BMW 3-Serie
Fra : Niels Munk

Dato : 14-08-06 19:02

Hej i gruppen

Jeg går med overvejelser om at skifte Galanten fra `97
ud med en Bimmer. Det er én af de biler der bare skal
prøves én gang i livet :)

Jeg er dog ikke den store kender. Overvejelserne går
typisk på en 320'er (modellen fra ca. 1991-1997)
323 og 325 er også interessante, idet jeg ikke længere
har det store kørselsbehov.

- men hvad er forskellen på modellerne 320, 320i, 320Ci osv?
Jeg har ladet mig fortælle at en Bimmer bliver dyr i rep, når den
føst har nogle år på bagen. Bestemte ting man skal være opmærksom
på?

Alle inputs er velkomne :)

/Niels Munk

Fra : ena

Dato : 14-08-06 19:27

"Niels Munk" <spam*sletdette*@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har ladet mig fortælle at en Bimmer bliver dyr i rep, når den
> føst har nogle år på bagen. Bestemte ting man skal være opmærksom

91-97 så er det en E36, bimmeren er faktisk billig i dele - du bliver
overrasket over at delene ikke er dyrere, generelt skal du se efter slidte
bærekugler for, og så se at det ikke er en nedkørt "brian" bil.

320 fandtes som båce en 4 og en 6 cyl (så vidt jeg husker) det er nok
forskellen på en 320 og 320i 320Ci er vist coupe udgaven

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 14-08-06 19:32

> [...]
> typisk på en 320'er (modellen fra ca. 1991-1997)
> 323 og 325 er også interessante, idet jeg ikke længere

Tag og kig efter E46 serien fra 1998 og frem, du får en del mere "ny" bil
end ved at købe en E36 som du kigger efter. E36 modellen er ved at være
3-tyrker-i versionen nu, som E30 var det til ca 1994-96.

Hvis du vil have en E36 så find en af de sidste modeller, de er blevet
opgraderet / faceliftet 2-3 gange siden 1991, og find ihvertifald en fra
1994, så er du sikker på at få en 6 cylindret med VANOS, som give flere HK,
og bedre motorgang. Desuden får du antispin + airbags når du kommer op i 94
og derover.

Men find under alle omstændigheder en 6-benet maskine, det er altså bare
lækkert, jeg havde selv en 320i fra 1992, og det er en fantastisk motor, den
række 6'er BMW laver :)

Husk at gå den godt igennem for rust, især under bunden, de er godt
behandlet hulrumsmæssigt fra fabrikken, men undervognen er udsat, især ved
gummipropperne hvor man løfter bilen med lift. Du skal også lige tjekke
støddæmpertårnene inde fra motoren for rust, de er også udsatte.

Ellers havde jeg faktisk ikke det store bøvl med min, der røg et hjulleje
ved 160000km, men det tror jeg faktisk næsten var det eneste som ikke var
sliddele.

Mvh
Jacob

Fra : Mogens...

Dato : 14-08-06 20:18

> [...]

> 323 og 325 er også interessante, idet jeg ikke længere
> har det store kørselsbehov. - men hvad er forskellen på modellerne 320,

Du kan finde alle modeller via dette link - hk og præstationer
www.autopower.se/modellguiden/default.asp

> Jeg har ladet mig fortælle at en Bimmer bliver dyr i rep, når den
> føst har nogle år på bagen. Bestemte ting man skal være opmærksom
> på?

OK - en bil af den klasse vil vel naturligt ligge på et højere
leje end en Lada. Der er nu rigtig mange muligheder for at
gøre det billigt - koed.dk og schmiedmann.dk gør det muligt

/Mogens
'03 BMW 530d Touring steptronic
En bil man bliver mere og mere glad for, som tiden går :)

Fra : Brian S Jensen

Dato : 14-08-06 20:19

> [...]
> Jeg har ladet mig fortælle at en Bimmer bliver dyr i rep, når den
> føst har nogle år på bagen. Bestemte ting man skal være opmærksom

Hej Niels

BMW er IKKE dyr i rep. (med mindre det er de 8 og 12 cylindrede)
reservedelene
er billige og de går sjældent i stykker

320 - er der ikke noget der hedder i de årgange - alle benzin'ere med
insprøjtning

320i - er den mest udbredte (tror jeg) - 2.0 liters, 24 ventiler og med
insprøjtning

