Kort og GPS standarder?
Fra : 2

Dato : 21-09-06 21:53

Hej min bror har fået en GPS som vi er ude at test og kontrollerer,
og ser på indstillinger WGS-84

og normen er at skrive
57º08.13'N 12º42,37'E det er til et varehus i Sverige
54.59.70 - 11.53.43 det er til et marinecenter på sydsjælland

men så på GPSen ved en anden indstilling var der fx 5 ciffer efter
det første tal og uden komma
fx 55.00000

Kan man så udelukke hvilken kort/positions standard der bliver brugt
afhængig af hvor mange ciffer og hvor kommaerne og anførselstegn er
placeret?

Torben

Fra : Jens Mogensen

Dato : 22-09-06 16:51

nej, du skal gå ind et sted i GPS's menu og vælge hvilke talformat GPS'en
skal bruge.

Fra : steen

Dato : 23-09-06 17:22

WGS-84 er det datum (type gradnet), som er anført på søkortet og
angiver hvilken type gradnet der er anvendt til netop det kort du har i
hænderne. Alle nyere kort har datum WGS-84.
Tidligere brugte søkortproducenterne i de forskellige lande
forskelligt gradnet, hvilket betyder, at en possition fra et datum ikke
kan overføres til et kort med et andet datum.
Ifølge lærebøger for området kan det give betydelige positionsfejl,
hvis du har indtastet et forkert datum.

VH

Steen