/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Tilkørsel og små-ture....
Fra : Kent


Dato : 28-08-06 16:36

Hej

Når vi snart får vores ny bil, vil jeg gerne behandle den ekstra godt
indtil den er "kørt til".

Jeg har netop læst en del ældre tråd om tilkørsel af biler her i
nyhedsgruppen, og der er virkelig mange meninger om tilkørslen .
Nogle mener slet ikke, det er nødvendigt, mens andre siger, man skal
undgå små-ture - og andre mener, man bare skal give den hug.

Jeg synes, det ser ud som om, at flertallet mener følgende:

1. Tilkørsel ER stadig godt for bilen!
2. Undgå for mange små-ture de første 1000-2000 km.
3. Skift olie tidligt første gang - dvs. efter 1000-2000 km.
4. Lad ikke bilen sejtrække i tilkørsels-perioden.
5. Hvis der står i instruktionsbogen, hvor lang tilkørselsperioden er,
så følg den!

Det er lige min egen analyse . Der er sikkert nogle, der er
uenige med mig.

Men, men - jeg har ingen problemer med ikke at give bilen hug
i starten og huske det tidlige olieskift osv... - men så er der det
med små-ture. Jeg har kun ca. 7 km. på arbejde, og 7 km. er vel
at regne for en lille tur?

Jeg kører gerne en omvej til/fra arbejde i starten for at være god
ved bilen, hvis det virkelig er nødvendig. Vi skal jo formentlig have
bilen i mange år, så hvis det ER tilrådeligt, kan det jo godt være
en god ide.

Hvad er gruppens mening om det? Er det for meget at gøre ud af det? .

Det er i øvrigt en Fabia Combi 1,9 TDI, vi får - men det er jeg
efterhånden ved at have skrevet mange gange her i gruppen .

Tak.

Kent.



 
 
alexbo (28-08-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 28-08-06 17:19


"Kent" skrev

> Jeg kører gerne en omvej til/fra arbejde i starten for at være god
> ved bilen, hvis det virkelig er nødvendig. Vi skal jo formentlig have
> bilen i mange år, så hvis det ER tilrådeligt, kan det jo godt være
> en god ide.

Det bedste du kan gør ved din bil er at få sat en motorvarmer i,
den vil ikke være glad for de små ture når først vinteren kommer.

En god motor-kabinevarmer er ikke billig, men hvis du gør det nu, har både
du og motoren glæde af den i mange år.
Og så gi den en 50 km tur en gang om ugen.

mvh
Alex Christensen



Jørgen M. Rasmussen (28-08-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 28-08-06 18:10


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> Det bedste du kan gør ved din bil er at få sat en motorvarmer i,
> den vil ikke være glad for de små ture når først vinteren kommer.
>
Ja, at købe en TDI til 2*7 km dagligt er overkill ;). Den bliver ALDRIG varm
uden fyr, ikke engang en benziner når at blive helt varm, så er er fuldt
varme i kabinen, been there, done it, got the t.shirt ;). Jeg brugte ca.
samme tid på at cykle ~7 km., som det tog at skabe min bil fri, og køre
samme strækning. Du er nød til at ofre 10-15 kKr på sagen. Derud over undgå
mange omdr., ihvertfald i starten, og "longlife service" er opfundet af
marketings afdelingen, teknisk er det mindre godt, ISÆR når du køre så lidt.



Kent (28-08-2006)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 28-08-06 18:29


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:44f322de$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
>
>> Det bedste du kan gør ved din bil er at få sat en motorvarmer i,
>> den vil ikke være glad for de små ture når først vinteren kommer.
>>
> Ja, at købe en TDI til 2*7 km dagligt er overkill ;). Den bliver ALDRIG
> varm uden fyr, ikke engang en benziner når at blive helt varm, så er er
> fuldt varme i kabinen, been there, done it, got the t.shirt ;). Jeg brugte
> ca. samme tid på at cykle ~7 km., som det tog at skabe min bil fri, og
> køre samme strækning. Du er nød til at ofre 10-15 kKr på sagen. Derud over
> undgå mange omdr., ihvertfald i starten, og "longlife service" er opfundet
> af marketings afdelingen, teknisk er det mindre godt, ISÆR når du køre så
> lidt.

