|
| Mazda 6 Fra : Bruno Sørensen |
Dato : 29-08-06 12:38 |
|
Hej NG
Jeg går og kigger lidt på en Mazda 6 1,8 benzin, men jeg har et lille
problem med den. Den må kun trække 1300 kg på krogen. Men så har jeg hørt at
f. eks en Opel Vectra kan vejes op så den må trække mere, men kan dette også
gøres på en Mazda 6.?? Har spurgt en Mazda forhandler, men han kunne ikke
svarer på det.
Jeg ønsker at veje den op til min. 1350 kg.
/Bruno S
| |
Michael Jørgensen (29-08-2006)
| Kommentar Fra : Michael Jørgensen |
Dato : 29-08-06 12:42 |
|
[snip]
> Jeg ønsker at veje den op til min. 1350 kg.
Måske kan det lade sig gøre... Men da den har en egenvægt på 1275 kg, så
1350 må du så alligevel kun køre med hvis du har trailer-kørekort ("mere end
50 kg mere end egenvægt"-reglen).
En 2.0 derimod må akkurat slæbe 1350 kg uden B/E kort (og 1500 hvis du har),
og du får så også lige en 6-trins gearkasse at lege med.
Mvh
Michael
PS: Ovenstående gælder for HB udgaverne. Sedan'erne vejer lidt mindre, og må
så slæbe tilsvarende mindre uden B/E kort.
| |
Kim H. (29-08-2006)
| Kommentar Fra : Kim H. |
Dato : 29-08-06 14:41 |
|
"Michael Jørgensen" <nixenbixen@dukantronej.dk> skrev i en meddelelse
news:ed195k$o9g$1@news.al.sw.ericsson.se...
> [snip]
>> Jeg ønsker at veje den op til min. 1350 kg.
2.0l STW må trække 1500kg. egenvægten er 1325kg. så 1350kg. skulle være ok
uden B/E kort.
>
> En 2.0 derimod må akkurat slæbe 1350 kg uden B/E kort (og 1500 hvis du
> har),
> og du får så også lige en 6-trins gearkasse at lege med.
Jeg undre mig lidt over hvorfor folk er så glade for de 6-trins gearkasser,
jeg har selv en 2004 2.0L STW udgave med 5-trins gearkasse, og jeg kan helt
seriøst ikke se hvad jeg skulle bruge det sidste gear til, for mig er det
ren "pop".
Kim
| |
Karsten Feddersen (29-08-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 29-08-06 14:59 |
|
Hej
Kim H. wrote:
> Jeg undre mig lidt over hvorfor folk er så glade for de 6-trins gearkasser,
> jeg har selv en 2004 2.0L STW udgave med 5-trins gearkasse, og jeg kan helt
> seriøst ikke se hvad jeg skulle bruge det sidste gear til, for mig er det
> ren "pop".
Det 6. gear er stort set magen til dit det 5. gear. På mig virker det
umiddelbart som om man har puttet ekstra gearet ind mellem 4. og 5. gear.
Og hvad kan man bruge det til? Tjah. Fra 0-80/110/130 skifter jeg ofte
1-2-4-6. Fra 0-70 skifter jeg typisk 1-3-5. 0-50 er normalt 1-2-3 eller
1-2-4.
Det er meget sjældent jeg går igennem alle gearene, men muligheden for
at vælge giver altid mulighed for at vælge et mere "rigtigt" gear. Des
mere optimalt gear man vælger des bedre benzinøkonomi. Så derfor har 6,
7 og 8 gear deres berettigelse. I fremtiden vil vi nok også endnu flere
gear. Lastbiler har jo også et hav af gear. Det er så for at udnytte
kræfterne optimalt og derigennem igen få bedre økonomi.
Så jeg vil nødig undvære det efter jeg har fået det.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Kim H. (29-08-2006)
| Kommentar Fra : Kim H. |
Dato : 29-08-06 18:32 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:44f4480e$0$20254$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Det er meget sjældent jeg går igennem alle gearene, men muligheden for at
> vælge giver altid mulighed for at vælge et mere "rigtigt" gear. Des mere
> optimalt gear man vælger des bedre benzinøkonomi. Så derfor har 6, 7 og 8
> gear deres berettigelse. I fremtiden vil vi nok også endnu flere gear.
> Lastbiler har jo også et hav af gear. Det er så for at udnytte kræfterne
> optimalt og derigennem igen få bedre økonomi.
>
> Så jeg vil nødig undvære det efter jeg har fået det.
Jeg mener bare, jeg lever fint med "kun" 5 gear fremad, derfor har jeg ikke
brug for et ekstra "hak" i gryden, og jeg udnytte sjældent kræfterne
optimalt, da jeg for max. moment skal op omkring 4100 omdr. og max. hk. skal
på 6000 omdr., og hvem gider sidde og høre på det , så det meste kørsel
foregår alligevel et stykke fra max. kræfterne, så det ekstra gear er bare
"pop" til mit brug.
Hvis man kører med campingvogn osv. kan det da godt være der er fornuft i
det, men det gør jeg så ikke.
