|
| Pandekagemotor Fra : ... |
Dato : 30-07-06 10:05 |
|
Hej NG
Jeg kan huske noget om at jeg engang har rodet med en motor hvor krumtapen
var monteret lodret og cylinderen vandret.
Den var MEGET lav i indbygningsmål. Jeg mener den blev kaldt en
pandekagemotor, og var vist ret almindelig, så det går mig noget på, at jeg
ikke kan huske hvad det var for en motor / hvem der havde lavet den.
Nogen der kan hjælpe.
| |
Ukendt (31-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-07-06 10:12 |
|
Jeg husker en VW med sådan en motor, med hydraulik ventilløfter.
--
Mvh.
Jens_a 3060 Nordsjælland
e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>>>---------------------------------------------------->
"..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:44cc7621$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej NG
>
> Jeg kan huske noget om at jeg engang har rodet med en motor hvor krumtapen
> var monteret lodret og cylinderen vandret.
> Den var MEGET lav i indbygningsmål. Jeg mener den blev kaldt en
> pandekagemotor, og var vist ret almindelig, så det går mig noget på, at
> jeg ikke kan huske hvad det var for en motor / hvem der havde lavet den.
> Nogen der kan hjælpe.
>
>
>
| |
Bjarke Christensen (31-07-2006)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 31-07-06 10:36 |
|
I bådverdenen lavede Volvo på et tidspunkt en benzin indbygningsmotor der
hed MB50/S. Det var en Honda benzinmotor med vandret cylinder monteret
direkte oven på et s-drevsben. Jeg mener kun den var ca 30 cm høj men mest
interessant så var dybden på motoren meget lille da den lå oven på S-drevet
Kvaliteten kan jeg ikke udtale mig om.
Kan det være den du tænker på ? Eller var det en Diesel ?
Bjarke
"Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> wrote in message
news:Z5qdnQ3Z66XtVFDZnZ2dnUVZ8s6dnZ2d@giganews.com...
> Jeg husker en VW med sådan en motor, med hydraulik ventilløfter.
>
> --
>
> Mvh.
> Jens_a 3060 Nordsjælland
> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>
>
>
>>>>>>>>---------------------------------------------------->
> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
> news:44cc7621$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej NG
>>
>> Jeg kan huske noget om at jeg engang har rodet med en motor hvor
>> krumtapen var monteret lodret og cylinderen vandret.
>> Den var MEGET lav i indbygningsmål. Jeg mener den blev kaldt en
>> pandekagemotor, og var vist ret almindelig, så det går mig noget på, at
>> jeg ikke kan huske hvad det var for en motor / hvem der havde lavet den.
>> Nogen der kan hjælpe.
>>
>>
>>
>
>
| |
... (31-07-2006)
| Kommentar Fra : ... |
Dato : 31-07-06 13:01 |
|
Hej
Det var en diesel, men skulle det være en benzin, så lever jeg fint med det.
Jeg bruger den jo kun til ud / ind, og en sjældent gang imellem i en times
tid.
Men det lyder eller som den du beskriver.
Jeg er ret sikker på at det var en diesel, for jeg hjalp en fyr, som var
strandet i Assens med en defekt toppakning. Vi måtte ud på en længere
køretur, for at rede fyren's ferie.
Det var netop noget med at den ligger oven på S-drevet.
Jeg vil prøve at kigge hos Volvo.
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44cdcef9$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>I bådverdenen lavede Volvo på et tidspunkt en benzin indbygningsmotor der
>hed MB50/S. Det var en Honda benzinmotor med vandret cylinder monteret
>direkte oven på et s-drevsben. Jeg mener kun den var ca 30 cm høj men mest
>interessant så var dybden på motoren meget lille da den lå oven på
>S-drevet
>
> Kvaliteten kan jeg ikke udtale mig om.
>
> Kan det være den du tænker på ? Eller var det en Diesel ?
>
> Bjarke
>
>
> "Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> wrote in message
> news:Z5qdnQ3Z66XtVFDZnZ2dnUVZ8s6dnZ2d@giganews.com...
>> Jeg husker en VW med sådan en motor, med hydraulik ventilløfter.
>>
>> --
>>
>> Mvh.
>> Jens_a 3060 Nordsjælland
>> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>
>>
>>
>>>>>>>>>---------------------------------------------------->
>> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
>> news:44cc7621$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Hej NG
>>>
>>> Jeg kan huske noget om at jeg engang har rodet med en motor hvor
>>> krumtapen var monteret lodret og cylinderen vandret.
>>> Den var MEGET lav i indbygningsmål. Jeg mener den blev kaldt en
>>> pandekagemotor, og var vist ret almindelig, så det går mig noget på, at
>>> jeg ikke kan huske hvad det var for en motor / hvem der havde lavet den.
>>> Nogen der kan hjælpe.
>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>
| |
Ukendt (31-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-07-06 15:30 |
|
Jeg mener bestemt at WV er en diesel, jeg tror du skal kigge efter en
transporter, det var deri de lå. Jeg ved bare der kunne kommer problemer
ang. det der hydraulik styret ventiler, jeg var selv lidt varm på modellen
den gang i 80'erne. Men om du kan bruge den i forbindelse med sejlerdrev
skal jeg ikke kunne sige.
--
Mvh.
Jens_a 3060 Nordsjælland
e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>>>---------------------------------------------------->
"..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:44cdf0f0$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Det var en diesel, men skulle det være en benzin, så lever jeg fint med
> det. Jeg bruger den jo kun til ud / ind, og en sjældent gang imellem i en
> times tid.
> Men det lyder eller som den du beskriver.
> Jeg er ret sikker på at det var en diesel, for jeg hjalp en fyr, som var
> strandet i Assens med en defekt toppakning. Vi måtte ud på en længere
> køretur, for at rede fyren's ferie.
> Det var netop noget med at den ligger oven på S-drevet.
> Jeg vil prøve at kigge hos Volvo.
>
>
>
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
> meddelelse news:44cdcef9$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>I bådverdenen lavede Volvo på et tidspunkt en benzin indbygningsmotor der
>>hed MB50/S. Det var en Honda benzinmotor med vandret cylinder monteret
>>direkte oven på et s-drevsben. Jeg mener kun den var ca 30 cm høj men mest
>>interessant så var dybden på motoren meget lille da den lå oven på
>>S-drevet
>>
>> Kvaliteten kan jeg ikke udtale mig om.
>>
>> Kan det være den du tænker på ? Eller var det en Diesel ?
>>
>> Bjarke
>>
>>
>> "Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> wrote in message
>> news:Z5qdnQ3Z66XtVFDZnZ2dnUVZ8s6dnZ2d@giganews.com...
