Bananmanifold igen formodentlig...
Fra : Bjarne Haug

Dato : 16-08-06 13:54

Giver sådan en svend flere hk eller er det bare li'r?

vh
Bjarne Haug

Fra : Leo_Jensen

Dato : 16-08-06 14:04

Bjarne Haug wrote:
> Giver sådan en svend flere hk eller er det bare li'r?

Seperate rør i afstemte længder giver mere effekt i forhold til en
manifold, der samler alle rør lige efter topstykket. Rørene skal
være omkring en meter hver for at give effekt ved et lavt nok
omdrejningstal, så det fylder lidt...

Leo

Fra : Bjarne Haug

Dato : 16-08-06 14:06

[...]

Men hvad snakker vi om 5HK eller bare lidt mere moment ved lave omdrejning
eller?

Jeg har en 325i E36 kan det mærkes?

vh
Bjarne

Fra : Basil

Dato : 16-08-06 14:42

Bjarne Haug kom med følgende:

> [...]
> omdrejningstal, så det fylder lidt...
>

> Men hvad snakker vi om 5HK eller bare lidt mere moment ved lave omdrejning

Jeg ved intet, men er sikker på at det er moment vi snakker her.
Karburat. eller indspøjt. skal sikkert også dyses om til det.
Kai

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-06 14:45

"Bjarne Haug" <mailto:crap@haug.co.uk> skrev i en meddelelse
"Re: Bananmanifold igen formodentlig..."

> Jeg har en 325i E36 kan det mærkes?

Sån en karl skla ha' en skarpe knast også.
Så rykker den ganske alvorligt, hvis ikke den
gør det i forvejen !

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : Bjarne Haug

Dato : 16-08-06 15:07

> Sån en karl skla ha' en skarpe knast også.
> Så rykker den ganske alvorligt, hvis ikke den
> gør det i forvejen !

Forklar dette nærmere for en uvidende... Tak...

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-06 15:33

"Bjarne Haug" <mailto:crap@haug.co.uk> skrev i en meddelelse
"Re: Bananmanifold igen formodentlig..."

> Forklar dette nærmere for en uvidende... Tak...

Knastakslen bestemmer åbningstiden for ventilerne.
Jo højere (skarp) knast - jo mere benzin.
Mere benzin har en gavnlig indflydelse på hk'ernes antal :)

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-08-06 16:58

<Mogens> skrev i en meddelelse

> Knastakslen bestemmer åbningstiden for ventilerne.
> Jo højere (skarp) knast - jo mere benzin.
> Mere benzin har en gavnlig indflydelse på hk'ernes antal :)

dette kan så kræve strammere ventilfjedre, så de følger knasten, og ikke
"flyder" ved et givent omdr.tal. Det giver større "indre"modstand i motoren,
tab i drift af selve motoren, større slitage, etc etc. Livet er ikke lutter
lagkage ;).

Fra : Mogens...

Dato : 16-08-06 17:36

> dette kan så kræve strammere ventilfjedre, så de følger knasten, og ikke
> "flyder" ved et givent omdr.tal. Det giver større "indre"modstand i
> motoren, tab i drift af selve motoren, større slitage, etc etc.

Rolig nu - behøver jo ikke ligefrem at male fanden på væggen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-08-06 18:09

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

> Rolig nu - behøver jo ikke ligefrem at male fanden på væggen
Jeg maler ikke andet end tag, i eftermiddag har jeg "kun" malet taget på et
½ parcelhus, med pensel...:).

Fra : Brian

Dato : 17-08-06 10:38

> Jeg maler ikke andet end tag, i eftermiddag har jeg "kun" malet taget på
> et ½ parcelhus, med pensel...:).

