Ladeanlæg på ældre motorcykler!!!
Fra : RadioMan

Dato : 21-06-01 22:52

Til alle med motorcykler der er så gamle, at ladeanlægget er lavet med et
laderelæ istedet for en elektronisk laderegulator:

Mit laderelæ ( CB750 K7 77' ) var steget af, ladede med mellem 14 og 18
volt alt efter omdrejninger.
Tingeling, ind til nærmeste reservedelspusher og bestille ( troede jeg ) et
relæ til den.
Pris Org. 1785,- + Moms!!! F U C K ! ! !

Tilfældigvis er min arbejdskammerat barndomsven med en gut som har sådan et
Lucas Autoelektronik-værksted, over at høre hvad han siger...
"Mjae, hvis det er 12 volt, og lavet med en generator med feltvikling, så
kan du bruge sådan en dims her, til 94,- kroner INCL. MOMS!!!"

Jeps, det virker perfekt!!! - Nu lader den med 13,8 volt konstant.

<Kigge bladre studere analysere tegninger> - ALT hvad der er lavet ned 12
volt og feltvikling i generatoren kan monteres med denne elektroniske
laderegulator. Og mon ikke der findes en til 6 volt også???

- Så moralen er, fior alle jer der renoverer gamle motorcykler ( eller bare
er fattige ) - I behøver ikke spilde tid med at <PRØVE> at justere det gamle
relæ efter bogen, der er en anden og meget nemmere måde...

RadioMan

--
"Everything i write will be misunderstood. Please do not be angry. I'm just
a Dumb Blonde Danish Boy"

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 22-06-01 06:39

nu er en Honda CB 750 i princippet jo ikke en ældre MC ;) :)

men er det relæ ikke kombineret laderelæ og voltregulator ? det var det på
min gamle Kawasaki fra 1972...eller det belv det det til
laderelæ alene kostede i omegnen af 2000,- men s et moderne kombineret
laderelæ og voltregulator koster 1200 (til en CB 500 fra nogen og 90).

laderelæ til min gamle SNU (1953)
mekanisk : 1200
elektronisk 375

laderelæ til min gamle russer (1965)
Mekanisk 200
elektronisk 375 (det samme som til NSUen)

MVH
daniel

Fra : RadioMan

Dato : 22-06-01 08:49

"Daniel Nielsen" <d992157@student.dtu.dk> wrote in message
> [...]
> laderelæ alene kostede i omegnen af 2000,- men s et moderne kombineret
> laderelæ og voltregulator koster 1200 (til en CB 500 fra nogen og 90).

Ja, hvis du køber det originalt!!! - En standarddims som virker som
laderegulator ( Og stabiliserer spændingen på ca. 14 volt ) regulerer jo på
feltviklingen i generatoren. Og meget lang tid tilbage har man brugt
generatorer med feltvikling, og du kan bruge en standarddims til biler! Der
er tre ledninger til den, en +12 volt ( D+) , en stel ( D- ) , og en til
generatorens feltvikling ( DF ).

Virkemåden er den samme som "laderelæ'et", bare elektronisk, og derfor uden
problemet med relækontakten der "brænder væk" med tiden. Lad os sige du
ønsker at lade med 14 volt....
Når generatorspændingen når 14.02 volt, slår regulatoren feltspændingen fra,
og når generatorspændingen er faldet til 13.98 volt, så bliver
feltspændingen slået til igen.
Alt dette op til 1000 gange i sekundet! - Derfor er elektronikken mere
stabil, der er jo ikke nogen mekaniske dele der bliver trætte med
tiden...!!!

Hvis det har interesse skal jeg gerne fortælle en længere historie om
hvordan en ( klopol- ) generator med feltvikling virker, men det bliver
altså ikke nu....

RadioMan

Fra : kaldahl

Dato : 22-06-01 09:41

"sådan en dims her, til 94,- kroner INCL. MOMS!!!" Hva for en dims ? Kunne
du ikke lige gøre historien færdig, og delagtiggøre os i Partnummer og
fabrikat.

Med venlig hilsen
Hans Jørgen Kaldahl.

Fra : Armand

Dato : 22-06-01 12:55

Daniel Nielsen <d992157@student.dtu.dk> skrev i en

> laderelæ til min gamle russer (1965)
> elektronisk 375 (det samme som til NSUen)

Og adressen er?

