Rustfri co2 kit
Fra : Nielsen

Dato : 21-08-06 21:37

Hej NG

Er der nogen der har erfaring med det rustfri co2 kit fra Harald Nyborg.

Er det godt nok til saltvand, skal der efterbehandles ?

mvh

Brian

Fra : ...

Dato : 21-08-06 22:20

Hvad mener du med rustfri co2 ?

Til saltvand skal du arbejde med rustfri i noget der kaldes 316 / 4404,
eller bedre.
Den tråd du bruger, skal have en tilsvarende eller bedre legering. Du kan
ikke bruge CO2 til rustfri, der skal du bruge bland-gas eller argon.
Efterfølgende skal det syres af og poleres.
Alt værktøj du bruger under forarbejdning, må udelukkende være til rustfri,
hvis det også bruges til andet, risikerer du at det rustfri får pletvis
angreb af rust, på grund af afsmitning.

Fra : Nielsen

Dato : 21-08-06 22:31

"..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> wrote in message
> Hvad mener du med rustfri co2 ?

HN har et kit hvor du udskifter co2 med argon/co2 (blanding) og en rustfri
tråd

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3862&n=10&KundeID=

Den syre du omtaler er den tilgængelig for hobby folk.

mvh

Brian

Fra : ...

Dato : 21-08-06 22:40

Kender ikke tråden, måske kan det bruges ? Det er måske værd at undersøge,
hvad det er for en tråd.
Syren ( Bejdse ) Jeg ved ikke om man kan købe det til hobbyfolk. Det er
extremt sundhedsskadeligt. Man må ikke få det på huden, eller indånde
dampene. Så jeg tror ikke du kan få det i matas.

Fra : Nielsen

Dato : 21-08-06 22:51

> [...]
> extremt sundhedsskadeligt. Man må ikke få det på huden, eller indånde
> dampene. Så jeg tror ikke du kan få det i matas.

Jeg tror jeg gør et forsøg (uden syren, forstås)

Tak for dine hints

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-06 09:18

Hej.
Jeg kan anbefale www.elektropol.dk De ligger Århus og har meget fair
priser.
De polerer samt afsyrer.
Og nej du kan ikke købe bejsepasta i hobbyforetninger.

\michael

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-08-06 14:35

Hej,

Der findes mange opskrifter på bejse. Sammensætningen er:
Svovlsyre, kogsalt eller saltsyre. tem.: 50-80 grader og
dyppetiden efter omstændighederne 0,5 - 1 time.

Færdigbejsen består af saltsyre, salpetersyer og vand temp. 50-
70 grader og denne forarbejdning foregår med børstning. Det må
ske under behørig kontrol, da det kun varer få minutter.
Efter bejsningen skal emnet renses under rindende vand samt
børstes.

Da der under bejsningen udvikles klorgan, bør den kun finde sted
i godt ventilerede lokaler, og arbejdet skal foregå under
fornødent opsyn.
Man skal iagttage at der ikke finser overbejsning eller
syrebrænding sted, særlig forsigtighed tilrådes ,når der
anvendes blanding af svovlsyre og kogsalt eller saltsyre og
salpetersyre, da disse ofte virker meget kraftigt.
Til bejdsningsvæskerne kan anvendes kar af træ eller syrefast
tegl.
Desuden kan bejseskørhed forekomme ved for langtids bejsning i
fortybdet syre. Den kan også fremkomme, hvis de materialer, der
skal bejses, er porøse, da de så under bejsningen vil optage
stor mængder af brint, der gør stålet sprødt.
Bejseskørhed kan ophæves, når genstanden oplagres nogle dage ved
stur temperatur eller ved kort opvarmning til 2-300 grader,
hvorved jernet afgiver den optagne brint.

Det var en lang smøre for at komme fram til det som
hobbyhåndværkeren gør.
Anvend en rustfri stålbørete og børst kraftigt lige når
Elektroden slukkes.
Efterfølgende kan evt. forarbejdning med skrubskive, smergel, og
wienerkalk.
Rustfrit materiale er langsomt at forarbejde men tålmodighed
giver gode resultater.

Mvh/Harding

Fra : Nielsen

Dato : 22-08-06 20:18

"Harding E. Larsen (slet CQV90)" <harding@CQV90larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11562539850.727035733648382@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> wienerkalk.
> Rustfrit materiale er langsomt at forarbejde men tålmodighed

Jeg må ha været til flourskyllning den kemi time Jeg er imponeret.

Jeg er nu helt sikker på at jeg ikke forsøger mig med køkkenbords bejdse.
Knofedt har jeg i rigelige mængder så et lille vinter projekt tror jeg det
bliver.

Hvis nu det viser sig at skidtet begynder at ruste kan man så få det bejdset
og
elpoleret hos en prof. eller er det da for sent ?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-08-06 09:11

Hej,

Jeg tror ikke at du har fået undervisning i dette emne i skolen.
Behandling af metaller er en specialitet.

Meningen med bejsningen er fjerne dedannede oxyder og
glødeskaller som dannes under svejsningen. Det har ikke rigtigt
noget med rust at gøre.
Problemet med opbevaringen af rustfrie materialer er at de ikke
må komme i nærheden af alm. jern.
Jernpartiklerne vil/kan doteres in i overfladen på de rustfrie
materialer og vil senere kunne ses som rust.
Der er kun et at gøre: Polering og atter polering. Dette giver
den bedste beskyttelse af overfladen. Hvert år skal ma polere
sit rustfrie stål på båden med alm. voks. Det giver en rimelig
beskyttelse for sæsonen.

Mvh/Harding

Fra : KubikH

Dato : 22-08-06 14:45

"Nielsen" <mgbm@get3net.dk> skrev i en meddelelse

> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> wrote in message
>>
> Jeg tror jeg gør et forsøg (uden syren, forstås)
>
> Tak for dine hints

Det vigtigste er at du får fjernet misfarvning og slaggedannelser.
Renses der ikke af ruster det hurtigere end sort jern

Mvh
Niels

Fra : Nielsen

Dato : 22-08-06 20:25

> Det vigtigste er at du får fjernet misfarvning og slaggedannelser.
> Renses der ikke af ruster det hurtigere end sort jern
>
> Mvh
> Niels

Og det går stærkt. Prøvede engang et beslag i sort jern.
Spraymalede det 10 x og alligevel ræve rødt efter en måned, uden direkte
vand kontakt.

Jeg må have fat i en dåse knofedt