Godaften !
Har en række problemer med mit automatgear, der har gjort bilens status pt.
er stilstand !
Første symtomer var at, når jeg havde belastet bilen lidt ca 4000 omdr/min
kort efter start, så oplevede jeg til tider, at når jeg bremset ned til et
rødt lys, så "koblet" gear'et ikke ud. Dette kunne løses ved at sætte
gear'et i N, og når der brev grønt, så tilbage i D, og så stille og rolig
sætte i gang, og det løste problemet.
Næste forværring, var i Søndags. Jeg sætter mig ind, og starter bilen,
sætter den i D, og køre. Da jeg skal svinge til højre 100 metere længere
nede af villavejen, slipper jeg speederen, her mærker jeg bilen
motorbremser. Ingen fejl lamper ! Jeg sætter gearvælgeren i L, for det kan
jo være den er blevet forvirret. Da jeg gør dette, begynder gear lampen, der
normalt viser om du er i et specielt program som f.eks. vinter. Det betyder
gearkasse controlleren har fundet en fejl på kassen, og går i Limp-Home,
dvs. gearkassen låses i 4. gear, og ikke giver strøm til (magnetventilerne?)
Jeg stoppet motoren, og startet igen, pilen blinket endnnu, men den gik ud
af Limp-Home. Jeg kørte 2 km, og satte så bilen. Senere på aften da jeg
skulle hjem, kunne jeg starte og køre som normalt, men stadig med pil.
Mandag formiddag vil jeg udlæse OBD'en for fejl koder. Jeg udlæser 3 koder
på gearet:
3-2-3 Lock-up Slips or disengaged
1-1-4 Mode Selector Break in circuit
3-1-3 Gear position sensor Signal incorrect
Efter jeg har udlæst resetter jeg, for at vil starte, og se om den sætter
fejl igen.
Her kommer næste forværring. Jeg drejer nøgen, og motor'en går igang, men
kun ½ omdr. før den dør. Jeg prøver at starte igen, men den står bare og
tørner, må indrømme det lyder som om der er meget belastning på starteren.
Jeg har nu diagnoseret gearvælgeren og mode selcetoren, uden at finde fejl,
dvs det virker, og endten er følge fejl, eller controlleren der fejler.
Jeg har også prøvet at sætte gearvælgeren i N, og jeg kan nu skubbe bilen,
så snart den er i gear kan jeg ikke. Det vil vel sige, at der ikke er
forbindelse mellem hjul og motor ?
Mit spørgsmål, og håb om hjælp, er nu:
Kan det være fejl i gearkassen der gør jeg ikke kan starte ? Er det
eventuelt fordi starteren skal trække motor og nu også gear, endten pga
defekt converter eller lock-up ?
Håber virkelig I vil hjælpe mig, har ikke fået lavet falck abno. da jeg
aldrig bruge det med de gamle biler, så hvis jeg kunne få liv i bilen så den
kunne trille til mekaniker, ville det være meget på skønnet !
X-poster til teknik
--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost -
www.gregand.dk