benzinforbrug ved 110 og 130
Fra : Koger

Dato : 11-09-06 09:41

Hej

Det er sikkert svært at sige noget generelt omkring dette, men jeg kom
til at tænke på hvad er forskellen i benzinforbruget er mellem at køre
110, 120 og 130 på motorvejen.

Min motor er en lille 1.4

Fra : Leo_Jensen

Dato : 11-09-06 10:23

Koger wrote:
> [...]
>
> Det er sikkert svært at sige noget generelt omkring dette, men jeg kom
> til at tænke på hvad er forskellen i benzinforbruget er mellem at køre

Jaguar XJ 3.2: 8.1 km/l ved 140 km/t, 8.5 km/l ved 120km/t. Samme 880
km, ens betingelser. Dvs. den bruger meget eller lidt mere end meget...
En 1.4 vil nok vise en procentvis større forskel.

MVH Leo

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 11-09-06 10:58

Hej

Koger wrote:
> Min motor er en lille 1.4

På en lille motor er forskellen større end på en stor motor. Nu ved jeg
ikke hvilken topfart din bil har, men i princippet er det et spørgsmål
om hvor mange procent du bruger af bilens kræfter ved 110/120/130.

Fra : Koger

Dato : 11-09-06 11:31

> [...]
> jeg ikke hvilken topfart din bil har, men i princippet er det et
> spørgsmål om hvor mange procent du bruger af bilens kræfter ved

Den kan vel kører ca. 160km/t

Fra : tb

Dato : 11-09-06 17:13

> På en lille motor er forskellen større end på en stor motor. Nu ved jeg
> ikke hvilken topfart din bil har, men i princippet er det et spørgsmål om
> hvor mange procent du bruger af bilens kræfter ved 110/120/130.

Den køber jeg.

Min motorcykel (CBR1000) : 180km/t (munchen-dk) 17km/l. 130km/t : 17 km/l
.... INGEN forskel (topfart 270)
Min felicia 1,3 130 : 14,5 - 110 : 15,5 (topfart 150)
min 1,9 sdi . 110-130 22,5 km/l uanset.... (topfart 165)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-09-06 17:25

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> [...]
> ikke hvilken topfart din bil har, men i princippet er det et spørgsmål om
> hvor mange procent du bruger af bilens kræfter ved 110/120/130.

Mon ikke det mere er gearingen/omdrejninger der er forskel på hvordan den
yder? En bil kører vel mindre på literen ved 4500 omdrejninger, end ved 3000
omd

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-09-06 14:38

"Koger" <ingen@mail.dk> wrote in news:xn0er3civ38jye000@news.tele.dk:

> Min motor er en lille 1.4

Sådan en fætter kan jo have alt mellem 70 og 170 hk i en familiebil idag.
Mindst.

Fra : Koger

Dato : 11-09-06 15:17

> Sådan en fætter kan jo have alt mellem 70 og 170 hk i en familiebil
> idag. Mindst.
Den har 75hk

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-06 16:18

On 11 Sep 2006 14:17:18 GMT, "Koger" <ingen@mail.dk> wrote:

>Den har 75hk

1.4 og 75 HK - det passer jo fint med den Saxo, jeg kørte 100000 km i
.. Jeg har ikke noget brugbart på forskellen, men en fornemmelse af, at
forbruget stiger kraftigt, når du passerer 130. Den burde jo
selvfølgelig gå lidt længere ved 110, da man for at køre 130 skal
overvinde 40% mere luftmodstand end ved 110. Jeg kørte 16 km/l med
masser af motorvej ved ca. 130 (det var dengang vi måtte køre 110 men
"alle" kørte ca. 130 .
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-09-06 19:14

"Koger" <ingen@mail.dk> wrote in news:xn0er3lexf8pf0000@news.tele.dk:

> [...]

Sådan en 75 hestes 1.4'er kan jo veje alt mellem 800 kg og 1.6 tons.
Mindst.

Fra : Pac-man

Dato : 11-09-06 16:21

"Koger" <ingen@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det er sikkert svært at sige noget generelt omkring dette, men jeg kom
> til at tænke på hvad er forskellen i benzinforbruget er mellem at køre

energi og fart stiger med kvardratet, så er det vel den samme ligning for
store og små motorer der gælder....så forskellen i benzin forbrug vil
releativt være det samme for alle biler.

Fra : Brian S Jensen

Dato : 11-09-06 19:56

"Pac-man" <paccy@(sdhfsdkfhjk)domain.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> store og små motorer der gælder....så forskellen i benzin forbrug vil
> releativt være det samme for alle biler.

Den holder ikke - mine forældres Toyota Avensis 1.8i årg. 04 kører
længst på litteren op til 90km/t - herfra går det nedad

Vores BMW 528iA kører ikke specielt langt på litteren ved 90km/t,
(ca. 9-10km/l) men derimod med fartpiloten på 150-160km/t når den
over 12km/l

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 11-09-06 20:00

"Pac-man" <paccy@(sdhfsdkfhjk)domain.dk> skrev i en meddelelse

> energi og fart stiger med kvardratet,

Øh...?

Den energi en bil har, fordi den bevæger sig, går som kvadratet på farten,
men det siger ikke noget om energiforbruget ved kørsel med konstant fart.

Men luftmodstanden går også (ca.) som kvadraten på farten, så
energiforbruget på samme strækning vil også gå som farten i anden.

> så er det vel den samme ligning for store og små motorer der gælder....så
> forskellen i benzin forbrug vil releativt være det samme for alle biler.

Nej, det er ikke helt så simpelt. Man må vel medregne nyttevirkningen af
motoren, som kan være forskellig fra bil til bil, men som vel også er
afhængig af farten (omdrejningerne og gearingen).

mvh Frank

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-09-06 08:48

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> yder? En bil kører vel mindre på literen ved 4500 omdrejninger, end ved 3000

Luftmodstanden stiger i 4. potens, så det betyder da en del med
forskellen mellem 110 og 130.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 12-09-06 13:12

> Luftmodstanden stiger i 4. potens

Nå, hvor har du det fra? Jeg vil sige at luftmodstanden går som farten i
anden.

mvh Frank

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-09-06 09:28

Frank K. Jensen wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Nå, hvor har du det fra? Jeg vil sige at luftmodstanden går som farten i
> anden.

Du har helt ret, jeg har taget fejl.

--
Christian