Speedbåd - råd og vejledning
Fra : Brian S Jensen

Dato : 03-07-06 16:24

Hej

Når nu man kigger på speedbåde/motorbåde, så er der jo en masse
ting man bliver i tvivl om :

Motor : den skal være indenbords, men der er jo mange modeller
- er der nogen man skal holde sig fra, f.eks. Mercruiser findes i 4.3L V6
5.7L V8 osv. - er der visse årgange (kigger efter nyere end ca. 94) man
skal undgå

Båden : Bayliner, Regal, Campion osv - hvad er godt, hvad er skidt ?

Drev : Z-drev osv. - noget bestemt man skal kigge efter

Ja, jeg ved det - en masse spørgsmål som kan kræve lange svar måske der
findes en hjemmeside som fortæller en masse

Et eksempel på en jeg har kigget på :
http://www.havnensmarineservice.dk/brugte_baade/motorbaade_indenbordsmotor/prod_2898.html

Så øs bare løs af jeres viden - nu hvor vejret alligevel ikke er til at være
ude i

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 04-07-06 00:02

> [...]
> - er der nogen man skal holde sig fra, f.eks. Mercruiser findes i 4.3L V6
> 5.7L V8 osv. - er der visse årgange (kigger efter nyere end ca. 94) man

De er alle ok motorer (3.0, 4.3 og v8'erne) bare de er ferskvandskølet.
De har en bedre vedligeholdelse og gensalgs-økonomi.

4.3 V6 og 5.7 V8 er nok dem der er flest af og reservedelene fåes ofte med
1-3dage levering.
De nyere modeller med indsprøjtning er at fortrække.
Modeller med karburator kan gå, det skal dog helst være Carter/Edelbrock.
Holley karb. bliver slidte i akslerne og så kan de dryppe. Står tændingen
bare lidt forkert så motoren skyder så er det stor fare for at
Power-ventilen ryger.
Holley er ikke bare skidt, de har en god effekt/ydelse, er utrolig lette at
juster og vedligeholde.

På tændings-siden skal det være elektronisk tænding optisk eller magnet
pickup, den gamle platin type er ikke at fortrække, dog kan typen med
dobbelt-platiner gå.

> Båden : Bayliner, Regal, Campion osv - hvad er godt, hvad er skidt ?

Jeg vil næsten sige alt andet end Bayliner...
Doral, Larson, Baja, Searay, Wellcraft (Excell 20sl), Regal, Mariah,
Monterey, Crownline syntes jeg har en fornuftig bygge kvalitet.
Det eneste rigtige minus ved at købe en us produceret båd er at de vist nok
alle har aluminium-ledninger.
Det var så "flyve-pap", som kan tåle lidt bølge uden at hele apteringen
ryger af i farten.

Desværre syntes jeg ikke at de skandinaviske produceret både rigtigt har
fanget "det hurtige fritids-designet", men Örnvik, Uttern osv er rigtige
godt både.

> Drev : Z-drev osv. - noget bestemt man skal kigge efter

Findes der efterhånden andet end Alpha (smallblock) og Bravo (bigblock) drev
til "alm-betalige" både.
Nå jo... få lige et forsikrings-tilbud inden du køber, både med Z-drev kan
koste en formue.

Både med fast skrue-aksel er væsentlige billigere i forsikring, det kan dog
kræve lidt øvelse at bakke med dem.

Mvh
Leon