hvad koster det at have en bil
Fra : xxx

Dato : 03-09-06 14:40

Hej.
Jeg har set flere steder at FDM vurderer at det koster i gennemsnit 3-4000,-
mdr at have en bil. Jeg har ikke kunnet finde denne analyse på deres
hjemmeside.
Er der nogen der har et link til en (eller FDMs) beregning af hvad det ca
koster at have en bil om mdr.
Tak.
AS

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-09-06 15:09

xxx skriver:

> Er der nogen der har et link til en (eller FDMs) beregning af hvad det ca
> koster at have en bil om mdr.

Der er så mange faktorer der spiller ind, så det kan du ikke sige.

Bilen, ancennitet mht forsikring, kørselsbehov, egne
reperationskundskaber oma.

klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Stefan Jensen

Dato : 03-09-06 15:16

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-06 15:24

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-09-06 15:17

xxx was thinking very hard :
> Jeg har set flere steder at FDM vurderer at det koster i gennemsnit 3-4000,-
> mdr at have en bil.

Jeg giver noget der ligner 6000kr/mnd + uforudsete reperationer (som
pt. løber op i 1-2000kr/mnd) - det er jo noget mere end hvad FDM har
gættet på.

> Er der nogen der har et link til en (eller FDMs) beregning af hvad det ca
> koster at have en bil om mdr.

Som Klaus siger det, der er så mange ting der påvirker prisen.

Af variabler i sådan en beregning kan nævnes:
Indkøbspris og dermed afbetaling på et evt. lån
Vægtafgift/grøn ejerafgift
Forbrug af brændstof
Forsikring
Forbrug af sliddele:
- dæk
- bremser
- diverse
Værkstedsbesøg - forventede (og her har bilens alder, mærke, model,
tilstand og dine egne mekaniker evner også noget at sige)
Værkstedsbesøg - uforudsete
Vask i vaskehal eller på parkeringspladsen

- og mange mange flere som jeg ikke lige kan komme på nu.

Men selv når du finder en pris skal du regne med min. 1½ gange det
beløb du kommer frem til - der er altid noget man har glemt :(

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-09-06 16:22

Henrik Stidsen wrote:

> Jeg giver noget der ligner 6000kr/mnd + uforudsete reperationer (som
> pt. løber op i 1-2000kr/mnd) - det er jo noget mere end hvad FDM har
> gættet på.

Har du modregnet et evt. kørselsfradrag i ovenstående ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-09-06 17:01

After serious thinking Per Beer Hansen wrote :

> Har du modregnet et evt. kørselsfradrag i ovenstående ?

Nej - men det svarer til ca. 2.200 om måneden svjh. Spørgsmålet er om
FDM har det.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-09-06 18:11

Henrik Stidsen wrote:

> Nej - men det svarer til ca. 2.200 om måneden svjh.

OK, det giver lidt mere rimelighed i beløbet så, selvom jeg stadig synes det
er mange penge

> Spørgsmålet er om
> FDM har det.

Jeg tror det ikke (dog uden at have set deres beregninger).

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-09-06 18:37

Per Beer Hansen explained on 03-09-2006 :

> OK, det giver lidt mere rimelighed i beløbet så, selvom jeg stadig synes det
> er mange penge

Det er det også - men for pengene får jeg:
Frihed fra DSB (incl. 3 timers ekstra fritid dagligt)
Mulighed for at undgå at flytte fra venner og familie

Så selvom det koster det 3 dobbelte (fradrag ikke medregnet) af hvad
DSB tager for samme rejse så syns jeg det pengene værd - specielt fordi
DSB er 3 timer længere om det pr dag.

> Jeg tror det ikke (dog uden at have set deres beregninger).

