/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Mercruiser topstykker
Fra : Per Christiansen


Dato : 23-07-06 08:18

Hej er der nogen der har kendskab til om der sider
hårde ventilsæder præsset ned i topstykket på
Mercruiser topstykker.

Det er en 5.0LX 1994

Den har mistet kompretionen på to af cylændrene
og er under halv på 5 af cylændrene den sidste er god
nok.

Jeg har fået fortalt at det nok er ventilerne der er dårlige,
men hvad så med sædet i topstøkket, er det normalt at
de også er ødelagte eller skal der bare nye ventiler i
og slibes til.



 
 
Leon Hulstroem (23-07-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 23-07-06 09:51

Per Christiansen wrote:
> Hej er der nogen der har kendskab til om der sider
> hårde ventilsæder præsset ned i topstykket på
> Mercruiser topstykker.
>
> Det er en 5.0LX 1994

Det skal du ikke regne med, med mindre den har fået lavet toppe en gang før.

> Jeg har fået fortalt at det nok er ventilerne der er dårlige,
> men hvad så med sædet i topstøkket, er det normalt at
> de også er ødelagte eller skal der bare nye ventiler i
> og slibes til.

Det er meget sjældent at ventilsædet bliver ødelagt.
Man sliber altid sæder når man skifter ventiler, det skyldes at sædet slibes
i 3 vinkler og ventilen i 2.
Når ventilen så rammer sædet, deformeres sædet og ventilen slutter tæt.

Nu når du aligevel har toppene af, så få lavet det hele.

Nye olietyve på alle 16, 16 nye styr, nye løftere, nye ventiler og få det
evt lavet til blyfri.

Det der sker når man brænder en ventil er at styret er slidt, så kændre
ventilen og slutter ikke tæt.
Dvs at ventilen ikke bliver kølet og dermed smelter den. Det er næsten altid
udstødnings-ventilen.
En anden mulighed er at den brænder så meget olie pga dårlige olietyve, at
det sætter sig på ventilstammen og ventilen dermed ikke lukker.

Husk at få kikket på dine udstødningsmanifolder nu hvor i har dem af.

--
Mvh
Leon
- Sejl blyfrit - Hobiecat



Per Christiansen (23-07-2006)
Kommentar
Fra : Per Christiansen


Dato : 23-07-06 14:10


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:44c33860$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Per Christiansen wrote:
>> Hej er der nogen der har kendskab til om der sider
>> hårde ventilsæder præsset ned i topstykket på
>> Mercruiser topstykker.
>>
>> Det er en 5.0LX 1994
>
> Det skal du ikke regne med, med mindre den har fået lavet toppe en gang
> før.
>

Det har den ikke.



>> Jeg har fået fortalt at det nok er ventilerne der er dårlige,
>> men hvad så med sædet i topstøkket, er det normalt at
>> de også er ødelagte eller skal der bare nye ventiler i
>> og slibes til.
>
> Det er meget sjældent at ventilsædet bliver ødelagt.
> Man sliber altid sæder når man skifter ventiler, det skyldes at sædet
> slibes i 3 vinkler og ventilen i 2.
> Når ventilen så rammer sædet, deformeres sædet og ventilen slutter tæt.
>
> Nu når du aligevel har toppene af, så få lavet det hele.
>
> Nye olietyve på alle 16, 16 nye styr, nye løftere, nye ventiler og få det
> evt lavet til blyfri.

Den har kørt i 340 Timer så styr og løfter burte da ikke være slitte,
jeg har i min tid kun kørt på blyfri det er ca. 60 timer.


> Det der sker når man brænder en ventil er at styret er slidt, så kændre
> ventilen og slutter ikke tæt.
> Dvs at ventilen ikke bliver kølet og dermed smelter den. Det er næsten
> altid udstødnings-ventilen.
> En anden mulighed er at den brænder så meget olie pga dårlige olietyve, at
> det sætter sig på ventilstammen og ventilen dermed ikke lukker.
>
> Husk at få kikket på dine udstødningsmanifolder nu hvor i har dem af.

De er 3 år gamle og kun kørt saltvand i 1år, den er levet om til ferskvand
for 2 år siden.


> --
> Mvh
> Leon
> - Sejl blyfrit - Hobiecat
>
>

Kan toppen været revnet

Hvad vil du tro det koster hos cylændreservice og få lavet ventiler på to
topstykker.



Leon Hulstroem (23-07-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 23-07-06 23:34

> Den har kørt i 340 Timer så styr og løfter burte da ikke være slitte,
> jeg har i min tid kun kørt på blyfri det er ca. 60 timer.

