NOA dæksstativ
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-09-06 18:30

Jeg skal have sådan et (i udlægger udgaven), men har I erfaringer med
længden ? Min båd er 9,9 så man skulle tro at et 10 meter stativ ville være
godt. Men hvad erfarer man i praksis. Er det rart at have det lidt længere
eller er det rigeligt langt i praksis.

Som skrevet tidligere skal jeg have et bovspryd på og det giver jo også lidt
ekstra længde. Jeg er i tvivl om 10m er nok.

Praktisk erfaring fra "NOA trænede" værdsættes !!

--
Bjarke M. Christensen
http://www.MAXImalt.dk

Fra : Flemming

Dato : 11-09-06 12:02

Jeg har sådan et stativ. Det er ca. 1 meter længere end båden og det passer
fint.
Stativet er ok og forholdsvis hurtigt at montere/afmontere.
I stormvejr fik det nogle skader; men ikke så voldsomme.
/Flemming

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:45044b98$0$143$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-09-06 15:14

Så du siger at til en 9,9 meter båd, skal man gå efter et 11 meter stativ ?
og ikke et 10 meter stativ ?

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-09-06 16:03

Hej Bjarke,

Må jeg komme med et par råd med baggrund i min egen konstruktion
og de alu konstruktioner mine naboer på vinterpladsen har.
Min er ganske vist ikke en standard alu rørkonstruktion; men
lavet af galv. 1/2" rør.
Min nabo på vinterpladsen har den type som står på dækket og som
ikke har det udhæng som du ønsker.
Den næste i rækken har et sådant som du beskriver.

Lad mig begynde med udelukkelsen. Naboen der har stativet
stående på dækket lægger presenningen over og snører det under
bunden af båden. Efter en storm er øjerne på presenningen
ødelagt og ligger på jorden sammen med store dele af stativet.

Den næste nabo har det som du ønsker, han har ganske vist ikke
noget bovspryd, stativet er skruet fast i septerfødderne med de
skruer som anvendes til at låse septerne fast om sommeren.
Stativet sidder altid efter en storm; men presenningen der
holdes nede med dunke med grus i er ofte til udskiftning.
Det er OK at presenningen ikke har nogen forbindelse med
stativet og båden, for det vil aldrig gå godt.

Mit stativ sidder også fastskruet i septerfødderne og holdes
desuden også nede af diagonalt placeret tovværk og fra forpulpit
til agterpulpit er der monteret stålwirer med 1/2 plastslange
omkring.
Stativet går helt frem til spidsen af bovspryddet og er
fastgjort her. Agter er der monteret et "spær" helt ude og
yderligere er der et rør som går fra toppen af spæret ca. 0,5
meter bagud hvorefter det er bukket ned og det har fat i røret
ud for ræingen. Det fortsætter ned til under fribordshøjden.
Det drejer sig om at presenningen på intet tildspunkt under en
storm kan slå ind mod glasfiberen, da det ellers vil blive
ridset.
Presenningen har jeg fastgjort med den type elastikker som
stiladsfolkene bruger med en afstand af ca 30 - 40 cm.
I den nederste ende er de fastgjort til rør som sidder i
bøsninger nederst på mit fuldsvejsede stativ.
Desuden er der tværstøtter forrest og bagerst som på midten
skrues op mod båden.
Desuden er der placeret fire store tunge betonklodser i enderne
og der er nedbanket spyd.
Jeg har regnet meget på kræfterne, især sug men også sidekræfter
og der skal faktisk meget til at holde pressening og båd på
plads i en storm om båden ligger på en udsat plads.
Jeg håber at du har fået svar på dine spørgsmål.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-09-06 17:34

Tak.

Ja, jeg var ikke kommet til presenningen endnu men din forklaring afføder
lige et spørgsmål (eller måske bare opfordring til spekulation ...): Aht til
fugten er det vel bedst at presenningen er åben i enderne. Men giver det
større eller mindre vindtryk ? PÅ den ene side siger min intuition mig at jo
mere det er lukket ned jo mindre kan vinden få fat i. Omvendt vil hullerne
i enderne vel lukke luft ud/ind og dermed mindske suget ?

Eller hvad ?

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 3NICY)" <harding@3NICYlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11579872650.117567487077206@dtext.news.tele.dk...

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 11-09-06 19:50

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:45058fff$0$147$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> at jo mere det er lukket ned jo mindre kan vinden få fat i. Omvendt vil
> hullerne i enderne vel lukke luft ud/ind og dermed mindske suget ?

Enig - du skal have noget luftcirkulation, og hvis jeg ikke tager meget
fejl, så er det i højere grad suget på oversiden, der kan være problemet.
Jeg har hørt, at man kan løse/reducere "sugeproblemet" ved at have et
groftmasket net liggende på presenningen.