Jeg skrev ikke, at jeg kører "lidt" - men at jeg har 7 km. til arbejde.
Årligt
kører vi 20.000 - 25.000 km. Grunden er at vi i fritiden tit kører lange
ture.

Men det kan da ikke passe, at en motorvarmer nærmest er en
nødvendighed!

Og hvad angår varmen i kabinen, kommer jeg nok ikke til at fryse, for
jeg har sædevarme i 6 trin.

Kent.



Ukendt (28-08-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-08-06 18:54


"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:44f327b7$0$20311$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Jeg skrev ikke, at jeg kører "lidt" - men at jeg har 7 km. til arbejde.

Ergo når bilen næsten ikke at blive varm..


> Men det kan da ikke passe, at en motorvarmer nærmest er en
> nødvendighed!
>
> Og hvad angår varmen i kabinen, kommer jeg nok ikke til at fryse, for
> jeg har sædevarme i 6 trin.

Jeg kan godt se en sædevarme der kan gøre ruderne frostfrie, og varme
kabinen op i dejlig varm temperatur, og samtidig varme motorblokken op, så
man undgår koldstart = mindre slid på motor..

MVH
Thomas H.



Kent (28-08-2006)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 28-08-06 19:19


"Thomas H." <ingen> skrev i en meddelelse
news:44f32da9$0$75041$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> news:44f327b7$0$20311$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
>> Jeg skrev ikke, at jeg kører "lidt" - men at jeg har 7 km. til arbejde.
>
> Ergo når bilen næsten ikke at blive varm..
>
>
>> Men det kan da ikke passe, at en motorvarmer nærmest er en
>> nødvendighed!
>>
>> Og hvad angår varmen i kabinen, kommer jeg nok ikke til at fryse, for
>> jeg har sædevarme i 6 trin.
>
> Jeg kan godt se en sædevarme der kan gøre ruderne frostfrie, og varme
> kabinen op i dejlig varm temperatur, og samtidig varme motorblokken op, så
> man undgår koldstart = mindre slid på motor..
>
> MVH
> Thomas H.

Hold nu op med at være så vanskelig! Jørgen omtalte "varme i kabinen",
og derfør tilføjede jeg, at jeg har sædevarme i 6 trin.

Og frostfrie ruder er ikke noget problem, da jeg har garage (dog ikke
lukket).

Kent.



Ukendt (28-08-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-08-06 19:25

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:44f3337e$0$20288$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Hold nu op med at være så vanskelig! Jørgen omtalte "varme i kabinen",
> og derfør tilføjede jeg, at jeg har sædevarme i 6 trin.
>
> Og frostfrie ruder er ikke noget problem, da jeg har garage (dog ikke
> lukket).

He he, jeg er skam ikke vanskelig.. :) men varmen i kabinen er jo kun en del
af det..

MVH
Thomas H.



Kent (28-08-2006)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 28-08-06 19:35


"Thomas H." <ingen> skrev i en meddelelse
news:44f334ef$0$75033$14726298@news.sunsite.dk...
> "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> news:44f3337e$0$20288$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
>> Hold nu op med at være så vanskelig! Jørgen omtalte "varme i kabinen",
>> og derfør tilføjede jeg, at jeg har sædevarme i 6 trin.
>>
>> Og frostfrie ruder er ikke noget problem, da jeg har garage (dog ikke
>> lukket).
>
> He he, jeg er skam ikke vanskelig.. :) men varmen i kabinen er jo kun en
> del af det..
>
> MVH
> Thomas H.

Næmli' ja

Kent.



Jørgen M. Rasmussen (28-08-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 28-08-06 19:44


"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> Hold nu op med at være så vanskelig! Jørgen omtalte "varme i kabinen",
> og derfør tilføjede jeg, at jeg har sædevarme i 6 trin.
>
Det holder din R.. frost fri, men resten; duggede ruder, dødt batt.,sur
motor?....;).

> Og frostfrie ruder er ikke noget problem, da jeg har garage (dog ikke
> lukket).
>
Carport?, fygesne finder ind MANGE steder, rim, sne og "isslag" er ligeglad,
been there ;). Om den holder i 3/4 lukket carport el. under åben himmel, er
næsten ligegyldigt. Kun den værste nedbør og SOLEN bliver den skånet for.
Det sidste berettiger den dog.



