/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Automatgears problemer !
Fra : Peter Frost


Dato : 16-08-06 18:48

Godaften !

Har en række problemer med mit automatgear, der har gjort bilens status pt.
er stilstand !

Første symtomer var at, når jeg havde belastet bilen lidt ca 4000 omdr/min
kort efter start, så oplevede jeg til tider, at når jeg bremset ned til et
rødt lys, så "koblet" gear'et ikke ud. Dette kunne løses ved at sætte
gear'et i N, og når der brev grønt, så tilbage i D, og så stille og rolig
sætte i gang, og det løste problemet.

Næste forværring, var i Søndags. Jeg sætter mig ind, og starter bilen,
sætter den i D, og køre. Da jeg skal svinge til højre 100 metere længere
nede af villavejen, slipper jeg speederen, her mærker jeg bilen
motorbremser. Ingen fejl lamper ! Jeg sætter gearvælgeren i L, for det kan
jo være den er blevet forvirret. Da jeg gør dette, begynder gear lampen, der
normalt viser om du er i et specielt program som f.eks. vinter. Det betyder
gearkasse controlleren har fundet en fejl på kassen, og går i Limp-Home,
dvs. gearkassen låses i 4. gear, og ikke giver strøm til (magnetventilerne?)
Jeg stoppet motoren, og startet igen, pilen blinket endnnu, men den gik ud
af Limp-Home. Jeg kørte 2 km, og satte så bilen. Senere på aften da jeg
skulle hjem, kunne jeg starte og køre som normalt, men stadig med pil.

Mandag formiddag vil jeg udlæse OBD'en for fejl koder. Jeg udlæser 3 koder
på gearet:

3-2-3 Lock-up Slips or disengaged
1-1-4 Mode Selector Break in circuit
3-1-3 Gear position sensor Signal incorrect

Efter jeg har udlæst resetter jeg, for at vil starte, og se om den sætter
fejl igen.

Her kommer næste forværring. Jeg drejer nøgen, og motor'en går igang, men
kun ½ omdr. før den dør. Jeg prøver at starte igen, men den står bare og
tørner, må indrømme det lyder som om der er meget belastning på starteren.

Jeg har nu diagnoseret gearvælgeren og mode selcetoren, uden at finde fejl,
dvs det virker, og endten er følge fejl, eller controlleren der fejler.

Jeg har også prøvet at sætte gearvælgeren i N, og jeg kan nu skubbe bilen,
så snart den er i gear kan jeg ikke. Det vil vel sige, at der ikke er
forbindelse mellem hjul og motor ?

Mit spørgsmål, og håb om hjælp, er nu:

Kan det være fejl i gearkassen der gør jeg ikke kan starte ? Er det
eventuelt fordi starteren skal trække motor og nu også gear, endten pga
defekt converter eller lock-up ?

Håber virkelig I vil hjælpe mig, har ikke fået lavet falck abno. da jeg
aldrig bruge det med de gamle biler, så hvis jeg kunne få liv i bilen så den
kunne trille til mekaniker, ville det være meget på skønnet !

X-poster til teknik


--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk



 
 
Brian (16-08-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 16-08-06 19:15

Peter Frost skrev:
> Godaften !
>
> Har en række problemer med mit automatgear, der har gjort bilens
> status pt. er stilstand !

Du glemmer vist at nævne hvilken bil det er - det smule ekstra info, gør det
lidt nemmere for dem med guldkornene at svare

/Brian



jan@stevns.net (16-08-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 16-08-06 19:22

"Brian" <nej@tak.du> skrev :

>Du glemmer vist at nævne hvilken bil det er - det smule ekstra info, gør det
>lidt nemmere for dem med guldkornene at svare

Mjoehhhhh .......

det kan folk med guldkorn da nemt gætte selv ;)

Me think it's :

fra tidligere posting

Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk
-Volvo 850 GLT Aut.


--
Jan_stevns

alexbo (16-08-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 16-08-06 19:20


"Peter Frost" skrev

> Jeg har også prøvet at sætte gearvælgeren i N, og jeg kan nu skubbe bilen,
> så snart den er i gear kan jeg ikke. Det vil vel sige, at der ikke er
> forbindelse mellem hjul og motor ?

> Kan det være fejl i gearkassen der gør jeg ikke kan starte ? Er det
> eventuelt fordi starteren skal trække motor og nu også gear, endten pga
> defekt converter eller lock-up ?

Jeg tror den står fast i lock-up.
Det er kun i P. man ikke skal kunne skubbe.
Normalt vil du kunne skubbe bilen i D, når du ikke kan det kunne det tyde på
at motor og er låst sammen med lock-up.
Jeg formoder at bilen ikke er beregnet til start i N.

Du skulle egentlig kunne trække bilen i gang i D.
Eller narre bilen til at tro den er i P og starte i N.
Der sidder en kontakt i P stillingen der fortæller starteren at nu er den i
P den kan
formentlig holdes inde manuelt.

Når nu du har brug for hjælp, hvorfor tænker du så ikke lidt over hvilke
oplysninger dine "hjælpere" kunne bruge, f.eks. hvilken bil det er.

mvh
Alex Christensen





Esben Juul Sørensen (16-08-2006)
Kommentar
Fra : Esben Juul Sørensen


Dato : 16-08-06 20:23

> Har en række problemer med mit automatgear, der har gjort bilens status
pt.
> er stilstand !

