montere transducer
Fra : Brian Christensen

Dato : 08-07-06 21:12

Hej!

Jeg har købt et Garmin 140 ekkolod, og har prøvet at montere transduceren i
en stor klat silikone, men det virker ikke godt nok, dels tager den lang tid
om at finde bunden, og så mister den signalet ved høj fart.

Jeg har også fået at vide, at den skal limes i bunden i en klat
glasfiberspartel, men er i tvivl om det vil virke bedre.

Eller bliver jeg nødt til at montere den bagpå båden?

mvh Brian Christensen

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 08-07-06 22:31

> Jeg har købt et Garmin 140 ekkolod, og har prøvet at montere transduceren
> i en stor klat silikone, men det virker ikke godt nok, dels tager den lang
> tid om at finde bunden, og så mister den signalet ved høj fart.

Det er sikkert fordi den er dobbelt-bundet og din båd er fuld-planene.
Dobbelt-bundet både skaber dårligt/falsk ekko og hastigheden gør at der er
mere luft under båden end vand.
Der må ikke være luft mellem transduseren og vandet.

> Jeg har også fået at vide, at den skal limes i bunden i en klat
> glasfiberspartel, men er i tvivl om det vil virke bedre.

Det lyder ikke som en god ide, du får den aldrig af igen.
Jeg har en enkelt gang brugt, at silicone en rør fast og komme olie
transducer i. Det virkede fint.

På min egen vandskibåd har jeg pt Navman's nyeste fastmontering med
sikkerhedsring.
Dvs man laver hul i skroget monterer et rør og i dette rør sættes
transduceren fast med en kraftig låsering.
Nå den så engang sætter sutterne, kan jeg uden props skifte til en ny.. hvis
modellen ellers ikke er udgået til den tid.

> Eller bliver jeg nødt til at montere den bagpå båden?

Alle "joller" jeg monterer på, hækmonteres.

Mvh
Leon

Fra : Brian Christensen

Dato : 08-07-06 23:54

> [...]
> mere luft under båden end vand.
> Der må ikke være luft mellem transduseren og vandet.

Tror at du har ret - rent faktisk aner jeg ikke om den er dobbeltbundet.
Det er en Citation Caprice 19.5 fod - lidt ala sidst fra firserne bayliner
lignende med lille kabine.
Sejler ca 35 knob.

> Det lyder ikke som en god ide, du får den aldrig af igen.
> Jeg har en enkelt gang brugt, at silicone en rør fast og komme olie
> transducer i. Det virkede fint.

Nemlig også min bekymring, hvis det ikke virker - har prøvet diverse tricks
med poser med vand m.v. men jeg kan ikke finde et godt sted - transduceren
direkte i vandet virker meget bedre.

> Alle "joller" jeg monterer på, hækmonteres.

Tror at det bliver den løsning også - lidt træls idet den skal op af vandet.

Mange tak for svarerne
Brian

Fra : Brian Christensen

Dato : 10-07-06 20:21

> Alle "joller" jeg monterer på, hækmonteres.

Nu har jeg haft båden oppe af vandet og hækmonteret transduceren.

Men det virker ikke optimalt - ved høj fart bliver billedet sløret og
apparater mister signalet - ikke altid men det virker ikke godt nok.
Nu kender jeg ikke meget til ekkolod, men er vel ikke meningen det skal
fungere så ringe eller?

Vi sejler i ho bugt, hvor der ikke er meget vand, og planen var at ekkolodet
også skulle kunne bruges ved vandski m.v., men det tyder det ikke på at det
kan nu.

Er en Garmin 140 for ringe eller hvad er det galt? - f.eks. kunne den på et
tidspunkt næste ikke finde bunden mens den lå i lystbådehavnen med ca 4-5
meter vand - min far siger at hans ekkolod er meget hurtigere om at finde
bunden end min, som omkring er ca 8-10 sek fra tænd.

Brian

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 10-07-06 21:55

> [...]
> 4-5 meter vand - min far siger at hans ekkolod er meget hurtigere om at
> finde bunden end min, som omkring er ca 8-10 sek fra tænd.

Jeg kunne godt forstille mig, at den kunne have problemer med at følge med
ved "vandski-hastighed".
Med en sende styrke på 100/800watt kan man ikke forlange mirakler.

Er transduceren under vandet når du planer ?
Får du fejl-ekko fra motoren ?
Noget af det "støj" du får på skærmen kan filteres fra (brude det kunne) i
opsætningen.

Mvh
Leon

Fra : Torben Henriksen

Dato : 08-07-06 22:49

Prøv at læse tråden fra 28-04-06 der bliver montering
af transducer udførligt forklaret

Mvh/Torben H