Forsikring af tunet bil?
Fra : Klaus G.

Dato : 21-08-06 22:48

Hej.

Hvordan er det når man kasko forsikre en bil, og den er tunet? Skal det
oplyses til forsikringen ligemeget hvad? Tænker på om der er en grænse for
hvor det ikke skal f.eks.?

Hvad sker der hvis det ikke oplyses til forsikringen, og man en dag smadre
bilen, og de så finder ud af at den er tunet, kan de så finde på at hive
pengene ud af en selv bagefter?

Umildbart siger min sunde fornuft mig at man skal oplyse det. Men der er
andre som siger det er ligemeget, bare den kan synes med ændringerne. Men
hvad så når vi snakker om over en fordobling af effekten, til +340hk, så kan
forsikringen vel ikke være heelt ligeglade :)

Og inden i begynder at snakke om max 20% osv.. Så er bilen blevet synet,
nemlig en Golf3 VR6 Turbo, med HGP kit.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Kent Nielsen

Dato : 22-08-06 07:36

> [...]
> bilen, og de så finder ud af at den er tunet, kan de så finde på at hive

Hej
Sjovt du lige spørger om det nu, jeg fik en snak med en forsikringsmand fra
GF i går om netop dette emne.
Han oplyste at det ubetinget skal oplyses forsikringsselskabet hvis man
tuner, også selv om man holder sig inden for synsreglerne med 20%.

Din Golf, er den synet med "konstruktive ændringer" påført
registreringsattesten ? Jeg går ud fra at sådan et kit giver +20 %
(Den er ikke lovlig med kittet hvis synsgutten bare har synet den uden at
bemærke/registrere ændringen)

Kent Nielsen

Fra : Soren Pedersen

Dato : 22-08-06 08:15

> [...]
> registreringsattesten ? Jeg går ud fra at sådan et kit giver +20 %
> (Den er ikke lovlig med kittet hvis synsgutten bare har synet den uden at

20%-reglen gælder kun ved motorskift.

Mvh
Søren

Fra : Kent Nielsen

Dato : 22-08-06 08:41

"Soren Pedersen" <soren@munchweb.dk> skrev i en meddelelse

> 20%-reglen gælder kun ved motorskift.

Nej det er forkert !
Du tænker sikkert på toldregler som er anderledes.?

Nedenstående er (syns)reglerne om ændring af motor:

(3) For ibrugværende køretøj gælder, at ved konstruktive ændringer af motor
eller
forureningsbegrænsende udstyr skal de tekniske krav gældende ved første
registrering
eller ibrugtagning overholdes.

Ved konstruktive ændringer skal det dokumenteres, at
luftforureningsbestemmelserne
overholdes, herunder evt. kalibrering af OBD-system. For biler omfattet
af grøn ejerafgift skal der foreligge dokumentation for brændstofforbrug.

Derudover er der for effektforøgelse over 20% yderligere krav om
dokumentation
for støj (se pkt. 7.05.001 (4)) samt køretøjets egnethed for
effektforøgelsen.
Som dokumentation for effektforøgelse kan angivelse af effekt fra fx
luftforureningsgodkendelse
anvendes. For ældre biler, hvor der ikke stilles krav om luftforurening,
vil prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium altid
kunne anvendes som dokumentation for forøget effekt. Desuden vil en måling
fra et værksted, der er besiddelse af en effektprøvestand, kunne anvendes
som
dokumentation, såfremt synsvirksomheden skønner, der ikke er manipuleret
med motoren eller udskriften (her tænkes fx på målinger, der viser en
effektforøgelse
på ikke over 20%, og hvor det skønnes af synsvirksomheden, at forøgelsen
må være større). Generelt skal dokumentationen være udarbejdet således,
at bilen kan identificeres (fabrikat, model og variant/motor eller med
angivet
stelnummer), og desuden skal ændringerne være beskrevet.

Køretøjer eftermonteret med kompressor med waste-gate, eller med turbolader,
kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver under 20%
effektforøgelse
ved ændringen.

Bestemmelserne om, at ibrugværende køretøjer ved konstruktive ændringer af
motor eller forureningsbegrænsende udstyr skal opfylde de tekniske krav,
gælder
for alle køretøjer uanset tidspunktet for første registrering, medmindre
køretøjerne
er godkendt og registreret med konstruktive ændringer før 1. april 2004.
Det fremgår således af bilens registreringsattest, at bilen er godkendt med
konstruktive
ændringer.

Kent Nielsen

Fra : Peter Frost

Dato : 22-08-06 15:46

Vil det sige, man heller ikke må sætte f.eks. en 2.5T, en turbo-motor med
193 hk i en 2.5, ikke turbo, med 170 hk ?? Selv om det er inde for de 20% og
bilen ellers er identisk ? Eller hvad ?

