Køb af sejlbåd, men hvilken / Granada vs. ~
Fra : Ukendt

Dato : 24-08-06 09:25

Hej igen....

Ja båden er ikke valgt endnu, men får kigget på mange.. :). Og kæresten blev
utrolig lun på en motorsejler efter vi fik et kig på Per´s tak.
Men beslutningen bliver en sejlbåd i første omgang, primært prisen, så må vi
se når man bliver ældre. ;).

Jeg har luret på følgende:
1) Granada 27 tjaa kan få en der er i god stand billigt :).
2) Maxi 77. (lidt lille men pris for en begynder er attraktiv)

Kender efterhånden en del til den Maxi takket være Bjarke ;).

Men hvad med den der Granada. Nogle nævnte osmose osv. er det et problem,
eller er det en skrøne?

Prøver også at holde mig til lidt gængse (Toyota) både :).

Morten

ps synes det er et super forum.

Fra : Per Nordahl

Dato : 24-08-06 11:14

"morten" <morten"væk"mcrasmussen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen....
>
> Ja båden er ikke valgt endnu, men får kigget på mange.. :). Og
> kæresten blev utrolig lun på en motorsejler efter vi fik et kig på
> Per´s tak.

Selv tak Er kommet hjem fra ferie.
Som tidlige omtalt var det jo nok ikke den priskl. men fik i kigget på
en Kitt 25 ? Eller opgav vi det helt ?
PS: Det var rigtigt hyggeligt at møde jer, og håber det trods alt var en
hjælp.
Forøvrigt stort arrangement, det der Randers uge.

> [...]
>
> Kender efterhånden en del til den Maxi takket være Bjarke ;).
>
> Men hvad med den der Granada. Nogle nævnte osmose osv. er det et

Det er i hvert fald ikke så slemt som det nogen gange bliver
opreklameret til !
Selvfølgelig skal der ikke være osmose, men tidligere troede man det var
i alle både, hvilket absolut ikke er tilfældet.
Tag nu en klog (bådkonsullent) med ud, når i er ved at nærme jer.

> Prøver også at holde mig til lidt gængse (Toyota) både :).
Hvad er en Toyota-båd i de årgange ?

> Morten
>
> ps synes det er et super forum.

Det ER det
Mvh. "Thulfen"

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-08-06 17:08

Inden jeg købte min første Maxi besluttede jeg mig for en Granada 27. Herlig
båd. Dejlig indretning. Jeg var rundt og se på flere og studsede over at
flere Granada 27'ere enten var blevet repareret for osmose eller blevet
kontrolleret for osmose (det var ofte et salgsargument). Det hørte jeg ikke
om i samme grad når jeg ved en fejl engang imellem fik kigget på andre
mærker (man er jo en nysgerrig sjæl og det er gratis at kigge ...).

Så mødte jeg en bådebygger der fortalte mig, at man på et tidspunkt på
Granada værftet (husker ikke navnet) lige som en masse andre var gået over
til at lægge (sprøjte?) glasfiberen op med en nye metode. Og i starten havde
man haft problemer med processen og kvaliteten og der derfor på Granada (og
en del andre mærker i samme årgang) var osmose problemer.

Men om det en ud af 50 eller en ud af 5 ved jeg ikke og vil ikke gætte på.
Jeg fik dog lidt kolde fødder og da jeg så kom i en Maxi 87 og min kone
spontant udbrød "den kunne jo være hyggelig at tage på ferie i", så slog
jeg til på Maxien. Og har været en super glad Maxi tilhænger lige siden.

Glimrende ide med en bådkonsulent, men husk at selv bådkonsulenter kun kan
se osmose-tendenser lige når båden tages ud af vandet om efteråret. Kraftig
osmose angreb kan ses hele året rundt.

Som Per skriver skal man ikke blive paranoid. Osmose kan ødelægge båden, men
opdages det i tide kan den redes for 30-40.000 kr. Og det er jo mindre end
det koster at få ny motor i båden hvis den knækker.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-06 16:21

Hejsa Morten,

Kan du ikke lige repetere evt. beløbs- eller størrelsesgrænse samt krav
til båden ... Jeg kan ikke lige finde den oprindelige "mail" ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : ThomasB

Dato : 24-08-06 23:46

> [...]
> blev utrolig lun på en motorsejler efter vi fik et kig på Per´s tak.
> Men beslutningen bliver en sejlbåd i første omgang, primært prisen, så må

Det er den helt rigtige holdning! Det er vigtigt at i lærer vinden og vandet
at kende, før i køber en større båd.

Den størrelse i har kig på, kan i håndtere uden de store problemer, og i får
nemt plads i overfyldte havne.

> Jeg har luret på følgende:
> 1) Granada 27 tjaa kan få en der er i god stand billigt :).
> 2) Maxi 77. (lidt lille men pris for en begynder er attraktiv)

Rigtig gode begynderbåde, især hvis man senere vil have en motorsejler.

Vær omærksom på at Granadaen har balsatræ som afstandsmateriale i
ruffet/overbygningen. Hvis der har været utætheder ned til balsaen kan det
være rådnet op og så delaminerer glasfiberen. Læg mærke til om dækket giver
sig når du træder på det.

> Kender efterhånden en del til den Maxi takket være Bjarke ;).

Maxi 77 er en rigtig hyggelig båd - især miljøet omkring den. Man kan nemt
finde andre Maxiejere rundt omkring.

> Men hvad med den der Granada. Nogle nævnte osmose osv. er det et problem,
> eller er det en skrøne?

Alle både er i princippet disponeret for osmose. En rigtig dårlig oplagt
glasfiber kan være mere osmosefri end håndoplagt perfektionistglasfiber.
Saltindholdet i vandet spiller en stor rolle sammen med vedligeholdelse.

Hvis en båd har osmose kan man i nogle tilfælde nøjes med at slibe den godt
fri for bundmaling, lade den tørre og så give den noget International
Gelshield. Men det bedste er at slibe det opboblede glasfiber væk og spartle
den op igen. På en båd i 27 fods størrelsen, vil det tage 14 dage.

Og hvad vil du helst købe?:
A. En båd hvor bunden er osmoserepareret og højest sandsynligt aldrig får
osmose igen. (lavet korrekt)
B. En 30 år gammel båd, som umiddelbart ikke ser ud til at have osmose

> Prøver også at holde mig til lidt gængse (Toyota) både :).

Hvorfor?

> ps synes det er et super forum.

Ja det er, og det bliver bedre når du får skivet

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-08-06 06:09

Nu ved jeg godt spørgsmålet ikke vare til mig, men jeg tillader mig
alligevel ....

Du skriver mellem linierne at det er lige så godt (eller bedre?) at få
A'eren. Jeg synes bare man skal huske, at den epoxybehandling du nævner ikke
er en "reparation". A'eren er en båd der stadig har problemet med dårlig
oplagt glasfiber, men hvor risikoen for at det bryder er blevet minimeret
ved at sikre at glasfiberen ikke bliver våd. Køber man B'eren er der
selvfølgelig risikoen for at den også får osmose, men jo altså også
muligheden for at få en båd som er i en god kvalitet og uden problemer.

Jeg tror jeg ville undersøge sagen ordentligt (nemt her om efteråret) og
finde en af B'erne i god kvalitet.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-06 01:08

Hey....

jooo har nu også luret Granadaen og set flere fine eksemplarer. kommer bare
mere og mere i tvivl.

@Per. Ja Kitt blev lidt droppet, da vi lurede lidt på den. Men mest pga den
plads der er nede i den, synes vi var lidt trængt. Og din er jo luxus
modellen ;). Men også fordi vi nu har valgt at prøve en sejlbåd. Det der
menese med en toyota båd er en der er lidt gængs, som måske er nemmere at
komme af med, hvis man nu skulle finde ud af det ikke var noget, eller vil
ha en større. Vi er jo grønne. ;) (eller hedder det blå når man sejler?)

@Flemming.. prisen bliver sværer og sværer men 80-150 tror jeg den spænder
pt ;).. Skal bruges til tur sejlads, altså en lille familie hygge båd..

PS.. Har talt med flere "osmose" konsulenter her i weekenden, som siger at
man selvfølgelig skal holde øje med det, men ellers sørge for at få det på
skrift fra ham man køber båden af. Men de ser ikke så mange tilfæde mere som
de gjorde engang...

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44ee8606$0$142$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Flemming Torp

Dato : 29-08-06 06:48

> Hey....
>
> jooo har nu også luret Granadaen og set flere fine eksemplarer. kommer
> bare mere og mere i tvivl.

SNIP

> @Flemming.. prisen bliver sværer og sværer men 80-150 tror jeg den spænder
> pt ;).. Skal bruges til tur sejlads, altså en lille familie hygge båd..

De fleste forældre er glade for deres egne børn ... og de fleste sejlere er
glade for deres skiv ...
Jeg tog i 1995 med en god ven til Stockholm og vi købte dengang en Ballad
for DKK 150.000,- . Det var den dyreste (!), vi så på ...(kunne have købt en
for mindre end DKK 100.000,-) var nyoplakeret i "Ballad-blå" - 13 sejl ...
heraf et relativt nyt stel racing ... og masser af udstyr. Den har vi bare
været meget glade for, og den eneste grund til udskiftning er, at familien
løbende udvides med "voksne børn" og børnebørn, så min kone og jeg ville
gerne have "vores egen" kahyt, så vi har nu købt en båd med agterkahyt ...
Vi har været på sommerferie hvert år i Balladen. Den er velsejlende og
samtidig robust, og der er rimelig plads om læ ... Vi har faktisk være tre
voksne og tre børn til Oslo og retur ... Det ville jeg nok ikke gøre i dag
.... Ellers er det mit indtryk, at der er mange gode - ikke mindst svenske -
tilbud i maxi-familien, som også tilbyder rimelige sejl-egenskaber og god
plads om læ ... Og der er jo bygget mange af dem, så der er stadig stor
omsætning i disse klasser ... Ellers er jeg IF-fan, som jeg stadig synes er
et pragtfuldt skiv ... og et meget velegnet begynderskiv. Men det kniber med
pladsen, hvis man er mere end 3(-4) personer i voksenstørrelse ... Men et
stort cockpit-telt til sommerturen kan give lidt ekstra plads om læ ... Og
en IF'er ser også ud til at holde sin pris nogenlunde ... og vil nemt kunne
klares for jeres beløbsramme - selv hvis I skal investere i en kraftig
istandsættelse ... Igen kan det svare sig at kigge over på svenskesiden ...
Held og lykke ...

--
Flemming Torp

Fra : Venter på forår så j~

Dato : 16-12-06 17:39

Jeg ledte hele sidste forår og det meste af sommeren med.
Vi kiggede efter både som var noget dyrere end det du kigger efter, men
endte op med at finde en Elvstrøm 32, som vi selv mener er et godt køb.
Det viste sig at der er lige så mange priser som både. Der var mange ens
både som var meget forskelligt prissat, og det følger ikke nødvendigvis
vedligeholdelsesstanden.
Tålmodighed, søge, søge, søge, det var nøglen til at finde vores båd. Vi har
kigget på alt muligt, i stort set hele danmark, samt lidt i udlandet.
Vi gav kun en lille smule mere end dit budget, for vores båd.