Tændrør spændt ALT for hårdt
Fra : Ukendt

Dato : 24-08-06 13:52

Jeg skal have tændrørene ud af en 97 mazda 626, men spaden der har sat dem
i, har ihvertfald spændt med noget mere end 2 kg. Hertil at der måske sidder
skidt osv. Fakta er ihvertfald at jeg er meget bange for at tage hårdere ved
end jeg allerede gør - jeg vil nødig knække et. Har så lagt dem i WD40 bad,
men jeg tvivler på det er nok til at få dem løse.

Er der nogen der har erfaring med den slags, hvad dælen skal man stille op?

Mvh Tommy

Fra : alexbo

Dato : 24-08-06 14:17

"TBJ" skrev

> [...]
> dem i WD40 bad, men jeg tvivler på det er nok til at få dem løse.
>
> Er der nogen der har erfaring med den slags, hvad dælen skal man stille

Først skal du lære hvad rørene kan holde til, find et gammelt rør eller evt.
ofre et nyt, spænd det op i en skruestik, og spænd det over med din
tændrørsnøgle.
Så ved du hvor meget kraft du kan tillade dig at bruge.

Det kan være en fordel med varm motor, men det har det problem at rørene
bliver bløde når de er varme, så varm motor og kolde rør er det bedste.

Kør motoren varm hæld lidt vand ned på rørene for at køle dem, topstykket
holder varmen men rørene køler.

mvh
Alex Christensen

Fra : NielSV650

Dato : 25-08-06 08:22

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
> Kør motoren varm hæld lidt vand ned på rørene for at køle dem, topstykket
> holder varmen men rørene køler.

Hvor bliver vandet af når tændrøret løsnes??

--
Niels
S FAU himmelblau

Fra : Fam. Olsen

Dato : 25-08-06 09:40

"NielSV650" <niels@SkridMakker.b5.dk> skrev i en meddelelse
> "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
>
> Hvor bliver vandet af når tændrøret løsnes??

Når tændrøret er løsnet blæses vandet væk med trykluft inden tændrøret
afmonteres.

MVH Niels

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-08-06 14:26

"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> skrev i en meddelelse news:44eda0c9$0$190

> Er der nogen der har erfaring med den slags, hvad dælen skal man stille
> op?

Nogen påstår at en luftnøgle kan ryste alt fra hinanden, har dog ikke selv
prøvet.

Fra : -=JF=- arb

Dato : 24-08-06 14:29

> Er der nogen der har erfaring med den slags, hvad dælen skal man stille
> op?

Prøv at sætte tændrørsnøglen på, og giv den et par præcise dask med en
hammer - Det er ofte langt mere effektivt end rå muskelkraft

Mvh John

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-06 20:03

"-=JF=- arb" <oplyses@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> "TBJ" <bruussnabelaosprikdk> skrev i en meddelelse

> Prøv at sætte tændrørsnøglen på, og giv den et par præcise dask med en
> hammer - Det er ofte langt mere effektivt end rå muskelkraft

Ja, det er der da ingen tvivl om, men jeg er jo bange for at de skal knække
Mvh Tommy

Fra : kazz

Dato : 24-08-06 21:20

Der skal en hel del "muskler" til at knække et tændrør.
et altarnativ kan være at finde et rør som passer ned over kraven på
tændrøret (ikke på procelænet)
Røret skal være nøjagtigt så stort at det lige akurat går fri af pocelænet,
men samtidigt ligger an på kraven.
Tag en fornuftig stor hammer og klap tændrørene en på hatten, og det gamle
ordsprog "brug ikke vold, hellere en større hammer" kommer til sin ret i
dette tilfælde!
Et godt præcist gok vil i langt de fleste tilfælde gøre at tændrørene kan
drejes ud.

En luftnøgle er også et alternativ, da den arbejder lidt efter samme
princip. en vigtig ting med luftnøglen er, at går røret ikke løst efter et
par sekunder, skal man ikke bare forsætte, hellere forsøge nogle gange af få
sekunders varighed isteddet for bare at køre løs.

Held og lykke med projektet, håber det lykkedes

Kazz

Fra : claus b. p.

Dato : 24-08-06 23:05

"kazz" <kazz@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> ordsprog "brug ikke vold, hellere en større hammer" kommer til sin ret i
Gør endelig ikke det med et gløderør i en dieselkværn. Så er næste step en
boremaskine!
/Claus

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 25-08-06 13:10

> [...]

> sin ret i dette tilfælde!
> Et godt præcist gok vil i langt de fleste tilfælde gøre at tændrørene

Uhh, Nu er porcelænsdelen jo fastgjort ved at metalkanten er bukket om lige
der hvor du foreslår et lægge et slag men en stor hammer.
Et lidt større rør der lægger an lidt længere ude ville jeg nok foretrække.
Ellers brug en god tændrørstop, (som sansynligvis ikke kan nå ned i de dybe
tændrørshuller i en mazda, Ikke i en 1995'er ihvertfald.)

Tændrørsgevindet er nu oftest rimeligt robust. Er mere nervøs for gevindet
i topstykket....

--
Kind regards Jens Borchert Pedersen
Odense Steel Shipyard Ltd. PO Box 176 , DK-5100 Odense C , DENMARK