Polo, motorproblemer
Fra : Martin Hoffmann

Dato : 29-08-06 13:29

Hej

Jeg har lidt problemer med min VW Polo 1,3 55kw fra 1991.
Den er begyndt at bruge markant mere benzin og samtidig virker det som om at
den drukner når den koldstarter (især om morgenen, hvor det kan være
fugtigt). Den går ujævnt i tomgang og kører nærmest på 3 cylindre, ved
koldstart. Det er dog ikke altid at problemet med koldstart er lige stort.
Det er som om at bilen nærmest accelerer langsommere når speederen trædes
helt i bund istedet for 3/4 ned. samtidig sender bilen grå røg ud af
udstødningen nær jeg accelererer hårdt. Udstødningen er blevet helt sort,
hvilket den ikke har været tidligere.

Er der nogle venlige sjæle, som har nogle ideer til hvordan min polo igen
kan blive flyvende

På forhånd tak.

Martin

Fra : Hr. Jensen

Dato : 29-08-06 14:51

Den Tue, 29 Aug 2006 14:29:24 +0200 sendte "Martin Hoffmann"
<martin@hoff-mann.dk> følgende røgsignaler:

> [...]
>hvilket den ikke har været tidligere.
>
>Er der nogle venlige sjæle, som har nogle ideer til hvordan min polo igen

Hvordan ser luftfilteret ud?
Det kan forklare det øgede forbrug, men det med koldstarterne er jeg
ikke så sikker på.

Jeg havde dog en gammel Audi som havde problemer når motoren var kold,
og det viste sig at være en defekt temperaturmåler (eller sådan noget)
der gjorde at den ikke vidste hvor koldt eller varmt det var.
Så den fik forkert blanding.

--
Hr. Jensen

-The final countdown of this sad life has begun...-

Fra : Martin Hoffmann

Dato : 29-08-06 21:35

"Hr. Jensen" wrote

> Hvordan ser luftfilteret ud?
> Det kan forklare det øgede forbrug, men det med koldstarterne er jeg
> ikke så sikker på.

Luftfilteret er netop udskiftet og det er tjekket at thermostaten virker
hensigtsmæssigt. Andre gode ideer ?

Martin

Fra : Hr. Jensen

Dato : 29-08-06 23:49

Den Tue, 29 Aug 2006 22:35:04 +0200 sendte "Martin Hoffmann"
<martin@hoff-mann.dk> følgende røgsignaler:

>"Hr. Jensen" wrote

>Luftfilteret er netop udskiftet og det er tjekket at thermostaten virker
>hensigtsmæssigt. Andre gode ideer ?

Jamen, det jeg havde i tankerne var mere i retning af en
temperaturføler, der fortæller indsprøjtningen hvordan blandingen skal
være. Hvis den er defekt, så får indsprøjtningen måske forkerte
oplysninger.

Det var i hvert fald hvad der var galt med min gamle Audi, det kostede
ikke særligt meget at skifte føleren. Men der er jo heller ingen der
siger, at det lige præcist er det, din Polo fejler.

Fra : Martin Hoffmann

Dato : 30-08-06 05:21

"Hr. Jensen" wrote

> [...]
> ikke særligt meget at skifte føleren. Men der er jo heller ingen der
> siger, at det lige præcist er det, din Polo fejler.

Har også overvejet det du siger og bestil en ny tempetatur måler hjem
(kommer først om en uge). Er dog usikker på at det er problemet da bilen har
problemer ved koldstart og samtidig oser ved hård acceleration med varm
motor.

Martin

Fra : pwh

Dato : 30-08-06 07:03

> [...]
> (kommer først om en uge). Er dog usikker på at det er problemet da
> bilen har problemer ved koldstart og samtidig oser ved hård

Er der overhovedet sprøjt på sådan en gammel Polo ???
Hvis det er karburatormotor ville jeg nok chekke om automatchokeren
virker som den skal, det må du kunne se ved at kigge ned i karburatoren
uden luftfilter på, og så starte motoren op.

Jeg havde lidt probs med min Kadyt 1.4S fra '90 med det system der hæver tomgangen
ved kold motor, det løste jeg ved bare at smører alle ledforbindelserne på karburatoren
igennem med WD40. Det kan også værer at der sidder en vacummdims på din der skal
trække chokeren som på min Kadyt, den kan jo værer defekt eller slangen utæt.

Hvis der ikke er sprøjt på din Polo styrer din temp. føler efter min bedste overbevisning
kun instumentet til temp. visning og har intet med sagen at gører.

/Jens

Fra : Martin Hoffmann

Dato : 30-08-06 18:33

"pwh" wrote
> Hvis der ikke er sprøjt på din Polo styrer din temp. føler efter min
> bedste overbevisning
> kun instumentet til temp. visning og har intet med sagen at gører.

Det er måske rigtigt nok - det er i hvert fald en kaburatormotor !

> [...]
> der skal
> trække chokeren som på min Kadyt, den kan jo værer defekt eller slangen

Jeg må tilstå at jeg ikke har ret meget forstand på kaburatoren og ved ikke
hvad jeg skal kigge efter når jeg har fået luftfilteret af - det ser temligt
teknisk ud !
Det kunne jo godt være at automatchokeren er slået til hele tide, det passer
fint med symtomerne, men hvordan tjekker jeg det ?

Martin

Fra : pwh

Dato : 30-08-06 19:18

> Jeg må tilstå at jeg ikke har ret meget forstand på kaburatoren og
> ved ikke hvad jeg skal kigge efter når jeg har fået luftfilteret af -
> det ser temligt teknisk ud !

Køb dig en Haynes rep. bog.

Du skal heller ikke starte med at splitte karburatoren ad, men alt hvad
du kan få øje på af små ledforbindelser, kabler, fjedre kan du jo give
en gang WD40, det gør tit underværker på en gammel bil

> Det kunne jo godt være at automatchokeren er slået til hele tide, det
> passer fint med symtomerne, men hvordan tjekker jeg det ?

Chokerfunktionen kan jo været udformet på mange måder,
på min Kadyt kan man tydeligt se et lille spjæld (uden luftfilterkassen på)
der er lukket ved kold motor og er åbent når den er varm.
Det er sansynligvis lavet på ca samme måde på din Polo.
Prøv om du kan bevæge det spjæld frit, hvordan det precis bliver
drevet på din Polo ved jeg ikke. På Kadytten er det et lille hus med et bimetal i
der driver akslen til chokeren, det metal bliver så opvarmet af kølevandet og
får dermed bimetallet til at udvide sig og lukke for chokeren når motoren er varm.

Den dims er måske rustet fast på din Polo.
Det er en ret almendelig måde at
lave det på, og heldivis meget simpelt i sin opbygning.
Men køb dig en Haynes, der er det beskrevet precis hvordan det er på
din karburator, jeg kan jo kun sidde og gætte

/Jens

Fra : Martin Hoffmann

Dato : 05-09-06 09:26

Nu har jeg haft tid til at kigge på polo'en (har fået fat i en Hayne's bog
. Det er som om at symptomerne er blevet værre.
Bilen sender nu sort røg ud af udstødningen ved acceleration og udstødningen
er helt sodet til - motoren har en ujævn motorgang - tikkende/raslende lyd
(3 cylindre i drift ved koldstart). Og bilen er begyndt at bruget MEGET
benzin - kunne tidligere gå ca.- 17 km/l men går nu ca. 10 km/l. Har tjekket
de ledningen/stiksamlinger i tændignssystemet som umiddelbart er
tilgængelige og sørget for forbindelse. Har renset karburatoren med WD40.
Har også tjekket tændrørne og de var helt sodet til - sorte. Har skiftet
dem, men det hjalp ikke. Har endnu ikke kunnet konstatere at bilen bruger
olie.

Jeg har kigget noget rundt i Hayne's manualen og tænker at probelemet måske
er forkert tændingstidspunkt, men det virker noget langhåret at tjekke.

Er motoren langsom ved at dø eller hvad siger i ?
Har i nogle tips til fejlfinding eller bør jeg køre på værksted - har dog
ikke noget værksted som jeg stoler på og er bange for ofre for meget på min
gamle bil (Polo 1992, 1,3, 160.000 km)

Martin

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-09-06 10:26

Martin Hoffmann wrote:

> [...]
> ikke noget værksted som jeg stoler på og er bange for ofre for meget på min

Jeg har det som dig med værksteder - men så fandt jeg et lille
uafhængigt med ejeren som eneste fastansatte. At man snakker med ham der
skal kigge på bilen er et stort plus. Jeg kunne godt anbefale dig mit
værksted i Hillerød, men jeg ved ikke hvor du kommer fra - men modellen
med det lille værksted vil virke hvorsomhelst - bare der er tillid fra
starten.

Hvad Poloen fejler - tjah - tændingstidspunkt eller fastsiddende choker
er fine bud hvis det er kommet hurtigt - motorslid vil være
længerevarende forværring. Hvis fordeleren kan drejes med hænderne, har
du fundet årsagen. At diagnostisere den vil (bør) ikke koste mange
basører på et fornuftigt værksted.

--
vh
Torben

Fra : Fam. Olsen

Dato : 05-09-06 12:28

At diagnostisere den vil (bør) ikke koste mange
> basører på et fornuftigt værksted.

Hvorfor ikke det??

Hvad er der så galt med min bil der lægger fejlkoden: P0170-
Lambdaregulering udenfor max??

Den har symptomer som urolig tomgang og lidt rykkeri, ind i mellem, under
kørsel.

Bilen er en Alfa Romeo 1,6TS 16V.

MVH Niels

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-09-06 13:03

Fam. Olsen wrote:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> At diagnostisere den vil (bør) ikke koste mange
>
> Hvorfor ikke det??

Fordi det er en Polo med karburator og uden den helt vildt avancerede
motorstyring der ses på moderne biler.

> Hvad er der så galt med min bil der lægger fejlkoden: P0170-
> Lambdaregulering udenfor max??

Aner jeg ikke - hvad siger værkstedet?

> Den har symptomer som urolig tomgang og lidt rykkeri, ind i mellem, under
> kørsel.
>
> Bilen er en Alfa Romeo 1,6TS 16V.

Ikke meget Polo over den, vel?

--
vh
Torben

Fra : Fam. Olsen

Dato : 06-09-06 08:42

> Fordi det er en Polo med karburator og uden den helt vildt avancerede
> motorstyring der ses på moderne biler.

Det gør det da ikke nemmere. Så må alt jo måles ud manuelt.

> Aner jeg ikke - hvad siger værkstedet?

Øv, jeg håbede du havde et godt bud . Mine egne bud har ikke pt. kureret
problemet. Værkstedet får ikke lov til at pille i den. Som mekker vil jeg
sgu selv. Jeg lærer nemlig temmelig meget af det, da jeg arbejder med
millitærkøretøjer som kører diesel. Samtidig er mit svendebrev fra dengang
hvor man så småt begyndte med elektronisk tænding. Så min erfaring med
motorstyringer er ikke specielt stor, men jeg skal nok finde fejlen engang.

Måske jeg misforstod dig lidt. Jeg opfattede det som at det ikke var et
problem at diagnosticere ud fra fejlkoder. Det jeg så ville med mit indlæg
var så at så nemt er det ikke altid. Min fejlkode fortæller kun at der er
fejl på blandingsforholdet. Det kan skyldes rigtig mange forskellige ting.
Jeg har efterhånden målt alle følere og komponenter igennem og fundet dem
ok. Kan ikke finde steder hvor den tager falsk luft. Har skiftet lamdasonde,
luftmassemåler, gasspjældssensor/tomgangsmotor, tændrør, og kabler/hætter.
Konstaterede defekter på 2 af de 8 nye tændrør og skiftede dem uden
resultat. Er kommet der til at det må være en løs forbindelse. Men hvor??
Har lidt kig på tændingslåsens bundkontakt.

> Ikke meget Polo over den, vel?

Næ og jeg vil heller ikke bytte )

MVH Niels - Alfa forever

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-09-06 11:05

Fam. Olsen wrote:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det gør det da ikke nemmere. Så må alt jo måles ud manuelt.

Det mener jeg nu. Det _bør_ være en smal sag for en mekaniker der har
haft sorte fingre under uddannelsen at diagnosticere en fejl på en
gammeldags karburatorbil der kommer ind med de symptomer. Jeg mener -
luftmassemåler, motorstyring, lambdasonde, krumtapføler und so weiter er
jo udelukket fra starten.

Jeg ville :
1: checke automatchokeren visuelt (5 min)
2: sætte en tændingspistol på (10 min)
3: lave en kompressionstest (15 min)

Mon det kan koste mere end en timeløn?