>>> Jeg husker en VW med sådan en motor, med hydraulik ventilløfter.
>>>
>>> --
>>>
>>> Mvh.
>>> Jens_a 3060 Nordsjælland
>>> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>
>>>
>>>
>>>>>>>>>>---------------------------------------------------->
>>> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:44cc7621$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> Hej NG
>>>>
>>>> Jeg kan huske noget om at jeg engang har rodet med en motor hvor
>>>> krumtapen var monteret lodret og cylinderen vandret.
>>>> Den var MEGET lav i indbygningsmål. Jeg mener den blev kaldt en
>>>> pandekagemotor, og var vist ret almindelig, så det går mig noget på, at
>>>> jeg ikke kan huske hvad det var for en motor / hvem der havde lavet
>>>> den.
>>>> Nogen der kan hjælpe.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>
| |
Ukendt (31-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-07-06 15:37 |
|
denne her er snappet i dba.:
wv transporter årg. 86: motor, motor til wv transporter disel har gået
200000 km
Pris kr. 500
Den er meget flad(:D)
--
Mvh.
Jens_a 3060 Nordsjælland
e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>>>---------------------------------------------------->
"Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> skrev i en meddelelse
news 2dndtSgfVAjlPZRVny3g@giganews.com...
> Jeg mener bestemt at WV er en diesel, jeg tror du skal kigge efter en
> transporter, det var deri de lå. Jeg ved bare der kunne kommer problemer
> ang. det der hydraulik styret ventiler, jeg var selv lidt varm på modellen
> den gang i 80'erne. Men om du kan bruge den i forbindelse med sejlerdrev
> skal jeg ikke kunne sige.
>
> --
>
> Mvh.
> Jens_a 3060 Nordsjælland
> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>>>>---------------------------------------------------->
> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
> news:44cdf0f0$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Hej
>>
>> Det var en diesel, men skulle det være en benzin, så lever jeg fint med
>> det. Jeg bruger den jo kun til ud / ind, og en sjældent gang imellem i en
>> times tid.
>> Men det lyder eller som den du beskriver.
>> Jeg er ret sikker på at det var en diesel, for jeg hjalp en fyr, som var
>> strandet i Assens med en defekt toppakning. Vi måtte ud på en længere
>> køretur, for at rede fyren's ferie.
>> Det var netop noget med at den ligger oven på S-drevet.
>> Jeg vil prøve at kigge hos Volvo.
>>
>>
>>
>>
>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
>> meddelelse news:44cdcef9$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>>I bådverdenen lavede Volvo på et tidspunkt en benzin indbygningsmotor der
>>>hed MB50/S. Det var en Honda benzinmotor med vandret cylinder monteret
>>>direkte oven på et s-drevsben. Jeg mener kun den var ca 30 cm høj men
>>>mest interessant så var dybden på motoren meget lille da den lå oven på
>>>S-drevet
>>>
>>> Kvaliteten kan jeg ikke udtale mig om.
>>>
>>> Kan det være den du tænker på ? Eller var det en Diesel ?
>>>
>>> Bjarke
>>>
>>>
>>> "Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> wrote in message
>>> news:Z5qdnQ3Z66XtVFDZnZ2dnUVZ8s6dnZ2d@giganews.com...
>>>> Jeg husker en VW med sådan en motor, med hydraulik ventilløfter.
>>>>
>>>> --
>>>>
>>>> Mvh.
>>>> Jens_a 3060 Nordsjælland
>>>> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>>>>>>>>---------------------------------------------------->
>>>> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
>>>> news:44cc7621$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
>>>>> Hej NG
>>>>>
>>>>> Jeg kan huske noget om at jeg engang har rodet med en motor hvor
>>>>> krumtapen var monteret lodret og cylinderen vandret.
>>>>> Den var MEGET lav i indbygningsmål. Jeg mener den blev kaldt en
>>>>> pandekagemotor, og var vist ret almindelig, så det går mig noget på,
>>>>> at jeg ikke kan huske hvad det var for en motor / hvem der havde lavet
>>>>> den.
>>>>> Nogen der kan hjælpe.
>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>
| |
... (31-07-2006)
| Kommentar Fra : ... |
Dato : 31-07-06 18:53 |
|
Jeg har set på Volvo'en. Man kan stadigvæk finde en PDF om den hos Volvo.
Det var noget i den stil, jeg engang så, men jeg mener stadigvæk det var en
diesel.
Yanmar laver også en med vandret cylinder, men den har ikke krumtapen
lodret.
Den er i øvrigt en ret smart ide, med den Volvo, hvorfor er der ikke nogen
der kloner den idag
En motor til en transporter er ikke helt på tapetet, selv om den måske kunne
bruges, som motor i en båd.
Først og fremmest så er det ikke en mariniseret motor, og det skal det være.
Dels er den alt for kraftig.
Jeg har en Volov Penta MD 11 C, med sejlbådsdrev, liggende i båden.
Problemet med den, er primært at den er alt for stor. Den vejer jo som et
ondt år, og så går den altid i "tomgang", så den er blevet et oliesvin. Et
renoveringssæt koster ikke så meget, men desværre skal jeg jo have hele
dyret ud, for at renoverer den.
Jeg er derfor begyndt at kigge mig omkring efter en mindre motor, på omkring
12-15 hk, som så kan ruge i båden i stedet for.
Så var det, at jeg kom i tanke om det med "pandekagen", som jo var en
dejligt lille sag at få i båden i stedet for 11C'ern.
"Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:4LOdnURIM9vtiFPZnZ2dnUVZ8qudnZ2d@giganews.com...
> denne her er snappet i dba.:
> wv transporter årg. 86: motor, motor til wv transporter disel har gået
> 200000 km
> Pris kr. 500
>
> Den er meget flad(:D)
> --
>
> Mvh.
> Jens_a 3060 Nordsjælland
> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>>>>---------------------------------------------------->
> "Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> skrev i en meddelelse
> news 2dndtSgfVAjlPZRVny3g@giganews.com...
>> Jeg mener bestemt at WV er en diesel, jeg tror du skal kigge efter en
>> transporter, det var deri de lå. Jeg ved bare der kunne kommer problemer
>> ang. det der hydraulik styret ventiler, jeg var selv lidt varm på
>> modellen den gang i 80'erne. Men om du kan bruge den i forbindelse med
>> sejlerdrev skal jeg ikke kunne sige.
>>
>> --
>>
>> Mvh.
>> Jens_a 3060 Nordsjælland
>> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>>>>>---------------------------------------------------->
>> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
>> news:44cdf0f0$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>> Hej
>>>
>>> Det var en diesel, men skulle det være en benzin, så lever jeg fint med
>>> det. Jeg bruger den jo kun til ud / ind, og en sjældent gang imellem i
>>> en times tid.
