Styrretøjet på en Punto
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 05-09-06 17:40

Hejsa

Har just købt en brugt Punto årgang 2000 med servostyrring. På min første
tur i bilen lægger jeg mærke til, at den er lidt hårdere at dreje til
venstre, ikke så meget men alligevel nok til at man lægger mærke til det.
Jeg siger det til forhandleren, og han vil kigge på det. Da jeg henter bilen
igen, siger han, at det var fjederen på det ene forhjul, der var
brækket/hoppet af kuglelejet, så den skrabte imod når man drejede hjulet.
Jeg køre hjem, men synes ikke at det har hjulpet.

Ud over det så drejer den også lidt til højre, hver gang man starter op ved
f.eks. et lyskryds, og når man lader den selv rette op efter en sving, så
vil den gerne ende med at køre lidt med højre, lige meget hvilken vej man
har svunget.

Hvad kan der være galt? Har den mon været skadet og er skæv et eller andet
sted, eller er der bare en dims der skal skiftes? Er der noget jeg selv kan
gøre for at teste for forskellige ting? Koster det en bondegår at få et
Fiat-værksted til at kigge på den, uden at de nødvendigvis skal lave det?

mvh Frank

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-09-06 18:22

Frank K. Jensen wrote:
> [...]
> gøre for at teste for forskellige ting? Koster det en bondegår at få et
> Fiat-værksted til at kigge på den, uden at de nødvendigvis skal lave det?

Stop stands... du skal ikke lade et andet værksted kigge på det uden at
have informeret sælger (forstår på dig du har købt hos en forhandler).
Du har reklamationsret på bilen, så han skal også have en fair chance
for at løse problemet. Du skal istedet kontakte ham og bede ham om at
fixe fejlen, det kan jo være der blot er sket en fejl ved monteringen.
Desuden skal du forelægge alle dine observationer overfor sælgeren så
han kan få dem lavet. Hvis du er medlem af FDM kan du evt. lade den FDM
teste og så forelægge forhandler alle fejl de måtte finde. Hvis den er
skæv så vil de sikkert også kunne se det. Et fornuftigt fiat værksted
burde kunne kigge på det uden at du skal betale en formue for det. Hvis
de fx. bruger en halv time på at se hvad problemet er, så er det jo
heller ikke voldsomt.

Men inden du gør noget af dette, så kontakt forhandler... jo før du gør
det jo bedre står du jvnf. købeloven.

Thomas

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 05-09-06 23:21

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> halv time på at se hvad problemet er, så er det jo heller ikke voldsomt.
>
> Men inden du gør noget af dette, så kontakt forhandler... jo før du gør

Jeg ved godt, at jeg har reklamationsret, og han virker også fin nok, der
hvor jeg har købt bilen. Jeg ville bare gerne være sikker på, om der rent
faktisk er noget galt, eller om det er sådan nogle såting man kan forvente
på en snart 7 år gammel bil.

mvh Frank

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-09-06 06:15

Frank K. Jensen wrote:

> [...]
> faktisk er noget galt, eller om det er sådan nogle såting man kan forvente

Jeg mener man godt kan forvente at bilen fungere uden problemer, også
selvom den er 7 år gammel.... så medmindre du har givet en slik for den
(væsentlig mindre end hvad de sælges for på bilbasen) så skal du
forvente at den kører uden problemer. en bil skal ikke trække til
siderne uanset hvad... det kan jo være at den knækkede fjeder har lavet
en skade på dækket der gør det?

Men kontakt sælger og fortæl at du ikke syntes det har hjulpet... det
kan jo være han så har endnu et hint til hvad der kan være galt.

Thomas