Modsat en moderne bil hvor aflæsningen vel har en pris der minder om en
timeløn, hvorefter "mekanikeren" i vildskab skifter luftmassemåler,
lambdasonde, luftfilter, motorstyring, olie og filter for at finde ud af
at motorstyringens plusledning er syg..

> [...]
> motorstyringer er ikke specielt stor, men jeg skal nok finde fejlen engang.

Jeg virker åbenbart alt for overbevisende

> [...]
> resultat. Er kommet der til at det må være en løs forbindelse. Men hvor??
> Har lidt kig på tændingslåsens bundkontakt.

Jeg har ikke meget fidus til fejlkoder. Dengang "se og lytte" inspektion
duede var det nemmere for perlegrusmekanikere.

> Næ og jeg vil heller ikke bytte )

Forståeligt nok, men lad være med at pive over problemer med
fejlsøgning, så

--
vh
Torben

Fra : Fam. Olsen

Dato : 06-09-06 19:35

> [...]
> motorstyring, lambdasonde, krumtapføler und so weiter er jo udelukket fra

Ja så nemt er det nu nødvendigvis ikke. Du har ret i at de ting du nævner
ikke findes, men så er der så mange andre ting at kontrollere/fejlfinde på.

> Jeg ville :
> 1: checke automatchokeren visuelt (5 min)
> 2: sætte en tændingspistol på (10 min)
> 3: lave en kompressionstest (15 min)
>
> Mon det kan koste mere end en timeløn?

Nej det skulle da ikke gerne koste mere end en halv timeløn regnet ud fra
dine tider
Det lader sig nok bare ikke lige gøre på de tider. Rækkefølgen ville jeg nok
heller ikke følge helt. Der er mange ting jeg ville kontrollere før jeg
nåede til kompressionstesten f.eks. Automatchokeren og dennes vakumdåser var
nok stedet hvor jeg ville lægge stor opmærksomhed til at begynde med.
Tændingsystemets højspændingsdel ville være det næste.

> [...]
> timeløn, hvorefter "mekanikeren" i vildskab skifter luftmassemåler,
> lambdasonde, luftfilter, motorstyring, olie og filter for at finde ud af

Ja det hører man om lidt for tit. Men det bekræfter også bare det jeg ville
sige mht. fejlkoder.

> Jeg virker åbenbart alt for overbevisende

Hmm. Kan du så ikke lige overbevise min bil om at den skal opføre sig
ordentligt

> Jeg har ikke meget fidus til fejlkoder. Dengang "se og lytte" inspektion
> duede var det nemmere for perlegrusmekanikere.

Jeg ved ikke om det var nemmere. Men det var meget anderledes.

> Forståeligt nok, men lad være med at pive over problemer med fejlsøgning,
> så

Jeg piver heller ikke. Selvom det er pisse irriterende nyder jeg det da lidt
alligevel. Jeg får jo en del erfaringer af den.

MVH Niels

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-09-06 07:03

Fam. Olsen wrote:

> [...]
>
> Nej det skulle da ikke gerne koste mere end en halv timeløn regnet ud fra

Åh jo - bilen skal jo lige køres i værkstedet, og kunden have læsset
alle sine frustrationer af. Og bagefter skal gummihandskerne afmonteres,
gulvet tørres af for olie, og miljøtillæg føjes til regningen.

> [...]
> nok stedet hvor jeg ville lægge stor opmærksomhed til at begynde med.

Læs pkt. 1.

> Tændingsystemets højspændingsdel ville være det næste.

OK : 4: 5 minutter med en "sømklods" med 8mm gab.

> Hmm. Kan du så ikke lige overbevise min bil om at den skal opføre sig
> ordentligt

En brugt Alfa? Næppe. Der skal man vist være indfødt Italiener. Jeg vil
tro at Cher ville kunne

> Jeg ved ikke om det var nemmere. Men det var meget anderledes.

Problemet i dag er at man ofte når frem til at det er fejl på en af
flere stumper der er dyre at udskifte og umulige at teste - så går man
bare igang med at udskifte fra en ende af. Ikke svært, men dyrt og
volsomt frustrerende.

--
vh
Torben

Fra : Fam. Olsen

Dato : 07-09-06 08:46

> Åh jo - bilen skal jo lige køres i værkstedet, og kunden have læsset alle
> sine frustrationer af. Og bagefter skal gummihandskerne afmonteres, gulvet
> tørres af for olie, og miljøtillæg føjes til regningen.

Derfor er dine tider vel også lidt urealistiske? Disse ting jo normalt en
del af enhver rep./service på et værksted.
Mange gange er det rart for mekkeren at høre kundens oplevelser fra ham
selv. Fremfor at det går igennem værkføreren.
Jeg kan dog ikke lige se hvad gummihandskerne, eller olie på gulvet skal til
for ved de nævnte opreationer.

> Læs pkt. 1.

Har jeg skam gjort. Skal det gøres ordentligt tager det noget mere end blot
5 min. Der går hurtigt 5 min. eller mere med bare at finde de forskellige
indstillingsværdier i databladene. Her tænker jeg bl.a. på chokerspjældets
tvangsåbning, hastigheden for hurtigtomgang.

> OK : 4: 5 minutter med en "sømklods" med 8mm gab.

Med risiko for at brænde tændingsmodulet af. Og så med en metode der ikke
nødvendigvis viser et knækket tændkabel. Jeg ville vælge et ohm-meter. Det
er den eneste metode til at med 100% sikkerhed at påvise et knækket kabel.

> En brugt Alfa? Næppe. Der skal man vist være indfødt Italiener. Jeg vil
> tro at Cher ville kunne

Måske jeg skulle forsøge at sende hende en mail....... Er der nogen her der
kender hendes mailadresse??

> [...]
> stumper der er dyre at udskifte og umulige at teste - så går man bare
> igang med at udskifte fra en ende af. Ikke svært, men dyrt og volsomt

Det er nemlig rigtigt. Det kender jeg kun alt for godt i mit tilfælde.
Desværre er der bare ikke andet at gøre. Som du selv siger: stumperne er
umulige at teste. Luftmassemålere og lambdasonder skal man dog ikke være så
bange for at skifte da det er sliddele. Så selvom det ikke lige løste ens
problem har man vundet lidt alligevel.

Man kan jo så altid diskutere om værkstedet skulle ligge inde med et komplet
motorstyringsanlæg som et slags testset. Så kunne man prøve den stump
mistanken var faldet på inden man sælger en ny til kunden. Men hvad er
garantien for at værkstedets teststump bliver ved med at virke??? Det ville
nok også være temmelig omkostningskrævende for værkstedet at skulle ligge
inde med så mange forskellige stumper. Og der er jo kun kunden til at
betale.

MVH Niels

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-09-06 09:02

Fam. Olsen wrote:
> [...]
> selv. Fremfor at det går igennem værkføreren.
> Jeg kan dog ikke lige se hvad gummihandskerne, eller olie på gulvet skal til

Efter en polo fra '91 har været inde, _må_ der være en oliedråbe eller
2. Og mekanikere er jo ikke så vilde med at røre andet end datastikket
uden handsker efterhånden (fordom.

> [...]
> indstillingsværdier i databladene. Her tænker jeg bl.a. på chokerspjældets
> tvangsåbning, hastigheden for hurtigtomgang.

Alt det er (nok) ikke nødvendigt for at finde en så graverende fejl der
er tale om. Jeg taler bare om at se om spjældet er lukket når den er
kold og åben når den er varm.

> [...]
> er den eneste metode til at med 100% sikkerhed at påvise et knækket kabel.

Jeg gik ud fra at poloen har et "gammeldags" system - men du har nok
ret. Men et knækket tændkabel kan næppe bringe bilen til at sode så
voldsomt som det lader til den gør.

> Måske jeg skulle forsøge at sende hende en mail....... Er der nogen her der
> kender hendes mailadresse??

Du kan melde dig til hendes nyhedsbrev på www.cher.com, men jeg tror at
det er envejskommunikation. Man kan tale med Gud, men ikke Cher (og gud
er næppe nogen hjælp når vi taler italienske biler. Ikke engang paven
har den rette italienske indstilling - han ville nok foreslå en Audi..)

> [...]
> bange for at skifte da det er sliddele. Så selvom det ikke lige løste ens

Jeg har svært ved at finde glæden over at kassere stumper der fungerer.

> [...]
> nok også være temmelig omkostningskrævende for værkstedet at skulle ligge
> inde med så mange forskellige stumper. Og der er jo kun kunden til at

De skulle have en "no cure - no pay" politik.

--
vh
Torben

Fra : Fam. Olsen

Dato : 07-09-06 11:38

> Efter en polo fra '91 har været inde, _må_ der være en oliedråbe eller 2.
> Og mekanikere er jo ikke så vilde med at røre andet end datastikket uden
> handsker efterhånden (fordom.

Smider de da så meget olie?

Af gode grunde kan jeg kun udtale mig om mig selv, og jeg kan ikke arbejde
med handsker. Jeg bruger dem kun når jeg arbejder med dieselolie. Og det er
vist ikke engang hver gang jeg husker demog må så leve med lugten i en tid.

> Alt det er (nok) ikke nødvendigt for at finde en så graverende fejl der er
> tale om. Jeg taler bare om at se om spjældet er lukket når den er kold og
> åben når den er varm.

In best case nej, in worst case jo.
Konstaterer man så at spjældet ikke lukker skal man til at finde ud af
hvorfor.

> Jeg gik ud fra at poloen har et "gammeldags" system - men du har nok ret.
> Men et knækket tændkabel kan næppe bringe bilen til at sode så voldsomt
> som det lader til den gør.

Jeg tror ikke der findes biler fra '91 der ikke har elektronisk tænding.
Et knækket tændkabel kan lige netop give tilsodning. Fordi kablet er knækket
behøves den ikke nødvendigvis holde op med at køre på den cylinder. Der kan
sagtens springe en gnist inde i kablet med en dårlig tændrørsgnist til
følge. Det vil give dårlig forbrænding og dermed sod.

> [...]
> næppe nogen hjælp når vi taler italienske biler. Ikke engang paven har den
> rette italienske indstilling - han ville nok foreslå en Audi..)

LOL

> Jeg har svært ved at finde glæden over at kassere stumper der fungerer.

Næ normalt ikke. Men du får bedre benzinøkonomi og måske lidt mere trækkraft
ved at skifte luftmassemåler og lambda. Lidt ligesom i gamle dage hvor man
lige gave bilen nye tændrør og platiner, selv om den jo egentlig kørte fint.
Når det så er skiftet kan man mærke forskellen. Selvfølgelig alt efter hvor
slidte delene var.

> De skulle have en "no cure - no pay" politik.

Så kommer du jo til at betale for den tid de brugte til at finde ud af at de
ikke kunne lave min bil, bare fordi de kunne lave din. Det er vel ikke
rimeligt.

MVH Niels

Fra : Martin Hoffmann

Dato : 06-09-06 16:12

> "Torben Scheel" skrev
>
> Næ og jeg vil heller ikke bytte )

Det kunne vi ellers godt finde ud af, med dine mekanikerfærdigheder ville
det jo være det rene slarafenland at få fat et sådan et probembarn
(du slipper også for fartbøder på motorvejen)

Martin

Fra : Fam. Olsen

Dato : 06-09-06 19:16

"Martin Hoffmann" <martin@hoff-mann.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne vi ellers godt finde ud af, med dine mekanikerfærdigheder ville
> det jo være det rene slarafenland at få fat et sådan et probembarn

Er du sikker på du har læst ordentligt om problemerne med min bil.
Men ellers er du da velkommen til at give et bud. Til den rigtige pris er
alt jo som bekendt til salg.

Poloen skulle såmænd nok komme til at køre igen. Fejlfinding er altid
spændende, da man ofte lærer noget nyt. Problemet er bare at det altid er
det sidste sted man leder at fejlen befinder sig )

> (du slipper også for fartbøder på motorvejen)

Nå men dem har vi alligevel ingen af på Bornholm.

MVH Niels

Fra : Preben Kohl Lauritze~

Dato : 30-08-06 19:20

Hej,

Prøv at kikke (og lytte) ned i motorrummet efter mørkets frembrud og mens
motoren går tomgang.
Problemet kan skyldes at der springer gnister hvor der ikke burde springe
gnister.
Det er en ret typisk fejl, som er lige til at reparere - nye tændrørskabler!

Hilsen Preben

Fra : Martin Hoffmann

Dato : 31-08-06 15:35

Har tjekket tændrørskablerne mv. også i mørket, der er ingen gnister, så jeg
tror ikke det er problemet !

Martin

Martin Hoffmann
Østre Messegade 7c