Duelighedsbevis - hvor?
Fra : Jens Bruun

Dato : 14-08-06 14:29

Jeg påtænker at erhverve en "Duelighedsprøve i sejlads for Fritidssejlere" i
løbet af efteråret '06/foråret '07. Jeg har kigget mig lidt omkring, og
finder Sejlerskolen (www.sejlerskole.dk) lidt vel dyr, ligesom jeg ikke
umiddelbart har lyst til at bruge en hel uges ferie på formålet. De
sejlklubber, der tilbyder duelighedsbeviset, har tilsyneladende alle et
toårigt forløb, hvilket jeg finder lidt for langt. Findes der et
alternativ - f.eks. på aftenskole - hvor jeg kan erhverve både den praktiske
og teoretiske del i løbet af dette efterår og næste forår? Jeg er letøvet
(megen erfaring i motorbåd - nogen erfaring i sejlbåd) og bor i
storkøbenhavn.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : ThomasB

Dato : 14-08-06 14:41

> [...]
> er letøvet (megen erfaring i motorbåd - nogen erfaring i sejlbåd) og bor i

De fleste sejlklubber har et vinterkursus til duelighedsprøven.

Prøv Brøndby, Ishøj eller Hundige - de har nogle OK sejlklubber.

Alternativt må du læse selv:
http://www.fritidssejler.dk/duelighedsbevisisejl.htm

Mvh Thomas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-08-06 20:35

> [...]
> sejlklubber, der tilbyder duelighedsbeviset, har tilsyneladende alle et
> toårigt forløb, hvilket jeg finder lidt for langt.

Det kommer an på hvad du kan i forvejen og hvad der er dit mål.

Hvis du kan sejle og egentlig blot skal have beviset, så har København
Sejlerskole (som du linkede til) tidligere haft sådan et kursus der tog en
weekend og et par aftener (så vidt jeg husker) til en rimelig pris.
Det var udemærket eksamensrettet træning, hvor man lærte ikke at sejle - det
skulle man kunne i forvejen.

Jeg kan ikke lige se at de stadig har den type kursus - men du kan jo ringe
og spørge.

Hvis man skal lære at sejle tager det noget tid, og det der tilbydes i
sejlklubberne (f.eks. http://www.bss.dk/Sejlerskolen/sejlerskolen.htm)
forkommer meget fornuftigt, med tid til at fordøje det lærte og opbygge
færdighederne.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : claus b. p.

Dato : 15-08-06 00:22

> [...]
> er letøvet (megen erfaring i motorbåd - nogen erfaring i sejlbåd) og bor i

Prøv at se på http://www.nauticmarine.dk/
http://www.navigationsskolen.dk/
www.fof.dk
http://www.speedboat.dk/

Aner ikke noget om deres seriøsitet, men der er en del muligheder for at
kombinere terori og praksis i et kortere forløb.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-06 00:23

Hej Jens,

Vi har for nyligt fået FOF's vinterprogram ind ad døren og i dette er
der forskellige tilbud på kurser, der fører frem til duelighedsprøvens
teoretiske del:

1. Der er 20 gange mandag eller onsdag aften.
2. Der er et "intensivt" kursus over 12 torsdage - alle tre fra 19:00
til 21:35.
3. Der er et intensivt week end kursus over to week ends: 4. og 5. nov.
og 25. og 26. nov.

Priserne i kataloget ligger imellem 610 kr. og 1005 kr.

4. Endelig har de også et fjernundervisningskursus med fremmøde tre
gange og afsluttende prøve i april/maj 07. Udgifter: ca. en tusse.
5. De har også forberedelse til den praktiske prøve med prøver 22.
september og 20. oktober ... mødested: Skovshoved Havn ... prisen er kr.
3.750 og kurset afholdes over 6 gange på varierende tidspunkter. Kig
selv.

Jeg må straks indrømme, at jeg intet kender til disse kurser og deres
kvalitet ... så jeg refererer blot fra FOF's Efterårsprogram 2006 for
Lyngby, Rudersdal og Gladsaxe ... Så mon ikke der findes tilsvarende
mange andre steder ...I vores eksemplar er kurserne vist på side 42 ...
hvor der også er VHF/DSC og gastekursus ...

Har du iøvrigt kigget på Duelighedsklubens hjemmeside?:
http://www.duelighed.dk/butik_duelighed_kursus.htm
- her er der en beskrivelse af forskellige muligheder, bl.a.:

1. Lærerstøttet fjernundervisning 1.995,- kr. + materialer.
2. Selvstudium 995,- kr. + materialer
3. Studiekreds 650,- kr. pr. deltager + materialer.

Og derudover er der en række tests, som de fleste af os kan have glæde
af ... som en slags genopfrisker ...

Heller ikke disse kurser har jeg personligt kendskab til.
Jeg har benyttet klubbens tilbud inden for VHF/SRC-feltet og var godt
tilfreds.

Da jeg i sin tid gik på navigationskursus var det i sejlklub og vi havde
det meget morsomt og hyggeligt, da vi jo benyttede lejligheden til at
udveksle fiduser, erfaringer og oplevelser ... ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-08-06 18:24

Min erfaring med FOF og andre tilsvarende "oplysningsforbund" er at disse
kurser er lige så gode om læren. - eller lige så elendige som læren. Forsøg
at finde nogen i havnen der kender til den konkrete underviser. Nogle af dem
er dygtige sejlere men fuldstændig blottet for undervisningsevner.

Bjarke

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 18-08-06 14:32

FOF Amager har en underviser, der underviser i Dragør, det er min erfaring
at der er beståelses garanti hvis man fremmøder til hver undervisningstime,
og ellers har lavet sine hjemmeopgaver.
mvh
/Børge