>>> Men det lyder eller som den du beskriver.
>>> Jeg er ret sikker på at det var en diesel, for jeg hjalp en fyr, som var
>>> strandet i Assens med en defekt toppakning. Vi måtte ud på en længere
>>> køretur, for at rede fyren's ferie.
>>> Det var netop noget med at den ligger oven på S-drevet.
>>> Jeg vil prøve at kigge hos Volvo.
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
>>> meddelelse news:44cdcef9$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>>>I bådverdenen lavede Volvo på et tidspunkt en benzin indbygningsmotor
>>>>der hed MB50/S. Det var en Honda benzinmotor med vandret cylinder
>>>>monteret direkte oven på et s-drevsben. Jeg mener kun den var ca 30 cm
>>>>høj men mest interessant så var dybden på motoren meget lille da den lå
>>>>oven på S-drevet
>>>>
>>>> Kvaliteten kan jeg ikke udtale mig om.
>>>>
>>>> Kan det være den du tænker på ? Eller var det en Diesel ?
>>>>
>>>> Bjarke
>>>>
>>>>
>>>> "Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> wrote in message
>>>> news:Z5qdnQ3Z66XtVFDZnZ2dnUVZ8s6dnZ2d@giganews.com...
>>>>> Jeg husker en VW med sådan en motor, med hydraulik ventilløfter.
>>>>>
>>>>> --
>>>>>
>>>>> Mvh.
>>>>> Jens_a 3060 Nordsjælland
>>>>> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>>>>>>>>>---------------------------------------------------->
>>>>> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
>>>>> news:44cc7621$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
>>>>>> Hej NG
>>>>>>
>>>>>> Jeg kan huske noget om at jeg engang har rodet med en motor hvor
>>>>>> krumtapen var monteret lodret og cylinderen vandret.
>>>>>> Den var MEGET lav i indbygningsmål. Jeg mener den blev kaldt en
>>>>>> pandekagemotor, og var vist ret almindelig, så det går mig noget på,
>>>>>> at jeg ikke kan huske hvad det var for en motor / hvem der havde
>>>>>> lavet den.
>>>>>> Nogen der kan hjælpe.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>
| |
Bjarke Christensen (31-07-2006)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 31-07-06 19:03 |
|
Hvad er det for en båd du har ? Den må da være af en af en "hvis størrelse"
når der ligger en 11C'er i den ? Det er jo en tung satan på små 250 kg.
Bjarke
"..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> wrote in message
news:44ce4373$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har set på Volvo'en. Man kan stadigvæk finde en PDF om den hos Volvo.
> Det var noget i den stil, jeg engang så, men jeg mener stadigvæk det var
> en diesel.
> Yanmar laver også en med vandret cylinder, men den har ikke krumtapen
> lodret.
> Den er i øvrigt en ret smart ide, med den Volvo, hvorfor er der ikke nogen
> der kloner den idag
>
> En motor til en transporter er ikke helt på tapetet, selv om den måske
> kunne bruges, som motor i en båd.
> Først og fremmest så er det ikke en mariniseret motor, og det skal det
> være. Dels er den alt for kraftig.
>
> Jeg har en Volov Penta MD 11 C, med sejlbådsdrev, liggende i båden.
> Problemet med den, er primært at den er alt for stor. Den vejer jo som et
> ondt år, og så går den altid i "tomgang", så den er blevet et oliesvin. Et
> renoveringssæt koster ikke så meget, men desværre skal jeg jo have hele
> dyret ud, for at renoverer den.
> Jeg er derfor begyndt at kigge mig omkring efter en mindre motor, på
> omkring 12-15 hk, som så kan ruge i båden i stedet for.
> Så var det, at jeg kom i tanke om det med "pandekagen", som jo var en
> dejligt lille sag at få i båden i stedet for 11C'ern.
>
>
>
>
> "Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> skrev i en meddelelse
> news:4LOdnURIM9vtiFPZnZ2dnUVZ8qudnZ2d@giganews.com...
>> denne her er snappet i dba.:
>> wv transporter årg. 86: motor, motor til wv transporter disel har gået
>> 200000 km
>> Pris kr. 500
>>
>> Den er meget flad(:D)
>> --
>>
>> Mvh.
>> Jens_a 3060 Nordsjælland
>> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>>>>>---------------------------------------------------->
>> "Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> skrev i en meddelelse
>> news 2dndtSgfVAjlPZRVny3g@giganews.com...
>>> Jeg mener bestemt at WV er en diesel, jeg tror du skal kigge efter en
>>> transporter, det var deri de lå. Jeg ved bare der kunne kommer problemer
>>> ang. det der hydraulik styret ventiler, jeg var selv lidt varm på
>>> modellen den gang i 80'erne. Men om du kan bruge den i forbindelse med
>>> sejlerdrev skal jeg ikke kunne sige.
>>>
>>> --
>>>
>>> Mvh.
>>> Jens_a 3060 Nordsjælland
>>> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>>>>>>---------------------------------------------------->
>>> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:44cdf0f0$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>>> Hej
>>>>
>>>> Det var en diesel, men skulle det være en benzin, så lever jeg fint med
>>>> det. Jeg bruger den jo kun til ud / ind, og en sjældent gang imellem i
>>>> en times tid.
>>>> Men det lyder eller som den du beskriver.
>>>> Jeg er ret sikker på at det var en diesel, for jeg hjalp en fyr, som
>>>> var strandet i Assens med en defekt toppakning. Vi måtte ud på en
>>>> længere køretur, for at rede fyren's ferie.
>>>> Det var netop noget med at den ligger oven på S-drevet.
>>>> Jeg vil prøve at kigge hos Volvo.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
>>>> meddelelse news:44cdcef9$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>>>>I bådverdenen lavede Volvo på et tidspunkt en benzin indbygningsmotor
>>>>>der hed MB50/S. Det var en Honda benzinmotor med vandret cylinder
>>>>>monteret direkte oven på et s-drevsben. Jeg mener kun den var ca 30 cm
>>>>>høj men mest interessant så var dybden på motoren meget lille da den
>>>>>lå oven på S-drevet
>>>>>
>>>>> Kvaliteten kan jeg ikke udtale mig om.
>>>>>
>>>>> Kan det være den du tænker på ? Eller var det en Diesel ?
>>>>>
>>>>> Bjarke
>>>>>
>>>>>
>>>>> "Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> wrote in message
>>>>> news:Z5qdnQ3Z66XtVFDZnZ2dnUVZ8s6dnZ2d@giganews.com...
>>>>>> Jeg husker en VW med sådan en motor, med hydraulik ventilløfter.