Jeg mener også, at sådan en presenning kan løfte en båd ud af stativet -
altså et løft på flere tusinde kilo - ved suget på oversiden, der jo nærmest
virker som en flyvinge eller et sejl. Her kan Harding måske komme med lidt
beregninger? Jeg er enig i, at plastdunke o.lign. er en dårlig løsning. Ofte
vejer de for lidt og/eller svinger vildt rundt i blæsten. Det vil nok være
optimalt at sikre presenningen direkte i jorden, så den ikke er forankret i
hverken båd eller stativ, men om det kan løses på en tilfredsstillende måde,
ved jeg ikke.

Jeg har et NOA-udriggerstativ på min båd, men jeg har kun en sæsons erfaring
med det:

* Længden er "lige til øllet", (9 meter til en 8,4 båd), men det er helt
fint. Jeg er ligeglad med om stævnen skulle blive lidt våd, men jeg vil
gerne forhindre sne og is osv på resten af båden.

* Jeg har en 4*10 meter presenning, og den er kun lige akkurat bred nok til
at nå ned til udriggerrørene. Ufattelige mængder af sne kan fyge op på/i
båden under sådan en. Jeg indkøber nogle flere presenninger for at løse
dette problem. To lag presenninger vil formentlig også fjerne/reducere
problemet med kondens på undersiden af presenningen.

* Nogle her i gruppen siger, at man ikke skal bruge gennemsigtige
presenninger, da de ikke blokerer for solens nebrydende stråler. Det er
muligt, men min båd er 30 år gammel og tager ikke skade af lidt sol - til
gengæld er det dejligt at kunne arbejde i naturligt lys under presenningen

* Giv stativets friktionsdele noget fedt

* Hav en nedstryger med - jeg har forkortet mine rør i stævnen.

* Jeg monterede mit alene - men det havde dælme været nemmere, hvis konen
havde hjulpet

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-09-06 20:52

OK, hvis "Længden er lige til øllet (9 meter til en 8,4 båd), " så tyder det
jo på at stativet skal være lidt længere end båden og så kan jeg nok ikke
klare den med en 10m stativ ....

Bjarke

Fra : Flemming

Dato : 11-09-06 21:22

Jeg ville nok vælge et 10 meter stativ. Stævnen kan godt rage lidt ud. Husk
at antallet af portaler eller hvad de nu hedder skal svare til antallet af
scepter fødder.
Sørg for at købe en god kraftig presenning.

meddelelse news:4505be5a$0$141$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Flemming

Dato : 11-09-06 21:36

Glemte at nævnte er der lige nu er tilbud på NOA dæk-stativer hos
http://www.hjertmans.se/

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-09-06 23:02

Det tilbud forstår jeg bare ikke. Man får en taske med til en værdi af godt
300 kr og så får man 10% på alle de andre varer man køber. men ikke noget på
stativet selv ...

Er det ikke lidt mærkeligt eller er det mig der misforstår ?

> Glemte at nævnte er der lige nu er tilbud på NOA dæk-stativer hos
> http://www.hjertmans.se/
> /Flemming

snip

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 12-09-06 07:46

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:4505dcd7$0$140$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Det tilbud forstår jeg bare ikke. Man får en taske med til en værdi af
> godt 300 kr og så får man 10% på alle de andre varer man køber. men ikke
> noget på stativet selv ...

Jeg faldt lige over denne her:

http://www.nordjysk-marine.dk/search.asp?keyword=noa

Jeg har dog hørt andre fortælle, at prisen er til at presse hos
forhandlerne.

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-09-06 14:04

Super. Ja, der kan nok spares en del. Jeg overvejer dog at futte til Sverige
og hente det.

På et 11 meter stativ er "standardprisen" DKK 8.755 og den angivne
tilbudspris 7.895. Men jeg kan købe det for 7.300 lige ovre på den anden
side. Det fordrer selvfølgelig at man alligevel har et ærinde derovre ....

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-09-06 12:15

Hej Peter,

Ja det er rigtigt at suget kan nedsætte med et gammelt fiskenet
over. Nettet er befæstiget hvor presenningen også er fastgjort.
Jeg tror at jeg skrev om det sidste år.

Det er også rigtigt at en båd kan blive løftet ud af stativet om
presenningen er fastgjort under bådens bund. Det var med i samme
indlæg. Vi så nogle tilfæde på havnen i Kastrup under stormen i
1999.

Jeg anvender selv gennemsigtig presenning med godt resultat. Jeg
har fået det ved nedtagning af et stillads. Det er en god
kraftig kvalitet og der er mange pålimede øjer til befæstigelsen.
Presenningerne er kun 4 meter brede så jeg ligger dem på tværs
med god overlapning og "plastpløkke" igennem også de er fra
nedtagningen. Skal man op i båden i løbet af vinteren så er der
lyst og dejligt varmt på dækket.
En tung og lystæt presenninger er selvfølgelig god om lige har
en kran der kan løfte den op. Ellers er det ikke nemt at lægge
dem på.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-09-06 14:09

Det har jeg tænkt over, men kan man ikke bare "lukke luften ud af ballonen"
? Hvis man 1 eller 2 steder skærer nogle store huller (fx 50*50 cm og
lægger et løst (mindre) stykke presenning over disse, kan de så ikke fungere
som "sikkerhedsventil" ?

