/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
benzinforbrug ved 110 og 130
Fra : Koger


Dato : 11-09-06 09:41

Hej

Det er sikkert svært at sige noget generelt omkring dette, men jeg kom
til at tænke på hvad er forskellen i benzinforbruget er mellem at køre
110, 120 og 130 på motorvejen.

Min motor er en lille 1.4


 
 
Leo_Jensen (11-09-2006)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 11-09-06 10:23


Koger wrote:
> Hej
>
> Det er sikkert svært at sige noget generelt omkring dette, men jeg kom
> til at tænke på hvad er forskellen i benzinforbruget er mellem at køre
> 110, 120 og 130 på motorvejen.
>
> Min motor er en lille 1.4

Jaguar XJ 3.2: 8.1 km/l ved 140 km/t, 8.5 km/l ved 120km/t. Samme 880
km, ens betingelser. Dvs. den bruger meget eller lidt mere end meget...
En 1.4 vil nok vise en procentvis større forskel.

MVH Leo


Karsten Feddersen (11-09-2006)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 11-09-06 10:58

Hej

Koger wrote:
> Min motor er en lille 1.4

På en lille motor er forskellen større end på en stor motor. Nu ved jeg
ikke hvilken topfart din bil har, men i princippet er det et spørgsmål
om hvor mange procent du bruger af bilens kræfter ved 110/120/130.

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Koger (11-09-2006)
Kommentar
Fra : Koger


Dato : 11-09-06 11:31

> På en lille motor er forskellen større end på en stor motor. Nu ved
> jeg ikke hvilken topfart din bil har, men i princippet er det et
> spørgsmål om hvor mange procent du bruger af bilens kræfter ved
> 110/120/130.

Den kan vel kører ca. 160km/t

tb (11-09-2006)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 11-09-06 17:13

> På en lille motor er forskellen større end på en stor motor. Nu ved jeg
> ikke hvilken topfart din bil har, men i princippet er det et spørgsmål om
> hvor mange procent du bruger af bilens kræfter ved 110/120/130.


Den køber jeg.

Min motorcykel (CBR1000) : 180km/t (munchen-dk) 17km/l. 130km/t : 17 km/l
.... INGEN forskel (topfart 270)
Min felicia 1,3 130 : 14,5 - 110 : 15,5 (topfart 150)
min 1,9 sdi . 110-130 22,5 km/l uanset.... (topfart 165)




Bjarke Hansen (11-09-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 11-09-06 17:25

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
news:4505332b$0$20233$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Koger wrote:
>> Min motor er en lille 1.4
>
> På en lille motor er forskellen større end på en stor motor. Nu ved jeg
> ikke hvilken topfart din bil har, men i princippet er det et spørgsmål om
> hvor mange procent du bruger af bilens kræfter ved 110/120/130.

Mon ikke det mere er gearingen/omdrejninger der er forskel på hvordan den
yder? En bil kører vel mindre på literen ved 4500 omdrejninger, end ved 3000
omd



Kent Oldhøj (11-09-2006)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 11-09-06 14:38

"Koger" <ingen@mail.dk> wrote in news:xn0er3civ38jye000@news.tele.dk:

> Min motor er en lille 1.4

Sådan en fætter kan jo have alt mellem 70 og 170 hk i en familiebil idag.
Mindst.

Koger (11-09-2006)
Kommentar
Fra : Koger


Dato : 11-09-06 15:17

> Sådan en fætter kan jo have alt mellem 70 og 170 hk i en familiebil
> idag. Mindst.
Den har 75hk

Ukendt (11-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-09-06 16:18

On 11 Sep 2006 14:17:18 GMT, "Koger" <ingen@mail.dk> wrote:

>> Sådan en fætter kan jo have alt mellem 70 og 170 hk i en familiebil
>> idag. Mindst.
>Den har 75hk

1.4 og 75 HK - det passer jo fint med den Saxo, jeg kørte 100000 km i
.. Jeg har ikke noget brugbart på forskellen, men en fornemmelse af, at
forbruget stiger kraftigt, når du passerer 130. Den burde jo
selvfølgelig gå lidt længere ved 110, da man for at køre 130 skal
overvinde 40% mere luftmodstand end ved 110. Jeg kørte 16 km/l med
masser af motorvej ved ca. 130 (det var dengang vi måtte køre 110 men
"alle" kørte ca. 130 .
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Men det er nu hunden, der er chippet

Kent Oldhøj (11-09-2006)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 11-09-06 19:14

"Koger" <ingen@mail.dk> wrote in news:xn0er3lexf8pf0000@news.tele.dk:

>> S†dan en f‘tter kan jo have alt mellem 70 og 170 hk i en familiebil
>> idag. Mindst. Den har 75hk

Sådan en 75 hestes 1.4'er kan jo veje alt mellem 800 kg og 1.6 tons.
Mindst.

