Erfaring med anderledes bådstativ?
Fra : Leif Langgaard

Dato : 16-08-06 12:37

Hej

Jeg har fundet et bådstativ som kun består af to kraftige RHS profiler
(firkantede rør), et til for og et til agter. Profilerne som skal vende på
tværs af båden, er på midten monteret med et stykke U-jern, som båden skal
hvile i, og yderst i hver ende er der beslag til fastgørelse af kæder, som
så går op og holder båden med nogle kraftige rustfaste beslag som griber om
rælingen lige over fenderlisten.

Fordelen er at hele bunden er fri, så der kan males og udføres andet
arbejde, men hvad er der af ulemper, og kan forsikringen gøre vrøvl, hvis
der sker skader på båden?

Båden er en Saga 24 motorsejler!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-08-06 12:52

Hej Leif,

Ja du beskriver næsten selv fordelene og også ulemperne.
Ifølge forsikringsbetingelserne skal der være fast forbindelse
mellem de forskellige understøtningspunkter.
Derfor er det meget almindeligt at se en kombination af
stativtypen som du omtaler og så stativer af bådnyttypen til
understøtning gennem vinterhalvåret.
Bådnyt stativet fjernes så under klargøringen af båden. På det
tidspunkt er båden jo under konstant overvågning.

Alternativt kan du fremstille et fast stativ med fire
understøtningspunkter der individuelt kan skrues ned når bunden
skal males. Et sådant stativ kan også opsvejses af RHS profiler.
Sådan et har jeg selv lavet for 29 år siden og det fungerer
yderst tilfredsstillende.
Problemet er der kun hvis det skal flyttes, det vejer 140 kg.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-06 13:33

Vi har et fast stålstativ med fire støttepunkter og dertil et løst
"femte ben", der kan justeres i længden, som kan erstatte hvert af
stativets ben (et ad gangen forstås ...!), når vi bundmaler ... den ene
holder benet og den anden maler ... Bunden af kølen får vi først slebet
og malet, når kranen løfter båden før søsætning ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Harding E. Larsen (slet H14FN)" <harding@H14FNlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11557294060.850737072400346@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-08-06 14:47

Hej Flemming,

Det er en god metode som du beskriver ved maling af bådbunden.

Det er nok mere tvivlsomt hvor meget malingen som du i sidste
øjeblik påfører kølen, medens den hænger i stropperne. Der skal
en vis hærdetid til for at "opbevaringsgitteret" for de aktive
bundstoffer kan dannes.

På min båd der er bunden af kølen skarp V-formet og derfor har
det været let at fremstille et par vinkler der er påsvejset et
par U-jern, de passer ned over den langsgående RHS profil. Med
den løsning kan opklodsningspunkterne flyttes lidt frem og
tilbage, således at stederne kan blive malet hvert andet år.
Om kølen havde en anden facon havde det nok krævet andre metoder.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-06 19:03

"Harding E. Larsen (slet XAXQ2)" <harding@XAXQ2larsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11557362970.0413089591352076@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> øjeblik påfører kølen, medens den hænger i stropperne. Der skal
> en vis hærdetid til for at "opbevaringsgitteret" for de aktive

Ja, det er jeg helt enig med dig i ... Det er bestemt ikke en ideel
metode, men vi har ikke vovet at "rock the boat" ... Vi bruger VC-17, så
det tørrer utroligt hurtigt ... men vi må nok tænke i dine baner i
fremtiden ... Tak for tips!

Fra : ThomasB

Dato : 16-08-06 19:37

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> Båden er en Saga 24 motorsejler!

Eftersom en Saga 24 er langkølet, ville jeg ikke have betænkeligheder ved at
bruge sådan et stativ.

Dog ville jeg nok bruge 4 stolper med nogle kraftige kiler når den ligger
uden at i er der.

Jeg har oplevet at få sparket 2 af mine bukke væk under min IF'er - under en
sommerfest i Helsingør da vi lige havde købt båden. Heldigvis er den
langkølet så den væltede ikke.

Mvh Thomas

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-08-06 09:05

Hej Thomas,

Den med dine betænkeligheder og tillige de fire stolper køber
jeg ikke.

Hvis båden vælter bliver det forsikringsselskabernes
repræsentanterne som skal vurdere skaden og dens opståen.
Når en båd vælter på en vinterplads hænder det ofte at det går
ud over en eller flere nabobåde.

De fire løse stolper er ikke meget værd hvis båden evt. drejes
af vindpresset i en storm. Der kan være flere faktorer som
afstedkommer dette. Underlaget kan være frossent og solen kan
have smeltet overfladen. Herved nedsættes friktionen ganske
væsentligt. Der kan være en presenning over båden som af vinden
bliver sluget opad og den samlede konstruktion vil blive meget
lettere.
I Kastrup har vi set både som stod på et klods lag og oveni
købet i et stålstativ, blive løftet væk fra klodslaget.
Andre både har drejet sig hvor stævnen har flyttet sig op til en
halv meter i forhold til førsituationen.

En situation som du beskriver med at et par af dine bukke er
blevet sparket væk, kan man undgå ved at stativet er med fast
forbindelse mellem understøtningspunkterne og den ramme som
kølen står på.

Det ses også at både tages på land med masten på; også her har
forsikringsselskaberne nogle regler om max. mastehøjde på land.

Vi har også set både som er væltet fordi understøtningerne,
olietønder, kolapsede.
Der er mange beretninger som emnet kan krydres med; men det kan
godt undre at folk køber dyre både og "sparer" på
vinterstativernes kvalitet.
Tillige at de ikke viser sig på vinterpladserne før foråret
indtræffer.
Man skal ikke se efter sin båd efter en storm, men under
stormen, så ser man eventuelle skavanker.

Mvh/Harding

Fra : Leif Langgaard

Dato : 17-08-06 12:13

> [...]
>
> Jeg har fundet et bådstativ som kun består af to kraftige RHS profiler
> (firkantede rør), et til for og et til agter.

Hej

Jeg vil overveje at finde et andet stativ, det med forsikringen giver
udslaget, desværre!

Findes der gode tegninger til et enkelt men godt stativ?

Tak for jeres input!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-08-06 13:49

Hej Leif,

Prøv at tilmelde dig på Sagaklubbens hjemmeside og stil
spørgsmålet her.
Det kan være at medlemmerne har velegnede konstruktionstegninger
for fremstilling af vinterstativer.
Prøv linket: http://groups.msn.com/Sagaklubben/_whatsnew.msnw

Fra : Leif Langgaard

Dato : 18-08-06 09:33

"Harding E. Larsen (slet DY7ZA)" <harding@DY7ZAlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11558191920.189208439918357@dtext.news.tele.dk...
> Hej Leif,
>
> Prøv at tilmelde dig på Sagaklubbens hjemmeside og stil
> spørgsmålet her.

Hej

Jeg er medlem der, og har spurgt i deres "gruppe", men der er kunne jeg kun
få tegninger til en Saga 27, og målene og bunden er langt fra ens på de to
både.
Jeg vil prøve at spørge i den norske og svenske sagaklub.

God weekend til alle!