320Ci - er samme som ovenstående blot Coupe-modellen - eller Cabriolet - det
er lidt forskelligt hvad folk kalder dem - Hos BMW hedder de 320i, 320i
Coupe
eller 320i Cabriolet - men på alle 3 modeller står der 320i på bagklappen

Jeg ville dog gå efter 325'ern, da den har noget mere magt over sagerne -
benzinforbruget
er ikke ret meget større

Husk lige at tjek din forsikring !!! Måske de mener at du ikke har lyst
til at køre BMW

Mvh.
Brian S Jensen
BMW 528iA - E39
Toyota Previa 2.4i

Fra : Flemming Kanstrup

Dato : 14-08-06 21:02

> 323 og 325 er også interessante, idet jeg ikke længere
> har det store kørselsbehov.

Som skrevet står andet sted i gruppen, ville jeg klart gå efter en 6-benet
(drop 318 16 eller hvad de hedder) Jeg havde desuden en 320i E36 som lånebil
på et tidspunkt, og den er der ikke meget raket over - 6 cyl. eller ej. Du
får KLART mere glæde af en med nogle større muller, og den er ikke dyrere i
hverken rep eller benzinforbrug (ikke noget der gør noget).

Som også skrevet står, bør du overveje muligheden for at opgradere til en
E46 - det er altså et noget mere moderne køretøj synes jeg.

Flemming Kanstrup
E46 320d '02

Fra : Niels Munk

Dato : 14-08-06 21:18

"Flemming Kanstrup" <nej@tak.dk> wrote in message

> [...]
> ikke dyrere i hverken rep eller benzinforbrug (ikke noget der gør noget).

Der er ingen tvivl om at en 325'er er sjovere end 320'er. Motorvolumen er
ligefrem proportional med køreglæde - sådan er det bare :)
Jeg har dog endnu ikke vundet i lotto, og derfor er en E46 også udelukket.
Jeg vil, efter de tips jeg har fået her, umiddelbart gå efter en 325'er.

Under alle omstændigheder skal køretøjet jo prøvekøres, så må jeg til den
tid se om en ældre bimmer er for "gammel" i forhold til min `97'er Galant.
I øvrigt en bil med super fornøjelige køreegenskaber, dog for lidt moment
i nederste ende af skalaen. (2.0 136HK/177Nm@4500)

> Som også skrevet står, bør du overveje muligheden for at opgradere til en
> E46 - det er altså et noget mere moderne køretøj synes jeg.

Yeps... igen - for dyr

/Niels Munk

Fra : Mogens...

Dato : 14-08-06 21:24

> [...]
> Jeg vil, efter de tips jeg har fået her, umiddelbart gå efter en 325'er.

Vi har en E36 325i cabrio, E46 328i samt E39 530d'eren. Sån en 325i
rykker aldeles fornuftig, skal jeg hils og sige. Lader ingen af de andre
tilbage på motorvejen. Køw den - og la' 320'erne være :)

Fra : Otto

Dato : 14-08-06 21:52

On 2006-08-14 22:18:19 +0200, "Niels Munk" <spam*sletdette*@sejeniels.dk> said:

> [...]
> Jeg vil, efter de tips jeg har fået her, umiddelbart gå efter en 325'er.

Hvis du har pengene, så køb en 328i E36. Du får en nyere motor (M52)
med alublok, som er mere støjsvag, og har blødere motorgang. 328'eren
byder også på bedre støjdæmpning - bedre komfort :)

Hvis 328'eren er for dyr, så kig på en 323i, som også har M52 motor og
mere støjdæmpning...

Jeg ville holde mig væk fra 325i. Mange M50 motorere har også tikken
fra vanos modulet, og det lyder ikke godt!

Mvh
Otto

Fra : Mr. Haug

Dato : 14-08-06 21:46

> [...]
> Jeg har ladet mig fortælle at en Bimmer bliver dyr i rep, når den
> føst har nogle år på bagen. Bestemte ting man skal være opmærksom

Jeg har selv en E36 325i og den er alletiders, før den havde jeg en E30
320i, den var såmænd også meget fin at køre i... Men Men Men E36'eren er der
virkelig gang i.
Min er fra 1993 har kørt 120.000km, der er airbag, stor boardcomputer,
fartpilot og alt hvad hjertet begærer, jeg har haft den i 10 måneder nu og
den har ikke kostet mig andet end et fuldt Dinitrol service.
Bilen var fra Tyskland og har kun haft én ejer...
Jeg kiggede på nogle stykker og da jeg fandt denne så var jeg ikke et sekund
i tvivl, den var i så god stand at jeg bare måtte have den, men det har også
lykkedes at kigge på nogen som var kørt helt i smadder... Yalla Yalla hvis
man kan tillade sig at sige det...

Mit råd er at finde en som er importeret... Eller endda selv importere, jeg
ved da jeg overtog min betalte sælger toldafgiften som lød på 73.000dkr og
man kan i Tyskland sagtens finde en bil til 5000euro som ikke har kørt
100.000km... Måske endda for mindre, dernede er det jo en gammel svend...

Men kort og godt virker det på mig som noget kram, den starter når den skal
starte og den overhaler når den har brug for det, men føler sig meget sikker
i den synes jeg...
Og så koster den mig 7000dkr med kasko om året... Men det varierer nok
meget... Min kammerat har en magen til og han giver vist 12000 for
selvsamme.

vh
Bjarne Haug

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 16-08-06 19:58

"Niels Munk" <spam*sletdette*@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg går med overvejelser om at skifte Galanten fra `97
> ud med en Bimmer. Det er én af de biler der bare skal
> prøves én gang i livet :)

Nej... Det bliver det mærke du har resten af livet :)

> Jeg er dog ikke den store kender. Overvejelserne går
> typisk på en 320'er (modellen fra ca. 1991-1997)
> 323 og 325 er også interessante, idet jeg ikke længere
> har det store kørselsbehov.

Yes, superdejlige biler. Men pas på VANOS, som er beskrevet andetsteds i
denne tråd.

> - men hvad er forskellen på modellerne 320, 320i, 320Ci osv?

Dem du kigger på er alle "i'ere" altså indsprøjtning, du skal MEGET langt
tilbage for at finde en BMW med karburator. 320Ci, den betegnelse kom først
med E46 modellen og det står i al sin enkelthed for C=Coupe

> Jeg har ladet mig fortælle at en Bimmer bliver dyr i rep, når den
> føst har nogle år på bagen. Bestemte ting man skal være opmærksom
> på?

Det har jeg dog ikke hørt noget om, tværtimod holder BMW sig MEGET lave
reservedelspriser, men aut. værksteder er dyre, 750,00 DKK/time.

-M
'05 BMW 325i E90
'86 Ford Sierra RS Cosworth

Fra : Otto

Dato : 16-08-06 20:26

On 2006-08-16 20:58:12 +0200, "Morten Lorenzen"
<MortenLorenzen@SPAMyahoo.dk> said:

> Yes, superdejlige biler. Men pas på VANOS, som er beskrevet andetsteds
> i denne tråd.

Ja min M50B30 lød nærmest som en traktor i tomgang. Fik det ordnet hos
BMW - pris knap 7000 kr.

Selv fruen spurgte hvorfor motoren lød underligt ;)

Hør hvordan det lød:
http://shorterlink.co.uk/5837

Mvh
Otto

Fra : Niels Munk

Dato : 16-08-06 21:01

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzen@SPAMyahoo.dk> wrote in message

> Yes, superdejlige biler. Men pas på VANOS, som er beskrevet andetsteds i
> denne tråd.

Den tikken der kan komme fra VANOS - kommer den på alle motorene, på
ét eller andet tidspunkt? Altså således at man skal gå efter et eksemplar,
hvor
det er blevet ordnet? Eller kan man købe et eksemplar uden tikken, og være
heldig at den aldrig opstår?

/Niels Munk

Fra : Otto

Dato : 16-08-06 21:13

On 2006-08-16 22:01:05 +0200, "Niels Munk" <spam*sletdette*@sejeniels.dk> said:

> [...]
> det er blevet ordnet? Eller kan man købe et eksemplar uden tikken, og være

På M52 motoren og nyere, er det ikke et problem (altså 323 og 328). 320
fra 95 og op, har også den nye M52 alumotor.

Hvis du går efter en 325, skal du sørge for at den ingen mislyde har
overhovet, eller blot købe en uden vanos. De yder det samme, med vanos
udgaven har en lidt fladere momentkurve...

Det bedste valg er som sagt stadig en 323 eller 328.
En 323 har samme moment som en 325, og yder typisk mellem 180-190hk,
selvom de er opgivet til 170hk.

Mvh
Otto