--
Armand.

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 22-06-01 16:03

adressen til ?
hvad tænker du på ?
til hvem der laver disse relæer ?

det russiske er vistnok bare vestjydsk ural import (www.ural.dk)
den anden var ogs en veteran gut (lavede til BMWer (= alle gamle tyskere) og
til englændere (Lucas) UK anlæggene var en smule dyre) jeg talte med på
City2....jeg kan ikke lige huske ham ...men jeg kan finde ud af det om et
par dage (opkald)
normalt...hos f.eks. E S Elektro kan du få dem for 600 (incl. moms) det er
akkurat det samme produkt.

MVH
Daniel

Fra : Armand

Dato : 22-06-01 18:13

> [...]
> den anden var ogs en veteran gut jeg talte med på City2....
> normalt...hos f.eks. E S Elektro kan du få dem for 600 (incl. moms)

OK!

--
Armand.

Fra : Ole Mogensen

Dato : 22-06-01 07:44

RadioMan wrote:

> [...]
> "Mjae, hvis det er 12 volt, og lavet med en generator med feltvikling, så
> kan du bruge sådan en dims her, til 94,- kroner INCL. MOMS!!!"

Har du et Tlf. nummer på gutten ?

Ole

--
ole.mogensen@fysik.dtu.dk

Fra : RadioMan

Dato : 22-06-01 08:39

"Ole Mogensen" <ole.mogensen@fysik.dtu.dk> wrote in message

> Har du et Tlf. nummer på gutten ?
>
> Ole

- Måske... - Ellers kan jeg da finde et lagernummer på laderegulatoren, og
smide en i en prøvepose, kan jeg vel osse finde ud af...

RadioMan

- Hvad har du problemer med for en cykel??? - Har du ledningsdiagrammer, er
laderelæ'et med 3 ledninger???? - Disse tre ting skal helst være opfyldt
for at det kan lykke's

Fra : Peter J

Dato : 22-06-01 22:57

> [...]
er
> laderelæ'et med 3 ledninger???? - Disse tre ting skal helst være opfyldt

Jeg kunne godt tænke mig at vide om en sådan "dims" kan monteres på min suki
fra 82 statoren er en 3 faset spole.
Laderelæet er med 3 faser ind og 12volt ud + stel, skal "dimsen" så monteres
efter ladeanlæget ??
Virker "dimsen" så på en sådan at alt over den forudbestemte spænding på
f.eks. 14 volt vil være max ladespænding ??

Mvh Peter
GSX 400 F
Der lige har kogt batteriet tørt og brændt alt elektronik af + pærer

Fra : RadioMan

Dato : 23-06-01 00:05

"Peter J" <Peter_Laila@Get2net.dk> wrote in message

> [...]
suki
> fra 82 statoren er en 3 faset spole.
> Laderelæet er med 3 faser ind og 12volt ud + stel, skal "dimsen" så

- Det er ladeensretteren, ikke laderegulatoren!!! - Prøv og se om ikke der
sidder en dims der styrer en feltvikling inde i generatoren! - Sikkert med 3
ledninger til.
- Du har ikke tilfældigvis et ledningsdiagram???

RadioMan

Fra : Armand

Dato : 23-06-01 10:48

Peter J <Peter_Laila@Get2net.dk> skrev i en

> [...]
faser ind
> og 12volt ud + stel, skal "dimsen" så monteres efter ladeanlæget ??

Radfiomanden fortæller andetsteds at den "regulerer på feltviklingen"!
Zuki'en her ingen feltvikling á en elektromagnet; men derimod en fast
magnet i generatoren!
Derved kan man ikke regulere generatorens effekt på samme måde

--
Armand.

Fra : Thomas Lund

Dato : 23-06-01 08:29

Kan du ikke give os et katalog nummer el. lign. på den dims?
Jeg har nemlig en HD der driller med at lade ordenligt og til 94,- er det da
værd at prøve.
/Thomas

Fra : DieselPower

Dato : 23-06-01 09:27

--

"Thomas Lund" <el.diablo@lund.mail.dk> wrote in message
> Kan du ikke give os et katalog nummer el. lign. på den dims?
> Jeg har nemlig en HD der driller med at lade ordenligt og til 94,- er det
> [...]

find Lednings diagrammet frem, og smut forbi en automekaniker... så
finder han et :)

på MZ'en koster et tilsvarende 495Kr... og kan bestilles hos rødmose på
nettet... ellers tjek denne side
http://home0.inet.tele.dk/svinge1/MZ_6-12V_Etelektron_ladereg-2.htm det er
præcis det laderelæ som der er omtalt senere.... men det skal selvfølgelig
passe til din model.... mit nye laderelæ kan f.eks. ikke skiftes med sådan
en fætter...

