Længde på en trækker (Lastbil)
Fra : Allan Møller

Dato : 05-09-06 19:37

Har forgæves forsøgt at finde længden på en 2 akslet trækker
Scania eller Volvo på mærkernes hjemmesider.

Er der nogen her som kende længden på dem ? (ca. tal)
Hvis du også kender længden på en 3 akslet ville jeg også gerne vide dette.

Jeg vil selv vurdere dem til at være maks 5 meter men er noget i tvivl
alligevel.

Allan

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-09-06 20:22

On Tue, 05 Sep 2006 18:36:48 GMT, "Allan Møller" <spam@allanm.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg vil selv vurdere dem til at være maks 5 meter men er noget i tvivl

Det ligger ikke i faste rammer.

Vognmanden bestiller en trækker efter det behov han har, med kort
eller lang hjulbase, eller noget derimellem.

Det forekommer f.eks. ganske ofte, at en almindelig forvogn bliver
bygget om til en trækker.

Det hele hænger sammen med hvad der skal køres, og hvorhen.

I Skandinavien er det mest normalt med 3-akslede trækkere fordi man så
kan udnytte den højere totalvægt der må køres med.

Syd for Padborg er 40 tons grænsen gældende, og derfor ser man stort
set kun 2-akslede trækkere der.

Ligeledes er "hjemmebiler" ofte med kort hjulbase, idet de ikke har
behov for store tanke.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Allan Møller

Dato : 05-09-06 20:51

> Det ligger ikke i faste rammer.
>
> Vognmanden bestiller en trækker efter det behov han har, med kort
> eller lang hjulbase, eller noget derimellem.

Ok det var jeg næsten klar over.
Men hvis vi nu tager sådan en som du selv triller rundt i - hvis du
stadigvæk kører for den samme
vognmand - hvor lang er den så i 2 og 3 akslet version.
Jeg mener der er vel ikke 2 meters forskel på en "standard" DAF, Volvo og
Scania.

Grunden til at jeg vil vide det er et snarligt skifte til at sidde bag
rattet igen i en trækker og
mulighed for at tage den med over Øresundsbroen på min pendlerbizz som
tillader maks 6 m. køretøj.

Mvh. Allan

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-09-06 22:25

On Tue, 05 Sep 2006 19:50:32 GMT, "Allan Møller" <spam@allanm.dk>
wrote:

> [...]
>rattet igen i en trækker og
>mulighed for at tage den med over Øresundsbroen på min pendlerbizz som

Åhhh, javel ja.

Og det er vognmanden helt indforstået med?

Jeg kan se det for mig.

Hvorfor i helvede lægger du dig til at sove én time før du er fremme
hos modtageren?

Jamen vognmand. Jeg brugte jo den time til at køre fra mit billige
asyl i Sverige og over til speditøren i Danmark!

Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at der også skal være køreskive i,
når der køres privat.

Bådflygtninge har mange problemer.

PS:

Hvis du er rigtig grov, så bon'er du vognmanden for det skattefrie
udedøgn, da du jo sover i Sverige.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-06 12:33

> Åhhh, javel ja.
>
> Og det er vognmanden helt indforstået med?
Ja

> [...]
> asyl i Sverige og over til speditøren i Danmark!
>
> Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at der også skal være køreskive i,
Tak - jeg vil mene at jeg kender reglerne.

> Hvis du er rigtig grov, så bon'er du vognmanden for det skattefrie
> udedøgn, da du jo sover i Sverige.

Folmer - din humor kan man ikke tage fra dig
Men du har altså stadigvæk ikke svaret på det som jeg ville vide.

Allan

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-09-06 14:42

On Wed, 6 Sep 2006 13:33:07 +0200, "AM" <vaild> wrote:

>Folmer - din humor kan man ikke tage fra dig
>Men du har altså stadigvæk ikke svaret på det som jeg ville vide.

>--

Jeg er s'gu ikke hverken værre eller bedre end alle andre.

Når der er noget jeg ikke véd, får jeg uld i mund.

Jeg har kun målt skidtet med en trailer bagefter.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-09-06 13:31

Allan Møller skrev:
> [...]
> rattet igen i en trækker og
> mulighed for at tage den med over Øresundsbroen på min pendlerbizz som

Den skal du da vist lige undersøge nærmere med Storebælt.

Jeg er ret sikker på at du kommer af med de 600,- kr det koster for en
"lille" lastbil.

Hvis det andet var muligt er jeg ret sikker på der sad to "Brobizz" i de
fleste trækkere. En til med og en til uden trailer.

(Den FH12 2-akslede der holder i min indkørsel er 5,7 m lang (Kan du
vente 2 uger kan du også få målet på en 3-akslet FH12))

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at

Fra : Leonard

Dato : 09-09-06 13:48

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Den skal du da vist lige undersøge nærmere med Storebælt.

På Storebælt er der klare regler for varevogne, som er opdelt i 2
kategorier over og under 2,7 m høje, desuden må varevogne max have en
tilladt totalvægt på 3.500 kg.

På Øresund er reglerne ikke helt tydelige på hjemmesiden, men de har
delt lastbiler op i kortere eller længere end 12 m. så mon ikke det
bliver svært at få en trækker med på en alm. PendlerBizz.

--
Leonard

Aldrig mere holde i kø: http://oy-blu.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-09-06 14:36

Leonard skrev:
> [...]
> delt lastbiler op i kortere eller længere end 12 m. så mon ikke det
> bliver svært at få en trækker med på en alm. PendlerBizz.

Det vil jeg gå stærkt ud fra at det er.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : Propellen

Dato : 06-09-06 06:58

Allan Møller skrev:
> [...]
>
> Er der nogen her som kende længden på dem ? (ca. tal)
> Hvis du også kender længden på en 3 akslet ville jeg også gerne vide dette.

Vores 2 akslede FH12 globetrotter XL (sovekabine) har akselafstand på
3800mm. Tror det er rimelig standard. Men ellers tag et kig på
brugtmarkedet på volvos web. Der står typisk akselafstand på bilerne.

--
/Propellen

"Don´t pull low... Unless you are!"

"The sky is not the limit. The ground is"

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 07-09-06 18:39

> Har forgæves forsøgt at finde længden på en 2 akslet trækker
> Scania eller Volvo på mærkernes hjemmesider.

De ligger godt nok på Volvos hjemmeside. F.eks. den her:

http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/449423E7-0B4F-408E-862C-25E73992AF25/0/fh6
2tb3hhm_swe_swe.pdf

MVH Esben