Kim
| |
Kim Kristensen (29-08-2006)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 29-08-06 21:50 |
|
"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44f443cb$0$833$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Michael Jørgensen" <nixenbixen@dukantronej.dk> skrev i en meddelelse
> news:ed195k$o9g$1@news.al.sw.ericsson.se...
> > [snip]
> >> Jeg ønsker at veje den op til min. 1350 kg.
>
> 2.0l STW må trække 1500kg. egenvægten er 1325kg. så 1350kg. skulle være ok
> uden B/E kort.
> >
> > En 2.0 derimod må akkurat slæbe 1350 kg uden B/E kort (og 1500 hvis du
> > har),
> > og du får så også lige en 6-trins gearkasse at lege med.
>
> Jeg undre mig lidt over hvorfor folk er så glade for de 6-trins
gearkasser,
> jeg har selv en 2004 2.0L STW udgave med 5-trins gearkasse, og jeg kan
helt
> seriøst ikke se hvad jeg skulle bruge det sidste gear til, for mig er det
> ren "pop".
>
> Kim
>
>
Det femte fremadgående har sikkert også været "pop" engang.
Med venlig hilsen Kim
| |
Kim H. (30-08-2006)
| Kommentar Fra : Kim H. |
Dato : 30-08-06 06:57 |
|
"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:44f4a837$0$3514$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
> Det femte fremadgående har sikkert også været "pop" engang.
Måske, men jeg vil stadig påstå at 5 gear i en alm. personbil er alt rigelig
til mig, jeg har ikke brug for noget 6. gear proppet ind mellem 1. og 5.,
jeg finder det ganske overflødigt.
Kim
| |
Klaus D. Mikkelsen (30-08-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 30-08-06 06:55 |
| | |
Michael Jørgensen (30-08-2006)
| Kommentar Fra : Michael Jørgensen |
Dato : 30-08-06 14:04 |
|
[snip]
> Jeg undre mig lidt over hvorfor folk er så glade for de 6-trins
gearkasser,
> jeg har selv en 2004 2.0L STW udgave med 5-trins gearkasse, og jeg kan
helt
> seriøst ikke se hvad jeg skulle bruge det sidste gear til, for mig er det
> ren "pop".
Mange mennesker vil aldrig ha' nogen fordel af 6. gear.
Men i følgende situationer kunne jeg godt synes om det:
1) Lange motorvejsstræk. Den højere gearing (~10%) der typisk ligger i 6.
gear ift 5. i en bil med 5-trins gearkasse medfører mindre støj og lavere
forbrug.
2) Kørsel med campingvogn. Det vil være lettere at finde et gear hvor
motoren kører optimalt (ift. brændstofforbrug, vibrationer/støj) når man som
oftest ligger i slipstrømmen efter en lastbil.
3) Der er flere mulige positioner af gearstangen, hvilket gør at man bedre
kan finde en hvileplads til træbenet, hvor gearstangen ikke er i vejen.
Det sidste argument var for sjov
Mvh
Michael
| |
Ukendt (30-08-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-08-06 14:21 |
|
> Jeg undre mig lidt over hvorfor folk er så glade for de 6-trins
> gearkasser, jeg har selv en 2004 2.0L STW udgave med 5-trins gearkasse, og
> jeg kan helt seriøst ikke se hvad jeg skulle bruge det sidste gear til,
> for mig er det ren "pop".
pop er det ikke, det er jo noget man bruger på motorvejen, men true jeg gad
ikke sidde og skifte imellem 6 gear, men jeg er også så doven at jeg har
fartpilot og aut. gear..
Mvh
Morten
| |
Kim H. (30-08-2006)
| Kommentar Fra : Kim H. |
Dato : 30-08-06 19:14 |
|
"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:44f590d9$0$75029$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg undre mig lidt over hvorfor folk er så glade for de 6-trins
>> gearkasser, jeg har selv en 2004 2.0L STW udgave med 5-trins gearkasse,
>> og jeg kan helt seriøst ikke se hvad jeg skulle bruge det sidste gear
>> til, for mig er det ren "pop".
>
> pop er det ikke, det er jo noget man bruger på motorvejen, men true jeg
> gad ikke sidde og skifte imellem 6 gear, men jeg er også så doven at jeg
> har fartpilot og aut. gear..
Jeg tror forskellen på mit 5. gear og de nyes 6. gear er så lille at de få
km/t det evt. gi'r mere ved samme omdrejninger ikke er noget man lægger
mærke til.
Kim
| |
Karsten Feddersen (30-08-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 30-08-06 19:32 |
|
Hej
Kim H. wrote:
> Jeg tror forskellen på mit 5. gear og de nyes 6. gear er så lille at de få
> km/t det evt. gi'r mere ved samme omdrejninger ikke er noget man lægger
> mærke til.
Husker jeg ret, så er det omkring 3km/t på toppen, så du har fuldstændig
ret med hensyn til det sidste gear. I starten var jeg da også irriteret
over, at det 6. gear ikke lå højere end det 5. gjorde normalt og vil da
også gerne have i dag, at det lå noget højere. Alligevel vil jeg dog
ikke undvære nogen af mine gear i dag, da de alle bruges på skift.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
|
|