Hejsa fra Holland
Fra : per_biker@hotmail.co~

Dato : 20-08-06 21:37

Hejsa alle.

Jeg har behov for lidt hjaelp her.

Jeg er flyttet til Holland, direkte fra USA, hvor jeg boede i 3 aar, i
den forbindelse har jeg faaet en firmabil (eller rettere faar den
leveret om 3 uger). Det er en Citroen C4 exclusive 2.0 Diesel. Er der
nogle af jer der kan sige noget godt/ondt om denne bil.

Dernaest saa er jeg sukkersyge patient og i den forbindelse skal jeg
have mit koerekort fornyet hvert andet aar i DK. Men da jeg bor i
Holland vil man i DK ikke forny mit koerekort, saa jeg faar Hollands
koerekort, og det er sjovt at man som diabetiker kun skal forny sit
koerekort hvert 10 ende aar. Det er jo kun positivt, men jeg er lidt
forundret, fordi jeg spurgte diabetiker foreningen i DK hvorfor de ikke
gjorde mere for at saette fornyelses intervallet op til hvert 5 aar og
ikke hvert 2 aar, svaret jeg fik fra deres advokat var at det var EU
der satte reglerne, saa jeg gaetter paa at enten kan Danmark ikke regne
eller saa er det holland der er gal paa den. JA to og ti staves jo
naesten ens.

Jeg kunne bare godt lide at vide hvis jeg bliver taget med for stor
hastighed i DK, hvordan kan de give klip til et Hollandsk koerekort. ?

Hvad ville der egentligt ske hvis jeg er paa ferie i DK og jeg lader
min fader laane bilen, er det tilladt ?.

Da det som sagt er tilladt at bo i DK og koere paa et andet EU
koerekort, skal jeg saa medbringe andre beviser paa at jeg bor i
Holland, naar jeg medbringer bilen, jeg mener hvad har en Dansk
politibetjent lovkrav paa at se af dokumenter (udover pas koerekort,
lease dokumenter, forsikring).

Paa forhaand tak.

Per

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 21-08-06 06:57

<per_biker@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa alle.

[KLIP]

> Hvad ville der egentligt ske hvis jeg er paa ferie i DK og jeg lader
> min fader laane bilen, er det tilladt ?.

Nej. En person med fast bopæl i DK må ikke føre et udenlandsk indregistreret
køretøj.
Mener der er noget opblødning på vej omkring firmabiler i forbindelse med
Øresundsregionen, men generelt er det ikke tilladt.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Jørgen L.

Dato : 21-08-06 10:28

> [...]
> Mener der er noget opblødning på vej omkring firmabiler i forbindelse med
> Øresundsregionen, men generelt er det ikke tilladt.

Jo Pers far må godt køre bilen bare Per selv er med, ellers er det rigtigt
at man med bopæl i dk ikke må køre i en udenlansk indregisteret bil.

Hilsen Jørgen

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 21-08-06 16:50

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk.dk> skrev i en meddelelse

> Jo Pers far må godt køre bilen bare Per selv er med, ellers er det rigtigt
> at man med bopæl i dk ikke må køre i en udenlansk indregisteret bil.

Hmmm. Så lærte jeg også noget nyt
Ved du om det er det lavet om for nyligt?
Jeg undersøgte sagen hos Politiet for nogen år siden da det var aktuelt og
fik svaret at det måtte man under ingen omstændigheder.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-08-06 18:21

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmmm. Så lærte jeg også noget nyt
> Ved du om det er det lavet om for nyligt?
> Jeg undersøgte sagen hos Politiet for nogen år siden da det var aktuelt og
> fik svaret at det måtte man under ingen omstændigheder.

Det har LÆNGE været sådan, så længe som jeg har været i gamet, så enten har
de el. du misforstået noget.:).

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 22-08-06 11:08

> Det har LÆNGE været sådan, så længe som jeg har været i gamet, så enten
> har de el. du misforstået noget.:).
OK. Synes eller jeg gjorde det klart, men kan jo have forstyrret midt i
citronhalvmånen
Tak for oplysningen.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Kim Persson

Dato : 21-08-06 10:42

> [KLIP]

> Nej. En person med fast bopæl i DK må ikke føre et udenlandsk
> indregistreret køretøj.
> Med venlig hilsen
> Ole Gaarde Kristensen
> Taxavognmand i Næstved

Stik farmand en dansk prøveplade. Kaskoen er nok ligeglad med det trick, da
det er underlig dansk lov, mens bilen er lovlig jf hollandsk lov.
Men om der er specielle hollandske regler for firmabiler, må du vist selv
undersøge
//Kim

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-08-06 11:43

Kim Persson skrev:

> Stik farmand en dansk prøveplade.

Der er bare lige den hage at man ikke må køre med prøveplade på en
indregistreret bil. Men med faste prøveplader må man så vidt jeg ved godt.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-08-06 19:33

Ole Gaarde Kristensen skrev:
> Nej. En person med fast bopæl i DK må ikke føre et udenlandsk indregistreret
> køretøj.

Det er så ikke helt rigtig, medmindre der er lavet op på det også. En
dansker, bosiddende i Danmark, må godt køre en udenlandsk privatbil,
hvis den udenlandske ejer er med i bilen. Sådan har det været. Om det så
er det endnu er jeg ikke klar over.

Svjv er det så ligegyldig om den udenlandske ejer er "ægte" udlænding,
eller en dansker bosat i udlandet.

> Mener der er noget opblødning på vej omkring firmabiler i forbindelse med
> Øresundsregionen, men generelt er det ikke tilladt.

Det er tvivlsomt at det kun vil være gældende der.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at

Fra : Jørgen L.

Dato : 21-08-06 10:35

> Jeg kunne bare godt lide at vide hvis jeg bliver taget med for stor
> hastighed i DK, hvordan kan de give klip til et Hollandsk koerekort. ?

Nej du får ikke noget klip, men du skal betale kontant, da du jo ikke har en
nordisk adresse de kan sende bøden til.

> [...]
> Holland, naar jeg medbringer bilen, jeg mener hvad har en Dansk
> politibetjent lovkrav paa at se af dokumenter (udover pas koerekort,

Nu må du bestemme dig bor du i DK eller i Holland

Som jeg forstår dit spørgsmål, mener du st du er på besøg her i dk mens du
stadig bor i Holland.
Der skal du have dit køre kort og dit pas, samt et bevis på at du kan få
hjælp i tilfælde af sygdom ulykke osv. men det sidste er for din egen skyld.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-08-06 12:13

per_biker@hotmail.com skrev:

> [...]
> leveret om 3 uger). Det er en Citroen C4 exclusive 2.0 Diesel. Er der
> nogle af jer der kan sige noget godt/ondt om denne bil.

Jeg skrev en minianmeldelse her i gruppen, vistnok tilbage i maj.
Google is your friend.

> Jeg kunne bare godt lide at vide hvis jeg bliver taget med for stor
> hastighed i DK, hvordan kan de give klip til et Hollandsk koerekort. ?

Det kan de ikke. Men bøder betales på stedet.

> [...]
> Holland, naar jeg medbringer bilen, jeg mener hvad har en Dansk
> politibetjent lovkrav paa at se af dokumenter (udover pas koerekort,

Jeg tror ikke du behøver medbringe mere. Men det kan muligvis gøre
livet nemmere hvis du har Hollandsk kørekort (skal du vistnok have
efter 3 mdr) og/eller Hollandsk ID-kort (har man ikke den slags?)

mvh

Martin