Kent (28-08-2006)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 28-08-06 21:00


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:44f338cf$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
>
>> Hold nu op med at være så vanskelig! Jørgen omtalte "varme i kabinen",
>> og derfør tilføjede jeg, at jeg har sædevarme i 6 trin.
>>
> Det holder din R.. frost fri, men resten; duggede ruder, dødt batt.,sur
> motor?....;).
>
>> Og frostfrie ruder er ikke noget problem, da jeg har garage (dog ikke
>> lukket).
>>
> Carport?, fygesne finder ind MANGE steder, rim, sne og "isslag" er
> ligeglad, been there ;). Om den holder i 3/4 lukket carport el. under åben
> himmel, er næsten ligegyldigt. Kun den værste nedbør og SOLEN bliver den
> skånet for. Det sidste berettiger den dog.

Rolig nu. Vi har boet her i 3 år nu og har aldrig oplevet at måtte
stå op til en bil med frostede eller snefyldte ruder.

Men okay - vi er da ved at blive lidt hooked på idéen med motorvarmer .
Men så skal det også været et egentligt oliefyr - og ikke en elektrisk.

Gode forslag til værksteder i Tyskland? Der må kunne spares væsentligt
ved at få det monteret udenlands.

Er lidt interesseret i Eberspaecher. Den er vist lidt billigere end Webasto,
alt inklusiv, og har fundet tråde, hvor den roses.

Du og andre - kom endelig med nogle gode links til værksteder .

Tak.

Kent.



Jørgen M. Rasmussen (28-08-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 28-08-06 21:16


"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> Rolig nu. Vi har boet her i 3 år nu og har aldrig oplevet at måtte
> stå op til en bil med frostede eller snefyldte ruder.
>
Hmmm, global opvarmning ;).


> Gode forslag til værksteder i Tyskland? Der må kunne spares væsentligt
> ved at få det monteret udenlands.
>
No...

> Du og andre - kom endelig med nogle gode links til værksteder .
>
Jeg kender kun perlegruset, carporten.



Hehe (29-08-2006)
Kommentar
Fra : Hehe


Dato : 29-08-06 15:16


>
> Er lidt interesseret i Eberspaecher. Den er vist lidt billigere end
> Webasto,
> alt inklusiv, og har fundet tråde, hvor den roses.
>
mm, ja. Men som fagmand vil jeg råde dig til at tage Webastoen, da den er
nemmere (billigere) at montere, og så holder den evigt..
det du sparer ved Eberspächer ift. Webasto kommer igen i form af
reparationer...
Så spring ud i det, og køb en Webasto, det blir du gladest for i længden!

og 5kw bør være det du vælger... ikke mindre




--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 512 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



Kent (29-08-2006)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 29-08-06 21:26


"Hehe" <Hollydag@fejrndette.adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:44f44c2d$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>
>> Er lidt interesseret i Eberspaecher. Den er vist lidt billigere end
>> Webasto,
>> alt inklusiv, og har fundet tråde, hvor den roses.
>>
> mm, ja. Men som fagmand vil jeg råde dig til at tage Webastoen, da den er
> nemmere (billigere) at montere, og så holder den evigt..
> det du sparer ved Eberspächer ift. Webasto kommer igen i form af
> reparationer...
> Så spring ud i det, og køb en Webasto, det blir du gladest for i længden!
>
> og 5kw bør være det du vælger... ikke mindre

Ok - tak for det .

Kan du så sige mig, hvor lang tid en fagmand typisk vil bruge på at
installere en Webasto 5kw i en Fabia 1,9 TDI?

Motoren fylder jo godt i motorrummet.

Kent.



Kent (30-08-2006)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 30-08-06 14:46


"Hehe" <Hollydag@fejrndette.adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:44f44c2d$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>
>> Er lidt interesseret i Eberspaecher. Den er vist lidt billigere end
>> Webasto,
>> alt inklusiv, og har fundet tråde, hvor den roses.
>>
> mm, ja. Men som fagmand vil jeg råde dig til at tage Webastoen, da den er
> nemmere (billigere) at montere, og så holder den evigt..
> det du sparer ved Eberspächer ift. Webasto kommer igen i form af
> reparationer...
> Så spring ud i det, og køb en Webasto, det blir du gladest for i længden!
>
> og 5kw bør være det du vælger... ikke mindre
>

Jeg har hentet et tilbud hjem fra Padborg Elektro,
http://www.padel.dk/padel/index.htm , hvor de foreslår en
Eberspaecher 4kw til Fabiaen. Du mener altså, det ville være
dumt med en 4kw? Ved du hvor meget tid henholdsvis en 4kw og en
5kw bruger på at opvarme en Fabia 1,9?

En 4kw-fyr koster 5.395 inkl. tysk moms afhentet i Tyskland
hos dem. Dertil kommer monteringssæt til Skoda'en til kr. 1015,00.
Montering hos dem vil koste 3.600,00. En total pris vil derfor
blive 10.010,00 kr. Det er så med motorvarmer, kabinevarmer
og med et miniur inde i bilen til betjeningen.

Lyder det fornuftigt? Kan det gøre bedre og billigere?

Kent.



alexbo (28-08-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 28-08-06 19:09


"Kent" skrev

> Men det kan da ikke passe, at en motorvarmer nærmest er en
> nødvendighed!

Næh, der er ikke noget der er nødvendigt, men en diesel er meget længe om at
blive rigtig varm, den bruger energien i brændstoffet til fremdrift og ikke
til varme.
Nogle diesler har et oliefyr monteret fra fabrikken, bare for at holde
motortemp. oppe mens de kører.

Så din arbejdskørsel er de ringeste vilkår du kan byde din motor.
Så det bedste er at varme motoren op inden start.

mvh
Alex Christensen




Ukendt (29-08-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-08-06 06:14


"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:44f327b7$0$20311$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...


> Men det kan da ikke passe, at en motorvarmer nærmest er en
> nødvendighed!

Hvis du spørger en forhandler, så tror jeg såmænd bare,
han svarer efter forgodt befindende, som vi gør her i gruppen.
Intet ondt i det, men jeg tror ikke normal kørsel er et problem
for nogen motor idag.
Kabinevarmer er behgeligt, og en varm motor
har det altid bedre end en kold.
Men mig bekendt ligger der ingen statistikker
mht. forvarmet motor.
Dieselfolket praler jo også med deres motorer
går så og så meget, så jeg tror ikke, den
holder i praksis...men den er da meget behagelig - teorien.



Anders Majland (28-08-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 28-08-06 19:08

> Du er nød til at ofre 10-15 kKr på sagen.
Hvis han har adgang til el så kan en dyppekoger da gøres billigere ....

Mvh
Anders Majland



Jørgen M. Rasmussen (28-08-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 28-08-06 19:56


"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:44f336ed$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Du er nød til at ofre 10-15 kKr på sagen.
> Hvis han har adgang til el så kan en dyppekoger da gøres billigere ....
>
Rigtig, men den "holder" kun den ene vej. DK. firmaer har sjældet stik på
P.pladsen som i S. ;).



Hafnia (28-08-2006)
Kommentar
Fra : Hafnia


Dato : 28-08-06 19:09


"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:44f30d5a$0$20312$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Når vi snart får vores ny bil, vil jeg gerne behandle den ekstra godt
> indtil den er "kørt til".
>
> Jeg har netop læst en del ældre tråd om tilkørsel af biler her i
> nyhedsgruppen, og der er virkelig mange meninger om tilkørslen .
> Nogle mener slet ikke, det er nødvendigt, mens andre siger, man skal
> undgå små-ture - og andre mener, man bare skal give den hug.
>
> Jeg synes, det ser ud som om, at flertallet mener følgende:
>
> 1. Tilkørsel ER stadig godt for bilen!
> 2. Undgå for mange små-ture de første 1000-2000 km.
> 3. Skift olie tidligt første gang - dvs. efter 1000-2000 km.
> 4. Lad ikke bilen sejtrække i tilkørsels-perioden.
> 5. Hvis der står i instruktionsbogen, hvor lang tilkørselsperioden er,
> så følg den!
>
> Det er lige min egen analyse . Der er sikkert nogle, der er
> uenige med mig.
>

Er der overhoved nogle som kan fremvist en dokumentation for at bilens motor
holder længere?, jeg tvivler på om de overhoved har en effekt, hvis man bare
kører normalt i sin bil, så har jeg svært ved at se at den skal kunne holde
længere eller kortere afhængig om den er 'tilkørt'...jeg kan da sagtens se
det psykologiske i at man er flink ved den nye jomfruelige bil, og sørger
ekstra godt for den når den lige skal til at lære at køre...




