|
| Hvad gør I nu? Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 11-09-06 07:59 |
|
Du triller ned ad motorvejen i Østrig med campingvognen på ryggen.
Fartpiloten er aktivieret og GPS´en angiver hastigheden til at være 90,4
km/t.
På et tidspunkt opdager du en lastbil 5 meter bag dig. Den må være kommet ud
fra en sidevej, fordi det er første gang du bemærker den og du plejer at
holde øje med hvad der foregår bag dig.
Lastbilen bliver liggende bagved adskillige km - det præcise antal husker du
ikke, men et sted mellem 10 og 30. Du undrer dig over hvad der foregår i
hovedet på lastbilchaufføren, der tydeligvis ikke har hørt om
bremseafstand - eller nogen andre form for afstand.
Så trækker lastbilen ud til overhaling. Du undrer dig godt nok lidt, fordi
din hastighed har været endog meget jævn de sidste mange km og den ligger
endog på de maksimale 90 km/t lastbiler er sat til at kunne køre.
½ minut efter ligger lastbilen stadig i overhalingsbanen, skråt bagud til
venstre for dit vogntog. Han har med andre ord ikke avanceret een eneste
meter siden han trak ud i overhalingssporet!
Bagfra nærmer sig lastbilen hurtigere biler.
Hvad gør du?
--
Per, Esbjerg
Been there, done something :)
| |
Ole N (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Ole N |
Dato : 11-09-06 08:24 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4505091e$0$20226$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Du triller ned ad motorvejen i Østrig med campingvognen på ryggen.
> Fartpiloten er aktivieret og GPS´en angiver hastigheden til at være 90,4
> km/t.
>
> På et tidspunkt opdager du en lastbil 5 meter bag dig. Den må være kommet
> ud fra en sidevej, fordi det er første gang du bemærker den og du plejer
> at holde øje med hvad der foregår bag dig.
>
> Lastbilen bliver liggende bagved adskillige km - det præcise antal husker
> du ikke, men et sted mellem 10 og 30. Du undrer dig over hvad der foregår
> i hovedet på lastbilchaufføren, der tydeligvis ikke har hørt om
> bremseafstand - eller nogen andre form for afstand.
>
> Så trækker lastbilen ud til overhaling. Du undrer dig godt nok lidt, fordi
> din hastighed har været endog meget jævn de sidste mange km og den ligger
> endog på de maksimale 90 km/t lastbiler er sat til at kunne køre.
>
> ½ minut efter ligger lastbilen stadig i overhalingsbanen, skråt bagud til
> venstre for dit vogntog. Han har med andre ord ikke avanceret een eneste
> meter siden han trak ud i overhalingssporet!
>
> Bagfra nærmer sig lastbilen hurtigere biler.
>
> Hvad gør du?
>
>
> --
> Per, Esbjerg
> Been there, done something :)
Du sætter selvfølgelig farten ned og tillader lastbilen at passere lidt
hurtigere.
Livet er for kort osv..
mvh
Ole
| |
Hr. Jensen (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 11-09-06 09:22 |
|
Den Mon, 11 Sep 2006 09:24:02 +0200 sendte "Ole N" <noname@mail.dk>
følgende røgsignaler:
>Du sætter selvfølgelig farten ned og tillader lastbilen at passere lidt
>hurtigere.
Enig.
--
Hr. Jensen.
Hvad skulle jeg dog i Himlen efter, når jeg dør?
Skal man tro religiøse fanatikere, så er der jo
fyldt med muslimske selvmordsbombere og Jehovas Vidner...
| |
Ukendt (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-09-06 08:39 |
|
On Mon, 11 Sep 2006 08:58:38 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:
<...>
>
>Hvad gør du?
Umuligt spørgsmål -jeg havde gjort for længe siden Hvis han
"hænger" der hvor at han trak ud ville jeg nok lige bruge et par
minutter med 95 og komme et stykke væk fra ham - og så falde tilbage
på fartpiloten men sætte den en km/t højere.
Det politisk korrekte er at sætte farten ned og lade ham komme forbi
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI
Nu med en lille ny: 2.9 Nm v. 7000 o/min - det rykker!
| |
Hans Paulin \(6310\) (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 11-09-06 09:29 |
| | |
Kent Glerup (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 11-09-06 10:31 |
|
On Mon, 11 Sep 2006 08:58:38 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:
>Hvad gør du?
Øger farten 2 km/t de næste 10 minutter.
Alternativt lader lastbilen hurtigt forbi, og sænker farten 1-2 km/t.
/Kent Glerup
| |
Jørgen L. (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen L. |
Dato : 11-09-06 11:21 |
|
> Du triller ned ad motorvejen i Østrig med campingvognen på ryggen.
> Fartpiloten er aktivieret og GPS´en angiver hastigheden til at være 90,4
> km/t.
Nu må man køre 100 i østrig, så det ville ikke blive aktuelt.
Men skulle det ske ville jeg sætte farten lidt ned og lade ham passere.
Hellere at han er foran end bagved.
--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D
LMC Lord Ambassador 560 RD
Garmin SP 2610, 2650 og GPS 12
| |
Michael Jørgensen (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Michael Jørgensen |
Dato : 11-09-06 11:26 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
news:4505091e$0$20226$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Du triller ned ad motorvejen i Østrig med campingvognen på ryggen.
[snip en velkendt situation]
> Hvad gør du?
Siger "AV!" hver gang campingvognen er ovenpå mig, og nyder udsigten hver
gang jeg er ovenpå CV
Mvh
Michael
PS: Som bekendt følges størrelse og intelligens ikke altid ad, så din
situationsbeskrivelse lægger bestemt op til at lade chaufføren i lastbilen
sove videre _foran_ din bil... Ellers får man jo ikke mulighed for at vinke
til ham (med 1 eller 5 fingre) når man passerer ham lidt senere på vej op
mod Brenner
| |
Ole Gaarde Kristense~ (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Ole Gaarde Kristense~ |
Dato : 11-09-06 11:33 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4505091e$0$20226$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Du triller ned ad motorvejen i Østrig med campingvognen på ryggen.
> Fartpiloten er aktivieret og GPS´en angiver hastigheden til at være 90,4
> km/t.
>
> På et tidspunkt opdager du en lastbil 5 meter bag dig. Den må være kommet
> ud fra en sidevej, fordi det er første gang du bemærker den og du plejer
> at holde øje med hvad der foregår bag dig.
>
> Lastbilen bliver liggende bagved adskillige km - det præcise antal husker
> du ikke, men et sted mellem 10 og 30. Du undrer dig over hvad der foregår
> i hovedet på lastbilchaufføren, der tydeligvis ikke har hørt om
> bremseafstand - eller nogen andre form for afstand.
>
> Så trækker lastbilen ud til overhaling. Du undrer dig godt nok lidt, fordi
> din hastighed har været endog meget jævn de sidste mange km og den ligger
> endog på de maksimale 90 km/t lastbiler er sat til at kunne køre.
>
> ½ minut efter ligger lastbilen stadig i overhalingsbanen, skråt bagud til
> venstre for dit vogntog. Han har med andre ord ikke avanceret een eneste
> meter siden han trak ud i overhalingssporet!
>
> Bagfra nærmer sig lastbilen hurtigere biler.
>
> Hvad gør du?
>
Først får du konen mindet om at hun ikke skal snakke så meget så du ikke har
tid til at kigge i dine spejle
Dernæst giver ham 5 sekunder til at begynde overhalingen og sker det ikke så
slip speederen - en let markering på bremsepedalen - og lad ham passere.
Som en anden skriver - hellere foran end bagved.
--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved
| |
Lisbeth Jacobsen (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Lisbeth Jacobsen |
Dato : 11-09-06 13:41 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4505091e$0$20226$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Bagfra nærmer sig lastbilen hurtigere biler.
> Hvad gør du?
Jeg blev engang presset af en mokkerfukker af en lastbil.
Bandede højt over, hvad han bildte sig ind.
Og så var det at den 4-årige tøs i autostolen på bagsædet med ivrig og
energisk stemme kom med en støttende opmuntring og al sin visdom fra
børnehaven:
"Skub til ham!"
Da grinede jeg, så jeg græd og var lige ved at ryge af sporet. *S*
Du er velkommen til at bruge hendes råd! *GGG*
Mvh. Lisbeth
| |
Ukendt (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-09-06 13:43 |
|
> Jeg blev engang presset af en mokkerfukker af en lastbil.
> Bandede højt over, hvad han bildte sig ind.
>
> Og så var det at den 4-årige tøs i autostolen på bagsædet med ivrig og
> energisk stemme kom med en støttende opmuntring og al sin visdom fra
> børnehaven:
>
> "Skub til ham!"
>
> Da grinede jeg, så jeg græd og var lige ved at ryge af sporet. *S*
>
> Du er velkommen til at bruge hendes råd! *GGG*
ROFL )))
Mvh
Morten
| |
Ukendt (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-09-06 14:06 |
|
"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4505595c$0$4175$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> Og så var det at den 4-årige tøs i autostolen på bagsædet med ivrig og
> energisk stemme kom med en støttende opmuntring og al sin visdom fra
> børnehaven:
>
> "Skub til ham!"
>
> Da grinede jeg, så jeg græd og var lige ved at ryge af sporet. *S*
>
Børn i den alder kan altså være herlige..
MVH
Thomas H.
| |
Brian S Jensen (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Brian S Jensen |
Dato : 11-09-06 13:54 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4505091e$0$20226$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Du triller ned ad motorvejen i Østrig med campingvognen på ryggen.
> Fartpiloten er aktivieret og GPS´en angiver hastigheden til at være 90,4
> km/t.
>
> På et tidspunkt opdager du en lastbil 5 meter bag dig. Den må være kommet
> ud fra en sidevej, fordi det er første gang du bemærker den og du plejer
> at holde øje med hvad der foregår bag dig.
>
> Lastbilen bliver liggende bagved adskillige km - det præcise antal husker
> du ikke, men et sted mellem 10 og 30. Du undrer dig over hvad der foregår
> i hovedet på lastbilchaufføren, der tydeligvis ikke har hørt om
> bremseafstand - eller nogen andre form for afstand.
>
> Så trækker lastbilen ud til overhaling. Du undrer dig godt nok lidt, fordi
> din hastighed har været endog meget jævn de sidste mange km og den ligger
> endog på de maksimale 90 km/t lastbiler er sat til at kunne køre.
>
> ½ minut efter ligger lastbilen stadig i overhalingsbanen, skråt bagud til
> venstre for dit vogntog. Han har med andre ord ikke avanceret een eneste
> meter siden han trak ud i overhalingssporet!
>
> Bagfra nærmer sig lastbilen hurtigere biler.
>
> Hvad gør du?
>
>
> --
> Per, Esbjerg
> Been there, done something :)
>
Hvor stort er problemet ??
Hvis han gerne vil overhale, så lad ham dog - ta' lidt af farten af - og
vupti
lige pludselig er han foran dig - alle dine bekrymringer er væk og samtidig
er det ikke længere ham der trækker din benzinøkonomi i bund ved at
ligge i slipvinden
Mvh.
