|
| benzinforbrug ved 110 og 130 Fra : Koger |
Dato : 11-09-06 09:41 |
|
Hej
Det er sikkert svært at sige noget generelt omkring dette, men jeg kom
til at tænke på hvad er forskellen i benzinforbruget er mellem at køre
110, 120 og 130 på motorvejen.
Min motor er en lille 1.4
| |
Leo_Jensen (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 11-09-06 10:23 |
|
Koger wrote:
> Hej
>
> Det er sikkert svært at sige noget generelt omkring dette, men jeg kom
> til at tænke på hvad er forskellen i benzinforbruget er mellem at køre
> 110, 120 og 130 på motorvejen.
>
> Min motor er en lille 1.4
Jaguar XJ 3.2: 8.1 km/l ved 140 km/t, 8.5 km/l ved 120km/t. Samme 880
km, ens betingelser. Dvs. den bruger meget eller lidt mere end meget...
En 1.4 vil nok vise en procentvis større forskel.
MVH Leo
| |
Karsten Feddersen (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 11-09-06 10:58 |
|
Hej
Koger wrote:
> Min motor er en lille 1.4
På en lille motor er forskellen større end på en stor motor. Nu ved jeg
ikke hvilken topfart din bil har, men i princippet er det et spørgsmål
om hvor mange procent du bruger af bilens kræfter ved 110/120/130.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Koger (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Koger |
Dato : 11-09-06 11:31 |
|
> På en lille motor er forskellen større end på en stor motor. Nu ved
> jeg ikke hvilken topfart din bil har, men i princippet er det et
> spørgsmål om hvor mange procent du bruger af bilens kræfter ved
> 110/120/130.
Den kan vel kører ca. 160km/t
| |
tb (11-09-2006)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 11-09-06 17:13 |
|
> På en lille motor er forskellen større end på en stor motor. Nu ved jeg
> ikke hvilken topfart din bil har, men i princippet er det et spørgsmål om
> hvor mange procent du bruger af bilens kræfter ved 110/120/130.
Den køber jeg.
Min motorcykel (CBR1000) : 180km/t (munchen-dk) 17km/l. 130km/t : 17 km/l
.... INGEN forskel (topfart 270)
Min felicia 1,3 130 : 14,5 - 110 : 15,5 (topfart 150)
min 1,9 sdi . 110-130 22,5 km/l uanset.... (topfart 165)
| |
Bjarke Hansen (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Bjarke Hansen |
Dato : 11-09-06 17:25 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
news:4505332b$0$20233$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Koger wrote:
>> Min motor er en lille 1.4
>
> På en lille motor er forskellen større end på en stor motor. Nu ved jeg
> ikke hvilken topfart din bil har, men i princippet er det et spørgsmål om
> hvor mange procent du bruger af bilens kræfter ved 110/120/130.
Mon ikke det mere er gearingen/omdrejninger der er forskel på hvordan den
yder? En bil kører vel mindre på literen ved 4500 omdrejninger, end ved 3000
omd
| |
Kent Oldhøj (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 11-09-06 14:38 |
|
"Koger" <ingen@mail.dk> wrote in news:xn0er3civ38jye000@news.tele.dk:
> Min motor er en lille 1.4
Sådan en fætter kan jo have alt mellem 70 og 170 hk i en familiebil idag.
Mindst.
| |
Koger (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Koger |
Dato : 11-09-06 15:17 |
|
> Sådan en fætter kan jo have alt mellem 70 og 170 hk i en familiebil
> idag. Mindst.
Den har 75hk
| |
Ukendt (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-09-06 16:18 |
|
On 11 Sep 2006 14:17:18 GMT, "Koger" <ingen@mail.dk> wrote:
>> Sådan en fætter kan jo have alt mellem 70 og 170 hk i en familiebil
>> idag. Mindst.
>Den har 75hk
1.4 og 75 HK - det passer jo fint med den Saxo, jeg kørte 100000 km i
.. Jeg har ikke noget brugbart på forskellen, men en fornemmelse af, at
forbruget stiger kraftigt, når du passerer 130. Den burde jo
selvfølgelig gå lidt længere ved 110, da man for at køre 130 skal
overvinde 40% mere luftmodstand end ved 110. Jeg kørte 16 km/l med
masser af motorvej ved ca. 130 (det var dengang vi måtte køre 110 men
"alle" kørte ca. 130 .
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Men det er nu hunden, der er chippet
| |
Kent Oldhøj (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 11-09-06 19:14 |
|
"Koger" <ingen@mail.dk> wrote in news:xn0er3lexf8pf0000@news.tele.dk:
>> S†dan en f‘tter kan jo have alt mellem 70 og 170 hk i en familiebil
>> idag. Mindst. Den har 75hk
Sådan en 75 hestes 1.4'er kan jo veje alt mellem 800 kg og 1.6 tons.
Mindst.
| |
Pac-man (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Pac-man |
Dato : 11-09-06 16:21 |
|
"Koger" <ingen@mail.dk> wrote in message
news:xn0er3civ38jye000@news.tele.dk...
> Hej
>
> Det er sikkert svært at sige noget generelt omkring dette, men jeg kom
> til at tænke på hvad er forskellen i benzinforbruget er mellem at køre
> 110, 120 og 130 på motorvejen.
>
> Min motor er en lille 1.4
>
energi og fart stiger med kvardratet, så er det vel den samme ligning for
store og små motorer der gælder....så forskellen i benzin forbrug vil
releativt være det samme for alle biler.
| |
Brian S Jensen (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Brian S Jensen |
Dato : 11-09-06 19:56 |
|
"Pac-man" <paccy@(sdhfsdkfhjk)domain.dk> skrev i en meddelelse
news:45057ee9$0$75035$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Koger" <ingen@mail.dk> wrote in message
> news:xn0er3civ38jye000@news.tele.dk...
>> Hej
>>
>> Det er sikkert svært at sige noget generelt omkring dette, men jeg kom
>> til at tænke på hvad er forskellen i benzinforbruget er mellem at køre
>> 110, 120 og 130 på motorvejen.
>>
>> Min motor er en lille 1.4
>>
>
> energi og fart stiger med kvardratet, så er det vel den samme ligning for
> store og små motorer der gælder....så forskellen i benzin forbrug vil
> releativt være det samme for alle biler.
>
Hej
Den holder ikke - mine forældres Toyota Avensis 1.8i årg. 04 kører
længst på litteren op til 90km/t - herfra går det nedad
Vores BMW 528iA kører ikke specielt langt på litteren ved 90km/t,
(ca. 9-10km/l) men derimod med fartpiloten på 150-160km/t når den
over 12km/l
Mvh.
Brian S Jensen
| |
Frank K. Jensen (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Frank K. Jensen |
Dato : 11-09-06 20:00 |
|
"Pac-man" <paccy@(sdhfsdkfhjk)domain.dk> skrev i en meddelelse
news:45057ee9$0$75035$14726298@news.sunsite.dk...
>
> energi og fart stiger med kvardratet,
Øh...?
Den energi en bil har, fordi den bevæger sig, går som kvadratet på farten,
men det siger ikke noget om energiforbruget ved kørsel med konstant fart.
Men luftmodstanden går også (ca.) som kvadraten på farten, så
energiforbruget på samme strækning vil også gå som farten i anden.
> så er det vel den samme ligning for store og små motorer der gælder....så
> forskellen i benzin forbrug vil releativt være det samme for alle biler.
Nej, det er ikke helt så simpelt. Man må vel medregne nyttevirkningen af
motoren, som kan være forskellig fra bil til bil, men som vel også er
afhængig af farten (omdrejningerne og gearingen).
mvh Frank
| |
Christian B. Andrese~ (12-09-2006)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 12-09-06 08:48 |
|
Bjarke Hansen wrote:
> "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> news:4505332b$0$20233$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hej
> >
> > Koger wrote:
> >> Min motor er en lille 1.4
> >
> > På en lille motor er forskellen større end på en stor motor. Nu ved jeg
> > ikke hvilken topfart din bil har, men i princippet er det et spørgsmål om
> > hvor mange procent du bruger af bilens kræfter ved 110/120/130.
>
> Mon ikke det mere er gearingen/omdrejninger der er forskel på hvordan den
> yder? En bil kører vel mindre på literen ved 4500 omdrejninger, end ved 3000
> omd
Luftmodstanden stiger i 4. potens, så det betyder da en del med
forskellen mellem 110 og 130.
--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...
| |
Frank K. Jensen (12-09-2006)
| Kommentar Fra : Frank K. Jensen |
Dato : 12-09-06 13:12 |
|
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1158047306.800766.55530@m73g2000cwd.googlegroups.com...
>
> Luftmodstanden stiger i 4. potens
Nå, hvor har du det fra? Jeg vil sige at luftmodstanden går som farten i
anden.
mvh Frank
| |
Christian B. Andrese~ (14-09-2006)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 14-09-06 09:28 |
|
Frank K. Jensen wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:1158047306.800766.55530@m73g2000cwd.googlegroups.com...
> >
> > Luftmodstanden stiger i 4. potens
>
> Nå, hvor har du det fra? Jeg vil sige at luftmodstanden går som farten i
> anden.
Du har helt ret, jeg har taget fejl.
--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...
| |
|
|