Møgstik på anhængertrækket
Fra : Claus Thorup

Dato : 14-08-06 18:48

Hej,
Min Escort Stc. fra '96 er monteret med aftageligt træk. Det har dog aldrig
været afmonteret, så jeg tvivler på, det er særligt aftageligt.
Problemet er stikdåsen, der sidder på den faste del af anhængertrækket.
Dåsen sidder "halvvejs" inde under bilen, så det er meget problematisk at få
trailerstikket i. Jeg er næsten klar over, at jeg ikke må flytte dåsen ud på
selve trækket, men må jeg evt. lave en lille kobling, så der kommer et stik
i det nuværende og så montere en ny dåse på selve anhængertrækket?
Det vil jo kunne af- og påmonteres efter behov, men er det lovligt?

Mvh
Thorup

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-08-06 18:58

In article <44e0b747$0$3476$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
"Claus Thorup" <ingenvirus@tilmig.invalid> wrote:

> Hej,
> Min Escort Stc. fra '96 er monteret med aftageligt træk. Det har dog aldrig
> været afmonteret, så jeg tvivler på, det er særligt aftageligt.

Fedt at betale det dobbelte for aftageligt og så aldrig bruge det :)

> [...]
> i det nuværende og så montere en ny dåse på selve anhængertrækket?
> Det vil jo kunne af- og påmonteres efter behov, men er det lovligt?

Ummiddelbart ja.. men hæng mig endelig ikke op på det.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-08-06 19:07

"Claus Thorup" <ingenvirus@tilmig.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> i det nuværende og så montere en ny dåse på selve anhængertrækket?
> Det vil jo kunne af- og påmonteres efter behov, men er det lovligt?

Uha Claus - vil ikke umiddelbart mene det kan være i strid med nogen
forskrift.

Men derimod må du ikke montere øjet til sikkerhedwire/kæde på det
aftagelige, ligsom som du heller ikke må benytte en evt. asymetrisk placeret
bjrgningskrog som fæstepunkt for omtalte sikkerhedwire/kæde..

--
MVH Hans

Fra : Claus Thorup

Dato : 14-08-06 19:11

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
placeret
> bjrgningskrog som fæstepunkt for omtalte sikkerhedwire/kæde..

Jeg lader jo netop også bare det eksisterende blive siddende. Det er bare
stikket, jeg vil have frem i lyset. Jeg kører "aldrig" med en anhænger med
påløbsbremse. Er det ikke de eneste, der har denne sikkerhedswire?

Mvh
Thorup

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-08-06 19:20

> Er det ikke de eneste, der har denne sikkerhedswire?

Jo...

--
MVH Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-08-06 06:53

Hans L. Jørgensen wrote:
> "Claus Thorup" <ingenvirus@tilmig.invalid> skrev i en meddelelse

> Jo...

Nej.

Jeg har en splinterny 500/750kg´s trailer stående udenfor fra Harald Nyborg.
Der er ingen bremser på, men der er en sikkerhedswire på.

--
Per, Esbjerg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-08-06 08:32

> Nej.
>
> Jeg har en splinterny 500/750kg´s trailer stående udenfor fra Harald
> Nyborg. Der er ingen bremser på, men der er en sikkerhedswire på.

Godt Per, men det er ikke et krav at den er der, det bliver det først når
den er med påløbsbremser.

--
MVH Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-08-06 13:32

Hans L. Jørgensen wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:44e16132$0$3504$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Godt Per, men det er ikke et krav at den er der, det bliver det først
> når den er med påløbsbremser.

Det var heller ikke det du svarede på, vel? Vi checker lige:

> Jo...

Nej, det var det ikke :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-08-06 18:34

> Nej, det var det ikke :)

En sidste fem minutter i tolv korrektion/berigtigelse.

Sikkerhedswire _er_ikke_ et lovkrav på trailer uden påløbsbremser, uanset
traileren måtte være monteret hermed.

Hvis du derimod tager udgangspunkt i bilen, skal den have "øje" monteret
såfremt det fremgår af bilens reg. atest at den er godkendt til synsfri
sammenkobling af trailer med bremser.

--
MVH Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-08-06 18:54

In article <0GIEg.123$WZ3.94@news.get2net.dk>,
"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

> Hvis du derimod tager udgangspunkt i bilen, skal den have "øje" monteret
> såfremt det fremgår af bilens reg. atest at den er godkendt til synsfri
> sammenkobling af trailer med bremser.

Hvad så hvis trækket er monteret på en bil som er over 8 år gammel, går
det så under betegnelsen synsfri?

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-08-06 19:18

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev :

>Hvad så hvis trækket er monteret på en bil som er over 8 år gammel, går
>det så under betegnelsen synsfri?

Jada - hvorfor skulle det ikke det ?

Min rekord og ene Scorpio har da teksten "synsfri sammenkobling" på
reg-attesten - de er vist lidt over 8 år gamle begge 2 ;)
--
Jan_stevns

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-08-06 21:44

In article <48o6e296ctr2q7ivhijr0vk0a3geqvic2u@dtext.news.tele.dk>,
jan@stevns.net wrote:

> Jada - hvorfor skulle det ikke det ?

Fordi jeg ikke helt fatter betydningen af synsfri... synsfri ja.. men
den skal jo stadig synes med det når jeg monterer det...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-08-06 22:06

> Fordi jeg ikke helt fatter betydningen af synsfri... synsfri ja.. men
> den skal jo stadig synes med det når jeg monterer det...

Ja men - kun når bilen er over 8 år. Mellem 0 - 8 år er det nok hvis en
momsregistret mekaniker atesterer synsblanketten, og du derefter henvender
dig på motorkontoret.

--
MVH Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-08-06 22:08

In article <2NLEg.173$V97.55@news.get2net.dk>,
> [...]

> momsregistret mekaniker atesterer synsblanketten, og du derefter henvender

Jep det er jeg med på ;)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Leif Neland

Dato : 24-08-06 16:28

Martin Johansen [6000] wrote:

> Fordi jeg ikke helt fatter betydningen af synsfri... synsfri ja.. men
> den skal jo stadig synes med det når jeg monterer det...

Trækket er ikke synsfri.
Men trækket er med synsfri sammenkobling, dvs der skal ikke synes, når man
kobler et andet påhængskøretøj på.

I modsætning til i gamle dage, hvor bil og påhængskøretøj altid skulle synes
sammen.

Jeg husker at trailer/campingvogn havde sit eget nummer på en lille rund
nummerplade, og bilens nummer på en firkantet nummerplade. Den malede far
forøvrigt selv...

Leif

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-08-06 19:17

> Hvad så hvis trækket er monteret på en bil som er over 8 år gammel, går
> det så under betegnelsen synsfri?

Skal svjh stå i bilens registreringsatest, såfremt trækket er godkendt til
"synsfri" sammenkobling, i modsat fald skal der forefindes koblingsatest som
opremser samtlige reg. nr..

Det er dog mange år siden jeg har set sådant et arangement på et køretøj
under 3500 kg.

--
MVH Hans

Fra : alexbo

Dato : 16-08-06 19:42

"Martin Johansen [ skrev

> Hvad så hvis trækket er monteret på en bil som er over 8 år gammel, går
> det så under betegnelsen synsfri?

Betegnelsen "synsfri" har ikke noget med synet af trækket at gøre,
det betyder at man må køre med alle trailere der er "synsfri" registreret,
og overholder vægt/mål kravene.

I modsætning til et vogntog der er synet sammen og kun må køres i denne
kombination.
I gamle dage kørte man til syn med sin campingvogn og fik den og bilen synet
sammen, og så måtte man køre med den.
Havde man også en trailer, kørte man til syn med den, og fik bil og trailer
synet sammen.

Det er stadig muligt, hvis man f.eks. ønsker en kombination, som er
anderledes end normalt, så syner man den kombination.
Det giver mulighed for at omgå de normale regler for træk og elanlæg.

På en "synsfri" bil og "synsfri" trailer/CV, skal træk og el overholde nogle
mål og normer, det betyder at alle "synsfri" trailere passer på alle
"synsfri" biler.
Om de så må køre sammen er afhængig af vægt/mål grænserne

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-08-06 21:44

In article <44e36704$0$143$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> Betegnelsen "synsfri" har ikke noget med synet af trækket at gøre,
> det betyder at man må køre med alle trailere der er "synsfri" registreret,
> og overholder vægt/mål kravene.

(snip)

Tak for det.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Leo Jensen

Dato : 14-08-06 20:11

> KLIP
> placeret

Hvor findes reglerne om dette ? Min wire bliver da bare slynget omkring
'halsen' på krogen uanset om der er aftagelig eller ej. Jeg vil påstå at 999
ud af 1000 gange en trailer bliver tabt er det fordi den ikke er koblet
ordentligt på. Og jeg har selv gjort det en gang, wire-løkken virkede og
trak håndbremsen før den sprang.

Leo

Fra : alexbo

Dato : 14-08-06 20:26

"Leo Jensen" skrev

> [...]
> koblet ordentligt på. Og jeg har selv gjort det en gang, wire-løkken
> virkede og trak håndbremsen før den sprang.

Og 1 gang ud af 1000 er det den aftagelig krog der falder af, og hvad gavn
har man så af en vire rundt om halsen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-08-06 20:36

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> koblet ordentligt på. Og jeg har selv gjort det en gang, wire-løkken
> virkede og trak håndbremsen før den sprang.

Du skal blot vide at hvis du kommer i en razzia med wiren/kæden på krogen
som en løkke, får du først en bøde på 500 kr. hvis øjet ikke er der vil du
risikere at blive indkaldt til syn.

--
MVH Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-08-06 21:25

In article <eg4Eg.115$j%6.48@news.get2net.dk>,
> [...]

> som en løkke, får du først en bøde på 500 kr. hvis øjet ikke er der vil du

Det vidste jeg ikke... har selv bare løkken om krogen og har faktisk
ikke lige set om der er et øje.. men mon ikke der er det?

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-08-06 23:56

> [...]

>som en løkke, får du først en bøde på 500 kr. hvis øjet ikke er der vil du

schyttttt..... Jeg har lige kigget på Previa'ens træktøj - der er
sgisme da ikke noget øje nogen steder - kun 2 huller i den plade,
stikdåsen sidder på..

http://www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/previa/index.htm

--
Jan_stevns

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-08-06 00:48

jan@stevns.net skrev:

> schyttttt..... Jeg har lige kigget på Previa'ens træktøj - der er
> sgisme da ikke noget øje nogen steder - kun 2 huller i den plade,
> stikdåsen sidder på..

Måtte lige ud og kigge på *min* :

http://kortlink.dk/2wmn
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-08-06 06:21

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> skrev :

>Måtte lige ud og kigge på *min* :
>
>http://kortlink.dk/2wmn

Og så fik Hans altså lokket os begge ud i nattemørket ;)

Nåehh ja - jeg havde jo alligevel tilbagt en halv time underneden den
der 112%'er ....... der skulel have skiftet startermotor - så - hva'
søren.

Venner - sådan en Previa *er* sp'øjs

--
Jan_stevns

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-08-06 07:18

jan@stevns.net skrev:

> Og så fik Hans altså lokket os begge ud i nattemørket ;)

Hæ hæ ja
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Uffe Ravn

Dato : 15-08-06 10:05

jan@stevns.net wrote:

> Og så fik Hans altså lokket os begge ud i nattemørket ;)

Ja jeg var gået i seng, jeg ved godt at det egentlig var min opgave
--
Mvh. Uffe Ravn
I Opel Rekord Stationcar 1984, lidt endnu.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-08-06 10:11

Uffe Ravn skrev:

Mvh. Uffe Ravn
I Opel Rekord Stationcar 1984, lidt endnu.

Toyota?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-08-06 17:57

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> skrev :

>Uffe Ravn skrev:

>Mvh. Uffe Ravn
>I Opel Rekord Stationcar 1984, lidt endnu.

>Toyota?

Narhhhhh..... han godter sig nok bare over at min er klodset op ;)

Men - bevares - Uffe er da en oplagt kanditat til en Previa - sådan
som jeg husker hans Rekord's .......... <fnis>
--
Jan_stevns

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-08-06 19:49

jan@stevns.net skrev:

> Men - bevares - Uffe er da en oplagt kanditat til en Previa - sådan
> som jeg husker hans Rekord's .......... <fnis>

Tror han er 112% Opel-mand!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-08-06 21:14

>Tror han er 112% Opel-mand!

Hehe - han kunne nok bruge 112% plads bag i Öplen ;)

--
Jan_stevns

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-08-06 21:16

In article <mna4e217nrba2safo606bhrgt9t3aa9n1b@dtext.news.tele.dk>,
jan@stevns.net wrote:

> Hehe - han kunne nok bruge 112% plads bag i Öplen ;)

Nu er jeg forvirret.. skal det øje være der eller ej?

Jeg har originalt aftageligt træk på min SAAB .. men har ikke lige lagt
mærke til noget øje..

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-08-06 21:22

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev :

>Nu er jeg forvirret.. skal det øje være der eller ej?

Jeg er også forvirret - men fruen påstår tingene er iorden - sådan med
hendes kendskab til trailerregler etc

(Det er jo hende er har fuldt hus i kortet)

>Jeg har originalt aftageligt træk på min SAAB .. men har ikke lige lagt
>mærke til noget øje..

Det skal åbenbart sidde på selve bilen, ikke det man forsyner bilen
med, for at trækkes med noget

--
Jan_stevns

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-08-06 21:27

In article <21b4e2ti81s5ov73capvdoome61ke5qnhi@dtext.news.tele.dk>,
jan@stevns.net wrote:

> Jeg er også forvirret - men fruen påstår tingene er iorden - sådan med
> hendes kendskab til trailerregler etc

Okay.

> Det skal åbenbart sidde på selve bilen, ikke det man forsyner bilen
> med, for at trækkes med noget

Dvs. ikke engang på den faste del af trækket, men på _selve_ bilen?
Sådan et ved jeg, at jeg _ikke_ har.. hehe. Har trods alt ligget under
bilen i et par timer for at montere det, så ville have lagt mærke til
det :)

Men har ikke lige kigget på den faste del. Den aftagelige del har
ihvertfald ikke.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-08-06 21:35

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev :

>Dvs. ikke engang på den faste del af trækket, men på _selve_ bilen?

Der er det vist helt ok - der sikker det da på min Pygmæambulance's
hængertræk

>Sådan et ved jeg, at jeg _ikke_ har.. hehe. Har trods alt ligget under
>bilen i et par timer for at montere det, så ville have lagt mærke til
>det :)

Hvis du bare vidste hvor lidt man ser, når man ligger under en bil ;)

Hehe...

--
Jan_stevns

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-08-06 21:42

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-08-06 22:30

Martin Johansen [6000] skrev:

> Dvs. ikke engang på den faste del af trækket, men på _selve_ bilen?

Nopez - på *min* sidder det på den faste del - jfr. billedet jeg smed i en
tidligere post.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-08-06 22:35

In article <44e23cc1$0$84041$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> wrote:

> Nopez - på *min* sidder det på den faste del - jfr. billedet jeg smed i en
> tidligere post.

Ok.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-08-06 22:57

> Ok.

Hvis dit træk er med aftageligt træk det ikke monteres på den del af trækket
der med et enkelt greb kan afmonteres, men derimod gerne på resten af rammen
til anhængertrækket.

Jeg set mange træk hvor pladen til elstikket er større end selve diameteren
på elstikket, her har man så boret 10-15 mm. hul hvor sikkerhedswiren/kæden
kan fastgøres.

--
MVH Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-08-06 23:08

In article <4rrEg.147$bq2.3@news.get2net.dk>,
> [...]

> på elstikket, her har man så boret 10-15 mm. hul hvor sikkerhedswiren/kæden

Jeg må lige have kastet syn på sagen i morgen hvis jeg husker det. Det
skal jo gerne være iorden ;)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Uffe Ravn

Dato : 15-08-06 23:44

jan@stevns.net wrote:

> Narhhhhh..... han godter sig nok bare over at min er klodset op ;)
>
> Men - bevares - Uffe er da en oplagt kanditat til en Previa - sådan
> som jeg husker hans Rekord's .......... <fnis>

*host host* med hensyn til køretøjets udnyttelsesgrad i bagagerummet.har du
ganske ret.

Men hvis jeg skifter og det gør jeg nok, så bliver det formentlig til en
Opel igen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-08-06 07:09

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>*host host* med hensyn til køretøjets udnyttelsesgrad i bagagerummet.har du
>ganske ret.

Hehe ....

>Men hvis jeg skifter og det gør jeg nok, så bliver det formentlig til en
>Opel igen.

Naturligtvis ....

Min skal da også snart ud på vejene igen, vi nærmer os jo vinteren ;)

--
Jan_stevns

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-08-06 17:55

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Ja jeg var gået i seng, jeg ved godt at det egentlig var min opgave

Nemmerligen - Jeg ved sgu'tte hvordan Hans slap afsted med det ;)

--
Jan_stevns

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-08-06 19:48

jan@stevns.net skrev:

> Nemmerligen - Jeg ved sgu'tte hvordan Hans slap afsted med det ;)

Går sjældent i seng før 2!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-08-06 21:15

>Går sjældent i seng før 2!

Jeg er nu også natteravn - Hvem dælen gider ellers ligge under en
112%'er klokken møgsent ....

(Hvad gør man ikke for husfreden ??)

--
Jan_stevns

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-08-06 08:35

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> schyttttt..... Jeg har lige kigget på Previa'ens træktøj - der er
> sgisme da ikke noget øje nogen steder - kun 2 huller i den plade,
> stikdåsen sidder på..

Så havnede man vist næsten i det insekt-erotiske hjørne. *LOL*

--
MVH Hans

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-08-06 21:22

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev :

>Så havnede man vist næsten i det insekt-erotiske hjørne. *LOL*

Ja - for jeg kan sgisme ikke finde det på skrift ;(

--
Jan_stevns

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-08-06 06:52

Hans L. Jørgensen wrote:
> [...]

> aftagelige, ligsom som du heller ikke må benytte en evt. asymetrisk
> placeret bjrgningskrog som fæstepunkt for omtalte sikkerhedwire/kæde..

Hvis denne assymetriske krog sad i højre side ville det da være ekstra
smart, da det ville tvinge traileren/what ever til at dreje til højre, hvis
den hopper af krogen.

Med mindre, selvfølgelig, man kører op over en stor bro i strid sidevind fra
højre side (som det skete i går eller forgårs) :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-08-06 12:46

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Hvis denne assymetriske krog sad i højre side ville det da være ekstra
> smart, da det ville tvinge traileren/what ever til at dreje til højre, hvis
> den hopper af krogen.

Du cykler ikke meget, forstår jeg?

--
vh
Torben

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-08-06 13:41

Torben Scheel wrote:

> Du cykler ikke meget, forstår jeg?

*host host* ... det kommer an på hvor meget meget det er? :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-08-06 14:24

> *host host* ... det kommer an på hvor meget meget det er? :)

Nok til at huske at der er trafikanter til højre for biler med
trailere..

--
vh
Torben

Fra : alexbo

Dato : 14-08-06 19:51

"Claus Thorup" skrev

> [...]
> i det nuværende og så montere en ny dåse på selve anhængertrækket?
> Det vil jo kunne af- og påmonteres efter behov, men er det lovligt?

Der er ikke noget krav om at trækket skal kunne tages af, så sæt du bare
stikdåsen på den aftagelige del.
Men du må da også gøre som du foreslår, der er kun et krav til dåsen at den
er tilsluttet efter reglerne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leo_Jensen

Dato : 15-08-06 09:49

Hans L. Jørgensen wrote:
> [...]
> som en løkke, får du først en bøde på 500 kr. hvis øjet ikke er der vil du

Jeg efterlyste blot hvor reglerne om dette findes. Der er ikke noget
øje på mit træk, og det er svjv EU-godkendt. Mærkeligt, ikke.

Leo

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-08-06 10:11

"Leo_Jensen" <maigaard-jensen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Jeg efterlyste blot hvor reglerne om dette findes. Der er ikke noget
øje på mit træk, og det er svjv EU-godkendt. Mærkeligt, ikke.

I DK skal der være øje for sikkerhedwire/kæde.

Hvis bilen er godkendt (registreringsatesten) til synsfri sammenkobling og
til trailer med bremser skal der være øje til placering af wiren.

Nu er den med "sikkerhedswire" ikke et EU krav, blot dansk, flere EU lande
har ikke sådant krav.

--
MVH Hans

Fra : Leif Neland

Dato : 15-08-06 12:24

Hans L. Jørgensen wrote:
> [...]
> placering af wiren.
>
> Nu er den med "sikkerhedswire" ikke et EU krav, blot dansk, flere EU

Jeg blev engang vinket ind til siden og fulgt til et værksted af en
MC-betjent i Tyskland, fordi der ikke var sikkerhedswire på den store
hestetrailer.

Det lod til at MC-betjenten kendte dem på værkstedet, mon han fik provision?
:-]

Leif

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-08-06 12:32

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Det lod til at MC-betjenten kendte dem på værkstedet, mon han fik
> provision?
> :-]

Muligvis, men - var nu nok mere nærliggende hvis det var sket længere østpå
;-/

--
MVH Hans

Fra : Leo_Jensen

Dato : 15-08-06 11:51

Hans L. Jørgensen wrote:
> [...]
> til trailer med bremser skal der være øje til placering af wiren.
>
> Nu er den med "sikkerhedswire" ikke et EU krav, blot dansk, flere EU lande

Du har ret:

BEKENDTGØRELSE OM DETAILFORSKRIFTER FOR
KØRETØJERS INDRETNING OG UDSTYR

5.01.310 KØRETØJ TIL SYNSFRI SAMMENKOBLING
(1) Bil til synsfri sammenkobling med påhængskøretøj med tilladt
totalvægt
på højst 3.500 kg skal ved tilkoblingsanordningen være
forsynet med beslag for tilslutning af påhængskøretøjets
sikringskæde
eller -wire.

5.01.110,
bl.a
(3) Driftsbremsen skal være således indrettet, at køretøjet
automatisk
bremses i tilfælde af brud på tilkoblingsanordningen mellem bil og
påhængs-/sættevogn.

MVH Leo

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-08-06 12:18

Du har ret:

BEKENDTGØRELSE OM DETAILFORSKRIFTER FOR
KØRETØJERS INDRETNING OG UDSTYR

Ja - den burde være paratviden, i hvertfald for mig p.g.a. mit arbejde. Men
indrømmet - det er den nu ikke helt, men i de fleste tilfælde ved man jo så
godt i hvilken retning søgning skal foregå ;-/

Jeg forsøger med mine indlæg i stil med dette at være på fast grund, altså
at have det faktuelle på plads, således at jeg ikke leder jer ud i noget
"snavs" ;-/

--
MVH Hans