Sejlads i Kroatien
Fra : Torben

Dato : 13-07-06 10:15

Hej
Vi skal sejle i Kroatien, lidt syd for Split i starten af september. Er
der mon nogen i gruppen som har erfaringer med området, vind,
turforslag, seværdigheder og links?
God sommer fra Torben

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-07-06 08:38

Hej Torben

Hvor er du heldig.

Det er et kolosalt dejligt område at sejle i. Har du lejet en båd?.

Der er masser af dejlige steder at sejle der. Lige syd for Split ligger
øen Hvar, hvor der er gode ankermuligheder, særligt imellem øerne
stik vest for byen Hvar (Der iøvrigt er en hyggelig by - men pas på
havnefogeden - han er en arrig børste)

Hvis I har mod på at stikke lidt nordover, kan I tage en tur op af
Prokjlan floden, der starter ved Sibenik. Sejl helt op til Skradin, og
tag flodbåden op til vandfaldende - et yndet udflugstmål for Kroater
- og et herligt sted for børn at bade (Pas godt på småbørn , der
kan godt være dybe huller i søen)

Øen Vis skulle være dejlig, men der har jeg ikke været. Derimod var
jeg på Korcula - også et dejligt sted.

Man kan nå langt - personlig nåede vi at sejle hele vejen fra Zagrab
(Zukusan) til Dubrovnik - og tilbage igen på 2 uger - for sejl. Og vi
havde masser af tid til sight seeing.

Jeg vil anbefale at prøve at undgå havne - Kroatiske marinaer er ikke
hyggelige steder
som i DK, men snarere nogle funtionelle udgangspunkter for sejlere. Lig
for svaj - landet er som skabt til det. Man kan sejle helt op under
kysten, og binde sig fast til et træ.

Check ankergrejet. Plovankrer er ubrugelige - for meget søgræs.
Standford ankre er bedre, og Bruce ankre er bedst. Sørg for at have
masser af ankerkæde, minimim 40 meter. Og husk en GPS med ankervagt

Tag masser af sololie med

Gud tur

Niels

Fra : Torben

Dato : 14-07-06 10:45

Hej Niels
Tak for dit svar. Vi har lejet en Bavaria 34' og skal sejle fra
Dalmacija i nærheden af Sakosan. Det lyder spændende med at ligge for
anker, det har vi talt om. Vi er to par som skal afsted og for min del
er det første gang jeg skal sejle uden for skandinavien.

Fra : Steen Andreasen

Dato : 14-07-06 13:39

Hej Torben

Vi overvejer at tage samme tur som jer, men til næste år. Hvor har I lejet
båden og hvad koster det?
Hvor mange forskellige udlejere findes der, og har du links til dem?

God tur
Hilsen Steen

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 17-07-06 19:58

Jeg har lavet elektronisk WPT liste, over kort og ankerpladser og marinaer
fra Murter to Rab ca 45N til 43.5N

Min overordnede anbefaling er også at ligge for Anker. Sidst vi var der var
vi en hel uge -dagligt- udsat for vindstyrker over 15m/s

Så vær beredt, 40 meter kæde og ekstra 20-40 meter line er min anbefaling.
Vi var tæt på at drive på klipper en nat, men ankervagten vækkede os.

mvh
/Børge

Fra : Torben

Dato : 18-07-06 07:50

Hej Steen
Vi har lejet båden gennem poseidon.nu som er et svensk selskab med
gode referencer, flere fra vores sejlklub (MSS) har benyttet dem. Hos
dem kan du købe en færdig pakkerejse. Vi har betalt SEK 26.570 for 4
voksne incl fly t/r. Båden er chartret gennem Adriatic Charter.
mvh
Torben

Fra : Torben

Dato : 18-07-06 07:53

Hej Børge
Det var meget vind, hvad tid på året var det. Var det specille
vejrfænomener eller var hav- eller landbrise?

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 20-07-06 17:22

Øh, i sidste uge
mvh