En anden tanke jeg har haft er fra erfaring med gamle sejl. Hvis agterliget
lukker/krummer, så mister sejlet sit lift. Mon ikke det ville reducere
kræfterne, hvis man binder presenningen så de sidste 10-20 cm krummer ind og
fjerner liftet ?

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet N7CUU)" <harding@N7CUUlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11580599560.718864811727371@dtext.news.tele.dk...
snip

> [...]
> presenningen er fastgjort under bådens bund. Det var med i samme
> indlæg. Vi så nogle tilfæde på havnen i Kastrup under stormen i

snip

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-09-06 19:27

Hej Bjarke,

Ja, ideen med udluftningsområderne som vi ser indbygget i toppen
af de store parasoller ser ud til at virke.

Til gengæld har jeg lagt 5 stk, 4 meter presenninger på tværs af
båden over hele længden der er omkring 10,5 meter. Det giver
rimeligt store overlap og samlingerne både inderst og yderst er
foretaget med den type plast kroge, som stilladsfirmaerne bruger.
Alle disse åbninger/vindkanaler virker på samme måde som de
udluftningsområder du beskriver.De øverste åbninger holdes nede
med elastikker som går fra krogene og ned til funderingen ved
jord.
Et presenningtag uden lodrette sider vi opføre sig således hvis
vinden kommer direkte vinkelret ind fra en side.
Formfaktoren for forskellige tag kan medføre såvel positive
eller negative værdier.
I et tilfælde kan den første halvdel af taget i vindsiden vil få
den største sugpåvirkning. I tillæg vil der komme en
sygpåvirkning fra trykket under tagfladen, det vi kan
sammenligne med tagudhænget. Resten af tagfladen vil præstere et
mindre sug.
Andre typer har en rimelig konstant formfaktor på oversiden og
kun en forøgelse af suget ved tagudhænget i vindsiden.
Ved at føre presenningen lodret ned til under fribordshøjden
fremkommer der ikke noget tagudhæng der kan forøge suget.
vindtrykket på den lodrette flade vil tilsikre at der kommer et
nedadgående træk i presenningen i vindsiden og det er jo ikke
dårligt. Det kræver mange fastgørelsespunkter med elastikker for
at kræfterne kan ballancere.
På min konstruktion går presenningsiderne og elastikkerne også
lidt indad nedefter, det ligger på omkring 30 cm fra kanten på
teltet og ind til fastgørelsespunkterne ved jorden.
På læsiden af båden vil presenningen selvfølgelig kunne udsættes
for kræfter væk fra båden og tillige sugende kræfter fra
tagfladen. Er der også her mange elastikker som holder
presenningen nede er der normalt så god en en fjedrende
opstramning at presenningen ligger rimeligt roligt.

Skulle det helt store sug opstå, der kunne sprænge elastikkerne
vil de sprænge på stribe og presenningen ville flyve af. En
vildfaren presenning er ikke til at spøge med. Med naboers hjælp
i havnen, hvor vi ofte opholder os i stormvejr er det rimelig
let at bjærge resterne. Den store fordel der at båden står i sit
stativ uden at være blevet påvirket af de sugende kræfter.

Det kan give overvejelser om hvorfor man i det hele taget sætter
et telt over når båden uden klarer stormen bedst uden. Fordelene
og ulemperne skal selvfølgelig opvejes mod hinanden. Har man
f.eks. en banner racer kun i glasfiber er det nemmeste blot at
sprøjet parafin olie på. Det tilsikrer at frosten ikke
beskadiger båden ved beslag og der absolut ikke er nogen tyv som
vil entre båden.
For anvendelse af presenning, er grundlaget at båden har meget
træ som kan ødelægges af vand og frost gennem vinteren og
forårsklargøringen er meget nemmere og man kan arbejde under
teltet om vinteren.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-09-06 21:51

Ja, jeg har også været tilhænger af ikke at overdække min tidligere båd, da
det var "glasfiber all over", men den nye har en del træ og udstyr, som jeg
gerne vil beskytte og prisen er jo så at skulle rode med presenninger osv

Tak for fyldestgørende overvejelser og anbefalinger.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet GS6US)" <harding@GS6USlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11583450920.660745435061621@dtext.news.tele.dk...
> Hej Bjarke,
snip

> [...]
> træ som kan ødelægges af vand og frost gennem vinteren og
> forårsklargøringen er meget nemmere og man kan arbejde under

snip

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-09-06 12:03

Hej Bjarke,

Jeg har sendt dig en mail med forklaringer og tre billeder.

Mvh/Harding