Søventiler, kvalitet ?
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-07-06 22:29

Jeg har et par søventiler liggende som jeg tænker at sælge. De lå i en båd
jeg købte for 6-7 år siden. De har aldrig været monteret og bare ligget i
min skuffe hjemme på værkstedet.

Men al den snak om dårlige søventiler gør jo en nervøs. Og jeg sælger ikke
noget der ikke er i orden. Omvendt så synes jeg det er ærgerligt, at smide
dem ud bare fordi man ikke kender kvaliteten.

Er der nogle af Jer der kender fabrikatet ? Der står PR på dem.

Jeg har lagt et par billeder på: www.maximalt.dk/ng/133_3321.JPG og
www.maximalt.dk/ng/133_3322.JPG.

--
Bjarke M. Christensen
http://www.MAXImalt.dk

Fra : Jan

Dato : 29-07-06 11:05

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> wrote in message
> [...]
> dem ud bare fordi man ikke kender kvaliteten.
>
> Er der nogle af Jer der kender fabrikatet ? Der står PR på dem.

Jeg tror PR er en type ventiler, ikke fabrikat eller merke.

Fra : ...

Dato : 29-07-06 12:13

Hvis du er beklemt ved at sælge dem, så ville jeg nok overveje at smide dem
ud.
Jeg ved ikke hvad søventiler koster, men det kan jo ikke være nogen formue.
Jeg selv, kigge på ventiler, så sent som igår. Jeg skal bruge en, som
afspæring ved påfyldning af ferskvand. Den lokale VVS-høker, havde dem i
plastik, til omkring 2-300.--kr. Det er jo ingen formue.

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44ca8190$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-07-06 17:18

Nej, men OK. Så usikker er jeg ikke på dem. Jeg er sikker på de er bedre en
nogle i plastik fra en lokal VVS høker.

Bronze ventiler i den størrelse koster ca. 500 kr. stykket. Jeg er dog
usikker på om det er den helt rigtige legering. Det kunne være der var en
der kendte ventilerne og sagde at de enten var kendt for at lave dem helt
rigtigt eller de var kendt for at lave dem i en ringere kvalitet (lidt a'la
plastik løsningen fra VVS manden). Måske der er nogen der har dem siddende i
båden.

Bjarke

Fra : HO

Dato : 29-07-06 20:11

"..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg selv, kigge på ventiler, så sent som igår. Jeg skal bruge en, som
> afspæring ved påfyldning af ferskvand. Den lokale VVS-høker, havde dem i
> plastik, til omkring 2-300.--kr. Det er jo ingen formue.
Hej
Rigtige søventiler kan nu også købes til rimelige penge
http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?products_id=967
Kvalitet ved jeg ikke noget om, men de er vist nok bedre end plast

MVH
Hans

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-07-06 09:03

"HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev i en meddelelse

> Rigtige søventiler kan nu også købes til rimelige penge
> http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?products_id=967
> Kvalitet ved jeg ikke noget om, men de er vist nok bedre end plast

Der er vist ingen grund til ikke at købe rødgods. Det forhandles efterhånden
mange steder. For at være sikker kan man sikre sig, at betegnelsen er
rigtigt: CuSn5Zn5Pb5.

Jeg stjæler lige ned arme og ben fra B31-klubbens hjemmeside:

Citat:
""Civ.Ing Piet Jansen, ForceTechnology ( Tidligere KORROSIONCENTRALEN)
skriver: "Messing med over ca. 35% Zn
er ikke bestandige i saltvand og angribes af afzinkning. Herved mister
materialet hele sin styrke og kan
let brække i stykker. Angrebet vil typisk ske med en korrosionshastighed på
ca. 0,5 mm pr. år.
Det andet problem med messinglegeringer er deres følsomhed overfor
spændingskorrosion. I kontakt med fugt og ammoniak dampe kan de revne uden
varsel, såfremt
de er udsat for mekaniske spændinger. Dette sker jævnligt med
messingfittings også andre steder."

