Campingvogne og gamle dæk - igen igen
Fra : Anders Majland

Dato : 05-09-06 18:32

Ja så var den gal igen - Jeg kørte i søndags sydgående ad A13 mod Viborg
syd for bjerregrav hvor vejen er 3 sporet. Selvom jeg kører ~100km/t
indhenter jeg ikke ret meget på de 2 vogntog der ligger lidt foran
(forest bil med campingvogn, nr 2 bil med toplæsset lille trailer). Så
jeg konkluderer at jeg alligevel ikke kan nå forbi dem så jeg sætter
fartpiloten ned til 95km/t. De taber dog lidt fart opad bakke så jeg kun
er en 300meter bag dem da det bliver til et spor igen. Så er det jeg
synes der er et eller andet der lugter brændt - sådan lidt som brændt
plastik. Pludseligt bliver jeg eller vækket det foreste vogntog bruger
hele vejen. Campingvognens højre dæk har givet helt op det står til alle
sider med dækstumper - Fandme heldigt at der ikke lige der kom en
modkørende. Han trækker så ind til siden lige før løvel krydset og #2
trækker ind bag ham - og da jeg passerer ryger det stadig en del fra
dækstumperne på campingvognen

Det lignede hjemturen fra en fastligger sæson ... Senere på aftenen var
campingvognen blevet bugseret over på rastepladsen på vejens anden side

Nogle der tør gætte på om han mon har kun har skiftet det sprungne dæk
eller dem begge inden han kørte videre dagen efter ... (Nej jeg var ikke
over og kigge dækkoder på det venstre dæk - selvom jeg egenligt var lidt
nysgerrig - så det er selvfølgelig ren spekulation fra min side at tro
at det var dækkets alder der var årsagen)

Så bare endnu en reminder til lige at se om alderen trykker ...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-09-06 19:01

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse

endnu en reminder til lige at se om alderen trykker ...

Det gælder også VINTERDÆK, nu den sæson snart oprinder, max. 4 år el. du kan
ligesågodt beholde sommersleverne' på :(.

Fra : Kito

Dato : 06-09-06 06:57

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:44fdb494$1$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> det var dækkets alder der var årsagen)
>
> Så bare endnu en reminder til lige at se om alderen trykker ...

Jeg har selv prøvet at punktere med en campingvogn, og jo, du har ret i at
det har noget med alderen at gøre. Mønstret er tiptop, men alderen på dækket
var ikke noget man taler om.
Min vogn var en adria med 12" dæk og jeg kunne få 2 nye i 13" med fælge til
kr. 950 ialt
Den kører nu som en drøm og jeg har bemærket at den ene tomme, dækker er
blevet større, gør at dækket slet ikke føles varm, efter en tur på 300km.
Det er samme dæk og fælge der sidder på brænderup trailer.
Jeg giver dem max 5 år så skifter jeg igen

Poul

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-09-06 09:05

> [...]
> det var dækkets alder der var årsagen)
>
> Så bare endnu en reminder til lige at se om alderen trykker ...

Tror mere på at der har været tale om alt for lidt luft i dækket, det
bliver så hurtigt varmt ofte slipper gummiet karkassen og det lugter fælt
sådan noget kunstgummi.

Er det derimod tale om gammel mørnet dæk siger det ofte bang uden særligt
forvarsel.

--
MVH Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-09-06 07:26

Anders Majland wrote:

> Så bare endnu en reminder til lige at se om alderen trykker ...

Nye campingvogne kan sagtens have problemer med dækkene. Et større
campingmærke var blevet forsynet med nogle lortedæk, som sprang uden
forvarsel.

Jeg har for nyligt læst om et tilsyneladende tilsvarende problem på et andet
mærke.

Et cv-dæk bærer omkring den dobbelte vægt i forhold til et bildæk. De er
derfor under større belastning.

Man siger maks. 5 år med samme dæk. Men man kan godt selv holde øje med om
dækket er ved at mørne.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-06 13:26

> Man siger maks. 5 år med samme dæk. Men man kan godt selv holde øje
> med om dækket er ved at mørne.

Det er også et spørgsmål om hvor/hvordan du opbevarer din CV. Dæk der står
beskyttet mod sollys og lign. er ikke nær så udsatte.
For lidt luft har meget stor betydning for dækkets belastning. Lad være med
at bruge dæktrykstallet fra instruktionsbogen, brug dækkets max. tryk i
stedet. Det bliver slidt hurtigere, men der er vist ingen der når at slide
dækkene op på en campingvogn.

Mvh. Per.

Fra : www.toyota-forum.dk

Dato : 17-09-06 10:57

> [...]
> nysgerrig - så det er selvfølgelig ren spekulation fra min side at tro
> at det var dækkets alder der var årsagen)

Du kan hellere ikke regne med dækkoderne da et dæk må sælges som nyt indtil
det er 5 år gammelt!

H.Hvidberg
----------
www.toyota-forum.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 17-09-06 13:12

> Du kan hellere ikke regne med dækkoderne da et dæk må sælges som nyt
> indtil
> det er 5 år gammelt!

Hvad mener du ? Dækkoderne viser hvornår et dæk er produceret og der er
der forhåbenligt ikke nogen der fifler med - Det ville i givet fald være
bedrageri...

og jeg ville ikke giver bare i nærheden af fuld pris for et 5år gammelt
dæk (Men har man et stort kørselsbehov og prisen på dækket er "rigtigt"
kan der da være fornuft i at køre på overgemte dæk

/A