Ukendt (28-08-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-08-06 20:39


"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:44f30d5a$0$20312$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Når vi snart får vores ny bil, vil jeg gerne behandle den ekstra godt
> indtil den er "kørt til".

hmmm jeg kommer til at tænke på at det er godt du ikke har set når din bil
bliver kørt fra færgen/toget eller for den sags skyld når mekanikeren tager
en prøvetur i bilen efter endt service

(PS: Jeg har set det)

--
Tom



Kent (28-08-2006)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 28-08-06 21:02


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:44f34655$0$84020$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> news:44f30d5a$0$20312$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Hej
>>
>> Når vi snart får vores ny bil, vil jeg gerne behandle den ekstra godt
>> indtil den er "kørt til".
>
> hmmm jeg kommer til at tænke på at det er godt du ikke har set når din bil
> bliver kørt fra færgen/toget eller for den sags skyld når mekanikeren
> tager en prøvetur i bilen efter endt service
>
> (PS: Jeg har set det)
>

Ja, jeg ved det godt. Men alt andet lige kan det alligevel ikke
skade bilen (tværtimod helst) at behandle den ekstra godt den
første stykke tid.

Kent.



Ukendt (28-08-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-08-06 21:15


"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:44f34bb2$0$12681$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:44f34655$0$84020$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
>> news:44f30d5a$0$20312$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>> Hej
>>>
>>> Når vi snart får vores ny bil, vil jeg gerne behandle den ekstra godt
>>> indtil den er "kørt til".
>>
>> hmmm jeg kommer til at tænke på at det er godt du ikke har set når din
>> bil bliver kørt fra færgen/toget eller for den sags skyld når mekanikeren
>> tager en prøvetur i bilen efter endt service
>>
>> (PS: Jeg har set det)
>>
>
> Ja, jeg ved det godt. Men alt andet lige kan det alligevel ikke
> skade bilen (tværtimod helst) at behandle den ekstra godt den
> første stykke tid.

Du vil sikkert ikke engang opdage nogen forskel da en motor gerne skulle
holde ca. 500.000 Km eller mere og du sikkert har solgt bilen længe inden.
Jeg ville bare køre normalt i den og så overholde skifteintervaller for olie

--
Tom



mohr (31-08-2006)
Kommentar
Fra : mohr


Dato : 31-08-06 12:55

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev:

> hmmm jeg kommer til at tænke på at det er godt du ikke har set når din bil
> bliver kørt fra færgen/toget eller for den sags skyld når mekanikeren
> tager en prøvetur i bilen efter endt service

Det sker allerede før den kommer på toget. På BMW værket i München så jeg at
er bilen på rullebånd som en del af slutkontrollen. Her bliver den bl.a.
ganske hårdt acc. op til 160 km/t. Det er motorens første start (gælder dog
ikke for motorer med 8+ cylinder, der er på prøvestand først).

\Morten



Martin (29-08-2006)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 29-08-06 09:22

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:44f30d5a$0$20312$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Jeg kører gerne en omvej til/fra arbejde i starten for at være god
> ved bilen, hvis det virkelig er nødvendig. Vi skal jo formentlig have
> bilen i mange år, så hvis det ER tilrådeligt, kan det jo godt være
> en god ide.

Du vil IKKE opnå et mindre slid på din motor med den model. Det eneste du
(måske) opnår er et mindre slid pr. kilometer.

/Martin



Kent (29-08-2006)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 29-08-06 14:37


"Martin" <mb@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:ed0tf0$2vjn$1@newsbin.cybercity.dk...
> "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> news:44f30d5a$0$20312$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>> Jeg kører gerne en omvej til/fra arbejde i starten for at være god
>> ved bilen, hvis det virkelig er nødvendig. Vi skal jo formentlig have
>> bilen i mange år, så hvis det ER tilrådeligt, kan det jo godt være
>> en god ide.
>
> Du vil IKKE opnå et mindre slid på din motor med den model. Det eneste du
> (måske) opnår er et mindre slid pr. kilometer.
>
> /Martin

Jeg kan ikke gennemskue, hvad forskellen er. Hvad mener du?

Kent.



Torben Scheel (30-08-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 30-08-06 08:58

Kent wrote:

>
> Jeg kan ikke gennemskue, hvad forskellen er. Hvad mener du?
>
Koldstarten slider lige meget uanset om du kører 100 eller 0 km
bagefter. Den længere køretur vil dog nok brænde lidt mere kondensvand
af, men det er næppe målbart slidmæssigt.

--
vh
Torben

Martin (30-08-2006)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 30-08-06 09:51

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:44f44363$0$20276$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Martin" <mb@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:ed0tf0$2vjn$1@newsbin.cybercity.dk...
>> "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
>> news:44f30d5a$0$20312$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
>>> Jeg kører gerne en omvej til/fra arbejde i starten for at være god
>>> ved bilen, hvis det virkelig er nødvendig. Vi skal jo formentlig have
>>> bilen i mange år, så hvis det ER tilrådeligt, kan det jo godt være
>>> en god ide.
>>
>> Du vil IKKE opnå et mindre slid på din motor med den model. Det eneste du
>> (måske) opnår er et mindre slid pr. kilometer.
>>
>> /Martin
>
> Jeg kan ikke gennemskue, hvad forskellen er. Hvad mener du?
>
> Kent.

Koldstarterne slider på motoren ligegyldigt hvor langt du kører bagefter.

En kort tur vil derfor ALTID slidde mindre end en lang tur. Dermed vil der
TOTALT SET opstå mindre slid ved at du kører de korte ture.

Hvis du derimod kører lange ture vil du opnå en smule mere slid, men køre en
del flere kilometer. Dermed vil sliddet PR. KILOMETER være mindre.

Lad os antage, at en koldstart koster 1 krone i slid, mens hver kørt
kilometer koster 10 øre i slid.

En kort tur på 5 km koster 1,50 kr i TOTALT slid og 0,30 kr i slid PR.
KILOMETER.

En lang tur på 50 km koster 6,00 kr i TOTALT slid men kun 0,12 kr i slid PR.
KILOMETER.

Dermed er der mindst slid pr. kilometer på den lange tur, mens den korte tur
giver mindst slid totalt set.

/Martin



Kent (30-08-2006)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 30-08-06 14:36


"Martin" <mb@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:ed3jio$1sl3$1@newsbin.cybercity.dk...
> "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> news:44f44363$0$20276$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
>> "Martin" <mb@nospam.dk> skrev i en meddelelse
>> news:ed0tf0$2vjn$1@newsbin.cybercity.dk...
>>> "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:44f30d5a$0$20312$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>>
>>>> Jeg kører gerne en omvej til/fra arbejde i starten for at være god
>>>> ved bilen, hvis det virkelig er nødvendig. Vi skal jo formentlig have
>>>> bilen i mange år, så hvis det ER tilrådeligt, kan det jo godt være
>>>> en god ide.
>>>
>>> Du vil IKKE opnå et mindre slid på din motor med den model. Det eneste
>>> du (måske) opnår er et mindre slid pr. kilometer.
>>>
>>> /Martin
>>
>> Jeg kan ikke gennemskue, hvad forskellen er. Hvad mener du?
>>
>> Kent.
>
> Koldstarterne slider på motoren ligegyldigt hvor langt du kører bagefter.
>
> En kort tur vil derfor ALTID slidde mindre end en lang tur. Dermed vil der
> TOTALT SET opstå mindre slid ved at du kører de korte ture.
>
> Hvis du derimod kører lange ture vil du opnå en smule mere slid, men køre
> en del flere kilometer. Dermed vil sliddet PR. KILOMETER være mindre.
>
> Lad os antage, at en koldstart koster 1 krone i slid, mens hver kørt
> kilometer koster 10 øre i slid.
>
> En kort tur på 5 km koster 1,50 kr i TOTALT slid og 0,30 kr i slid PR.
> KILOMETER.
>
> En lang tur på 50 km koster 6,00 kr i TOTALT slid men kun 0,12 kr i slid
> PR. KILOMETER.
>
> Dermed er der mindst slid pr. kilometer på den lange tur, mens den korte
> tur giver mindst slid totalt set.
>
> /Martin
>

Tak for det! Nu er den feset ind på lystavlen .

Kent.



Torben Scheel (31-08-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 31-08-06 06:49

Kent wrote:

>
> Tak for det! Nu er den feset ind på lystavlen .
>
> Kent.
>
>
Selv tak Nåh - det var ikke mig du svarede..