Hvor langt har bilen kørt?

MVH Esben



Peter Frost (16-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Frost


Dato : 16-08-06 20:54

Jeg må indrømme jeg troet et automatgear var et automatgear :)

Volvo 850 GLT 10/93 94 model, gearet er et AW 42-50 LE, den har fået 199.812

Normalt kan man starte i P og N, men den tørner også bare i N... Det som om
den tørner 3 sek prutter kort og tørner igen 3 sek og så prutter. Jeg har
kontrolleret sikringen til benzinpumpen, og det lyder som om der kommer
brændstof frem i mortoren, havde ingen fejlkoder på noget andet i bilen !

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk



alexbo (16-08-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 16-08-06 21:23


"Peter Frost" skrev

> Normalt kan man starte i P og N, men den tørner også bare i N...

Det læser jeg som at det tidligere problem med at den lød som meget belastet
i starteren er væk.
Hvis den lyder ens i P og N, er den heller ikke i lock-up. så ville motoren
ikke kunne køre rundt i P.
Hvis den lyder forskellig er der noget med converteren, enten lock-up eller
den hænger på en eller anden måde.

Men foreløbig er der et startproblem.
Du mener den får bensin, så er det næste at kontrollere om den tænder, få en
hjælper til at starte, mens du holder en skruetrækker i en tændrørsledning,
for at se om der springer en gnist.

mvh
Alex Christensen



NS (16-08-2006)
Kommentar
Fra : NS


Dato : 16-08-06 21:49

alexbo skrev:

> Men foreløbig er der et startproblem.
> Du mener den får bensin, så er det næste at kontrollere om den tænder, få en
> hjælper til at starte, mens du holder en skruetrækker i en tændrørsledning,
> for at se om der springer en gnist.

Det er sgu ikke for smart at gøre på moderne
biler. Man kan sagtens ødelægge noget i
tændingskredsløbet med den finte der. Brug nye
tændrør eller tjek med en tester (sådan en der
blinker når der løber strøm gennem tændrøskablet)
om der er gnist på.

NS

Peter Frost (16-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Frost


Dato : 16-08-06 22:00

Så har jeg været igang igen... fik et fif om at hvis gear vælger sensoren er
ved at være lidt ør, er det pga irering, så jeg har været nede og rive frem
og tilbage i pinden mellem P og L, og nu det problem da løst.

Jeg har en kammerats Sierra stående da han er på ferie, som jeg havde ind
over med start kabler, og det endte med det lød som om starteren tog de omdr
den skulle. Så måske mit batt. er ved at dø samtidig ? Og jeg så bare skal
finde et tændings problem ?

Arbejder pt. på at finde en måde at kontrollere den får benz, så må jeg
senere se om den får knist :)


--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk



Peter Frost (17-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Frost


Dato : 17-08-06 18:07

Så har jeg bekraftet knist og de lugter fint af benzin. Er der en sikker
måde at konstatere der kommer benzin ?

Kan høre pumpen køre, og relæer osv.

Er snart ved at være lost !

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk



Esben Juul Sørensen (17-08-2006)
Kommentar
Fra : Esben Juul Sørensen


Dato : 17-08-06 18:55

> Jeg må indrømme jeg troet et automatgear var et automatgear :)
>
> Volvo 850 GLT 10/93 94 model, gearet er et AW 42-50 LE, den har fået
199.812
>
> Normalt kan man starte i P og N, men den tørner også bare i N... Det som
om
> den tørner 3 sek prutter kort og tørner igen 3 sek og så prutter. Jeg har
> kontrolleret sikringen til benzinpumpen, og det lyder som om der kommer
> brændstof frem i mortoren, havde ingen fejlkoder på noget andet i bilen !
>

Det er et langskud men på nyere gearkasser sidder der en ventil et sted på
ydersiden af gearkassen som betyder et eller andet omkring indkoblingen af
koblingen/converteren. Holderen til denne ventil som på nyere gearkasser
hedder "b4-dækslet" kan blive utæt og det resulterer i at gearkassen bliver
koblet ud.

Om det kan blive så slemt at TCM'en (transmissionsmodulet) sætter fejlkoder
ved jeg ikke - men i så fald burde du en gang imellem lang tid inden have
oplevet at motoren ikke kobler ordentlig ved gearskift eller gasgivning
(ligesom den glider i koblingen og så lægger gearet ind med et ryk samtidig
med at motoromdrejningerne falder pludseligt).

B4-dækslet koster 150 SEK at skifte og tager en halv time for en
Volvo-mekaniker.


Men som sagt tyder det nok på du har andre problemer.

MVH Esben



Peter Frost (19-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Frost


Dato : 19-08-06 16:00

Så er fejlen fundet ! Den var druknet !

Havde glemt jeg Mandag morgen flyttet den ca 10 meter og så stillet den, 3
timer efter konstateret jeg fejlen. Kan også nu høre starteren lød som den
plejer !

Jeg læste dette indlæg, og prøvet det de skrev, og nu køre den altså uden
problemer. Skal dog nok som minimum ha skiftet gearkasse oile, men den køre,
uden fejl pt.

http://forum.svenska85x70klubben.se/viewtopic.php?t=4110

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste