Benzinfyr & klimaanlæg
Fra : Lars

Dato : 29-08-06 18:32

Hej gruppe

Hvis man skal montere et benzinfyr i en bil med klimaanlæg, hvordan så med
blæserstyringen.
Hvis det er en bil med traditionel blæser og temparatur styring stiller man
jo bare blæseren på ønsket hastighed og fuld varme, men hvad gør man i de
nyere biler med klimaanlæg.
Bilen er en Peugeot 406 (årgang 2003), fås der evt. et specielt tilbehør
til dette fra webasto eller eberspecher.

MVH Lars

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-08-06 18:43

Lars skrev:

> Hej gruppe

Minder mig om ham der lige havde fået monteret aircon i huset - da
temperaturen nåede ned på behagelige 20 grader gik oliefyret igang
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Bo Andersen

Dato : 29-08-06 20:06

> [...]
> Bilen er en Peugeot 406 (årgang 2003), fås der evt. et specielt tilbehør
> til dette fra webasto eller eberspecher.

Min automobilet var monteret med fyr+klima da jeg købte den så montering
kan jeg ikke hjælpe med.

Men klimaanlægget tænder selv for blæseren på "mellem-styrke"
og indstiller spjældene så varmen kommer op på forruden.
Klimaanlægget tænder, når motoren er varmet op, og skriver "HE" for
"heating"
i displayet, det eneste jeg skal forudindstille er temperaturen f.eks. 22
grader.

Med fjernbetjeningen kan jeg om sommeren (ja også om vinteren, men det
er ikke praktisk) tænde for ventilationen uden at fyret kører, så kan jeg
ventilere bilen 10-60 min med udendørsluft og dermed er kabinen knap
så varm om sommeren.

Fyret et et Webasto med "den firkantede" timer i kabinen og "den gamle"
T80 fjernbetjening.

Der skal givetvis være en indgang på klimaanlægget der biver besked om at
der er fyr tilkoblet (og varm) og ventilationen skal starte, men det kan
Peugeot sikkert
svare på (mod betaling sikkert)
Jeg er ret sikker på at Webasto-fyret har en udgang der bliver aktiveret når
det
er oppe i driftstemperatur, og dermed beder klima om at starte blæseren.

Håber du kan bruge det til noget.
Venligst, Bo Andersen.

Fra : KASO

Dato : 29-08-06 20:12

"Lars" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bilen er en Peugeot 406 (årgang 2003), fås der evt. et specielt tilbehør
> til dette fra webasto eller eberspecher.

Svjv. monteres en såkaldt "Fanmaster" (eller tilsvarende)
http://www.kjoeller.com/bilvarmetilbehoer.htm

Jeg har fået monteret mit fyr hos ovenstående - de virker yderst
professionelle og alt har virket perfekt.

Fra : Per Groth Ludvigsen

Dato : 29-08-06 20:36

"Lars" <no@mail.dk> wrote in message
> [...]
> til dette fra webasto eller eberspecher.
>
> Jeg har et Ebersbächer 5 KW dieselfyr som jeg selv har monteret i min
Volvo 850 TDI
med klimaanlæg. Jeg fik en monteringsvejledning hos Ebersbächer til min bil
komplet med
tegninger og billeder. Jeg skulle montere en ledning til klima anlæggets
styrebox fra fyret -
så var styringen sikret.

Kjøller laver en fanmaster som kan lette monteringen da den går uden om
klimastyringen - men
i mit tilfælde var det enklere at forbinde direkte fra fyret til
klimastyringen.