--
vh
Torben

Martin (31-08-2006)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 31-08-06 12:43

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:44f59450$0$822$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Tak for det! Nu er den feset ind på lystavlen .
>
> Kent.

Selv tak - og husk iøvrigt, at det som oftest ikke er en nedslidt motor, som
giver en bil dødsstødet - det er normalt rust, og den kommer uanset hvor
mange koldstarter du laver!

/Martin



Martin Sørensen (30-08-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 30-08-06 09:46


Jørgen M. Rasmussen skrev:

> mange omdr., ihvertfald i starten, og "longlife service" er opfundet af
> marketings afdelingen, teknisk er det mindre godt, ISÆR når du køre så lidt.

Pointen er nok at longlife service er "Godt Nok". Jeg tør vædde 5
skumbananer (gruppens valuta) på at langt de fleste biler bliver
skrottet af andre årsager end motorslid, selv om de kun har fået
longlife service. For de fleste vil 10000 km olieskift være overkill,
i hvert fald hvis man kører fuldsyntetisk.

Der er iøvrigt en historie om Henry Ford. Han bad sine folk tage rundt
og se på hvad der var af problemer med model T, hvad der gik i
stykker. De fandt mange ting, men aldrig en knækket "kingpin" (hvad
hedder det på dansk?). Konklusionen var at den var lavet for godt og
dermed for dyrt...

mvh

Martin


Jørgen M. Rasmussen (30-08-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 30-08-06 13:16


"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Pointen er nok at longlife service er "Godt Nok". Jeg tør vædde 5
skumbananer (gruppens valuta) på at langt de fleste biler bliver
>skrottet af andre årsager end motorslid,

Inden da har der sikkert været en masse probs og havarier, stort olieforbrug
etc., så det er vurderet den gider man ikke mere. Ingen andre end VW, VAG
operere med longlife?.

>selv om de kun har fået
longlife service. For de fleste vil 10000 km olieskift være overkill,
i hvert fald hvis man kører fuldsyntetisk.

Du skifter ikke selv olie?, det gør jeg. Og kan fortælle at det har NADA at
gøre med om olie er fuldsyntetisk. Jeg bruger udelukkende fuldsynt., og <
10.000 km gl. 0W40 er stift tykt som vælling/grød ved vinter temp., mens
frisk fint løber ud af dunken . jeg skifter når jeg ser den er sort og stiv
af skidt, ~8000 km. . tag en kop gl. olie og en ny, og sæt dem i fryseren,
så ser du forskellen ;).



Klaus D. Mikkelsen (30-08-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-08-06 13:18

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:
>
> Inden da har der sikkert været en masse probs og havarier, stort olieforbrug
> etc., så det er vurderet den gider man ikke mere. Ingen andre end VW, VAG
> operere med longlife?.

Mercedes gør. BMW gør svjh også.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Martin Sørensen (30-08-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 30-08-06 14:10


Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Du skifter ikke selv olie?, det gør jeg. Og kan fortælle at det har NADA at
> gøre med om olie er fuldsyntetisk. Jeg bruger udelukkende fuldsynt., og <
> 10.000 km gl. 0W40 er stift tykt som vælling/grød ved vinter temp., mens
> frisk fint løber ud af dunken . jeg skifter når jeg ser den er sort og stiv
> af skidt, ~8000 km. . tag en kop gl. olie og en ny, og sæt dem i fryseren,
> så ser du forskellen ;).

Jeg tror på dig, jeg er for mageligt anlagt til at ligge på en kold
parkeringsplads for at skifte olie.

Der er muligvis en forskel på benzin og diesel her - diesel sviner jo
olien langt værre. Glemte at udgangspunktet var en VAG diesel.

/Martin


Jørgen M. Rasmussen (30-08-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 30-08-06 15:59


"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg tror på dig, jeg er for mageligt anlagt til at ligge på en kold
parkeringsplads for at skifte olie.

Jeg gør det nu i en carport, men det ændre ikke fakta :).

>Der er muligvis en forskel på benzin og diesel her - diesel sviner jo
olien langt værre. Glemte at udgangspunktet var en VAG diesel.

Min er en benziner, en diesel laver olien SORT på 1000 km, men det bliver
den ikke stiv & sur af straks. Det glemte jeg at skrive, syren er
svovlrester fra forbrændingen, den ser du bare ikke- og der er noget mere i
diesel en benz. .



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste