Erfaring/info om Banner 26 + problemer me~
Fra : andreas_dtu@ofir.dk

Dato : 14-08-06 10:54

Hej Gruppe!

Er der nogen der har erfaringer med en Banner 26, især hvad man skal
kigge efter ved køb, men jeg er også meget interesseret i at høre om
sejlerfaring og andre spændende ting folk kan fortælle om Banner i
særdeleshed 26'eren. Google er ikke til den store hjælp, man kan
højst finde nogle enkelte data, fx lys=1,20 (mrk. II), det er da meget
pænt for en båd fra 70'erne, ikke?

Ruffen er i glasfiberdækket (lagt på fra begyndelsen, dvs. en del af
konstruktionen) marine-plywood, hvor stort et problem er dette? Det
virkede helt friskt, men det er svært for mig at vurdere.

Håber på nogle gode svar

Med venlig hilsen

Andreas

Fra : Per Ravn

Dato : 14-08-06 12:24

________________________________________________________________________________________________________________________
<andreas_dtu@ofir.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Hej Andreas

Jeg ved ikke meget om selve Banneren men omkring ruffet kan jeg sige at, jeg
selv har haft en båd der var helt i plywood belagt med glasfiber helt fra
begyndelsen. Dette var ikke noget problem så længe man sørgede for at
glasfiberen ikke havde nogen lækager dvs. altså sørge for at, reparere
eventuelle småskader.

Du kan tydeligt se på plywooden om den på nogen måde er skadet da der så vil
være sorte skjolder under lakken og lakken vil efterhånden være løsnet/hævet
op på steder hvor den har fået vand/fugt. Plywooden vil ganske simpelt være
grim på disse steder. Gennemgå dog overbygningen for revner og småskader der
kunne gå helt i gennem glasen sådan at du er sikker på at der ikke kommer
skader i træet. Man må dog formode at glasfiberen er forholdsvis tyk på en
sådan båd og det vil jo da uvilkårligt gøre risikoen mindere.

Jeg ville ikke derfor ikke være bekymret for det, hvis det ser pænt og
friskt ud og båden ellers er vedligeholdt - og da slet ikke på en
værftbygget båd som Banneren.

Tjek forøvrigt lige www.udkik.dk under bådbase der er lidt oplysninger. Der
er 2 stk. med henholdsvis LYS-tal på 1,02 (mk II) og 1,04 og det er jo da en
forskel på 1,20.
'
Per

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Bjarke

Dato : 15-08-06 16:55

Hej Andreas

Jeg har en Banner 26 fra 1974 Mark I. Jeg har haft den i 3 år. Mark II er
lidt højere i ruffet og er helt i glasfiber.
Den har plywooddæk. Dækket giver sig og er nogen steder blødt, men det
virket solidt og jeg vil ikke umiddelbart gøre noget ved det. Det er ikke
misfarvet.
Jeg har dog skiftet pladerne i cockpittet, da der løb vand ned i
kistebænkene.
Jeg leder efter tegningerne på dækket, men mon jeg nogensinde ville få tid
til at skifte det .
Tag et kik på bunden, min er noget blød, så forkert overvintring i stativet
kan ses på skroget.

Den sejler rigtigt godt (stærkt) og trygt. Den lyster meget fint på roret.
Min har rullegenua og det er behageligt, men fartmæssigt ikke til Bannerens
fordel.
Det meget store cockpit gør den til en herlig dagsejler. Vi kan sidde 8
voksne behageligt og den slipper stadigvæk havet flot bagude.
Pladsen under dæk er begrænset, skal du have familien med, bliver i trætte
af den manglende ståhøjde (der er meget lavt).
Bemærk at mange Banner 26 er leveret som selvbyg. Min er en sådan og har
indenbordsmotor.

Skriv hvis der er noget specifikt du vil vide.
Mvh Bjarke
bhjl1@hotmail.com

Fra : andreas_dtu@ofir.dk

Dato : 19-08-06 01:49

Hej Bjarke og Per

Tak for jeres svar! Båden er nu købt og vi har lige bundmalet den,
så vi glæder os til at komme ud og sejle

Jeg skriver nok lige en mail til dig Bjarne med nogle ekstra
spørgsmål.

Mvh.

Andreas

Fra : Per Ravn