Ny dieselmotor - hvilken er bedst?
Fra : Søren Harving

Dato : 22-08-06 20:43

Vi har en Volvo MD3 med 36 HK i en Luna 26 motorsejler.
Vi vil beholde båden i mange år og vil derfor investere i ny motor, men
hvilken??
Hvem har erfaring med udskiftning af indenbords dieselmotor på 30-40 HK og
helst et par års afprøvning, som de vil dele??
Mvh
Søren

Fra : Hanne og Hans

Dato : 23-08-06 09:44

"Søren Harving" <s[XXX]@harving.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> helst et par års afprøvning, som de vil dele??
> Mvh
> Søren Jeg har en der lavet på en Mitsubishi blok den har kørt
uden problemer i 5 år. ca. 1400 timer.
Mvh
Hans.

Fra : ThomasB

Dato : 23-08-06 13:11

> [...]
> Vi har en Volvo MD3 med 36 HK i en Luna 26 motorsejler.
> Vi vil beholde båden i mange år og vil derfor investere i ny motor, men

Uden tvivl Yanmar. www.yanmar.dk

De er lækre, lette, stabile, billige i drift og billige i reservedele...

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 23-08-06 21:10

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren Harving" <s[XXX]@harving.dk> skrev i en meddelelse

> Uden tvivl Yanmar. www.yanmar.dk
>
> De er lækre, lette, stabile, billige i drift og billige i reservedele...
>http://www.blocket.se/vi/8244945.htm?ca=2_s
så er denne måske noget

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 23-08-06 21:13

> [...]
>
> Uden tvivl Yanmar. www.yanmar.dk
>
> De er lækre, lette, stabile, billige i drift og billige i reservedele...
prøv denne

Fra : ThomasB

Dato : 23-08-06 23:31

"Henrik Kolle Rasmussen" <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> prøv denne

http://www.blocket.se/vi/8244945.htm?ca=2_s

Ja, den ser billig ud - og så i svenske "penge"

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 27-08-06 09:33

> http://www.blocket.se/vi/8244945.htm?ca=2_s
>
> Ja, den ser billig ud - og så i svenske "penge"

Dog skulle man nok overveje ferskvandskøling!

Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Søren Harving

Dato : 27-08-06 18:01

Hej Peter
Jeg mener "sötvattenkyld" betyder ferskvandskølet.
VH
Søren

Fra : Bent Andersen

Dato : 27-08-06 23:06

Jeg tror ikke det er en Yanmar - eller der er tale om en Yanmar kopi.
Motoren er kinesisk og kommer fra Yangdong Co. Ldt
http://www.alibaba.com/catalog/11014563/Ysad380_Marine_Diesel_Engine.html

Bent

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 28-08-06 17:13

"Søren Harving" <s[XXX]@harving.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Peter
> Jeg mener "sötvattenkyld" betyder ferskvandskølet.
> VH

Ok - det har jeg nok læst som "søvandskøling" i forbifarten

Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Søren Harving

Dato : 01-11-06 20:08

Hej alle.
Nu har jeg købt en 40 HP Yanmar for en formue og glæder mig vildt til den er
monteret.

Fra : Per Nordahl

Dato : 01-11-06 20:53

> Hej alle.
> Nu har jeg købt en 40 HP Yanmar for en formue og glæder mig vildt til
> den er monteret.
> Søren

Størrelsen skulle være rigligt, mærket "Yanmar" super, men hvorfor så
stor en motor, og hvad forventer du af topfart?.
Elleller omvendt hvad var din overbevisning , til denne størrelse.
Positivt ment

Mvh. "Thulfen">

Fra : Søren Harving

Dato : 05-11-06 15:16

Jeg har valgt 40 HP fordi den gamle havde 36 og jeg tror jeg ville fortryde
hvis jeg gik ned i power. Jeg har hidtil sejlet 5-6 knob gennem vandet og
håber at fortsætte denne fart.

Fra : Per Nordahl

Dato : 05-11-06 20:45

> Jeg har valgt 40 HP fordi den gamle havde 36 og jeg tror jeg ville
> fortryde hvis jeg gik ned i power. Jeg har hidtil sejlet 5-6 knob
> gennem vandet og håber at fortsætte denne fart.

Har været inde at kigge på "Udkik" vedr. bådtype, troede det var en lidt
anden
Den ser fin ud og ligner en der gerne vil frem i vandet (skrogformen).
Hvis den fine motor er af nyrere dato, ville jeg nok overveje
ferskvandskøling. Det koster lidt mere, men du ville jo gerne have
motoren mange år fremover.
Ud over at der skulle være rigeligt med "power" ville jeg ligeledes
mont. trimflaps (indstillige/hydrauliske) hvis du ikke allerede har det.
Derved ville du minimere muligheden for at du bare trykker hækken ned i
vandet, ved marchfart.

Min egen er med Yanmar 27 HK og sejler fint 5½-6½ knob i marchfart. Det
er vel og mærket 4000 kg., men det er jo lidt anden bådtype =
motorsejler. (og ikke noget med trimflaps, da den ikke er motorbåd .
Men held og lykke med projektet.

Mvh. "Thulfen"