>>>>>>
>>>>>> --
>>>>>>
>>>>>> Mvh.
>>>>>> Jens_a 3060 Nordsjælland
>>>>>> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>---------------------------------------------------->
>>>>>> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
>>>>>> news:44cc7621$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
>>>>>>> Hej NG
>>>>>>>
>>>>>>> Jeg kan huske noget om at jeg engang har rodet med en motor hvor
>>>>>>> krumtapen var monteret lodret og cylinderen vandret.
>>>>>>> Den var MEGET lav i indbygningsmål. Jeg mener den blev kaldt en
>>>>>>> pandekagemotor, og var vist ret almindelig, så det går mig noget på,
>>>>>>> at jeg ikke kan huske hvad det var for en motor / hvem der havde
>>>>>>> lavet den.
>>>>>>> Nogen der kan hjælpe.
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>
| |
... (31-07-2006)
| Kommentar Fra : ... |
Dato : 31-07-06 20:35 |
|
Elvstrøm 32.
Motoren er en
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/BCDA0C92-E398-40E1-8B92-1B52B139FA7A/0/MD11C_110S_1976_en.pdf
Ja, den ligger lidt på r*ven.... Det er alt for meget vægt at have agter.
Men det er rart, at bakke med, hvis ikke lige man kommer til at slå roret
for langt over, når man nu bakker med 4 - 5 knob
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44ce45cc$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hvad er det for en båd du har ? Den må da være af en af en "hvis
> størrelse" når der ligger en 11C'er i den ? Det er jo en tung satan på små
> 250 kg.
>
> Bjarke
>
>
> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> wrote in message
> news:44ce4373$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg har set på Volvo'en. Man kan stadigvæk finde en PDF om den hos Volvo.
>> Det var noget i den stil, jeg engang så, men jeg mener stadigvæk det var
>> en diesel.
>> Yanmar laver også en med vandret cylinder, men den har ikke krumtapen
>> lodret.
>> Den er i øvrigt en ret smart ide, med den Volvo, hvorfor er der ikke
>> nogen der kloner den idag
>>
>> En motor til en transporter er ikke helt på tapetet, selv om den måske
>> kunne bruges, som motor i en båd.
>> Først og fremmest så er det ikke en mariniseret motor, og det skal det
>> være. Dels er den alt for kraftig.
>>
>> Jeg har en Volov Penta MD 11 C, med sejlbådsdrev, liggende i båden.
>> Problemet med den, er primært at den er alt for stor. Den vejer jo som et
>> ondt år, og så går den altid i "tomgang", så den er blevet et oliesvin.
>> Et renoveringssæt koster ikke så meget, men desværre skal jeg jo have
>> hele dyret ud, for at renoverer den.
>> Jeg er derfor begyndt at kigge mig omkring efter en mindre motor, på
>> omkring 12-15 hk, som så kan ruge i båden i stedet for.
>> Så var det, at jeg kom i tanke om det med "pandekagen", som jo var en
>> dejligt lille sag at få i båden i stedet for 11C'ern.
>>
>>
>>
>>
>> "Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4LOdnURIM9vtiFPZnZ2dnUVZ8qudnZ2d@giganews.com...
>>> denne her er snappet i dba.:
>>> wv transporter årg. 86: motor, motor til wv transporter disel har gået
>>> 200000 km
>>> Pris kr. 500
>>>
>>> Den er meget flad(:D)
>>> --
>>>
>>> Mvh.
>>> Jens_a 3060 Nordsjælland
>>> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>>>>>>---------------------------------------------------->
>>> "Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> skrev i en meddelelse
>>> news 2dndtSgfVAjlPZRVny3g@giganews.com...
>>>> Jeg mener bestemt at WV er en diesel, jeg tror du skal kigge efter en
>>>> transporter, det var deri de lå. Jeg ved bare der kunne kommer
>>>> problemer ang. det der hydraulik styret ventiler, jeg var selv lidt
>>>> varm på modellen den gang i 80'erne. Men om du kan bruge den i
>>>> forbindelse med sejlerdrev skal jeg ikke kunne sige.
>>>>
>>>> --
>>>>
>>>> Mvh.
>>>> Jens_a 3060 Nordsjælland
>>>> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>>>>>>>---------------------------------------------------->
>>>> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
>>>> news:44cdf0f0$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
>>>>
>>>>> Hej
>>>>>
>>>>> Det var en diesel, men skulle det være en benzin, så lever jeg fint
>>>>> med det. Jeg bruger den jo kun til ud / ind, og en sjældent gang
>>>>> imellem i en times tid.
>>>>> Men det lyder eller som den du beskriver.
>>>>> Jeg er ret sikker på at det var en diesel, for jeg hjalp en fyr, som
>>>>> var strandet i Assens med en defekt toppakning. Vi måtte ud på en
>>>>> længere køretur, for at rede fyren's ferie.
>>>>> Det var netop noget med at den ligger oven på S-drevet.
>>>>> Jeg vil prøve at kigge hos Volvo.
>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
>>>>> meddelelse news:44cdcef9$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>>>>>I bådverdenen lavede Volvo på et tidspunkt en benzin indbygningsmotor
>>>>>>der hed MB50/S. Det var en Honda benzinmotor med vandret cylinder
>>>>>>monteret direkte oven på et s-drevsben. Jeg mener kun den var ca 30 cm
>>>>>>høj men mest interessant så var dybden på motoren meget lille da den
>>>>>>lå oven på S-drevet
>>>>>>
>>>>>> Kvaliteten kan jeg ikke udtale mig om.
>>>>>>
>>>>>> Kan det være den du tænker på ? Eller var det en Diesel ?
>>>>>>
>>>>>> Bjarke
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> "Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> wrote in message
>>>>>> news:Z5qdnQ3Z66XtVFDZnZ2dnUVZ8s6dnZ2d@giganews.com...
>>>>>>> Jeg husker en VW med sådan en motor, med hydraulik ventilløfter.
>>>>>>>
>>>>>>> --
>>>>>>>
>>>>>>> Mvh.
>>>>>>> Jens_a 3060 Nordsjælland
>>>>>>> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>>---------------------------------------------------->
>>>>>>> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
>>>>>>> news:44cc7621$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
>>>>>>>> Hej NG
>>>>>>>>
>>>>>>>> Jeg kan huske noget om at jeg engang har rodet med en motor hvor
>>>>>>>> krumtapen var monteret lodret og cylinderen vandret.
>>>>>>>> Den var MEGET lav i indbygningsmål. Jeg mener den blev kaldt en
>>>>>>>> pandekagemotor, og var vist ret almindelig, så det går mig noget
>>>>>>>> på, at jeg ikke kan huske hvad det var for en motor / hvem der
>>>>>>>> havde lavet den.