Og aligevel mistede den komperationen.

> Kan toppen været revnet

Det er muligt, men hvis det er et pludselig opstået problem og det er på
samme side, så er det nok mere en toppakning der er problemet.

> Hvad vil du tro det koster hos cylændreservice og få lavet ventiler
> på to topstykker.

Det er svært at sige, det kommer an på hvormeget der skal laves.
Ventiler koster 100-250 kr stk, styr 100-250,- stk, olietyve 300,- og så
ellers 500 + moms pr time.
Men få vurderet skaden og få et tilbud.

--
Mvh
Leon
- Sejl blyfrit - Hobiecat



Per Christiansen (24-07-2006)
Kommentar
Fra : Per Christiansen


Dato : 24-07-06 08:05


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:44c3f958$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Den har kørt i 340 Timer så styr og løfter burte da ikke være slitte,
>> jeg har i min tid kun kørt på blyfri det er ca. 60 timer.
>
> Og aligevel mistede den komperationen.
>
>> Kan toppen været revnet
>
> Det er muligt, men hvis det er et pludselig opstået problem og det er på
> samme side, så er det nok mere en toppakning der er problemet.
>
>> Hvad vil du tro det koster hos cylændreservice og få lavet ventiler
>> på to topstykker.
>
> Det er svært at sige, det kommer an på hvormeget der skal laves.
> Ventiler koster 100-250 kr stk, styr 100-250,- stk, olietyve 300,- og så
> ellers 500 + moms pr time.
> Men få vurderet skaden og få et tilbud.
>
> --
> Mvh
> Leon
> - Sejl blyfrit - Hobiecat
>
Jeg hiver toppene af idag så må jeg se hvad der er sket



Per Christiansen (25-07-2006)
Kommentar
Fra : Per Christiansen


Dato : 25-07-06 08:37

Hej Leon

Når nu jeg samle,r skal jeg bruge nogle data, er
det noget du ligger inde med.

Topbolte moment
indsugnings mannifol moment
ventiljustering + rekkefølge

Den er skilt ad, nu på de to midterste i hver side
så toppakningen ikke ret godt ud.

Ventilerne er utætte når jeg hæler lidt væske ned i
udstødningerne og indsugningerne så løber det forbi
ventilerne.




Leon Hulstroem (25-07-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 25-07-06 11:05

Per Christiansen wrote:
> Hej Leon
>
> Når nu jeg samle,r skal jeg bruge nogle data, er
> det noget du ligger inde med.
>
> Topbolte moment
> indsugnings mannifol moment
> ventiljustering + rekkefølge

Det finder vi nok ud af, for det er meget model afhængigt.

Din model skulle være en GM 5.0LX (strømfordeler bagerst på motoren), med 4
portet karburator
Størrelse: 305Cui = 5.0L v8 (GM smallblock) med 230hk
Periode 87-95
Bloknr. OB525981->
Den har 1 hele bagerste krumtap-pakdåse og "nyt" topstyk-design.

Din tændingsrækkefølge skulle du have kikket af inden du skilte den ad. For
den er knast-afhæng.
Det samme er omløbsretningen.

Er dette noget du kan genkende ?

> Den er skilt ad, nu på de to midterste i hver side
> så toppakningen ikke ret godt ud.
> Ventilerne er utætte når jeg hæler lidt væske ned i
> udstødningerne og indsugningerne så løber det forbi
> ventilerne.

Så tvivler jeg på de timer der står i log'en passer.

Hvis du bor på sjælland så køb dine stumper hos Jakob Lynegaards i Køge, på
fyn hos USA-Autodele, der er også nogle i Jylland, men dem kender jeg ikke.

http://www.usa-autodele.dk/ spørg efter Kim (båd-motor mand)
http://www.lynegaard.dk/

Lad cylinder-service tage stilling til toppene, deres priser plejer at være
ok med stumper.

Du skal som minimum bruge et "top-marine-pakningssæt til saltvand" (meget
vigtigt) i gamle dage kaldte man dem også et "slibe-sæt".
Det indeholder topdæksel pakninger, indsugnings pakninger og
topstykkepakninger.
Du skal også have udstødningsmanifold pakninger, der kan det så drille lidt.
Men der står en navn og model nr støbt i nederste del. Det plejer at være
nok.
Det kan være at du skal have disse hos en marine-forhandler.

Men jeg vil anbefale dig at købe nye løftere også. De holder ikke evigt.

Ofte står momenterne på en seddel i pakningssættet, ellers kan begge finde
dem frem til dig.
Jeg har ikke lavet en 305cui af så ny en årgang før.

