C3 elegance og regnsensor
Fra : Thomas S

Dato : 23-08-06 19:58

Hvordan fungerer ovenstående helt nøjagtigt - vi har ikke oplevet en
forskel i viskerhastigheden, og vi har ikke oplevet at viskeren er
startet og stoppet selv med regnvejret - gør vi noget forkert?

Hvordan kan man iøvrigt skelne elegance, prestige og normal (hvis den
findes) fra hinanden - står modelbetegnelsen et sted i bilen?

Iøvrigt kan vi blinke med det lange lys når bilen er slukket helt og
nøglen fjernet, er det normalt i en c3?

Mvh Thomas

Fra : Lars Knudsen

Dato : 23-08-06 20:14

On Wed, 23 Aug 2006 20:57:40 +0200, Thomas S <test@mail.dk> wrote:

>Hvordan fungerer ovenstående helt nøjagtigt - vi har ikke oplevet en
>forskel i viskerhastigheden, og vi har ikke oplevet at viskeren er
>startet og stoppet selv med regnvejret - gør vi noget forkert?

Normalt skal viskerarmen i første hak... Og så visker den efter behov
- oh plejer netop at stoppe og starte efter behov. Så hvis den ikke
gør det er der da noget galt. Se evt. manualen til bilen?

Der er en sensor på forruden som registrerer vand på ruden.

>Iøvrigt kan vi blinke med det lange lys når bilen er slukket helt og
>nøglen fjernet, er det normalt i en c3?

Kender ikke C3... Men begge mine biler har den feature (Peugeot 406
coupe og BMW 530dA).

** Lars

Fra : Stoffer

Dato : 23-08-06 21:06

"Thomas S" <test@mail.dk> wrote in message

> Iøvrigt kan vi blinke med det lange lys når bilen er slukket helt og
> nøglen fjernet, er det normalt i en c3?

Når I lige har stoppet bilen, prøv så at holde det lange lys inde i 3 sek.
Så burde der være kort lys på i 2 minutter. -smart når man bor på landet.

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 23-08-06 21:59

"Thomas S" <test@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan fungerer ovenstående helt nøjagtigt - vi har ikke oplevet en
> forskel i viskerhastigheden, og vi har ikke oplevet at viskeren er startet
> og stoppet selv med regnvejret - gør vi noget forkert?

Har en Peugeot 407, som er lidt i familie (via PSA koncernen) med Citroën
C3. Måske er regnsensoren af samme slags - ved det dog ikke med sikkerhed.

I min 407 skal viskerarmen op i første hak, for at sensoren er slået til.
Har motoren været slukket, mens armen stod i første hak, er sensoren
automatisk slået fra, og armen skal derfor slås ned i '0'te hak' og tilbage
i første, for at sensoren aktiveres igen.

Dén detalje irriterede mig i begyndelsen, men iflg. Peugeot sker det for at
undgå, at viskerne automatisk forsøger at viske, hvis forruden fx. er dækket
af et tykt lag sne/is, med risiko for at skade viskerne.

Hvis jeres vinduesviskere ikke kører af sig selv, når ovenstående 'manøvre'
er gennemført, er der måske eet eller andet galt med teknikken. På min
407'er skifter viskerne også selv hastighed, og slukker selvfølgelig også,
afhængig af mængden af regn.

/Asger Ellekrog

Fra : Anders

Dato : 24-08-06 11:37

"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEtv.dk> wrote in message

> [...]

> automatisk slået fra, og armen skal derfor slås ned i '0'te hak' og
> tilbage i første, for at sensoren aktiveres igen.

En anden måde at aktivere det på er at "trække" i viskerarmen ganske
kortvarigt (som når du skal bruge sprinkler)

Anders

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 24-08-06 12:05

"Anders" <nejtaktilspam@hotmail.cmo> skrev i en meddelelse

> En anden måde at aktivere det på er at "trække" i viskerarmen ganske
> kortvarigt (som når du skal bruge sprinkler)
>
> Anders

Aha, det vidste jeg ikke! Sådan lærer man, hver dag, nyt om sin bil..!

/Asger

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 23-08-06 22:01

> Hvordan fungerer ovenstående helt nøjagtigt - vi har ikke oplevet en
> forskel i viskerhastigheden, og vi har ikke oplevet at viskeren er startet
> og stoppet selv med regnvejret - gør vi noget forkert?

Ofte er det at sætte viskerarmen i første hak, eller lignende. Se i
instruktionsbogen. Men i min Citroen Xantia (osse med regnsensor) skal jeg
lige sætte viskerarmen tilbage på nul og igen tilbage i første hak hvis
bilen har været slukket, og viskerarmen står i første hak når jeg starter
bilen.

> Iøvrigt kan vi blinke med det lange lys når bilen er slukket helt og
> nøglen fjernet, er det normalt i en c3?

Det tror jeg er normalt i de fleste biler.

MVh

Emil

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 24-08-06 06:35

> Hvordan kan man iøvrigt skelne elegance, prestige og normal (hvis den
> findes) fra hinanden - står modelbetegnelsen et sted i bilen?

Advance: Model skrab - hverken elruder eller cd-afspiller er stander. Det
kan købes i en opgraderingspakke.

Prestige: Det mest almindelige komforniveau. Tror nok det indeholder
ovenstående (inkl. pakke) + varme i sæderne og andre småting. Aircondition
kan tilkøbes som en opgraderingspakke.

Elegance: Aircon., armlæn, veloursæder, indfarvede lister og kofangere mv.,
ratbetjent radio.
Opgr. indeholder fuldaut. klima, atermisk forrude, bak- og regnsensor.

/Kasper Hansen