>>>>>>>> Nogen der kan hjælpe.
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>
| |
Bjarke Christensen (31-07-2006)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 31-07-06 20:40 |
|
270 kg motor i en båd på 2.800 kg er jo også ret meget ....
Bjarke
"..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> wrote in message
news:44ce5b68$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
> Elvstrøm 32.
>
> Motoren er en
> http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/BCDA0C92-E398-40E1-8B92-1B52B139FA7A/0/MD11C_110S_1976_en.pdf
>
> Ja, den ligger lidt på r*ven.... Det er alt for meget vægt at have agter.
> Men det er rart, at bakke med, hvis ikke lige man kommer til at slå roret
> for langt over, når man nu bakker med 4 - 5 knob
>
>
>
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
> meddelelse news:44ce45cc$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Hvad er det for en båd du har ? Den må da være af en af en "hvis
>> størrelse" når der ligger en 11C'er i den ? Det er jo en tung satan på
>> små 250 kg.
>>
>> Bjarke
>>
>>
>> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> wrote in message
>> news:44ce4373$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Jeg har set på Volvo'en. Man kan stadigvæk finde en PDF om den hos
>>> Volvo.
>>> Det var noget i den stil, jeg engang så, men jeg mener stadigvæk det var
>>> en diesel.
>>> Yanmar laver også en med vandret cylinder, men den har ikke krumtapen
>>> lodret.
>>> Den er i øvrigt en ret smart ide, med den Volvo, hvorfor er der ikke
>>> nogen der kloner den idag
>>>
>>> En motor til en transporter er ikke helt på tapetet, selv om den måske
>>> kunne bruges, som motor i en båd.
>>> Først og fremmest så er det ikke en mariniseret motor, og det skal det
>>> være. Dels er den alt for kraftig.
>>>
>>> Jeg har en Volov Penta MD 11 C, med sejlbådsdrev, liggende i båden.
>>> Problemet med den, er primært at den er alt for stor. Den vejer jo som
>>> et ondt år, og så går den altid i "tomgang", så den er blevet et
>>> oliesvin. Et renoveringssæt koster ikke så meget, men desværre skal jeg
>>> jo have hele dyret ud, for at renoverer den.
>>> Jeg er derfor begyndt at kigge mig omkring efter en mindre motor, på
>>> omkring 12-15 hk, som så kan ruge i båden i stedet for.
>>> Så var det, at jeg kom i tanke om det med "pandekagen", som jo var en
>>> dejligt lille sag at få i båden i stedet for 11C'ern.
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> "Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:4LOdnURIM9vtiFPZnZ2dnUVZ8qudnZ2d@giganews.com...
>>>> denne her er snappet i dba.:
>>>> wv transporter årg. 86: motor, motor til wv transporter disel har gået
>>>> 200000 km
>>>> Pris kr. 500
>>>>
>>>> Den er meget flad(:D)
>>>> --
>>>>
>>>> Mvh.
>>>> Jens_a 3060 Nordsjælland
>>>> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>>>>>>>---------------------------------------------------->
>>>> "Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> skrev i en meddelelse
>>>> news 2dndtSgfVAjlPZRVny3g@giganews.com...
>>>>> Jeg mener bestemt at WV er en diesel, jeg tror du skal kigge efter en
>>>>> transporter, det var deri de lå. Jeg ved bare der kunne kommer
>>>>> problemer ang. det der hydraulik styret ventiler, jeg var selv lidt
>>>>> varm på modellen den gang i 80'erne. Men om du kan bruge den i
>>>>> forbindelse med sejlerdrev skal jeg ikke kunne sige.
>>>>>
>>>>> --
>>>>>
>>>>> Mvh.
>>>>> Jens_a 3060 Nordsjælland
>>>>> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>>>>>>>>---------------------------------------------------->
>>>>> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
>>>>> news:44cdf0f0$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
>>>>>
>>>>>> Hej
>>>>>>
>>>>>> Det var en diesel, men skulle det være en benzin, så lever jeg fint
>>>>>> med det. Jeg bruger den jo kun til ud / ind, og en sjældent gang
>>>>>> imellem i en times tid.
>>>>>> Men det lyder eller som den du beskriver.
>>>>>> Jeg er ret sikker på at det var en diesel, for jeg hjalp en fyr, som
>>>>>> var strandet i Assens med en defekt toppakning. Vi måtte ud på en
>>>>>> længere køretur, for at rede fyren's ferie.
>>>>>> Det var netop noget med at den ligger oven på S-drevet.
>>>>>> Jeg vil prøve at kigge hos Volvo.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
>>>>>> en meddelelse news:44cdcef9$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>>>>>>I bådverdenen lavede Volvo på et tidspunkt en benzin indbygningsmotor
>>>>>>>der hed MB50/S. Det var en Honda benzinmotor med vandret cylinder
>>>>>>>monteret direkte oven på et s-drevsben. Jeg mener kun den var ca 30
>>>>>>>cm høj men mest interessant så var dybden på motoren meget lille da
>>>>>>>den lå oven på S-drevet
>>>>>>>
>>>>>>> Kvaliteten kan jeg ikke udtale mig om.
>>>>>>>
>>>>>>> Kan det være den du tænker på ? Eller var det en Diesel ?
>>>>>>>
>>>>>>> Bjarke
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> "Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> wrote in message
>>>>>>> news:Z5qdnQ3Z66XtVFDZnZ2dnUVZ8s6dnZ2d@giganews.com...
>>>>>>>> Jeg husker en VW med sådan en motor, med hydraulik ventilløfter.
>>>>>>>>
>>>>>>>> --
>>>>>>>>
>>>>>>>> Mvh.
>>>>>>>> Jens_a 3060 Nordsjælland
>>>>>>>> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>>>---------------------------------------------------->
>>>>>>>> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
>>>>>>>> news:44cc7621$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
>>>>>>>>> Hej NG
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Jeg kan huske noget om at jeg engang har rodet med en motor hvor
>>>>>>>>> krumtapen var monteret lodret og cylinderen vandret.
>>>>>>>>> Den var MEGET lav i indbygningsmål. Jeg mener den blev kaldt en
>>>>>>>>> pandekagemotor, og var vist ret almindelig, så det går mig noget
>>>>>>>>> på, at jeg ikke kan huske hvad det var for en motor / hvem der
>>>>>>>>> havde lavet den.
>>>>>>>>> Nogen der kan hjælpe.
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>
| |
... (31-07-2006)
| Kommentar Fra : ... |
Dato : 31-07-06 21:13 |
|
Har overvejet om jeg skal have speedbådskørekort
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44ce5ca7$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> 270 kg motor i en båd på 2.800 kg er jo også ret meget ....