Brian S Jensen
| |
.J.S... (11-09-2006)
| Kommentar Fra : .J.S... |
Dato : 11-09-06 17:16 |
|
"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message
news:45055c54$0$20261$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hvis han gerne vil overhale, så lad ham dog - ta' lidt af farten af - og
> vupti
> lige pludselig er han foran dig - alle dine bekrymringer er væk og
> samtidig
> er det ikke længere ham der trækker din benzinøkonomi i bund ved at
> ligge i slipvinden
>
Ved cykelryttere er det faktisk en fordel at have en liggende på hjul
bagved. Noget af det man kæmper med er at vacuum bagved og det kommer så til
at ligge bagved sidste mand.
Ved biler har det nu nok kun betydning hvis man ligger uforsvarligt tæt på,
eller hvis det er et meget stort køretøj man ligger bagved.
| |
Henning (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 11-09-06 19:11 |
|
>
>Ved cykelryttere er det faktisk en fordel at have en liggende på hjul
>bagved. Noget af det man kæmper med er at vacuum bagved og det kommer så til
>at ligge bagved sidste mand.
Huh? Den har jeg godtnok ikke hørt før? Det er velkendt, at man sparer
~40% energi ved selv at ligge på hjul, ikke omvendt!
| |
.J.S... (11-09-2006)
| Kommentar Fra : .J.S... |
Dato : 11-09-06 19:31 |
|
"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
news:tk9bg250ackr908slg05lk6hsutcreed3d@4ax.com...
>
>>
>>Ved cykelryttere er det faktisk en fordel at have en liggende på hjul
>>bagved. Noget af det man kæmper med er at vacuum bagved og det kommer så
>>til
>>at ligge bagved sidste mand.
> Huh? Den har jeg godtnok ikke hørt før? Det er velkendt, at man sparer
> ~40% energi ved selv at ligge på hjul, ikke omvendt!
>
Ja ja, klart man sparer så langt det meste ved at ligge på hjul, men det
koster ikke noget for ham der ligger forrest, tværtimod han sparer også
omend det er langt mindre.
At det så føles som om man slæber på snylteren som ligger på hjul det er er
noget andet
mvh/JS
| |
Per Henneberg Kriste~ (12-09-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 12-09-06 07:10 |
|
..J.S... wrote:
>> Huh? Den har jeg godtnok ikke hørt før? Det er velkendt, at man
>> sparer ~40% energi ved selv at ligge på hjul, ikke omvendt!
>>
> Ja ja, klart man sparer så langt det meste ved at ligge på hjul, men
> det koster ikke noget for ham der ligger forrest, tværtimod han
> sparer også omend det er langt mindre.
Det er ikke gratis at ligge på hjul - det koster for den der kører foran.
Intet er gratis når der er energi indblandet ;)
--
Per, Esbjerg
| |
Peter Dalgaard (12-09-2006)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 12-09-06 08:14 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> writes:
> .J.S... wrote:
>
> >> Huh? Den har jeg godtnok ikke hørt før? Det er velkendt, at man
> >> sparer ~40% energi ved selv at ligge på hjul, ikke omvendt!
> >>
> > Ja ja, klart man sparer så langt det meste ved at ligge på hjul, men
> > det koster ikke noget for ham der ligger forrest, tværtimod han
> > sparer også omend det er langt mindre.
>
> Det er ikke gratis at ligge på hjul - det koster for den der kører foran.
> Intet er gratis når der er energi indblandet ;)
Nej den er god nok: Cyklisten bagved virker som en slags hækspoiler og
nedsætter "drag" for ham foran. Vistnok ret minimalt, og slet ikke i
størrelsesorden med selv at ligge på hjul, men man kan vel måle det i
vindtunneller.
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Leonard (12-09-2006)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 12-09-06 08:33 |
|
Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote:
>> >> Huh? Den har jeg godtnok ikke hørt før? Det er velkendt, at man
>> >> sparer ~40% energi ved selv at ligge på hjul, ikke omvendt!
>> Det er ikke gratis at ligge på hjul - det koster for den der kører foran.
>> Intet er gratis når der er energi indblandet ;)
>Nej den er god nok: Cyklisten bagved virker som en slags hækspoiler og
>nedsætter "drag" for ham foran. Vistnok ret minimalt, og slet ikke i
>størrelsesorden med selv at ligge på hjul, men man kan vel måle det i
>vindtunneller.
Så har I jo opfundet en energimaskine.
Hvis ham der hænger bagved sparer 40% og ham foran også sparer energi,
så er det da bare med at få stillet nogle flere på række, for det
ender jo med at dem i midten slet ikke skal træde rundt og den
forreste og bagerste kører alligevel på halvkraft
--
Leonard
| |
Peter Dalgaard (12-09-2006)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 12-09-06 08:55 |
|
Leonard <usenet@leonard.dk> writes:
> Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote:
>
> >> >> Huh? Den har jeg godtnok ikke hørt før? Det er velkendt, at man
> >> >> sparer ~40% energi ved selv at ligge på hjul, ikke omvendt!
>
> >> Det er ikke gratis at ligge på hjul - det koster for den der kører foran.
> >> Intet er gratis når der er energi indblandet ;)
>
> >Nej den er god nok: Cyklisten bagved virker som en slags hækspoiler og
> >nedsætter "drag" for ham foran. Vistnok ret minimalt, og slet ikke i
> >størrelsesorden med selv at ligge på hjul, men man kan vel måle det i
> >vindtunneller.
>
> Så har I jo opfundet en energimaskine.
> Hvis ham der hænger bagved sparer 40% og ham foran også sparer energi,
> så er det da bare med at få stillet nogle flere på række, for det
> ender jo med at dem i midten slet ikke skal træde rundt og den
> forreste og bagerste kører alligevel på halvkraft
Det er det der hedder "feltet" blandt cykelryttere.... Dem i midten
har stort set kun rullemodstand (og den potentielle asfalteksem hvis
nogen kvajer sig) at bekymre sig om.
Sagen er selvfølgelig at der er flere "motorer" til at dele stort
set samme vindmodstand. Mere energimaskine er det heller ikke.
(Det er forresten også en af grundene til at tog er mere
energiefficiente end biler. Biler kunne også udnytte effekten hvis
bare man kunne køre dem med en halv meters afstand ved 100 km/t....)
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Hans Paulin \(6310\) (12-09-2006)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 12-09-06 09:12 |
|
Peter Dalgaard skrev:
> Biler kunne også udnytte effekten hvis
> bare man kunne køre dem med en halv meters afstand ved 100 km/t....)
Gør man ikke dét da!?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd
| |
Per Henneberg Kriste~ (12-09-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 12-09-06 09:49 |
|
Peter Dalgaard wrote:
>> Det er ikke gratis at ligge på hjul - det koster for den der kører
>> foran. Intet er gratis når der er energi indblandet ;)
> Nej den er god nok: Cyklisten bagved virker som en slags hækspoiler og
> nedsætter "drag" for ham foran. Vistnok ret minimalt, og slet ikke i
> størrelsesorden med selv at ligge på hjul, men man kan vel måle det i
> vindtunneller.
Jeg kender en lastbilchauffør her i denne NG som bliver meget sur når der er
en der følger efter ham i hans lastbil fordi han kan se på hans
forbrugsmåler at der hænger en bagved.
Det er altså dyrt for en lastbil at trække en cyklist på den måde.
Jeg ved fra mine egne observationer at det er billigere at ligge bag
lastbil - eller på siden af den (afhængig af vindretning).
--
Per, Esbjerg
| |
Lisbeth Jacobsen (12-09-2006)
| Kommentar Fra : Lisbeth Jacobsen |
Dato : 12-09-06 12:15 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:45067466$0$20341$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg kender en lastbilchauffør her i denne NG som bliver meget sur når der
> er en der følger efter ham i hans lastbil fordi han kan se på hans
> forbrugsmåler at der hænger en bagved.
> Det er altså dyrt for en lastbil at trække en cyklist på den måde.
Hvad koster det monstro at trække en cyklist? *S*
Mvh. Lisbeth
| |
Per Henneberg Kriste~ (12-09-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 12-09-06 13:45 |
|
Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:45067466$0$20341$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>
>> Jeg kender en lastbilchauffør her i denne NG som bliver meget sur
>> når der er en der følger efter ham i hans lastbil fordi han kan se
>> på hans forbrugsmåler at der hænger en bagved.
>> Det er altså dyrt for en lastbil at trække en cyklist på den måde.
> Hvad koster det monstro at trække en cyklist? *S*
Da lastbilchaufføren skal gå adskillige gear ned vil jeg sige - noget koster
det ;)
--
Per, Esbjerg
| |
Finn Guldmann (16-09-2006)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 16-09-06 14:31 |
|
Per Henneberg Kristensen skrev:
>>> Det er ikke gratis at ligge på hjul - det koster for den der kører
>>> foran. Intet er gratis når der er energi indblandet ;)
>> Nej den er god nok: Cyklisten bagved virker som en slags hækspoiler og
>> nedsætter "drag" for ham foran. Vistnok ret minimalt, og slet ikke i
>> størrelsesorden med selv at ligge på hjul, men man kan vel måle det i
>> vindtunneller.
> Jeg kender en lastbilchauffør her i denne NG som bliver meget sur når der er
> en der følger efter ham i hans lastbil fordi han kan se på hans
> forbrugsmåler at der hænger en bagved.
>
Det kunne godt være mig du mener.
> Det er altså dyrt for en lastbil at trække en cyklist på den måde.
>
Nu har jeg aldrig prøvet at "trække" en cyklist. (Der er så få af dem på
motorvejen.)
Men dem der "sutter" mest af min diesel er kassevogne.
> Jeg ved fra mine egne observationer at det er billigere at ligge bag
> lastbil - eller på siden af den (afhængig af vindretning).
>
Har du så observationer omkring hvad det betyder for økonomien at du
selv har en eller anden (mindre end din CV) bil liggende tæt bag dig?
--
MVH Finn
Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?
| |
Per Henneberg Kriste~ (24-09-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 24-09-06 12:25 |
|
Finn Guldmann wrote:
> Per Henneberg Kristensen skrev:
>> Jeg ved fra mine egne observationer at det er billigere at ligge bag
>> lastbil - eller på siden af den (afhængig af vindretning).
> Har du så observationer omkring hvad det betyder for økonomien at du
> selv har en eller anden (mindre end din CV) bil liggende tæt bag dig?
Jeg har lige fået forbrugsmåleren forbundet og kun været en enkelt tur i
Italien siden - og selv om jeg har fundet ud af at få den til at vise
forbruget her og nu (tænding på, holde mfakontakt i bund, tænding af,
tænding på, mfakontakt slippes, motor startes), så har jeg ikke observeret
noget af det du efterlyser. Måske fordi det er sjældent der er nogen der
ligger og passer på mig lige nede bagved. Utålmodigheden viser sig hurtigt
:)
Vindretningen har også noget at skulle sige, jeg vil tro at det viser sig
mest i modvind.
Men - dét fandt jeg da ud af - det er billigt at køre bagved eller faktisk
helst på siden af en lastbil. Alt igen afhængig af vindretning.
--
Per, Esbjerg
| |
Jens F (12-09-2006)
| Kommentar Fra : Jens F |
Dato : 12-09-06 09:11 |
|
Per Henneberg Kristensen wrote:
> .J.S... wrote:
>
>
>>>Huh? Den har jeg godtnok ikke hørt før? Det er velkendt, at man
>>>sparer ~40% energi ved selv at ligge på hjul, ikke omvendt!
>>>
>>
>>Ja ja, klart man sparer så langt det meste ved at ligge på hjul, men
>>det koster ikke noget for ham der ligger forrest, tværtimod han
>>sparer også omend det er langt mindre.
>
>
> Det er ikke gratis at ligge på hjul - det koster for den der kører foran.
> Intet er gratis når der er energi indblandet ;)
>
Der er da intet "gratis" over det beskrevne - blot en samlet besparelse,
der kommer begge parter til gode.
--
Jens F
| |
Christian B. Andrese~ (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 11-09-06 14:14 |
|
Per Henneberg Kristensen wrote:
> Du triller ned ad motorvejen i Østrig med campingvognen på ryggen.
> Fartpiloten er aktivieret og GPS´en angiver hastigheden til at være 90,4
> km/t.
>
> På et tidspunkt opdager du en lastbil 5 meter bag dig. Den må være kommet ud
> fra en sidevej, fordi det er første gang du bemærker den og du plejer at
> holde øje med hvad der foregår bag dig.
>
> Lastbilen bliver liggende bagved adskillige km - det præcise antal husker du
> ikke, men et sted mellem 10 og 30. Du undrer dig over hvad der foregår i
> hovedet på lastbilchaufføren, der tydeligvis ikke har hørt om
> bremseafstand - eller nogen andre form for afstand.
>
> Så trækker lastbilen ud til overhaling. Du undrer dig godt nok lidt, fordi
> din hastighed har været endog meget jævn de sidste mange km og den ligger
> endog på de maksimale 90 km/t lastbiler er sat til at kunne køre.
>
> ½ minut efter ligger lastbilen stadig i overhalingsbanen, skråt bagud til
> venstre for dit vogntog. Han har med andre ord ikke avanceret een eneste
> meter siden han trak ud i overhalingssporet!
>
> Bagfra nærmer sig lastbilen hurtigere biler.
>
> Hvad gør du?
Intet, måske lige fartpiloten 1 lille bitte hak opad.
Det må være lastbilchaufførens problem.
Jeg vil ikke til at køre bag ham.
Jeg havde dog nok fået ham til at holden en bedre afstand længe
inden.
--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...
| |
Per Henneberg Kriste~ (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 11-09-06 14:34 |
|
Per Henneberg Kristensen wrote:
> Bagfra nærmer sig lastbilen hurtigere biler.
Jeg glemte at nævne at jeg var ved at indhente en flok lastbiler foran mig
og at det nok var årsagen til at jeg blot strakte højrebenet, overhalede den
flok lastbiler og da jeg nemt kører 115-120 stykker når det slår mig var jeg
nemt hurtigt flere lastbiler og 500 meter foran lastbilen.
De næste 30 km var der et eller andet i vejen med hans lys. De blinkede
konstant. Men jeg havde sat fartpiloten på igen, og han holdt denne samme
nye afstand de næste 30 km, indtil stigningen på Brenner. Så forsvandt
lastbilen bagud.
Vel fremme ved Brenner kravler vi over stigningen og kører vel 100-120 km
ned i Italien - forbi Brenner og motorvejsafgiftsbilletudtaget - og så ind
for at få en rygepause. Jeg bruger denne pause til at kaste mig i snak med
en svensker, og vi står rigtig og hygger os over Italien.
Pludselig kommer der en lastbilchauffør og siger en hel masse til os. Dvs -
han skælder svenskeren ud, der godt nok står tættest på førerdøren til min
bil, men helt bestemt også tættest på sin egen bil. De italienske ord lader
sig ikke umiddelbart oversætte da det ikke var for børn, og han pegede over
på min bil og endte med flere gange at sige silenzio. Svenskeren blev helt
paf, flere omkringstående kikkede mærkeligt på den skaldede italienerknægt
af en lastbilchauffør, som så gik tilbage til lastbilen.
Jeg forklarede svenskeren hvad der var sket tidligere på motorvejen - de
italienere kan virkelig ikke tåle at få baghjul - og vi kørte derefter
videre. Desværre var lastbilchaufføren ved at ordne noget langt inde i sit
førerhus, så han så ikke det var en forkert han havde skældt ud.
5 minutter senere blev vi vinket farvel til af svenskeren, da han passerede
os på motorvejen :)
--
Per, Esbjerg
| |
Ukendt (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-09-06 15:38 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4505091e$0$20226$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Du triller ned ad motorvejen i Østrig med campingvognen på ryggen.
> Fartpiloten er aktivieret og GPS´en angiver hastigheden til at være 90,4
> km/t.
> Bagfra nærmer sig lastbilen hurtigere biler.
>
> Hvad gør du?
Tja jeg ville godt nok sænke hastigheden til en 80 Km/t og hvis ikke
campingvognen havde været bagved ville jeg bé fruen om at slå mig med en
skruenøgle i hovedet så jeg atter kan komme op på de 170+ igen
--
Tom
| |
Henning (11-09-2006)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 11-09-06 19:10 |
|
>Bagfra nærmer sig lastbilen hurtigere biler.
>
>Hvad gør du?
Intet, absolut intet. Holder øje med trafikken foran, og lader dem
bagved om det samme. Jeg lader mig ikke presse til at sætte farten op
og risikere en fartbøde.
| |
Finn Guldmann (16-09-2006)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 16-09-06 14:20 |
|
Per Henneberg Kristensen skrev:
> Du triller ned ad motorvejen i Østrig med campingvognen på ryggen.
> Fartpiloten er aktivieret og GPS´en angiver hastigheden til at være 90,4
> km/t.
> På et tidspunkt opdager du en lastbil 5 meter bag dig. Den må være kommet ud
> fra en sidevej, fordi det er første gang du bemærker den og du plejer at
> holde øje med hvad der foregår bag dig.
> Lastbilen bliver liggende bagved adskillige km - det præcise antal husker du
> ikke, men et sted mellem 10 og 30. Du undrer dig over hvad der foregår i
> hovedet på lastbilchaufføren, der tydeligvis ikke har hørt om
> bremseafstand - eller nogen andre form for afstand.
> Så trækker lastbilen ud til overhaling. Du undrer dig godt nok lidt, fordi
> din hastighed har været endog meget jævn de sidste mange km og den ligger
> endog på de maksimale 90 km/t lastbiler er sat til at kunne køre.
> ½ minut efter ligger lastbilen stadig i overhalingsbanen, skråt bagud til
> venstre for dit vogntog. Han har med andre ord ikke avanceret een eneste
> meter siden han trak ud i overhalingssporet!
> Bagfra nærmer sig lastbilen hurtigere biler.
> Hvad gør du?
>
Bemærker sig nationaliteten og udfra den finder ud af om han kommer fra
et af de lande hvor de "har lov" at forvente at en der vil overhale skal
have lov til det så langt at den der overhales er pligtig til at sætte
farten ned.
Og nej, jeg aner ikke om der er lande hvor de har de regler, men jeg
observerer ofte bilister der kører som om det var sådan.
Det er endda ikke umuligt at hvis du lod ham komme om at han så "kun"
kunne køre 90,0 km/t. Nu var han jo kommet foran, så.....
--
MVH Finn
Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?
| |
Per Henneberg Kriste~ (24-09-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 24-09-06 12:27 |
|
Finn Guldmann wrote:
> Per Henneberg Kristensen skrev:
> Det er endda ikke umuligt at hvis du lod ham komme om at han så "kun"
> kunne køre 90,0 km/t. Nu var han jo kommet foran, så.....
Han kørte 90 km/t - slut! Som sagt kom jeg omkring 500 meter foran under min
overhaling af forankørende og jeg satte hastigheden til det samme igen alt
mens hans forlygter gik helt amok.
Jeg håber da han har fået dem ordnet nu :)
--
Per, Esbjerg
| |
|
|