der kræver mere strøm end
>> oprindeligt, skal du sørge for at "tillade" den ekstra strøm..
>
> Øhhm... er det sikkert? Jeg har allerede skiftet den til 3 amp., og
> indtil videre har den gamle radio (Pioneer af ældre dato) klaret sig
> uden at slå den.
>
> Meen det er vel ikke meningen at man blot sætter større sikringer i.
> Det næsten der brænder over er så ledningsnettet i bilen, med hvad
> deraf følger.
>
> /Anders
>
hvis radioen kræver 15*12V=180Watt og du kun "lader den få" 3*12V=36Watt
er det klart den brænder sikringen over..
jeg har aldrig været ude for en bil hvis ledningsnet til radioen ikke
kunne klare 15A..
| |
Anders Nielsen (Getz~ (16-09-2006)
| Kommentar Fra : Anders Nielsen (Getz~ |
Dato : 16-09-06 10:31 |
|
Anders Nielsen (Getz) wrote:
> Hejsa.
>
> I min kones Xantia er det sket fra tid til anden at bilradioen slår
> sikringen.
>
> Der sidder en 2 amp. sikring som går til radio og uret.
>
> Det er først ny da jeg har investeret i en sprit-ny panasonic radio,
> at jeg opdager at den kræver 15 amp.
>
> Ja så er det sku da ikke så underligt at den knalder den 2 amp.
> sikring.
>
> Mit spørgsmål er nu: hvad gør jeg?
>
> Trækker jeg en ny ledning fra akkumulatoren ind til radioen, eller er
> der en anden sikringsgruppe man kan "låne" strøm fra?
>
> Jeg er lidt forsigtig strøm og biler, og vil helst ikke ødelægge
> noget. Eller udløse airbags for den sags skyld (kan det ske, eller det
> en skrøne?).
>
> /Anders
Ok, jeg er en spade...
Efter at have kigget lidt nærmere på instruktionsbogen til Xantia'en
(det kan jeg iøvrigt anbefale) så viser det sig at der er 2 sikringer
til radioen.
En til "hukommelse", eller rettere med permanent strøm så kanalerne
ikke bliver tabt (den er på 2 amp. og kører også uret i
instrumentet), og en til selve radio'en på 10 amp.
Sååå jeg har helt klart et andet problem som gør at sikringen slår
Eller også er radioen koblet forkert til. Vil undersøge det nærmere.
/Anders
| |
Anders Nielsen (Getz~ (16-09-2006)
| Kommentar Fra : Anders Nielsen (Getz~ |
Dato : 16-09-06 13:37 |
|
Ja og det var den så...
Eller rettere et ISO stik i en Citroën er anderledes end i alle andre
biler (hader franske biler).
Sikringen på 2 amp. blev koblet til den ledning der kræver 15, og
omvendt.
Så blot ved at bytte disse to på iso-kablet til radio'en løste det
problemet.
Dog måtte det kobles således at radioen ikke slukker sammen med
tændingen, men det er nok til at leve med.
| |
Kristian (17-09-2006)
| Kommentar Fra : Kristian |
Dato : 17-09-06 16:20 |
|
"Anders Nielsen (Getz)" <nanders@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1158410246.932790.261620@i3g2000cwc.googlegroups.com...
Ja og det var den så...
Eller rettere et ISO stik i en Citroën er anderledes end i alle andre
biler (hader franske biler).
Sikringen på 2 amp. blev koblet til den ledning der kræver 15, og
omvendt.
Så blot ved at bytte disse to på iso-kablet til radio'en løste det
problemet.
Dog måtte det kobles således at radioen ikke slukker sammen med
tændingen, men det er nok til at leve med.
.........................................................................
Har haft en Xantia i snart syv år....og har aldrig haft problemer med
radioen og sikringerne.
Er du sikker på, at der ikke har været en pilfinger.........før jer......der
ikke har været helt inde i at tilslutte en radio i en bil.....og derfor
lavet noget fusk ?
Kristian
| |
Anders Nyvang (Getz) (18-09-2006)
| Kommentar Fra : Anders Nyvang (Getz) |
Dato : 18-09-06 10:45 |
|
Kristian wrote:
> Har haft en Xantia i snart syv år....og har aldrig haft problemer med
> radioen og sikringerne.
> Er du sikker på, at der ikke har været en pilfinger.........før jer.......der
> ikke har været helt inde i at tilslutte en radio i en bil.....og derfor
> lavet noget fusk ?
>
> Kristian
Aner det ikke. Men tilsyneladende skal både en Pioneer og en Panasonic
have den "stærke" ledning omvendt af hvordan et ISO-stik er
konstrueret i en Xantia.
På min egen bil (Hyundai Getz) er der kun én sikring som klarer både
tænding og permanent strøm til radioen, så der møder man ikke
problemet.
| |
Kristian (18-09-2006)
| Kommentar Fra : Kristian |
Dato : 18-09-06 14:06 |
|
Aner det ikke. Men tilsyneladende skal både en Pioneer og en Panasonic
have den "stærke" ledning omvendt af hvordan et ISO-stik er
konstrueret i en Xantia.
Ok..........Nu har jeg altid sværget til Blaupunkt, og der er ikke problemer
med at tilslutte sådan en i en Xantia.
Kristian
| |
claus b. p. (19-09-2006)
| Kommentar Fra : claus b. p. |
Dato : 19-09-06 14:18 |
|
"Kristian" <kristianrasmussenSLETKUNDETMED@STOREBOGSTAVERprivat.dk> wrote in
message news:450e99be$0$12624$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>
> Aner det ikke. Men tilsyneladende skal både en Pioneer og en Panasonic
> have den "stærke" ledning omvendt af hvordan et ISO-stik er
> konstrueret i en Xantia.
>
> Ok..........Nu har jeg altid sværget til Blaupunkt, og der er ikke
> problemer med at tilslutte sådan en i en Xantia.
>
Jeg oplevede fuldstændig det samme da jeg prøvede at installere en sprit ny
JVC radio i en Ford Galaxy. (VW Sharan) Radioen virkede, men alle
opsætninger blev glemt, når man slog tændingen fra. Underligt at en ISO
standard ikke er mere standard end som så. Hov, kommer lige i tanker om at
jeg monterede en Phillips radio i en Xantia(1993). Det virkede bare 100% med
ISO stikket. Så hvem der gør det rigtigt, og hvem der gør det omvendt?.....
/Claus
| |
Christopher Stein (20-09-2006)
| Kommentar Fra : Christopher Stein |
Dato : 20-09-06 11:28 |
|
claus b. p. skrev:
> "Kristian" <kristianrasmussenSLETKUNDETMED@STOREBOGSTAVERprivat.dk> wrote in
> message news:450e99be$0$12624$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>> Aner det ikke. Men tilsyneladende skal både en Pioneer og en Panasonic
>> have den "stærke" ledning omvendt af hvordan et ISO-stik er
>> konstrueret i en Xantia.
>>
>> Ok..........Nu har jeg altid sværget til Blaupunkt, og der er ikke
>> problemer med at tilslutte sådan en i en Xantia.
>>
> Jeg oplevede fuldstændig det samme da jeg prøvede at installere en sprit ny
> JVC radio i en Ford Galaxy. (VW Sharan) Radioen virkede, men alle
> opsætninger blev glemt, når man slog tændingen fra. Underligt at en ISO
> standard ikke er mere standard end som så. Hov, kommer lige i tanker om at
> jeg monterede en Phillips radio i en Xantia(1993). Det virkede bare 100% med
> ISO stikket. Så hvem der gør det rigtigt, og hvem der gør det omvendt?.....
>
> /Claus
>
>
ISO skal som regel være ISO..
Ford bruger deres eget stik som man kan få en adapter til (der virker
fortræffeligt)
jeg kender ikke citroen, men mon ikke at de også har deres eget stik
der skal konverteres til ISO?
det kunne være at den tidligere ejer var en pilfinger. ;)
ISO SKAL være ens for at overholde (ja) ISO standarden..
| |
Uffe Ravn (20-09-2006)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 20-09-06 15:18 |
|
Christopher Stein wrote:
> ISO SKAL være ens for at overholde (ja) ISO standarden..
Ikke desto mindre er det 2 fortolkninger af hvad der er fast plus og
nøgleplus.
Nogle autoradiofabrikanter har taget konsekvensen og forsynet radioen med
mulighed for at bytte om på ledningerne.
Mvh. Uffe Ravn
| |
Anders Nyvang (Getz) (20-09-2006)
| Kommentar Fra : Anders Nyvang (Getz) |
Dato : 20-09-06 13:02 |
|
Christopher Stein wrote:
> jeg kender ikke citroen, men mon ikke at de også har deres eget stik
> der skal konverteres til ISO?
Altså det ser ret standard ud.
Og som sådan overholder det jo ISO.
Der er permanent strøm på den rigtige ledning.
Og tændings-lås-strøm på den rigtige.
Problemet i mit tilfælde var blot at radioen (både en Pioneer og en
Panasonic) forsøgte at hive mere end de 2 amp. ud af den med en 2 amp.
sikring.
I min egen bil er der kun én sikring til begge ledninger, så der
fungerer det bare.
Såå det er vel noget med at Citroën vælger at sætte én sikring
på hver ledning, og så kun en lille 2 amp. sikring på den ene.
Man kunne jo også bare være koldblodig og smække en 10 amp. sikring
i hullet, meen jeg er nu bange for at gøre større skade end gavn.
Skidt... radion spiller nu! Og weekend turen til Berlin er redet
| |
|
|