Pac-man (11-09-2006)
Kommentar
Fra : Pac-man


Dato : 11-09-06 16:21


"Koger" <ingen@mail.dk> wrote in message
news:xn0er3civ38jye000@news.tele.dk...
> Hej
>
> Det er sikkert svært at sige noget generelt omkring dette, men jeg kom
> til at tænke på hvad er forskellen i benzinforbruget er mellem at køre
> 110, 120 og 130 på motorvejen.
>
> Min motor er en lille 1.4
>

energi og fart stiger med kvardratet, så er det vel den samme ligning for
store og små motorer der gælder....så forskellen i benzin forbrug vil
releativt være det samme for alle biler.





Brian S Jensen (11-09-2006)
Kommentar
Fra : Brian S Jensen


Dato : 11-09-06 19:56


"Pac-man" <paccy@(sdhfsdkfhjk)domain.dk> skrev i en meddelelse
news:45057ee9$0$75035$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Koger" <ingen@mail.dk> wrote in message
> news:xn0er3civ38jye000@news.tele.dk...
>> Hej
>>
>> Det er sikkert svært at sige noget generelt omkring dette, men jeg kom
>> til at tænke på hvad er forskellen i benzinforbruget er mellem at køre
>> 110, 120 og 130 på motorvejen.
>>
>> Min motor er en lille 1.4
>>
>
> energi og fart stiger med kvardratet, så er det vel den samme ligning for
> store og små motorer der gælder....så forskellen i benzin forbrug vil
> releativt være det samme for alle biler.
>

Hej

Den holder ikke - mine forældres Toyota Avensis 1.8i årg. 04 kører
længst på litteren op til 90km/t - herfra går det nedad

Vores BMW 528iA kører ikke specielt langt på litteren ved 90km/t,
(ca. 9-10km/l) men derimod med fartpiloten på 150-160km/t når den
over 12km/l

Mvh.
Brian S Jensen



Frank K. Jensen (11-09-2006)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 11-09-06 20:00

"Pac-man" <paccy@(sdhfsdkfhjk)domain.dk> skrev i en meddelelse
news:45057ee9$0$75035$14726298@news.sunsite.dk...
>
> energi og fart stiger med kvardratet,

Øh...?

Den energi en bil har, fordi den bevæger sig, går som kvadratet på farten,
men det siger ikke noget om energiforbruget ved kørsel med konstant fart.

Men luftmodstanden går også (ca.) som kvadraten på farten, så
energiforbruget på samme strækning vil også gå som farten i anden.

> så er det vel den samme ligning for store og små motorer der gælder....så
> forskellen i benzin forbrug vil releativt være det samme for alle biler.

Nej, det er ikke helt så simpelt. Man må vel medregne nyttevirkningen af
motoren, som kan være forskellig fra bil til bil, men som vel også er
afhængig af farten (omdrejningerne og gearingen).

mvh Frank



Christian B. Andrese~ (12-09-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 12-09-06 08:48


Bjarke Hansen wrote:
> "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> news:4505332b$0$20233$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hej
> >
> > Koger wrote:
> >> Min motor er en lille 1.4
> >
> > På en lille motor er forskellen større end på en stor motor. Nu ved jeg
> > ikke hvilken topfart din bil har, men i princippet er det et spørgsmål om
> > hvor mange procent du bruger af bilens kræfter ved 110/120/130.
>
> Mon ikke det mere er gearingen/omdrejninger der er forskel på hvordan den
> yder? En bil kører vel mindre på literen ved 4500 omdrejninger, end ved 3000
> omd

Luftmodstanden stiger i 4. potens, så det betyder da en del med
forskellen mellem 110 og 130.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...


Frank K. Jensen (12-09-2006)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 12-09-06 13:12

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1158047306.800766.55530@m73g2000cwd.googlegroups.com...
>
> Luftmodstanden stiger i 4. potens

Nå, hvor har du det fra? Jeg vil sige at luftmodstanden går som farten i
anden.

mvh Frank



Christian B. Andrese~ (14-09-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 14-09-06 09:28


Frank K. Jensen wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:1158047306.800766.55530@m73g2000cwd.googlegroups.com...
> >
> > Luftmodstanden stiger i 4. potens
>
> Nå, hvor har du det fra? Jeg vil sige at luftmodstanden går som farten i
> anden.

Du har helt ret, jeg har taget fejl.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste