Problem med Xenon-lys på Mazda6
Fra : Henning

Dato : 09-09-06 20:14

Min Mazda6'er er godt to år gammel, har kørt lidt over 80.000km. I
løbet af de to år er begge Xenonlygter blevet skiftet ial 5-6 gange
pga. blinkende pærer og/eller periodisk manglende højdrejustering. Jeg
går lige nu og venter på at værkstedet får endnu et sæt nye lygter
hjem, fordi højdejusteringen er begyndt at svigte igen. I dag kunne
jeg så samtidig konstatere, at den ene pære er begyndt at blinke
igen...
Er jeg bare ekstrem uheldig, eller er det generelt at Xenonpærer ikke
holder længe i en Mazda?
Indtil nu er lygterne blevet skiftet på garantien uden problemer, men
når den om kort tid udløber - hvad så? Kan jeg stadig kræve lygterne
repareret pga. alle fejlene, og at fejlen reelt ikke er blevet løst?

Fra : Brian

Dato : 09-09-06 20:28

> [...]
> når den om kort tid udløber - hvad så? Kan jeg stadig kræve lygterne
> repareret pga. alle fejlene, og at fejlen reelt ikke er blevet løst?

Ved ikke hvad din garanti siger, men hver gang en del skiftes starter
reklamationsretten så at sige forfra. Der er også tale om udvidet
reklamationsret, noget med optil 3 eller 5år på dele som én gang har været
defekte.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-09-06 20:31

On Sat, 09 Sep 2006 21:14:25 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Min Mazda6'er er godt to år gammel, har kørt lidt over 80.000km. I
>løbet af de to år er begge Xenonlygter blevet skiftet ial 5-6 gange
>pga. blinkende pærer og/eller periodisk manglende højdrejustering. Jeg

*gys* Da jeg solgte BMW'en - der også havde Xenon - havde den kørt
263.000 km og havde endnu ikke fået skiftet forlygtepærer. De blev
anvendt som kørelys, så de er skam blevet brugt.

Så det burde vist kunne holde meget, meget bedre.

** Lars

Fra : Mogens...

Dato : 09-09-06 20:34

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse

> Da jeg solgte BMW'en...

Solgt i DK eller i Sverige? - og i givet fald (sidstnævnte tilfælde)
til en dansker?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-09-06 09:27

On Sat, 09 Sep 2006 19:33:40 GMT, "Mogens..." <no@reply.dk> wrote:

>Solgt i DK eller i Sverige? - og i givet fald (sidstnævnte tilfælde)
>til en dansker?

Det blev solgt til en etnisk-svensk svensker bosiddende i Sverige via
en annonce på Blocket. Jeg havde den også annonceret på bilbasen.dk og
bilweb.se men de to steder gav 0 henvendelser. Blocket gav en håndfuld
på få dage. Det tog 5 dage fra jeg havde lagt den på Blocket til den
var solgt.

Fik lidt den idé at jeg måske havde fået prissat den en smule for
lavt, jeg syntes bare ikke det var tilfældet hvis man så på
prisniveauet i øvrigt. Ham fyren der købte den gav prisen - men det
hjalp muligvis også lidt at jeg havde en der gerne ville komme og
kigge samme eftermiddag og så det faktum at han gerne lige ville vente
14 dage med at overtage bilen.

Så han lagde 20% i handpenning og havde det fint med at jeg fortsatte
med at bruge bilen i perioden. Han hentede den sidste lørdag præcist
som aftalt.

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-09-06 09:35

>Solgt i DK eller i Sverige? - og i givet fald (sidstnævnte tilfælde)
>til en dansker?

Har du din annonceret nogen steder?

** Lars

Fra : Mogens...

Dato : 10-09-06 10:23

> [...]
> bilweb.se men de to steder gav 0 henvendelser. Blocket gav en håndfuld
> på få dage. Det tog 5 dage fra jeg havde lagt den på Blocket til den

Damm det var hurtigt...

> Fik lidt den idé at jeg måske havde fået prissat den en smule for
> lavt, jeg syntes bare ikke det var tilfældet hvis man så på
> prisniveauet i øvrigt.

Det var min 1. indskydelse, idet du havde lidt tid at løbe på...

> Ham fyren der købte den gav prisen

Fair nok

> [...]
> Så han lagde 20% i handpenning og havde det fint med at jeg fortsatte
> med at bruge bilen i perioden. Han hentede den sidste lørdag præcist

Dejligt når det går sådan...

> Har du din annonceret nogen steder?

Jeg er på vej til Finland og Sverige (hele ugen), hvorfor jeg idag blot har
lagt
den på Bilbasen - www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1022501&page=1
Når jeg er tilbage, lægges den på dine nævnte kanaler, ligesom et billede af
bilen med 17" vil blive gjort.

Man er altid lidt spændt på, om nogen kan se lyset i at købe eens bil. Min
er jo speciel ved, at den abfabrik er udstyret med en særlig god undervogn,
der er dels er strammere udlagt, men også gør bilen lavere end normalt. Jeg
parkerede en dag ved siden af dig i Kbh, og man kunne nemt se forskellen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-09-06 10:48

On Sun, 10 Sep 2006 09:23:22 GMT, "Mogens..." <no@reply.dk> wrote:

>Damm det var hurtigt...

Yes, sir...

>Det var min 1. indskydelse, idet du havde lidt tid at løbe på...

Mjaeh.. Ja.. Men jeg syntes bare at hvis man søger på hvad der er til
salg - i det mindste i Sverige - var det ikke meget mere den ville
kunne trække.

>den på Bilbasen - www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1022501&page=1
>Når jeg er tilbage, lægges den på dine nævnte kanaler, ligesom et billede af
>bilen med 17" vil blive gjort.

Ah.. Den ser altså pæn ud.. Og lækkert med originale fælge til
vinterhjulene! Synets absolut også prisen er fin-fin, den har jo ikke
kørt så langt. Men det er jo lidt liebhaveri i Danmark - så man skal
være lidt heldig at den rette køber er der.

Dem der købte min skulle blot bruge en stationcar fordi de havde købt
hund Han var selvstændig håndværker, og bilen blev betalt kontant
nu havde han lige fået penge for et job - er du gal jeg havde travlt
med at komme i banken!

> [...]
>parkerede en dag ved siden af dig i Kbh, og man kunne nemt se forskellen

Haha.. Really? Hvor henne - der ved Esplanaden? Eneste minus ved
m-undervognen er at nogen måske bliver skræmt fordi de tror man så har
kørt ræs i dytten... Men jeg kan bestemt godt forestille mig, at den
har rigtig godt af at være lidt fastere. Til gengæld var min rigeligt
lav til brug herude på landet når der ligger sne!!

Held og lykke med salget!

** Lars

Fra : Mogens...

Dato : 10-09-06 11:02

> Mjaeh.. Ja.. Men jeg syntes bare at hvis man søger på hvad der er til
> salg - i det mindste i Sverige - var det ikke meget mere den ville
> kunne trække.

Jeg forventer at sælge den i Sverige eller Tyskland - den kommer
også på Autoscout24...

> [...]
> kørt så langt. Men det er jo lidt liebhaveri i Danmark - så man skal
> være lidt heldig at den rette køber er der.

Takker - enig...

> [...]
> hund Han var selvstændig håndværker, og bilen blev betalt kontant
> nu havde han lige fået penge for et job - er du gal jeg havde travlt

He he

> Haha.. Really?

Jep - der er næsten ingen luft mellem overside dæk og skærmkant, når
man placerer hånden på fordækket. Det er der ved "alle" andre...
Ser iøvrigt meget harmonisk ud

> Hvor henne - der ved Esplanaden?

Jep - min kone arbejdede der indtil 01.08, hvor hun fik nyt job...

> Eneste minus ved m-undervognen er at nogen måske bliver skræmt,
> fordi de tror man så har kørt ræs i dytten...

Good point !

> Men jeg kan bestemt godt forestille mig, at den har rigtig godt af at
> være lidt fastere.

Du skulle næsten prøve den - mens du endnu har din egen i kroppen.
Min vogn giver sig ikke - heller ikke en højhastighedskurve i Tyskland.
Krængningen er minimal - og sporsikkerheden optimal. Det kan især
mærkes ift. de 2 andre BMW'er, vi har i familien !

> Til gengæld var min rigeligt lav til brug herude på landet når der ligger
> sne!!

He he...

> Held og lykke med salget!

Tak for det..

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-09-06 11:21

On Sun, 10 Sep 2006 10:01:46 GMT, "Mogens..." <no@reply.dk> wrote:

> [...]
>Krængningen er minimal - og sporsikkerheden optimal. Det kan især
>mærkes ift. de 2 andre BMW'er, vi har i familien !

Mjaeh - jeg kunne jo ringe og lyde som interesseret køber Men ja,
i f.ex. sneglen på motorvejen der går fra Lund til Malmö hvor man
drejer fra ned på E20 mod København... Der var den altså ikke glad for
at man havde alt for meget fart på rundt.

Der er selv vores 406 coupé noget mere stabil i kurver hvis
hastigheden er høj, men den er jo nok også i højere grad bygget til
den slags ballade. Til gengæld kan jeg bare ikke vænne mig til at den
ikke er glad for at få gas mens man trækker ud for at overhale - den
har en kedelig tendens at hoppe på forhjulene hvis man får trykket for
hårdt.

** Lars

Fra : Lars Jensen

Dato : 10-09-06 09:41

Henning skrev:

> Er jeg bare ekstrem uheldig, eller er det generelt at Xenonpærer ikke
> holder længe i en Mazda?

Det er kendt problem på Mazda 6'eren... min egen har en enkelt gang haft
mistet "lyset" i venstre side, og mine lygter står ind i mellem og
"flimre" svagt, men værkstedet har ikke kunnet finde noget...

Det er absolut den eneste fejl jeg har haft på min 6'er, i 1 1/2 år...

Lars B

Fra : Henning

Dato : 10-09-06 13:18

On Sun, 10 Sep 2006 10:41:02 +0200, Lars Jensen <lars_@_zulfo.dk>
wrote:

>Det er kendt problem på Mazda 6'eren... min egen har en enkelt gang haft
>mistet "lyset" i venstre side, og mine lygter står ind i mellem og
>"flimre" svagt, men værkstedet har ikke kunnet finde noget...

Det er præcis samme fejl jeg oplever, værkstedet har hver gang skiftet
pæren fordi den, efter deres mening, var ved at brænde ud. Men så vidt
jeg ved, er xenon bygget op af mange komponenter, ikke kun 12v og en
pære. Det kunne være rart at få løst problemet een gang for alle.

Fra : co@ch [4130]

Dato : 11-09-06 07:36

> [...]
> jeg ved, er xenon bygget op af mange komponenter, ikke kun 12v og en
> pære. Det kunne være rart at få løst problemet een gang for alle.

Til både lars og Henning.

Få opdateret tændingsboksen der sidder under lygten, på garantien, evt.
udskiftet
Jeg ved, fra pålidelig kilde, at den kan være problemet.

mvh
Bri@n

Fra : co@ch [4130]

Dato : 11-09-06 07:33

> [...]
> når den om kort tid udløber - hvad så? Kan jeg stadig kræve lygterne
> repareret pga. alle fejlene, og at fejlen reelt ikke er blevet løst?

Du har 2 rekl.ret på den rep. der er lavet, og KUN på de stumper der er
skiftet.

Jeg kan forstå, at du har fået skiftet selve lygten og pære?

Men har du nogensinde fået opdateret/udskiftet boksen der sidder under
lygten?
Det er deri problemet ligger.
Der har været problemer med netop denne på din model.

Skynd dig ind på et autoriseret værksted og få denne ordnet på garantien (så
får du jo også yderligere garanti på denne rep.).

Mvh
Bri@n

Fra : Henning

Dato : 11-09-06 12:55

>Jeg kan forstå, at du har fået skiftet selve lygten og pære?
>
>Men har du nogensinde fået opdateret/udskiftet boksen der sidder under
>lygten?
Aha, værkføreren talte om, at lygten består af 6 dele, og det kunne
være hvilken som helst af dem der fejler.

>Det er deri problemet ligger.
>Der har været problemer med netop denne på din model.
>Skynd dig ind på et autoriseret værksted og få denne ordnet på garantien (så
>får du jo også yderligere garanti på denne rep.).

Takker, det vil jeg sige til dem på værkstedet!