Ja så skal jeg jo heller ikke medregne det hvis ikke de har ;)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-09-06 18:42

Henrik Stidsen wrote:

> Ja så skal jeg jo heller ikke medregne det hvis ikke de har ;)

Det var nu heller ikke ment som en kritik af din udregning, blot som et
spørgsmål

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-09-06 18:47

Per Beer Hansen brought next idea :

> Det var nu heller ikke ment som en kritik af din udregning, blot som et
> spørgsmål

Bare rolig, no offence taken :)

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-06 15:22

> [...]
> deres hjemmeside.
> Er der nogen der har et link til en (eller FDMs) beregning af hvad det ca

hmm det kan du jo selv regne ud

Afdrag 200.000 Kr over 6 år = 3.000 Kr
Benzin (ja benzin) 3 tanke á 550 Kr = 1650 Kr
Forsikring kasko ca. 580 Kr
Ejerafgift = 500 Kr
Service, rep, dæk = 800 Kr
____________________
Sum 6.500 Kr pr måned for en nyrere bil

--
Tom

Fra : Niels Pein

Dato : 03-09-06 16:54

"Tom" skrev ...

> "xxx" skrev ...
>
> hmm det kan du jo selv regne ud
>
> Afdrag 200.000 Kr over 6 år = 3.000 Kr
** snip **

Og efter 6 år når lånet er betalt tilbage, er bilens værdi så 0 kr.? For så
vil ovenstående være rigtigt.
Eller hvad nu hvis bilen var betalt uden at optage lån, fordi man lige havde
200.000 tilovers. Kan man så fjerne de 3000 fra regnskabet?

Det korrekte vedr. den del af beregningen, må være at forsøge at finde frem
til bilens værditab i den periode man har den.
--
Mvh. Niels
(Med en ny bil: Kæmpe værditab, meget få reparationer)

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-06 17:09

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
> "Tom" skrev ...

> ** snip **
>
> Og efter 6 år når lånet er betalt tilbage, er bilens værdi så 0 kr.? For
> så vil ovenstående være rigtigt.

6 år er 6 år og efter 6 år koster både benzin, ejerafgift og forsikring med
100% sikkerhed mere, det samme med udgifter til reparationer. Men ellers kan
man jo også regne det ud på en bil der er betalt.

--
Tom

Fra : Lars Knudsen

Dato : 03-09-06 15:22

On Sun, 3 Sep 2006 15:40:28 +0200, "xxx" <noplok@jskhkjgvdskj.kj>
wrote:

> [...]
>hjemmeside.
>Er der nogen der har et link til en (eller FDMs) beregning af hvad det ca

Det afhænger jo helt og aldeles af hvor meget du kører - hvor gammel
du er - hvilken bil du har og en masse mere.

Jeg har lige solgt min gamle efter 2 år - den endte på et budget der
hed 1,83 kr/km. Kørte i gennemsnit 182 km/dag og en gennemsnitlig
månedspris på omkring 10.000 dkk hvis man regner med 30 dage i en
måned.

** Lars

Fra : TDN

Dato : 03-09-06 17:02

> [...]
> deres hjemmeside.
> Er der nogen der har et link til en (eller FDMs) beregning af hvad det ca

Der er et link her, men mon ikke det kræver medlemskab:

http://www.fdm.dk/medlem/biler/okonomi/bilbudget/

Mvh
Thomas

Fra : xxx

Dato : 03-09-06 18:27

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> "xxx" <noplok@jskhkjgvdskj.kj> skrev i en meddelelse
>>

> Der er et link her, men mon ikke det kræver medlemskab:

> [...]

Ja det var nok det link! Men da jeg jo ikke har bil, så har jeg heller ikke
medlemsskab, så jeg kan ikke se det. Men ellers tak for det!
Med hensyn til de andre svar på mit smp, så er jeg klar over at der er så
mange faktorer der spiller ind, og derfor søgte jeg links til hjemmesider
hvor man opstillede budgetter for forskellige scenarier! Men det vi har tænk
os er en lille brugt fiat punto til vel ca 40.000, vi har ikke haft bil før
og har dermed ikke ancientet på forsikring (vi er 32 år og bor i kbh), bilen
skal kun bruges i weekender og antal km pr måned vil nok være omkring 4-500.

Fra : Møller

Dato : 03-09-06 20:11

"xxx" <noplok@jskhkjgvdskj.kj> wrote in message

> [...]
bilen
> skal kun bruges i weekender og antal km pr måned vil nok være omkring

Jeg har prøvet at sætte dine tal ind, nu å vi se om det kan læses.