Samme relæ ombytning er på
http://home0.inet.tele.dk/svinge1/12V_Laderelae.htm bare en anden type....

Kan ikke huske siden... men hved at et fra en Morris Maskot også kan
bruges, samt laderelæ'er fra gamle Volvo'er.

VH
Lars Molnit

P.S. Er der nogen der ved hvordan med Tændspoler... kan de erstattes med
billigere mærker osv... ??? altså hvordan adskiller de sig fra model til
model ????

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 24-06-01 11:18

> Kan ikke huske siden... men hved at et fra en Morris Maskot også kan
> bruges, samt laderelæ'er fra gamle Volvo'er.

Gamle Volvoer har regulatoren integreret i generatoren, i en enhed med kul
og det hele...

Rasmus

Fra : Orla Pedersen

Dato : 24-06-01 22:07

Rasmus Rosenquist skrev i meddelelsen <9h4eoh$mrg$1@news.inet.tele.dk>...

>Gamle Volvoer har regulatoren integreret i generatoren, i en enhed med kul
>og det hele...

Så er Volvo'en ikke gammel nok ! Før Lucas og Bosch besluttede at integrere
skidtet var der altså separat regulering og et trebenet stik på kulholderen
på generatoren.

mvh
Orla

Fra : RadioMan

Dato : 23-06-01 16:12

> [...]
> Kan du ikke give os et katalog nummer el. lign. på den dims?
> Jeg har nemlig en HD der driller med at lade ordenligt og til 94,- er det

- Kør ned til en tilfældig autoelektriker af typen, som både laver
generatorer og startere på biler, og fortæl om dit problem, smat at d gerne
vil have en trepolet universal laderegulator til generatorer med
feltvikling.

- Så burde de kunne finde et eller andet. Lagernummer hos Lucas service i
viborg er ikke nødvendigvis det samme hos lucas service på sjælland, lissom
priserne formodentlig er svagt dyrere...

RadioMan

- ER HD'en lavet med feltvikling i generatoren??? - Har du ledningsdiagram
til den???

Fra : Thomas Lund

Dato : 23-06-01 23:30

> RadioMan
>
> - ER HD'en lavet med feltvikling i generatoren??? - Har du ledningsdiagram
> til den???

Det regner jeg med uden at have ret stor kendskab til spoler og magneter, men
hvis du gider må du gerne lige tage et kig her:
http://www.el.diablo.mobilixnet.dk/hd/sporster.html
Der er en tegning af generatoren, laderelæet er af mærket 'Delco' og det sidder
2 spoler i det, samt der er 3 tilslutninger på det. Så vidt jeg husker går de 2
ledninger fra generatoren der på og den sidste til plus på batteriet.
Men jeg har da et diagram liggende ude i værkstedet, det kan lige blive smækket
op på siden i løbet af søndagen.
Mit problem er at ladelampen lyser svagt hele tiden, det gjorde den sådan set
også sidste år, men der gik den så ud når motoren steg i omdr.
Det gør den altså ikke mere og nogle gange når man har lyset tændt, er det som
om der pludseligt er noget der trækker en frygtelig masse strøm, al lyset
bliver meget svagt og f.eks. ladelampen går næsten helt ud, drejer man så
nøglen tilbage på posistionslys kommer der igen den strøm der skal til
lygterne.
Hvis jeg måler på +/- polerne på batteriet, hvor mange volt skal der så være
ved tomgang, kontra fuld gas? Max. 14 volt?
/Thomas

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 24-06-01 11:20

> hvis du gider må du gerne lige tage et kig her:
> http://www.el.diablo.mobilixnet.dk/hd/sporster.html

Udfra min elektromekanikerviden at dømme, ligner det en DC-dynamo.... Anker,
kommutator og feltvikling....

Rasmus