Mvh
Leon



Per Christiansen (25-07-2006)
Kommentar
Fra : Per Christiansen


Dato : 25-07-06 18:17


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:44c5ecdd$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Per Christiansen wrote:
>> Hej Leon
>>
>> Når nu jeg samle,r skal jeg bruge nogle data, er
>> det noget du ligger inde med.
>>
>> Topbolte moment
>> indsugnings mannifol moment
>> ventiljustering + rekkefølge
>
> Det finder vi nok ud af, for det er meget model afhængigt.
>
> Din model skulle være en GM 5.0LX (strømfordeler bagerst på motoren), med
> 4 portet karburator
> Størrelse: 305Cui = 5.0L v8 (GM smallblock) med 230hk
> Periode 87-95
> Bloknr. OB525981->
> Den har 1 hele bagerste krumtap-pakdåse og "nyt" topstyk-design.
>
> Din tændingsrækkefølge skulle du have kikket af inden du skilte den ad.
> For den er knast-afhæng.
> Det samme er omløbsretningen.
>
> Er dette noget du kan genkende ?
>
>> Den er skilt ad, nu på de to midterste i hver side
>> så toppakningen ikke ret godt ud.
>> Ventilerne er utætte når jeg hæler lidt væske ned i
>> udstødningerne og indsugningerne så løber det forbi
>> ventilerne.
>
> Så tvivler jeg på de timer der står i log'en passer.
>
> Hvis du bor på sjælland så køb dine stumper hos Jakob Lynegaards i Køge,
> på fyn hos USA-Autodele, der er også nogle i Jylland, men dem kender jeg
> ikke.
>
> http://www.usa-autodele.dk/ spørg efter Kim (båd-motor mand)
> http://www.lynegaard.dk/
>
> Lad cylinder-service tage stilling til toppene, deres priser plejer at
> være ok med stumper.
>
> Du skal som minimum bruge et "top-marine-pakningssæt til saltvand" (meget
> vigtigt) i gamle dage kaldte man dem også et "slibe-sæt".
> Det indeholder topdæksel pakninger, indsugnings pakninger og
> topstykkepakninger.


Har bestilt et som er på vej kan det passe det koster
3800kr


> Du skal også have udstødningsmanifold pakninger, der kan det så drille
> lidt. Men der står en navn og model nr støbt i nederste del. Det plejer at
> være nok.
> Det kan være at du skal have disse hos en marine-forhandler.
>
> Men jeg vil anbefale dig at købe nye løftere også. De holder ikke evigt.
>
> Ofte står momenterne på en seddel i pakningssættet, ellers kan begge finde
> dem frem til dig.
> Jeg har ikke lavet en 305cui af så ny en årgang før.
>
> Mvh
> Leon
>



Leon Hulstroem (25-07-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 25-07-06 20:59

Per Christiansen wrote:

> Har bestilt et som er på vej kan det passe det koster
> 3800kr

Hvor har du bestilt det ?
Til den pris må det være et komplet pakningssæt ALT inkl.

Mvh
Leon




Per Christiansen (26-07-2006)
Kommentar
Fra : Per Christiansen


Dato : 26-07-06 07:09


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:44c677f4$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Per Christiansen wrote:
>
>> Har bestilt et som er på vej kan det passe det koster
>> 3800kr
>
> Hvor har du bestilt det ?
> Til den pris må det være et komplet pakningssæt ALT inkl.
>
> Mvh
> Leon

Gjøl marinecenter



Per Christiansen (26-07-2006)
Kommentar
Fra : Per Christiansen


Dato : 26-07-06 07:27


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:44c677f4$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Per Christiansen wrote:
>
>> Har bestilt et som er på vej kan det passe det koster
>> 3800kr
>
> Hvor har du bestilt det ?
> Til den pris må det være et komplet pakningssæt ALT inkl.
>
> Mvh
> Leon

Er afbestilt og genbestilt hos lynegaard til 995 + moms



Leon Hulstroem (26-07-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 26-07-06 10:00

Per Christiansen wrote:
> Er afbestilt og genbestilt hos lynegaard til 995 + moms

Puuhhaa, blev sgu helt svedt. Den pris ligner mere det jeg plejer at betale.
Du kan med fordel bestille alle stumper hos "Lynet", det sker at man får en
forkert stump, men de bytter ubrugte vare uden problemer.
Jeg ved at mange bilforhandlere og cylinderservice firma'er køber deres
stumper hos de 2 firma'er.
Og det skulle undre om en del marine-butikker ikke gjorde det samme.

Mvh
Leon



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste