"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message
news:44fd0698$0$75041$14726298@news.sunsite.dk...
> Den Tue, 5 Sep 2006 01:03:47 +0200 skrev claus b. p.:
>>
>> "Sune" <formel999@hotmail.com> wrote in message
>> news:44fbd93c$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:44fbd01d$0$143$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>>> Martin Sørensen wrote:
>>>>
>>>>> Kørekortsreglerne er en anden historie, dem har jeg aldrig forstået
>>>>> tankegangen bag.
>>>>
>>>> Nej - lovgiverne gør det sjældent simpelt for os almindelige dødlige at
>>>> finde ud af reglerne. Hvorfor ikke blot vedtage at til trailere med
>>>> totalvægt over 750 kg kræves der BE-kort.
>>>
>>> Ja men sådan bliver det også i løbet af et par år. Mener at det er 2008,
>>> men jeg er ikke sikker på årstallet.
>>>
>> Det bliver det måske nok nemmere at huske ved, men ikke spor mere
>> rimeligt.
>> Det er så tilladt at køre 4250 kg, bare de 3500 kg ligger på trækkeren,
>> men
>> ikke 2000kg hvis de 800kg ligger på traileren. Dybt godnat, - en gang
>> til.
>
> Hvorfor er det dybt godnat kun at måtte køre med vægten når den ligger
> på det køretøj man har kørekort til?
>
Fordi sikkerheden i kørslen ingen sammenhæng har med reglerne. Hvorfor
skulle det fx. være mere farligt at køre med en 1250kg tom havetrailer end
med en 750 kg kasse fyldt med luft i 3 meters højde? (læs campingvogn). Som
reglerne er idag er det dog endnu mere tumpet, for der må man fx. køre med
en 2000kg trailer efter en lille let firehjulstrækker, men ikke efter en god
solid stationcar. Dette er fx. sagen for en Mercedes Stationcar, som jo har
en totalvægt på 2275kg og må trække 2000kg på krogen. (Dermed kun 1225kg på
alm. B kort.) Jeg kender en mand med en båd på trailer, som må flytte alt
habengutet fra båden over i personbilen, så den næsten slæber bugen hen ad
vejen, for ikke at overskride trailervægten, men totalvægten ændrer sig jo
ikke på den måde.
Skulle man lave en enkel og rimelig ordning skulle man efter min mening helt
enkelt sige, hvis bilen må trække den faktiske vægt på krogen, trailerens og
bilens totalvægt hver for sig ikke er overskredet, og den samlede totalvægt
ikke overstiger 4250kg, så må vogntoget køres med lille kort B. Dvs. at alle
tallene er tilgængelige på registreringsattesterne, og man behøver ingen
finurlige regnemetoder for at finde ud af om den ene eller anden kombination
er lovlig. Blot kan en vægt være nyttig, men det kommer man jo ikke uden om,
når man skal læsse.
Som et ekstra kuriosum er blot, at jeg med kort B+C+D+E må køre en 32 tons
lastvogn, med en 20 ton trailer, - bare den står på ladet!
Det er IMO ikke vægten der gør den ene kombination mere farlig end den
anden, men oftere volumen. Sådan en 7 meter lang og 2,55 m bred campingvogn
er hyggelig, men noget uhåndterlig at manøvrere med.
/Claus