>
> Bjarke
>
> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> wrote in message
> news:44ce5b68$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
>> Elvstrøm 32.
>>
>> Motoren er en
>> http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/BCDA0C92-E398-40E1-8B92-1B52B139FA7A/0/MD11C_110S_1976_en.pdf
>>
>> Ja, den ligger lidt på r*ven.... Det er alt for meget vægt at have agter.
>> Men det er rart, at bakke med, hvis ikke lige man kommer til at slå roret
>> for langt over, når man nu bakker med 4 - 5 knob
>>
>>
>>
>>
>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
>> meddelelse news:44ce45cc$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>> Hvad er det for en båd du har ? Den må da være af en af en "hvis
>>> størrelse" når der ligger en 11C'er i den ? Det er jo en tung satan på
>>> små 250 kg.
>>>
>>> Bjarke
>>>
>>>
>>> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> wrote in message
>>> news:44ce4373$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> Jeg har set på Volvo'en. Man kan stadigvæk finde en PDF om den hos
>>>> Volvo.
>>>> Det var noget i den stil, jeg engang så, men jeg mener stadigvæk det
>>>> var en diesel.
>>>> Yanmar laver også en med vandret cylinder, men den har ikke krumtapen
>>>> lodret.
>>>> Den er i øvrigt en ret smart ide, med den Volvo, hvorfor er der ikke
>>>> nogen der kloner den idag
>>>>
>>>> En motor til en transporter er ikke helt på tapetet, selv om den måske
>>>> kunne bruges, som motor i en båd.
>>>> Først og fremmest så er det ikke en mariniseret motor, og det skal det
>>>> være. Dels er den alt for kraftig.
>>>>
>>>> Jeg har en Volov Penta MD 11 C, med sejlbådsdrev, liggende i båden.
>>>> Problemet med den, er primært at den er alt for stor. Den vejer jo som
>>>> et ondt år, og så går den altid i "tomgang", så den er blevet et
>>>> oliesvin. Et renoveringssæt koster ikke så meget, men desværre skal jeg
>>>> jo have hele dyret ud, for at renoverer den.
>>>> Jeg er derfor begyndt at kigge mig omkring efter en mindre motor, på
>>>> omkring 12-15 hk, som så kan ruge i båden i stedet for.
>>>> Så var det, at jeg kom i tanke om det med "pandekagen", som jo var en
>>>> dejligt lille sag at få i båden i stedet for 11C'ern.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> "Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> skrev i en meddelelse
>>>> news:4LOdnURIM9vtiFPZnZ2dnUVZ8qudnZ2d@giganews.com...
>>>>> denne her er snappet i dba.:
>>>>> wv transporter årg. 86: motor, motor til wv transporter disel har gået
>>>>> 200000 km
>>>>> Pris kr. 500
>>>>>
>>>>> Den er meget flad(:D)
>>>>> --
>>>>>
>>>>> Mvh.
>>>>> Jens_a 3060 Nordsjælland
>>>>> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>>>>>>>>---------------------------------------------------->
>>>>> "Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> skrev i en meddelelse
>>>>> news 2dndtSgfVAjlPZRVny3g@giganews.com...
>>>>>> Jeg mener bestemt at WV er en diesel, jeg tror du skal kigge efter en
>>>>>> transporter, det var deri de lå. Jeg ved bare der kunne kommer
>>>>>> problemer ang. det der hydraulik styret ventiler, jeg var selv lidt
>>>>>> varm på modellen den gang i 80'erne. Men om du kan bruge den i
>>>>>> forbindelse med sejlerdrev skal jeg ikke kunne sige.
>>>>>>
>>>>>> --
>>>>>>
>>>>>> Mvh.
>>>>>> Jens_a 3060 Nordsjælland
>>>>>> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>>>>>>>>>---------------------------------------------------->
>>>>>> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
>>>>>> news:44cdf0f0$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
>>>>>>
>>>>>>> Hej
>>>>>>>
>>>>>>> Det var en diesel, men skulle det være en benzin, så lever jeg fint
>>>>>>> med det. Jeg bruger den jo kun til ud / ind, og en sjældent gang
>>>>>>> imellem i en times tid.
>>>>>>> Men det lyder eller som den du beskriver.
>>>>>>> Jeg er ret sikker på at det var en diesel, for jeg hjalp en fyr, som
>>>>>>> var strandet i Assens med en defekt toppakning. Vi måtte ud på en
>>>>>>> længere køretur, for at rede fyren's ferie.
>>>>>>> Det var netop noget med at den ligger oven på S-drevet.
>>>>>>> Jeg vil prøve at kigge hos Volvo.
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
>>>>>>> en meddelelse
>>>>>>> news:44cdcef9$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>>>>>>>I bådverdenen lavede Volvo på et tidspunkt en benzin
>>>>>>>>indbygningsmotor der hed MB50/S. Det var en Honda benzinmotor med
>>>>>>>>vandret cylinder monteret direkte oven på et s-drevsben. Jeg mener
>>>>>>>>kun den var ca 30 cm høj men mest interessant så var dybden på
>>>>>>>>motoren meget lille da den lå oven på S-drevet
>>>>>>>>
>>>>>>>> Kvaliteten kan jeg ikke udtale mig om.
>>>>>>>>
>>>>>>>> Kan det være den du tænker på ? Eller var det en Diesel ?
>>>>>>>>
>>>>>>>> Bjarke
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> "Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> wrote in message
>>>>>>>> news:Z5qdnQ3Z66XtVFDZnZ2dnUVZ8s6dnZ2d@giganews.com...
>>>>>>>>> Jeg husker en VW med sådan en motor, med hydraulik ventilløfter.
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> --
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Mvh.
>>>>>>>>> Jens_a 3060 Nordsjælland
>>>>>>>>> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>>>>---------------------------------------------------->
>>>>>>>>> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
>>>>>>>>> news:44cc7621$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
>>>>>>>>>> Hej NG
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> Jeg kan huske noget om at jeg engang har rodet med en motor hvor
>>>>>>>>>> krumtapen var monteret lodret og cylinderen vandret.
>>>>>>>>>> Den var MEGET lav i indbygningsmål. Jeg mener den blev kaldt en
>>>>>>>>>> pandekagemotor, og var vist ret almindelig, så det går mig noget
>>>>>>>>>> på, at jeg ikke kan huske hvad det var for en motor / hvem der
>>>>>>>>>> havde lavet den.
>>>>>>>>>> Nogen der kan hjælpe.
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>
| |
Preben Jensen (04-08-2006)
| Kommentar Fra : Preben Jensen |
Dato : 04-08-06 11:50 |
|
"..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:44ce4373$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har set på Volvo'en. Man kan stadigvæk finde en PDF om den hos Volvo.
> Det var noget i den stil, jeg engang så, men jeg mener stadigvæk det var
> en diesel.
> Yanmar laver også en med vandret cylinder, men den har ikke krumtapen
> lodret.
> Den er i øvrigt en ret smart ide, med den Volvo, hvorfor er der ikke nogen
> der kloner den idag
>
På bådmessen i Fredericia i foråret så jeg en kloning af MB50/S. Den er
ligesom Volvos model baseret på en Honda motor, men forbedret med bl.a
el-start. Jeg kan desværre ikke huske hvad producenten hedder, men måske kan
andre hjælpe.
Dog vil jeg advare mod motoren (jeg har selv haft en MB50/S og kloningen
ligner denne til forveksling:
- Vandpumpen er monteret i motorbenet - dvs. at båden skal på land hvis
impelleren går i stykker.
- Motoren er lavet af støbt aluminium - meget lækkert og spinkelt udført,
men også meget udsat for tæring. Således var min motor de sidste år stort
set fyldt med silicone for at holde den tæt.
- Kølevandskanalerne er meget snævre - efter en kølevandsalarm på 3. sæson
blev det fast rutine at fjerne top og manifold hvert andet år og rense
kanaler.
---
Preben Jensen
> En motor til en transporter er ikke helt på tapetet, selv om den måske
> kunne bruges, som motor i en båd.
> Først og fremmest så er det ikke en mariniseret motor, og det skal det
> være. Dels er den alt for kraftig.
>
> Jeg har en Volov Penta MD 11 C, med sejlbådsdrev, liggende i båden.
> Problemet med den, er primært at den er alt for stor. Den vejer jo som et
> ondt år, og så går den altid i "tomgang", så den er blevet et oliesvin. Et
> renoveringssæt koster ikke så meget, men desværre skal jeg jo have hele
> dyret ud, for at renoverer den.
> Jeg er derfor begyndt at kigge mig omkring efter en mindre motor, på
> omkring 12-15 hk, som så kan ruge i båden i stedet for.
> Så var det, at jeg kom i tanke om det med "pandekagen", som jo var en
> dejligt lille sag at få i båden i stedet for 11C'ern.
>
>
>
>
> "Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> skrev i en meddelelse
> news:4LOdnURIM9vtiFPZnZ2dnUVZ8qudnZ2d@giganews.com...
>> denne her er snappet i dba.:
>> wv transporter årg. 86: motor, motor til wv transporter disel har gået
>> 200000 km
>> Pris kr. 500
>>
>> Den er meget flad(:D)
>> --
>>
>> Mvh.
>> Jens_a 3060 Nordsjælland
>> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>>>>>---------------------------------------------------->
>> "Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> skrev i en meddelelse
>> news 2dndtSgfVAjlPZRVny3g@giganews.com...
>>> Jeg mener bestemt at WV er en diesel, jeg tror du skal kigge efter en
>>> transporter, det var deri de lå. Jeg ved bare der kunne kommer problemer
>>> ang. det der hydraulik styret ventiler, jeg var selv lidt varm på
>>> modellen den gang i 80'erne. Men om du kan bruge den i forbindelse med
>>> sejlerdrev skal jeg ikke kunne sige.
>>>
>>> --
>>>
>>> Mvh.
>>> Jens_a 3060 Nordsjælland
>>> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>>>>>>---------------------------------------------------->
>>> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:44cdf0f0$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>>> Hej
>>>>
>>>> Det var en diesel, men skulle det være en benzin, så lever jeg fint med
>>>> det. Jeg bruger den jo kun til ud / ind, og en sjældent gang imellem i
>>>> en times tid.
>>>> Men det lyder eller som den du beskriver.
>>>> Jeg er ret sikker på at det var en diesel, for jeg hjalp en fyr, som
>>>> var strandet i Assens med en defekt toppakning. Vi måtte ud på en
>>>> længere køretur, for at rede fyren's ferie.
>>>> Det var netop noget med at den ligger oven på S-drevet.
>>>> Jeg vil prøve at kigge hos Volvo.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
>>>> meddelelse news:44cdcef9$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>>>>I bådverdenen lavede Volvo på et tidspunkt en benzin indbygningsmotor
>>>>>der hed MB50/S. Det var en Honda benzinmotor med vandret cylinder
>>>>>monteret direkte oven på et s-drevsben. Jeg mener kun den var ca 30 cm
>>>>>høj men mest interessant så var dybden på motoren meget lille da den
>>>>>lå oven på S-drevet
>>>>>
>>>>> Kvaliteten kan jeg ikke udtale mig om.
>>>>>
>>>>> Kan det være den du tænker på ? Eller var det en Diesel ?
>>>>>
>>>>> Bjarke
>>>>>
>>>>>
>>>>> "Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> wrote in message
>>>>> news:Z5qdnQ3Z66XtVFDZnZ2dnUVZ8s6dnZ2d@giganews.com...
>>>>>> Jeg husker en VW med sådan en motor, med hydraulik ventilløfter.
>>>>>>
>>>>>> --
>>>>>>
>>>>>> Mvh.
>>>>>> Jens_a 3060 Nordsjælland
>>>>>> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>---------------------------------------------------->
>>>>>> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
>>>>>> news:44cc7621$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
>>>>>>> Hej NG
>>>>>>>
>>>>>>> Jeg kan huske noget om at jeg engang har rodet med en motor hvor
>>>>>>> krumtapen var monteret lodret og cylinderen vandret.
>>>>>>> Den var MEGET lav i indbygningsmål. Jeg mener den blev kaldt en
>>>>>>> pandekagemotor, og var vist ret almindelig, så det går mig noget på,
>>>>>>> at jeg ikke kan huske hvad det var for en motor / hvem der havde
>>>>>>> lavet den.
>>>>>>> Nogen der kan hjælpe.
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>
| |
... (04-08-2006)
| Kommentar Fra : ... |
Dato : 04-08-06 12:28 |
|
Ok.
Så er der jo en grund til, at det er umuligt at finde en brugt.
3 sæsoner inden problemer, det lyder jo heller ikke godt.
Men hvis nogen kender klonen, hører jeg gerne om det.
"Preben Jensen" <annelise-preben@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:44d32643$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> På bådmessen i Fredericia i foråret så jeg en kloning af MB50/S. Den er
> ligesom Volvos model baseret på en Honda motor, men forbedret med bl.a
> el-start. Jeg kan desværre ikke huske hvad producenten hedder, men måske
> kan andre hjælpe.
> Dog vil jeg advare mod motoren (jeg har selv haft en MB50/S og kloningen
> ligner denne til forveksling:
> - Vandpumpen er monteret i motorbenet - dvs. at båden skal på land hvis
> impelleren går i stykker.
> - Motoren er lavet af støbt aluminium - meget lækkert og spinkelt udført,
> men også meget udsat for tæring. Således var min motor de sidste år stort
> set fyldt med silicone for at holde den tæt.
> - Kølevandskanalerne er meget snævre - efter en kølevandsalarm på 3. sæson
> blev det fast rutine at fjerne top og manifold hvert andet år og rense
> kanaler.
>
> ---
> Preben Jensen
>
| |
Bjarke Christensen (31-07-2006)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 31-07-06 18:21 |
|
Der er et par billeder i manualen på
http://www.maximalt.dk/Manualer/VP/mb2_50s.zip og
http://www.maximalt.dk/Manualer/VP/mb2a_50s.zip
Det er jo en gammel sag, men jeg kender desværre ikke til nogle nyere
modeller der er lige så kompakte.
Bjarke
"..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> wrote in message
news:44cdf0f0$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Det var en diesel, men skulle det være en benzin, så lever jeg fint med
> det. Jeg bruger den jo kun til ud / ind, og en sjældent gang imellem i en
> times tid.
> Men det lyder eller som den du beskriver.
> Jeg er ret sikker på at det var en diesel, for jeg hjalp en fyr, som var
> strandet i Assens med en defekt toppakning. Vi måtte ud på en længere
> køretur, for at rede fyren's ferie.
> Det var netop noget med at den ligger oven på S-drevet.
> Jeg vil prøve at kigge hos Volvo.
>
>
>
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
> meddelelse news:44cdcef9$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>I bådverdenen lavede Volvo på et tidspunkt en benzin indbygningsmotor der
>>hed MB50/S. Det var en Honda benzinmotor med vandret cylinder monteret
>>direkte oven på et s-drevsben. Jeg mener kun den var ca 30 cm høj men mest
>>interessant så var dybden på motoren meget lille da den lå oven på
>>S-drevet
>>
>> Kvaliteten kan jeg ikke udtale mig om.
>>
>> Kan det være den du tænker på ? Eller var det en Diesel ?
>>
>> Bjarke
>>
>>
>> "Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> wrote in message
>> news:Z5qdnQ3Z66XtVFDZnZ2dnUVZ8s6dnZ2d@giganews.com...
>>> Jeg husker en VW med sådan en motor, med hydraulik ventilløfter.
>>>
>>> --
>>>
>>> Mvh.
>>> Jens_a 3060 Nordsjælland
>>> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>>>
>>>
>>>
>>>>>>>>>>---------------------------------------------------->
>>> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:44cc7621$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> Hej NG
>>>>
>>>> Jeg kan huske noget om at jeg engang har rodet med en motor hvor
>>>> krumtapen var monteret lodret og cylinderen vandret.
>>>> Den var MEGET lav i indbygningsmål. Jeg mener den blev kaldt en
>>>> pandekagemotor, og var vist ret almindelig, så det går mig noget på, at
>>>> jeg ikke kan huske hvad det var for en motor / hvem der havde lavet
>>>> den.
>>>> Nogen der kan hjælpe.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>
| |
Niels & Astrid (02-08-2006)
| Kommentar Fra : Niels & Astrid |
Dato : 02-08-06 23:01 |
|
"Jens_a" <jens_a.jens(snabelbøf)jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:Z5qdnQ3Z66XtVFDZnZ2dnUVZ8s6dnZ2d@giganews.com...
> Jeg husker en VW med sådan en motor, med hydraulik ventilløfter.
>
> --
>
> Mvh.
> Jens_a 3060 Nordsjælland
> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk
>
>
>
>>>>>>>>---------------------------------------------------->
> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
> news:44cc7621$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej NG
>>
>> Jeg kan huske noget om at jeg engang har rodet med en motor hvor
>> krumtapen var monteret lodret og cylinderen vandret.
>> Den var MEGET lav i indbygningsmål. Jeg mener den blev kaldt en
>> pandekagemotor, og var vist ret almindelig, så det går mig noget på, at
>> jeg ikke kan huske hvad det var for en motor / hvem der havde lavet den.
>> Nogen der kan hjælpe.
>>
>>
>> Hej gruppe . Pandekagemotor ! . det er såvidt jeg husker Yanmar YSE 12
>> encylindret, med vandret liggende cylinder. en dengang eminent motor, men
>> den er udgået af programmet og kan ikke længere repareres , ifølge KKE
>> motor i Skovshoved. mvh Niels F.
>
>
--------------------------------------------------------------------------------
I am using the free version of SPAMfighter for private users.
It has removed 0 spam emails to date.
Paying users do not have this message in their emails.
Try SPAMfighter for free now!
| |
pkc (01-08-2006)
| Kommentar Fra : pkc |
Dato : 01-08-06 05:48 |
|
"..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Den var MEGET lav i indbygningsmål. Jeg mener den blev kaldt en
> pandekagemotor, og var vist ret almindelig, så det går mig noget på, at
> jeg ikke kan huske hvad det var for en motor / hvem der havde lavet den.
> Nogen der kan hjælpe.
>
Her er buddet på den ultimative "pandekage motor" og vel nok mest kendte
motor af den flade type.
Hvis det må være en benzin motor og antal hk ikke er det vigtigste. Jeg har
selv en dog monteret i en bil.
Jeg har ikke lige de endelige indbygningsmål - men du se nogle billeder og
data om ydelser her:
http://www.dialog-911.de/911_SC/911_sc.html
http://www.dialog-911.de/911_SC/911_sc.html
Og jeg kan love dig at du båden med den fedeste lyd i havnen og alle vil
give en halv arm bare for at få en tur.
Per
| |
Thomsen (06-08-2006)
| Kommentar Fra : Thomsen |
Dato : 06-08-06 07:54 |
|
"..." skrev:
> Jeg kan huske noget om at jeg engang har rodet med en motor hvor krumtapen
> var monteret lodret og cylinderen vandret.
> Den var MEGET lav i indbygningsmål. Jeg mener den blev kaldt en
> pandekagemotor, og var vist ret almindelig, så det går mig noget på, at
> jeg ikke kan huske hvad det var for en motor / hvem der havde lavet den.
Citat fra http://www.yanmar.dk/389:
>Specielle kendetegn: Hvis fjernbetjening er étgreb: YSM.YSE, YSB, YSM. Hvis
>fjernbetjening er togreb: YSE eller YSB.
>Også kaldet Pandekagemotorene.
>Hvis geararm er "lille, fladjern": YSB.
>Hvis geararm er "stort rør": YSE.
--
) Hilsen Per
(
[_]?
www.perthomsen.dk
| |
|
|