Ombygning af campingvogn til bådtrailer
Fra : Lars Hansen

Dato : 23-08-06 21:15

Hej i grupperne
(Dk.fritid.bil & Dk.fritid.sejlads)

Er der mon nogen her i grupperne der kender reglerne for ombygning af en
gammel campingvognsbund til bådtrailer?

Det ligger sådan at jeg har fået fingre i en gammel jolle jeg gerne ville
transportere og opbevare på en trailer og havde egentlig tænkt mig at finde
en gammel campingvogn og bygge om til bådtrailer.
Men hvordan er det mon lige med syn og indregistrering af sådan et "dyr"???

På forhånd tak.

Lars Hansen
(Erstat danmark med dk i mail-adressen)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-08-06 21:26

Lars Hansen skriver:

> Er der mon nogen her i grupperne der kender reglerne for ombygning af en
> gammel campingvognsbund til bådtrailer?

Ikek 100 % men kan fortælle, hvad en tidligere nabo gjorde.

> Men hvordan er det mon lige med syn og indregistrering af sådan et "dyr"???

Du skal have fat i registreringsattesten og gerne typegodkendelsen for
den gamel campingvogn. Lettest er det hvis den er bygget med en fast
bundramme og ikke som en selvbærende kostruktion. Så kører man ud på
nærmeste losseplads/genbrugsstation, skruer "hytten" løs og vælter den
af.

Herefter er det "bare" at bygge bådrammmen op, montere korrekt
lys/reflekser og få den indregistreret igen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henrik

Dato : 24-08-06 06:00

Gælder det også hvis man vil lave en campingvongs om til en "lad" trailer ?
Hvordan finder men ud af hvad der skal stå på vægttavlen ?

Hilsen

Henrik

Fra : C boy

Dato : 24-08-06 08:09

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> wrote in message

> og havde egentlig tænkt mig at finde en gammel campingvogn og bygge om til
> bådtrailer.

hvorfor ikke finde en bådtrailer istedet?....

Fra : Lars Hansen

Dato : 24-08-06 08:56

"C boy" <cboy@XOXnospam.dk> skrev i en meddelelse

> "Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> wrote in message

> hvorfor ikke finde en bådtrailer istedet?....

Fordi en gammel campingvogn kan hentes gratis mange steder, og en bådtrailer
holder stort set nyprisen selvom den er omkring 633 år gammel.....

Mvh
Lars Hansen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-08-06 09:43

Henrik skrev:

> Gælder det også hvis man vil lave en campingvongs om til en "lad" trailer ?
> Hvordan finder men ud af hvad der skal stå på vægttavlen ?

Du kender formentlig den totalvægt campingvognen var godkendt til, det
er også den nye totalvægt da alt strukturelt genanvendes. Før
indregistreringen skal du forbi en vejerbod for at få papir op
egenvægten, L fås så som T-E. Vær opmærksom på at der regnes i
trin af 25kg.

Du kan finde mere på www.fstyr.dk, med lidt tålmodighed.

mvh

Martin

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-08-06 10:13

> Er der mon nogen her i grupperne der kender reglerne for ombygning af en
> gammel campingvognsbund til bådtrailer?
> På forhånd tak.

Nu ved jeg ikke hvor stor din båd er, men er du nød til at køre traileren
ned i vandet får at få den af og på igen ?
i så fald, skal du være obs på bremserne på traileren, jeg ved ikke om en
bådtrailer har anderledes bremser end en campingvogn.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Lars Hansen

Dato : 24-08-06 10:35

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i så fald, skal du være obs på bremserne på traileren, jeg ved ikke om en
> bådtrailer har anderledes bremser end en campingvogn.

Hej Jørgen

God pointe........
Jeg tror kun der bliver enden af traileren der skal ned i vandet. Båden er
en lille en på 13 fod magen til Falck´s gamle redningsbåde.

Mvh
Lars Hansen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-08-06 10:55

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse
newseHg.21$k82.13@news.get2net.dk...

> Jeg tror kun der bliver enden af traileren der skal ned i vandet. Båden er
> en lille en på 13 fod magen til Falck´s gamle redningsbåde.

Ja lygter mv. skal være på en aftagelig bom, eller laves vandtætte. Ved af
erfaring det er svært, vand finder altid ind, det er lettere at lave så det
kan komme væk. Lejer, bremser skal self. også kunne klare "mosten".

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 24-08-06 21:19

> [...]
> Jeg tror kun der bliver enden af traileren der skal ned i vandet. Båden er
> en lille en på 13 fod magen til Falck´s gamle redningsbåde.

Jamen så er det jo en 13 fods Dory, du har. Smid straks en 30-40 hk på
hækken (hvis du ikke allerede har gjort det) - så har du en fed båd.
Overvej dog at lave et vindspejl på styrepulten - ellers får du let røgvand
i hovedet
Men du skal - afhængig af bådrampen du bakker ned af - være forberedt på at
skulle overraskende langt ud for at rulle båden af. På en havne-rampe er det
nok ikke noget problem, men en rampe ned over stranden har tit den ulempe at
den er ret flad. Og så ender bil + trailer med at stå næsten vandret - så
skal du langt ud for at få ca en halv meters vanddybde bag båd/trailer.
Ellers kan du ikke rulle båden af uden at den tipper ned og underkanten af
hækken går i sandet/stenene !
Og bremser i saltvand er altid noget l... ! Men hvordan er det mon lige med
lejerne ? Der er aldrig nogen, der har lovet os at lejerne på vor 3 år gamle
campingvogn er vandtætte - plejer de ikke at være det på båd-trailere ?
Det er selvf. ikke det store problem at skifte lejerne - men kan du få
vandtætte lejer til en gammel aksel fra en campingvogn ?
Og mange gamle campingvogne har et overraskende primitivt uderstel. Se efter
inden du trækker af med noget gammel l... du måske ikke kan bruge alligevel.
Jeg mener forresten også at især gamle, engelske vogne tit har nogle "sjove"
koblings-tingester, som du måske ikke kan få dele til mere. Og dele fra Alko
el.lign. moderne undervogne passer næppe.

Forresten ligger såd'n Dory 13 perfekt på Brenderup's gamle serie af små
bådtrailere; til forskel fra dem, de sælger i dag, havde de gamle serier
bare en langsgående stang, boltet til en 4-kantet ramme. Under rammen er
akselen boltet fast - de er lette at kende og har været produceret siden
70'erne.
Jeg har faktisk haft 2 af dem; en fra omkring '74 og en fra '00. To
forskelle er der at tage hensyn til; de gamle har en rødlakeret aksel og 8"
hjul - de nyere har en galvaniseret aksel og ku fås med 8" eller 10" hjul.
Den lakerede aksel ruster ! Hjulstørrelsen har mindre betydning - og begge
dele kan skiftet, men især akselen er dyr. Så en brugt trailer ka hurtigt
blive dyr !
Forresten en anden - og faktisk stor forskel - min gamle var født med 8"
hjul, som jeg skiftede til 10" - ingen problemer i det. Men den nye bestilte
jeg med 10" hjul fra starten - og så sidder der afstandsstykker mellem
rammen og akselen. Det hæver båden vel nok 1" mere - og det betyder
overraskende meget når båden skal af og på. Lavere er bedre.

Og pas så på din Dory - min var faktisk delvist Falck-udstyret - altså med
rustfri bøjle over styrepulten. Det er en rigtig fed båd at sejle. Ikke så
hurtig i lidt grovere søgang, men sejlet rigtigt er den yderst stabil.
Og bruger du den som bade-båd eller fiske-båd har du en kanon stabil
platform at gå rund i - selvom du er alene i båden kan du sætte dig helt ud
på hjørnet af hækken uden at føle at du væter båden. Og en 30-hk motor vejer
da omkring 55 kg, så den kan bære meget på rælingen uden at kæntre.

Og hvorfor var det lige jeg solgte den - det undrer mig stadig

--
Jesper Hedegaard

GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Lars Hansen

Dato : 25-08-06 08:46

Hej Jesper

> [...]
> hækken (hvis du ikke allerede har gjort det) - så har du en fed båd.
> Overvej dog at lave et vindspejl på styrepulten - ellers får du let

Ganske rigtigt, det er en god gammel Dory 13 jeg har fået fingre i.
Jeg har sejlet Dory 13 i diverse sejlklubber igennem 15 år og synes at det
er den fedeste af alle små motorbåde.
Jeg havde regnet med at det mindst skulle være 40 heste på hækken og gerne
50 heste.
Vindspejl bliver der ikke noget af lige nu, for det er en gammel en jeg skal
bygge helt op fra bunden igen.
Den har haft vand inde i skroget, så den er adskilt og mangler dørk og
styrepult.
Så min plan er at lægge spanter i den og derefter en dørk af vandfast
krydsfinér. Styrepulten bliver en pult ala dem der sidder i mange gummidyr.
Altså et langt lavt sæde i midten.

> [...]
> "sjove" koblings-tingester, som du måske ikke kan få dele til mere. Og
> dele fra Alko el.lign. moderne undervogne passer næppe.

Jeg ved heller ikke lige præcist endnu hvad jeg gør med trailer, men den er
også tidligst klar til næste sæson.

> [...]
> vejer da omkring 55 kg, så den kan bære meget på rælingen uden at kæntre.

Som skrevet har jeg sejlet Dory 13 i mange år. Igennem tiden har jeg også
sejlet meget i Trifoil, Terhi´er og et hav af forskellige gummidyr, men
intet slår Dory´en i manøvreegenskaber og sødygtighed (Hvis man kender sin
Dory ordentligt!!!). Jeg har futtet rundt i Kattegat i virkeligt hårde
storme og trukket kølbåde uden problemer i en lille Dory 13 med 25 heste på
hækken.
Kender man ikke sin Dory ordentligt, har jeg set adskillige eksempler på, er
det et temmeligt farligt legetøj. Jeg har så gar set en slå smut sidelæns
over krabbet sø med fuld knald. Han var ikke meget til hygge og druk
bagefter, han var nærmest i chok.......... (Så kan han lære at behandle en
Dory ordentligt inden han bruger den som legetøj.

> Og hvorfor var det lige jeg solgte den - det undrer mig stadig

Det kan jo også undre mig, federe lille motorbåd skal man lede længe efter.

> --
> Jesper Hedegaard
>
> GS500E når vejret spiller
> Ford Focus når vejret spilder

Mvh
Lars Hansen
GS400 når vejret er godt (For at blive i din jargon)
Sephia GTX når det pi..er ned
Yngling når det blæser.....

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 24-08-06 12:20

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> wrote in

> Er der mon nogen her i grupperne der kender reglerne for ombygning af en
> gammel campingvognsbund til bådtrailer?

Det her er vigtigt
Selve bunden skal være typegodkendt til at fungere som trailer!!!!!

Find campingvognen. Spørg motorkontoret om lige netop den campingvogn kan
godkendes som båd-trailer.

Adria/IMV har jeg tidligere fået godkendt og var næsten færdig med en
trailer da jeg flyttede og den nye ejer mente "projektet" var en del af
hushandlen. Blev aldrig færdig med den, men havde forhåndsgodkendelsen i
hus.

Der er også noget med at du ikk emå lave kassen større en den oprindelige
campingvognskasse. Eller også skulle den være af samme størrelse.
Det var noget med ligevægt og kugletryk m.m.

Jens Borchert Pedersen
Vestfyn
Mailto:jensbp@gmail.com

Fra : TG4600

Dato : 24-08-06 13:39

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> [...]
> erfaring det er svært, vand finder altid ind, det er lettere at lave så det
> kan komme væk. Lejer, bremser skal self. også kunne klare "mosten".

Jeg så en alternativ løsning til dette i morges på
fiskerikontrollens båd-trailer.
De havde fastmonteret lygterne på en "portal", der var stor nok til at
båden kunne komme igennem.
noget i stil med

______
/ \
| |

/TG

Fra : BJ

Dato : 24-08-06 13:42

"TG4600" <tg4600@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

>noget i stil med

______
/ \
| |

Kalder man ikke det "en galge".?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Hansen

Dato : 24-08-06 14:23

> "TG4600" <tg4600@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> ______
> / \
> | |

> Kalder man ikke det "en galge".?
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Jeg tror det hedder en "Lygtebom", men jeg er ikke sikker.

Faktisk havde mine tanker rundet den idé for at undgå lygter blandet med
vand. Men ifølge synsmyndighederne må "private" ikke have en sådan lygtebom
medmindre den kan sænkes ned til "normal" højde inden kørsel med traileren.
Hvad "normal"-højde så er ved jeg ikke.

Mvh
Lars Hansen
(Hvis der er nogen af jer der ligger inde med en gammel bådtrailer der kan
købes for øl, hører jeg da meget gerne om det....)

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 24-08-06 20:53

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> [...]

fiskerikontrollens båd-trailer.
De havde fastmonteret lygterne på en "portal", der var stor nok til at

Faktisk brugt gennem mange år i USA - samtidigt gir man de lodrette standere
et stykke haveslange el.lign. hver - så har du meget lettere ved at få båden
op på traileren alene - den driver ikke sidelæns mere

Samtidig laver de netop lygterne åbne i bunden - men tætte "resten af
vejen". Teorien er at en luftlomme vil blive i lampen, når du bakker i
vandet. Er der utætheder så der alligevel trænger vand op - så løber det
selv ud !