Køb en sprøjte hos Harald Skrald :)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-08-06 15:23

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse news:44e43909$0$4151

> Køb en sprøjte hos Harald Skrald :)
En elektrisk?. Har jeg gjort, du må godt få den, den er lige så god som
deres polermaskine :((. Desuden kan den kun indeholde ~1 l. maling, dvs jeg
skal kravle/gå hen over taget for at fylde hvert andet øjeblik. Det er ikke
så slemt som det lyder, en stor pensel i den ene hånd, en spand maling i den
anden, og et par "indendørs"sko, badminton, håndbold etc, på fødderne. Så er
det svært at falde ned, med mindre du kravler der op når det er vådt, el. du
træder et sted du lige har malet ;).
BTW. Så har temp. stor betydning for hvor meget grip der er i skoene, lige
som i F1, i koldt vejr behøves det faktisk ikke være vådt, før du går på
rø... og ryger af banen, taget :).

Fra : Leo_Jensen

Dato : 16-08-06 14:53

Basil wrote:
> Bjarne Haug kom med følgende:

> Jeg ved intet, men er sikker på at det er moment vi snakker her.
> Karburat. eller indspøjt. skal sikkert også dyses om til det.

5 HK mener jeg roligt du kan regne med. Mon ikke sådan en Einspritzer
selv finder ud af at justere benzinmængden ?
Længden af rørene bestemmer ved hvilket omdrejningstal rørene
'spiller' og giver moment (og effekt), og hvis det er ved lave
omdrejninger vil det opleves som bundtræk, kortere rør flytter festen
op i omdrejningerne og vil give en højere maxeffekt. Jeg har en
fremragende gammel) bog om emnet derhjemme, ser lige om jeg kan finde
titlen i aften.

Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 16-08-06 20:40

Jeg har en
fremragende (gammel) bog om emnet derhjemme, ser lige om jeg kan finde
titlen i aften.

'Gas flow in the internal combustion engine' af W J D Annand & G.E. Roe.
ISBN 0 85249 160 1. Fra 1974...

MVH Leo

Fra : Otto

Dato : 16-08-06 17:31

On 2006-08-16 14:53:55 +0200, "Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk> said:

> Giver sådan en svend flere hk eller er det bare li'r?

De billige manifolds som de sælger hos Koed og Schmiedmann giver ikke
nogen mærkbar mer effekt. Det er kun bling bling effekt du får ;)

De gode koster omkring 5000 kr., og giver maks 5 hk. Hvis det skal
være noget der duer, køber du en komplet M3 udstødning incl. manifold -
har hørt om flere der har fået 12-15 hk ved dette. Kombinerer du med
andre knaster og en chipoptimering begynder det at virke - 20-25hk.

Mvh
Otto

Fra : Mr. Haug

Dato : 17-08-06 06:37

> [...]
> hørt om flere der har fået 12-15 hk ved dette. Kombinerer du med andre
> knaster og en chipoptimering begynder det at virke - 20-25hk.

Det lyder som 10-15.000dkr sådan en omgang... Men så lyder den nok også helt
ok kunne jeg forestille mig.

Tjae, taget slitage osv i betragtning... Så kan det være man skulle se sig
om efter en M3'er i stedet for...

Tak for svarene...

Bjarne

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-08-06 11:18

"Mr. Haug" <bjarne.haug@atchik-realtime.com> wrote in

> Tjae, taget slitage osv i betragtning... Så kan det være man skulle se
> sig om efter en M3'er i stedet for...

Sådan en ikke billigere i drift vil jeg mene. Især ikke hvis du tager dæk
med i ligningen

/lars

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-06 09:31

"Lars Knudsen" <sspaceman@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Sådan en ikke billigere i drift vil jeg mene. Især ikke hvis du tager dæk
> med i ligningen

Så har man til gengæld også en super køremaskine ... M3'eren er
simpelthen en gudevogn.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 20-08-06 09:42

"Kim Frederiksen" <kim snabela the-coffeeshop.dk> wrote in

> Så har man til gengæld også en super køremaskine ... M3'eren er
> simpelthen en gudevogn.

Det har man, jeg mener den seneste inkarnation af M3'ens motor er kaldt den
bedste rækkesekser nogensinde. Det ser vel også ud til det bliver den
sidste af slagsen i en m3'er?

/lars