Møller
Bilbudget 2006
Få overblik over, hvad det koster at holde din bil i 2006. Du kan finde
uddybende forklaringer ved at klikke på de forskellige poster.
Du skal udfylde felterne med lys baggrund. Felter med mørk baggrund udregnes
automatisk.

FORUDSÆTNINGER
Brændstoføkonomi
Angiv det reelle forbrug. EU-normen finder du i bilbasen. 12 km/l
Brændstofpris
Brug fx 10,50 kr. for blyfri 95 oktan og 9,00 for diesel. kr./l
Antal brugsår
Hvor længe du planlægger at beholde bilen. år
Årlig kørsel
Hvor mange km. du kører om året (indtast uden punktum). km/år
Dækpris
Prisen på ét dæk, incl. montering. kr.
VARIABLE UDGIFTER
Brændstof kr./år
Dæk kr./år
Vedligeholdelse pr. km kr./km
Vedligehold pr. år kr./år
I alt pr. år: kr./år
I alt pr. km.: kr./km
FASTE UDGIFTER
Forsikring
Beregn forsikringstilbud på FDM Forsikring kr./år
Årlig ejerafgift eller vægtafgift
kr./år
Vejhjælpsabonnement
Fx gennem FDM og Dansk Autohjælp kr./år
Vask, parkering m.m.
Et bud er omkring 3.000 kr. 0
I alt pr. år kr./år
I alt pr. km. kr./km
KAPITALOMKOSTNINGER
Bilens aktuelle værdi
kr.
Bilens salgspris
Forventet salgspris efter det fastsatte antal brugsår kr.
Værditab kr./år
Rentebyrde, netto
Der er beregnet ud fra en rente på 4%, som giver et tilnærmet
renteafkast på 2,0% efter skat. kr./år
I alt pr. år kr./år
I alt pr. km. kr./km

SAMLEDE UDGIFTER
I alt pr. år kr./år
I alt pr. km. kr./km

Fra : Møller

Dato : 03-09-06 20:20

"Møller" <mail..No:sPAm@sb.dk> wrote in message

> "xxx" <noplok@jskhkjgvdskj.kj> wrote in message

Så prøver jeg igen, jeg håpber, at du selv gider formatere, men de fleste
tal er der, forsikring 1. gangs forsikring kun ansvar

Møller

Fra : Leonard

Dato : 03-09-06 20:44

"xxx" <noplok@jskhkjgvdskj.kj> wrote:

>(vi er 32 år og bor i kbh), bilen
>skal kun bruges i weekender og antal km pr måned vil nok være omkring 4-500.

Har I undersøgt om jeres behov kan dækkes med delebil-konceptet?

--
Leonard

Aldrig mere holde i kø: http://oy-blu.dk/

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 03-09-06 22:39

> Har I undersøgt om jeres behov kan dækkes med delebil-konceptet?

Enig, bruger delebil-konceptet som min anden bil, når husstanden en sjælden
gang har brug for mere end 1 bil.
Og her har jeg gode erfaringer, selvom det er lidt smådyrt. Men at købe en
bil og kun bruge den i weekeder vil også være dyrt.

Mvh

Emil

Fra : Mogens...

Dato : 04-09-06 07:51

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og her har jeg gode erfaringer, selvom det er lidt smådyrt. Men at købe en
> bil og kun bruge den i weekeder vil også være dyrt.

En overgang havde vi kun en bil til 2 personer. Når vi alle 4 skulle
afsted på en længere tur, lejede vi en bil. Ofte har udlejningsfirma-
erne week-end tilbud af særlig favorabel karakter.

Husker særligt eet tilfælde, hvor man fik en tank benzin samt broen
betalt i den hyre, der skulle erlægges. Da vi afleverede den lejede
Ford Focus C-max var der 0 km tilbage i tanken, idet en tankfuld
benzin rakte til en tur Hørsholm-Esbjerg-Hørsholm
(702 km)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-09-06 16:22

xxx wrote:
> [...]
> på deres hjemmeside.
> Er der nogen der har et link til en (eller FDMs) beregning af hvad

Det afhænger jo af mange faktorer, som også alle de andre har skrevet og kan
svinge fra ganske få kroner pr. md. til ganske "uhyrlige" summer.
Jeg selv holder bil for et stykke under 1000,- kr. pr. md. (incl forsikring,
vægtafgift, benzin osv) men det er så også en gammel bil og jeg kører som
super elitebillist.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-06 07:06

> [...]
> Jeg selv holder bil for et stykke under 1000,- kr. pr. md. (incl
> forsikring, vægtafgift, benzin osv) men det er så også en gammel bil og

hehe så kører du ikke mange km med de benz priser..

Mvh
Morten

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-09-06 16:12

Juel wrote:

> hehe så kører du ikke mange km med de benz priser..

Det ligger vel omkring de 1000 - 1500 pr. md.
Det er jo bare et spørgsmål om, at få benzinen til den rigtige pris

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Leo Jensen

Dato : 04-09-06 19:48

> Det ligger vel omkring de 1000 - 1500 pr. md.
> Det er jo bare et spørgsmål om, at få benzinen til den rigtige pris

Det må da være rigtig billig benzin du køber. Forsikring + vægtafgift får du
nok ikke til under 300 kr/måned, det er hvad jeg giver for superelite-ansvar
+ vægtafgift for en 2CV. Hvis du giver 9 kr/l skal din bil gå ca. 20 km/l
for at nå ud på 1500 km for de resterende 700 kr, og så er der 0 kr til
resten af udgifterne. Men OK, hvis bilen ikke skal have olie, dæk, syn og
den slags, så går det måske i en Alto købt kontant...

Leo

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-09-06 20:08

Leo Jensen wrote:

> Det må da være rigtig billig benzin du køber.

Det er det skam også

> Forsikring + vægtafgift
> får du nok ikke til under 300 kr/måned, det er hvad jeg giver for
> superelite-ansvar + vægtafgift for en 2CV.

Jeg giver knap 500,- pr. md på min Sierra.

> Hvis du giver 9 kr/l

Det gør jeg så heller ikke

> skal
> din bil gå ca. 20 km/l

Ligger i snit lige under de 13 km/l.

> for at nå ud på 1500 km for de resterende 700
> kr, og så er der 0 kr til resten af udgifterne. Men OK, hvis bilen
> ikke skal have olie, dæk, syn og den slags,

Jamen den skal skam da have det hele.

> så går det måske

Ikke måske, det går skam.

> i en
> Alto købt kontant...

Købt kontant, men ikke en Alto

Jeg "husker" iøvrigt lidt forkert, mht vedligeholdelse på min nuværende bil,
da den har kostet mere i uforudsete rep. end alle mine andre biler til
sammen (og det er mange)
Måtte ha' skiftet kobling på autoriseret værksted i Tyskland (under
ferieturen) sidste år samt et motorskift i foråret.
Men alt ialt har jeg (incl. 8 nye dæk (4 vinter + 4 sommer), kobling, motor,
olie + alt andet vedligeholdelse) brugt ca. 450,- i snit pr. md. i den tid
jeg har haft bilen (ca. 18 mdr).
Og mht benzinen, ja så klager jeg sq ik' over prisen der hvor jeg tanker
Man skal bare købe tingene de rigtige steder og til de rigtige priser, så
kan alt lade sig gøre

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Leo Jensen

Dato : 04-09-06 20:48

> [...]
>
> Man skal bare købe tingene de rigtige steder og til de rigtige priser, så

500 + 450 = 950, så er der 50 kr til omkring 100 liter benzin. Jeg tror slet
ikke jeg vil vide hvor den kommer fra...

Leo

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-09-06 21:53

Leo Jensen wrote:

> 500 + 450 = 950, så er der 50 kr til omkring 100 liter benzin. Jeg
> tror slet ikke jeg vil vide hvor den kommer fra...

Bare rolig, jeg skal nok lade være med at suge din

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Bo Velschow

Dato : 03-09-06 20:55

> [...]
> deres hjemmeside.
> Er der nogen der har et link til en (eller FDMs) beregning af hvad det ca

HLB Bilbudget fra Mortensen & Beierholm
http://www.hlb.dk/publikat/bilen/download.htm

Go' fornøjelse.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : xxx

Dato : 05-09-06 16:44

Hej Allesammen.
Tak for alle jeres svar, det her for det meste være brugeligt