Rødgodslegeringer (Rg5) f.eks. CuSn5Zn5Pb5 har ikke disse katastrofale
egenskaber og kan
forventes at holde i lang tid. Det var den legeringstype, der tidligere blev
anvendt til både og skibe
med stor succes.

"Rustfrit stål kan holde, men er også udsat for korrosion i form af spalte-
og tildækningskorrosion.
Levetiden kan derfor ofte være begrænset til 5-10 år"
......Citat slut.

Rødgods (Bronze) kendes også som GUN METAL. Begge er dog en
fællesbetegnelse for flere forskellige legeringstyper.
Her er Cu (84%), Tin (Sn) 5% , Zn 5% og Pb 5%.
EU standarden er: EN 1982 CC491K"

Citat slut.

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-08-06 14:00

Hej Peter og Torben,

Her er linket til hele artiklen med billeder:

http://www.sejlsport.dk/graphics/ds/DSTur/PDF/soeventiler.pdf

Til Torben:
Man skal ikke bedømme ventilens fremstillingsmateriale på farven
på håndtaget.

Mvh/Harding

Fra : Torben Henriksen

Dato : 03-08-06 21:43

Det jeg ville frem til Harding var at anskueliggøre, hvad for søventiler der
sidder i båden, deraf sammenlignen med de ventiler jeg har på mit oliefyr.
En ting er oliefyr en anden søventiler i en god standard, jeg erkender
blankt
at jeg ikke har en pind forstand på slige dele, og næppe kan se forskel på
bronze og rødgods så jeg må have lidt hjælp, gerne skåret ud i pap!.
Skal jeg skifte til CC 491- CuSn5Zn5Pb5 eller måske en anden god
kvalitet, det handler jo om sikkerhed ikke økonomi.
Iflg. rapporten kan det være svært at få fat i de rigtige søventiler
så har du en ide om hvor man køber disse?
Er der andet der kan tænkes udskiftet evt. gennemføring, skivet er fra
1978 (motorbåd) jeg formoder at rørforbindelser er fra samme år.

Mvh/Torben H.

"Harding E. Larsen (slet IXO0Z)" <harding@IXO0Zlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11546102750.805015515015551@dtext.news.tele.dk...

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 04-08-06 07:46

"Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Iflg. rapporten kan det være svært at få fat i de rigtige søventiler
> så har du en ide om hvor man køber disse?

Ventilerne sælges efterhånden i mange udstyrsbutikker - måske bl.a. pga
artiklen.
Se fx Masnedøs katalog side 345

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-08-06 09:44

Hej Torben,

Ja det ser ud til at du bør have lidt hjælp til vedligeholdelse
af din båd, Vedligeholdelse er ikke bare at polere og rengøre.
Som Peter rigtigt henviser til i Masnedsø´s katalog på side 345
så er der her vist produkter lavet af rødgods og på side 344 er
emner af messing vist. selv med den relavtive somple
trykketeknik kan man godt se forskel i farven.
De nautiske kæder har taget problemet så alvorligt at de nu har
oplagt et helt program i rødgods som kan købes gennem deres
forhandlere.

Det er ikke alene ventilen; men også gennemføringen og
slangestudsen som skal være lavet af samme materiale, rødgods.
Rødgods er det som har den længste levetid i havvand.

Er din usikkerhed så stor som du beskriver synes jeg at du skal
overveje at få skiftet samtlige gennemføringer således at du kan
føle dig tryk ombord på det punkt.

Hvad med at skifte alle slanger og spændebånd.
Hvad med rorlejer og stævnrørslejer, trænger de også til
eftersyn.
Hvad hvis motoren går i stå, hvilke alternativer har du så for
at komme i land.
Hvilket ankerudstyr har du, der kan bruges i de farvande som du
besejler.
Hvilket andet sikkerhedsudstyr er der ombord og hvordan betjenes
det? o.s.v.

Der er mange sikkerhedsmæssige spørgsmål man skal vende inden
man påbegynder en sejlads.

Fra : Torben Henriksen

Dato : 05-08-06 00:12

Hej Harding

Tak for gode råd og vejledning, ( også Peter) det er altid rat at
få hjælp fra kompetente personer, særligt når man ikke har for
meget indsigt i mekanik m.m.
Jeg vil nu få fat i min marinemekaniker - dygtig fyr - og lade
ham gennemgå/efterse det du har beskrevet + evt. andre
ting vi støder på undervejs.

Ja, hvad gør man hvis motoren går død, prøve at reparerer den,
kontakte nærmeste skib eller kalde på hjælp over VHF
måske er man heldig og være tæt på kysten og drive ind på
lavt vand og så kaste anker, der er jeg velfunderet med flere
forskellige typer.
Og skulle det gå helt galt div. nødraketter og andet nødudstyr,
mangler faktisk kun en redningsflåde.
Som du rigtig skriver er der mange sikkerhedsspørgsmål der
skal afklares inden sejlads påbegyndes, navnlig hvis det et
udenfor de lokale vande, men det lærte vi på Duelighedskursuset
forventer for øvrigt at tage Yachtskipper 3 i den kommende vinter,
man kan jo aldrig for dygtig når man færdes på vandet.

Mvh/Torben H.

"Harding E. Larsen (slet M7BH7)" <harding@M7BH7larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11546813250.359477436619386@dtext.news.tele.dk...

Fra : Torben Henriksen

Dato : 29-07-06 18:39

Bjarke nu gør du også mig nervøs. I min båd sidder der søventiler af den
type som bl. a. bruges som stop/åben ventiler i oliefyrsanlæg, du ved dem
med røde og blå håndtag, til kr. 17,85 pr stk. i byggemarked,
de sad i båden da jeg købte den og jeg har ikke
tænkt videre over om de egner sig lige til det brug, det er trods alt
saltvand
der løber igennem det vil jo ikke være særligt smart hvis der midt ude på
havet kom en læk. Jeg er tilhænger af kvalitet når det gælder sikkerhed
så må prisen komme i anden række.
Og for resten hvor tit skal sådan nogle skiftes

Mvh/Torben H

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-07-06 19:14

Uha, det har du god grund til. Nogle af disse ventiler er i ganske alm.
messing og hvad der kan ske med dem kan du læse på www.MAXIMalt.dk under
"Teknik&vedligehold" i en artikel der hedder: "Pas på søventilerne. Messing
er *ikke* sagen ...."

(direkte link: http://www.maximalt.dk/Artikler/soventiler/Soventiler.htm)

Engang i de "billige halvfemsere" kom man til at sælge og montere en del
søventiler der ikke var lavet korrekt til maritimt brug (sikker af ganske
alm messing) og artiklen beskriver hvad der kan ske efter nogle år. Det
interessante er at artiklen beskriver en Najad ejers oplevelser, så man er
ikke sikret selvom man er ejer af en af de absolut dyreste både. Paradoksalt
nok er man bedre tjent med en 70'er båd der ikke har fået dem skiftet end
man er med en 70'er båd der har fået dem skiftet til de dårligere ventiler.

Som minimum bør man give sin ventiler et ordentligt slag med en gummihammer
inden søsætning. det skal de kunne tåle til. Men man skal også være sikker
på de er lavet til formålet (= maritimt brug).

Som lægmand kan det være svært at se forskel på de forkerte messing ventiler
og de rigtige ventiler i rødgods.

Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-07-06 19:20

Ups glemte dit sidste spørgsmål.

De rigtige i rødgods kan holde i 20-30 år. Jeg har set Maxi 77 fra starten
af halvfjerdserne der stadig sejler med de originale og hvor de ingenting
fejler.

Det dårlige i messing (eller ringere materialer) kan tæres væk på 3-4 år.
Værst er det for toiletudløbet hvor "affaldet" er mere aggressivt end det er
fra fx et saltvandsindtag eller udløbet fra pantry vasken.

Så svaret må være at det ikke er alder der er afgørende, men materialet der
er afgørende.

Bjarke

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> wrote in message
snip

Fra : Torben Henriksen

Dato : 30-07-06 01:04

Tak for hjælpen, efter at have læst artiklen er jeg helt klar på, at jeg
skal
have nye søventiler snarest og senest når båden skal på land til efteråret
I morgen vil jeg tage et kritisk tjek på dem.

Mvh/ Torben H.

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44cba556$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : ...

Dato : 30-07-06 06:35

Ta' lige og check om ikke det er ventiler i rustfri.
Min båd er også med kuglehaner, og jeg kløede mig også lidt i nakken da jeg
så det. Men ved nærmere undersøgelse, viste det sig at ventilerne var
rustfri.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-07-06 07:53

Og det er jo glimrende. Bare de ikke er monteret på de gamle gennemføringer
i messing eller bronze .... Det hele skal være i samme materiale ...

Fra : ...

Dato : 30-07-06 09:08

Ja, ja, selvfølgelig er det glimrende med rustfri ventiler. Men hvis man
ikke har en dokumentation, der siger at lige netop den ventil er beregnet
som søventil, så er det jo stadigvæk bare "glimrende", for hvem kan man råbe
efter, når båden er gået ned...

Hvis du vil sælge dine søventiler, og være helt sikker på at de er i orden,
så er det vigtigt at indholdet af zink i legeringen er mindre end 35 %. Jeg
mener det kaldes rødgods eller søgods, eller sådan noget. Det er i øvrigt
gældende for alt hvad der har med saltvand at gøre, altså også
gennemføringer, pumpedele, osv. Det er dog stadigvæk ingen garanti for at
der ikke vil opstå tæring, da det igen er afhængigt af, at andre komponenter
i båden, har et passende potentiale, ellers vil der altid opstå galvanisk
tæring. Hvis man ikke er sikker på det med legeringen, så kan man lige så
godt købe en billig ventil i Harald Nyborg, for den giver samme garanti.

Rustfri, har også sine problemer, men i mindre grad end Cu/Zn legeringer.
Sørg for at det er AISI 316 (EN 4404) (Syrefast) eller bedre legering. Der
handles en del maritime komponenter i rustfri på nettet, så det er ikke
svært at finde.

Plastik har ikke samme problemer med tæring, men har så nogen andre
problemer, af mekanisk karakter, som dog mest har noget med varmepåvirkning
at gøre, samt problemer med pulserende belastninger, hvad der måske kan være
relevant i en båd.

Under alle omstændigheder, så er det en fordel, hvis man har et sæt propper
med i båden. De skal selvfølgelig nogenlunde passe, så man kan slå dem i
udefra og lukke af til søsiden på den måde.
Jeg har set at man kan købe et sortiment af træpropper, et eller andet sted
på nettet. Der ligger et sortiment i min båd, som fulgte med da jeg købte
den. Men alt kan anvendes som prop, bare det kan lukke hullet nogenlunde
tæt, så man kan holde båden flydende.

Hvis man ikke kan komme til at springe i vandet, og slå en prop i, er der en
anden metode. Man skal stikke en line, eller endnu bedre, en stiv slange, ud
gennem hullet. (Slange til trykluftautomatik, er godt.) Den vil på et
tidspunkt komme op til overfladen, og du kan så fange den med en bådshage.
Så sætter du linen ( slangen ) fast i enden af proppen, og trækker linen
tilbage gennem hullet, hvorved proppen så lukker hullet.
Det er ikke optimalt, men vil lukke så meget hul, at man sandsynligvis kan
holde båden flydende, til det bliver bedre vejr, eller man kommer i havn.
Jeg har selv brugt metoden, for mange år siden, som sømand. Der sejlede jeg
på et skib der var nittet sammen under vandlinien, og der var en hel kasse
koniske nitter med gevind i enden, beregnet til at løse samme opgave. Det
skete af og til, at der røg en nitte, så indtil den årlige tur på værft, så
lukkede vi af på den måde. Det virker fint, men er en våd tur imens
reparationen står på.

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44cc5739$0$60784$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Jan

Dato : 01-08-06 09:12

> [...]
> holde båden flydende, til det bliver bedre vejr, eller man kommer i havn.

Det var da svært til prosedyre!
Koniske trepropper slår man i fra innsiden, tre vil utvide seg i kontakt med
vann og de sitter fast. Husk at de fleste sjøvannsinntak ligger max. 1 meter
under vannlinjen.

Jan