"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:44bf4c33$0$60779$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Min gamle var en Maxi Magic og der er derfra jeg har mine erfaringer. Den
> "nye" er en Maxi 999 men jeg har som sagt kun sejlet i den en gang, så det
> er jo lidt beskedent med erfaringer.
Mange gange tillykke med skivet! 999'eren er gennemført.
> Ingen af dem har justerbar mastefod.
Det mener jeg nu at 999'eren havde som standard - 3-4 valgmuligheder.
Men det er nu heller ikke så vigtigt, man kan trimme/rebe sig ud af det. Du
har fået et kompromis mellem en kapsejler og et hus
Ylvaen har ikke de
problemer, men til gengæld er den ikke så anvendelig at tage på sommerferie
med vennerne i.
> Det med "violinstrenge" er jo et skidt subjektivt udtryk, så det er lidt
> svært at sammenligne. Jeg har blot konstateret at jeg synes mange sejler
> med løs rig og min sejler bedre, hvis den er sat lidt hårdere. Om det så
> er "violin" efter din vurdering er måske lidt svært at sammenligne. Har du
> nogle "vajert" tal ? Hvor mange procent er "violin" ?
Jeg vil sige at violin er når man krænger 30-35 grader og man ikke kan se at
vanterne er slappe i læ.
Masten får en god krumning sideværts, når den får lov at bevæge sig lidt.
Hvis den pumper kan du nøjes med at stramme undervanterne.
Polyester er bøjeligt og derfor vil det tage form af overspænding. Man kan
især se det på IF'ere - de "smiler" på fribordet fordi det er trukket ud af
form. Kig efter det når du ser en IF'er - det er tydeligst på
kapsejladsbådene.
> Med "Hvis storen er halet for meget, bliver båden som regel luvgirig "
> mener du skødet ? Ikke udhalet ?
Jeg mener skødet. Storen trækker i hækken, forsejlet trækker i forskibet.
Når der er for meget pres på storsejlet, bliver agten skubbet mod læ.
Af samme grund kan det i en forholdsvis bred båd som din, godt betale sig at
rebe storen allerede ved omkring 8-10 m/s. Den vil så også krænge mindre og
sejle bedre og mere kurssabilt.
> Jeg trimmer altid først fok/genua til ticklerne står korrekt, så
> storsejlsskødet til jeg har en anelse bagluft (levende sejl) inden ved
> masten og til sidst skødevognen så agter tickler i storsejlet står
> nogenlunde ens. I god vind giver jeg den så noget mere udhal og krummer
> masten med agterstaget så sejlet flades og toppen falder lidt ud.
>
> Forbedringsforslag ??
Der er mange måder at gøre det på.
Jeg trimmer sejl som jeg sætter dem. Først storen ind så den ikke blafrer og
slække en anelse, derfter forsejlet ind så storens forlig blafrer lidt og så
slække en smule. (ved bidevind)
Og nogle gange kan man så trimme storen igen, hvis der er behov for det. Men
kommer jo til at ligge på rygraden når man har sejlet en sommerferie i sin
båd