Sejlads på de svenske kanaler
Fra : Jakob Balsløv Rosenk~

Dato : 05-08-06 12:25

Hej jeg planlægger at sejle gennem de svenske kanaler og vil høre om
nogen har erfaringer med dette.
Båden er en L23 højde ikke over 10 meter dybgang 1,3m

Spørgsmål:
1.Kræves der papirer så som dulighedsbevis kanalbevis
forsikringspapirer og bevis for ejerskab af båden?

2. Kan der blive problemer med gennemsejlingshøjde/dybgang?

3. Er der særlige regler feks. for ankring vigeregler ol?

4. Kender nogen distancen fra Gøteborg til østersøen?

5. Koster det noget at sejle gennem sluser og kanaler eventuelt lidt
om havnepenge?

6. Har nogen taget turen over er der steder man skal se og er der
eventuelt forskellige veje man kan vælge imellem?

7. Relevante hjemmesider og literatur for ovenstående.

Jeg takker straks for eventuelle svar

--
Jakob

Fra : Jan

Dato : 05-08-06 13:22

05 Aug 2006 11:24:42 GMT, Jakob Balsløv Rosenkilde <jbr@USHL1lite.dk>
(slet USHL1); <11547773480.659166732495851@dtext.news.tele.dk>;
<dk.fritid.sejlads>:

>Hej jeg planlægger at sejle gennem de svenske kanaler og vil høre om
>nogen har erfaringer med dette.
>Båden er en L23 højde ikke over 10 meter dybgang 1,3m

Referencer:
<http://www.gotakanal.se>
<www.sjofartsverket.se/trollhattekanal>
<www.vanerland.se>
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-08-06 20:59

Går i samme tanker.- Foreløbig har jeg i hvert fald fundet ud af at man
køber et "tur-pas" til kanalen der giver adgang til alle sluser og havne fra
Gøteborg til Mem eller dele heraf (hvis ikke man er frisk på hele turen).

Til gengæld er det dyrt, men det er 3 ugers havnepenge herhjemme jo også.

Bjarke

Fra : Egon Stich

Dato : 08-08-06 09:05

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44d79ba2$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
>
> Til gengæld er det dyrt, men det er 3 ugers havnepenge herhjemme jo også.

Har lige taget turen, men "den anden vej".
Og kan absolut anbefale det
Angående prisen:
Man betaler i 2 afsnit.
Troldh¨tten: 700,-
Götakanal 3000.. (ca)
Men man skal huske, at der heri er includeret gratis ophold i havnene med op
til 5 døgn i hver havn--!
Så dyrt, kan det næppe kaldes.
Ligeledes fås rabatter ved adskillige af seværdighederne via
"oplevelseskortet", der samtidig er adgang til bade og wc faciliteterne.
Som for øvrigt er af høj standard.
Gå på Götakanal hjemmesiden, og få dem til at sende dig deres store brochure
om kanalerne.

MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-08-06 17:38

Jeg havde også tænkt mig at tage "den anden vej", selvom rygtet siger, at
man så starter med de besværligste sluser.

Har du nogle gode tip til havne undervej ? Både på "transporten" om til Mem,
men også i kanalen ?

Hvad med Jakobs øvrige spørgsmål ? Det ser fra brochuren ud til at der er
ganske dybt hele vejen (2,8 meter på midten) og der er åbningstider på
broer. Men er der ingen broer med frihøjde hvor man kan sejle under og som
ikke kan åbne ?

Bjarke

Fra : Jørgen

Dato : 09-08-06 10:14

Et godt råd er i hvert tilfælde at forsyne din båd med nogle solide
fender-brædder, som du ofte vil kunne finde i en af indgangshavnene - men
for en sikkerheds skyld måske skulle tilpasse og tage med hjemmefra.
I nogle af sluserne kan der godt være en del strøm, og så kan det være lidt
vanskeligt at holde båden fri af de skarpe kanter - selv med temmelig mange
fendere ude.

/Jørgen

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44d8bddb$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Egon Stich

Dato : 09-08-06 11:03

> [...]
> Jeg havde også tænkt mig at tage "den anden vej", selvom rygtet siger, at
> man så starter med de besværligste sluser.

Først:

"Den anden vej" er Mem - Goteborg.
Den vej rundt starter man netop med de blideste slusninger.
Så rygtet er afgjort forkert.
Man er også fri for at tæske op mod 3 knob modstrøm, som man finder i
Trollh.
"Den anden vej", har man medstrøm.

Slusevagterne er fantastisk hjælpsomme, og starter ikke en slusning, før de
er sikre på, at alle har rigtigt fat med trosserne.
Forøvrigt er det sjovt at se, at der er forskel på, om det er en pige eller
dreng, der er slusevagt.
Pigerne tager det lidt mere roligt, med at fylde vand på.

Hvis man kan, er det bedst at ligge bagerst i slusen.
Især første gang.

Men sørg for at ankomme til Mem så betids, at man når at komme op i kanalen
før aftenlukningen.
Det kan være noget hø at ligge nedenfor i Mem om natten.
De store sluser ved trollhatten tager man så nedad, og de er ikke så
skræmmende, som de kan virke hvis man starter opad via dem.
I Gotakanalbrochuren er der glimrende vejledninger i sluseteknikken.
De "rædselshistorier" man stundom hører, skal man ikke tro på.

> Har du nogle gode tip til havne undervej ? Både på "transporten" om til
Mem,
> men også i kanalen ?

Det er lidt svært at anbefale noget bestemt om havnene.
Dem jeg har anløbet, har alle været glimrende.
Der findes svenske havnelodse af varierende kvalitet.
De, efter min mening bedste:
Arholma - Landsort.
Landsort - Skanør.
Skanør - Strømstad.

Ruteforslag - luftfotos samt afstande mellem havnene.

Efter min mening de bedste af bøgerne.

Derefter kommer svensk krydserklubs udgivelse:
Gästhamns guiden 2006.
Her er pålidelige og opdaterede oplysninger om havnenes faciliteter.
(også mulige sprit-bolag

Sluttelig:
Svenska gästhamnar.

I gøtakanalen har jeg ikke prøvet samtlige havne, men dem der er besøgt, har
været af højere standard en vanligt i DK.
Der har netop fundet en modernisering sted langs hele kanalen.
Det er ikke havnen, man skal gå efter, men de seværdigheder man måtte ønske
at bese på ruten.
Og dem er der mange af
Det er en god ide, at have "reservedåsemad" med, idet ikke alle havne har
fødevarebutik i overkommelig afstand.
Men dette giver krydserklubbens havnelods oplysninger om.

Og husk:
Man kan bruge mere tid i kanalen, end man troede

> [...]
> ganske dybt hele vejen (2,8 meter på midten) og der er åbningstider på
> broer. Men er der ingen broer med frihøjde hvor man kan sejle under og som

De 2,8 meter holder som minimum hele vejen.
Langt de fleste broer åbner ved ankomst, idet det er slusevagterne, der
fjernstyrer dem via kameraer.
Man kommer faktisk kun til at vente, hvis man overskrider hastighedsgrænsen
på 5 knob.
En passende "straf", især for Brianbåde.

(Her huskes især en "bilist til søs", Elfi af Lundeborg. Ingen god reklame
for Danmark )

Jernbanebroer kan man komme til at vente ved.
Broer med frihøjde kommer først i Trollhatten.

Trollhatkanalen finder jeg ikke værd at skrive hjem om, i modsætning til
Götakanalen.
Alt for meget industri. Ligner på store træk frihavnen

Så min anbefaling:
Start i Mem.
Nyd kanalen, og skynd dig igennem Trollhatten.

Og man skal ikke snyde sig selv for skærgården på østkysten.
Men sørg for at have gode kort med.

;VH
Egon

Fra : Lotte

Dato : 09-08-06 21:10

Vi har her i sommer gjort turen "Sverige Rundt" og kan kun anbefale det
på det varmeste. Vi gik fra Sjötorp til Mem. Og ja, jeg ved godt, at
det af nogen kaldes den forkerte vej. Det var for os en stor fordel,
Langt de fleste sejler den anden vej og så var der masser af plads i
sluserne og vi undgik ventetid. Ligeledes var vi deroppe tidlig på
sæsonen, så vi slap fuldstændig for overfyldte havne. For os var den
en kæmpe stor sejleroplevelse. Mht. sluser skal man sætte sig godt
ind i, hvordan det foregår, selvom de fleste slusevagter er utrolig
hjælpsomme. Er man kun to i båden, som vi var, kræver det "også sin
mand". Man skal helst vær fit for fight. Masser af gode fendere og
godt tovværk er også en stor fordel. Jeg er ved at lave en
billedserie med kommentarer fra turen. Den kan ses her
http://www.geocities.com/lotte/ Måske kan den virke som inspiration.

Mvh

Lotte