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk

Fra : Kent Nielsen

Dato : 22-08-06 16:06

"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 193 hk i en 2.5, ikke turbo, med 170 hk ?? Selv om det er inde for de 20%
> og bilen ellers er identisk ? Eller hvad ?

Jo, synsmæssigt må du godt da motoren ikke "eftermonteret" med trykladning,
dvs, du kan bruge fabriksopgivelserne mht effekt.
Du kan måske få et problem med Skat, hvis man skønner at bilen har ændret
identitet, dvs, at du opgraderer til en større/dyrere model der allerede
findes i modelprogrammet.

Kent Nielsen

Fra : Peter Frost

Dato : 22-08-06 16:36

Den gang var foreskellen 60.000 kr. På GLT, og 2.5T/T5 på endten 193 eller
225 hk, vil jeg kunne sætte en T5 motor I ? Hvis afgiften er den samme, er
det jo om at finde så stor en motor som muligt ??

Eller hvordan udregner de ens afgift ?

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk

Fra : Kent Nielsen

Dato : 22-08-06 16:48

Hej
> Den gang var foreskellen 60.000 kr. På GLT, og 2.5T/T5 på endten 193 eller
> 225 hk, vil jeg kunne sætte en T5 motor I ?

Jep! Synsmæssigt er du jo ikke over de 20%

> Hvis afgiften er den samme, er det jo om at finde så stor en motor som
> muligt ??
>
> Eller hvordan udregner de ens afgift ?

Afgiften, når du brugtimporterer (eller bliver udsat for et identitetstab),
bliver beregnet på basis af en" markedspris"
Kontakt skat for specifikke værdier, og gør det skriftligt.

Kent Nielsen

Fra : Benny Højvælde

Dato : 22-08-06 21:31

> [...]
> 225 hk, vil jeg kunne sætte en T5 motor I ? Hvis afgiften er den samme, er
> det jo om at finde så stor en motor som muligt ??

Det er squ et godt spørgsmål!!!!!

Du skal 10 år tilbage i tiden.
Min fætter's kone krøllede hans Volvo 245 godt og grundigt i forenden. Han
satte en forende fra en Volvo 260 et eller andet på.
Næste gang den sku synes blev den sendt til vurdering og han måtte slippe
35.000 til T&S.

Benny

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-08-06 10:30

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> registreringsattesten ? Jeg går ud fra at sådan et kit giver +20 %
> (Den er ikke lovlig med kittet hvis synsgutten bare har synet den uden at

Det er påført som konstruktive ændringer og det giver langt mere end 20%
(nok nærmere noget der ligner over det dobbelte i effekt)

--
Dennis Pedersen
2001 Seat Leon 1,9 TDI

Fra : Jonas R.

Dato : 22-08-06 17:34

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> wrote in message
> [...]
SNIP
> [...]
> registreringsattesten ? Jeg går ud fra at sådan et kit giver +20 %
> (Den er ikke lovlig med kittet hvis synsgutten bare har synet den uden at

Kittet er fra HGP, hvilket vil sige det er med TÜV og overholder alle
forurenings og støj normer.
Derfor er det synes med konstruktive ændredringer og fuldstændigt lovligt.

/Jonas R.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 22-08-06 18:14

"Jonas R." <hihi@hihi.invalid> skrev i en meddelelse

> Kittet er fra HGP, hvilket vil sige det er med TÜV og overholder alle
> forurenings og støj normer.
> Derfor er det synes med konstruktive ændredringer og fuldstændigt lovligt.
Hej,
Så er det jo i den skønneste orden.
Man skal bare huske at oplyse forsikringsselskabet om ændringen, ellers kan
de komme på sjove idéer hvis man er uheldig.

Kent Nielsen

Fra : Klaus G.

Dato : 22-08-06 18:19

> Kittet er fra HGP, hvilket vil sige det er med TÜV og overholder alle
> forurenings og støj normer.
> Derfor er det synes med konstruktive ændredringer og fuldstændigt lovligt.
Ja det er dyre sager, men også noget af det bedste man kan købe til sådan en
bil :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Jonas R.

Dato : 23-08-06 09:43

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> Ja det er dyre sager, men også noget af det bedste man kan købe til sådan
> en
> bil :)

Jeps HGP er bare lækkert, skulle jeg have en VAG som skulle tunes blev det
helt klart HGP.

Så du skrev inde på Vagcars noget med at lade kæresten køre tunede biler.
Har du da købt en VR6 med HGP eller har du planer om at få tunet en VR6?

/Jonas R.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 23-08-06 10:13

> [...]
> Har du da købt en VR6 med HGP eller har du planer om at få tunet en VR6?

Jeg tror Klaus har lidt kigge på den VR6er som JVK har lavet og som er til
salg p.t.

--
/Dennis
Der kun repræsenterer sig selv.

Fra : Klaus G.

Dato : 23-08-06 16:41

> Jeg tror Klaus har lidt kigge på den VR6er som JVK har lavet og som er til
> salg p.t.

Præcis :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch