Havetraktor - kørekort?
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-08-06 13:27

Skal man have kørekort til havetraktor for at køre sådan en på offentlig
vej?

Kan man fratages kørekortet hvis man antræffes spirituspåvirket på en sådan
på offentlig vej?

http://www.dr.dk/Regioner/Regionalen/Nyheder/Andet/2006/08/10/074928.htm
står der:
En 65-årig mand fra det nordlige Lolland kan se frem til en større bøde,
efter at han i går aftes luftede sin hund på ikke helt almindelig vis.

Manden, der var fuld, satte sig op på sin havetraktor og kørte en tur på
offentlig vej, mens han luftede Fido.

Det skulle han ikke have gjort, for hundesnoren viklede sig ind i hjulet, og
i forsøget på at redde situationen fik manden benet ned under hjulet, så
benet brækkede.

Den 65-årige hundelufter måtte køres til Nykøbing Falster Sygehus, og nu
venter der også et retsligt efterspil.

Manden kan se frem til en bøde for at have ført havetraktor på offentlig vej
uden kørekort - og i spirituspåvirket tilstand.

Vagthavende hos Nakskov politi kalder historien tragikomisk.

- Og vi kan altså ikke anbefale, at man lufter hunden på den måde, siger
han.

--
Per, Esbjerg

Fra : Hr. Jensen

Dato : 13-08-06 14:20

Den Sun, 13 Aug 2006 14:26:38 +0200 sendte "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> følgende røgsignaler:

>Skal man have kørekort til havetraktor for at køre sådan en på offentlig
>vej?

Nej, en havetraktor er et motorredskab, så der kræves ikke kørekort
(muligvis skal man have traktorkørekort, hvis man er under 18 år)
svjh.

Men jeg mener ikke at det er tilladt at føre den på offentlig vej uden
indregistrering.

--
"Vi beklager afbrydelsen, men vi har i øjeblikket
et problem med....med....med....Altså hvad skal

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 13-08-06 15:21

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> svjh.
>
> Men jeg mener ikke at det er tilladt at føre den på offentlig vej uden

Der kræves som hovedregel altid kørekort til et motorredskab. Der er noget
med, at hvis køretøjet ikke kan køre mere end 6 km/t, kræves ikke kørekort.
Jeg husker dog ikke de nærmere regler for disse køretøjer.
Hilsen Matthias

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-06 16:25

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> Der kræves som hovedregel altid kørekort til et motorredskab. Der er noget
> med, at hvis køretøjet ikke kan køre mere end 6 km/t, kræves ikke
> kørekort. Jeg husker dog ikke de nærmere regler for disse køretøjer.

Hvad med de små scootere, som mange børn kører rundt på. De kører i hvert
fald langt hurtigere end 6 km/t og også hurtigere end en havetraktor.
Ingen af delene må dog køre på offentlig vej svjv.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 13-08-06 16:48

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med de små scootere, som mange børn kører rundt på. De kører i hvert
> fald langt hurtigere end 6 km/t og også hurtigere end en havetraktor.
> Ingen af delene må dog køre på offentlig vej svjv.

Jamen når de ikke kører på offentlig vej eller steder der ikke er omfattet
af færdselsloven, kræves der jo netop ikke kørekort. Og det gælder for alle
køretøjer.
Hilsen Matthias

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-08-06 17:15

.. De kører i hvert

> Jamen når de ikke kører på offentlig vej eller steder der ikke er omfattet
> af færdselsloven, kræves der jo netop ikke kørekort. Og det gælder for
> alle køretøjer.

Færdselsloven gælder alle steder man kan tænke sig et "forvildet postbud"
bevæge sig, dvs reelt alle steder.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-08-06 17:27

Jørgen M. Rasmussen brought next idea :
> Færdselsloven gælder alle steder man kan tænke sig et "forvildet postbud"
> bevæge sig, dvs reelt alle steder.

Det er ikke korrekt - for i så fald vil det koste mange store bøder at
køre ræs på f.eks. Jyllandsringen. Et forvildet postbud kunne jo
sagtens komme til at køre derind...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-08-06 17:47

Henrik Stidsen wrote:
> Jørgen M. Rasmussen brought next idea :

> Det er ikke korrekt - for i så fald vil det koste mange store bøder at
> køre ræs på f.eks. Jyllandsringen. Et forvildet postbud kunne jo
> sagtens komme til at køre derind...

Slet forvildet, så passer det :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 13-08-06 22:09

> Slet forvildet, så passer det :)

Mener da den tolkes sådan her :

Færdselsloven gælder hvor der dagligt kommer flere af hinanden uafhængige
personer.

sådan forklarede min kørelærer det ihvertfald i 94, men det er jo ikke
sikkert at han havde ret og heller ikke sikkert at det er samme regler idag.

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-08-06 05:14

Lars Bisgaard wrote:

> Mener da den tolkes sådan her :

> Færdselsloven gælder hvor der dagligt kommer flere af hinanden
> uafhængige personer.

Prøv at google på "færdselsloven postbudet".

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-08-06 18:12

Lars Bisgaard skrev:
> [...]
> sikkert at han havde ret og heller ikke sikkert at det er samme regler idag.

Den holder vist ikke helt vand. Der må mangle en eller anden hentydning
til kørende trafik. For ellers gælder FL jo også oppe på direktørgangen,
og det går jo ikke.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-08-06 17:54

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke korrekt - for i så fald vil det koste mange store bøder at
> køre ræs på f.eks. Jyllandsringen. Et forvildet postbud kunne jo sagtens
> komme til at køre derind...

Ja-ja, overdrivelse fremmer forståelsen ;). Men man skal ikke tro, at fordi
man er på privat ejendom er den sat ud af kraft. Den med postbudet er god
nok, hvor han færdes, el. en anden i lovligt ærinde kan tænkes færdes,
gælder den.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-08-06 18:10

Jørgen M. Rasmussen skrev:
> [...]
> man er på privat ejendom er den sat ud af kraft. Den med postbudet er god
> nok, hvor han færdes, el. en anden i lovligt ærinde kan tænkes færdes,

Fik engang en definition der (nogenlunde) lød på at FL gælder hvor flere
trafikarter kan færdes. Og at for at "sætte FL ud af kraft" skulle et
område være indhegnet og afmærket som det det nu skulle bruges til.
(Øvelsesområde, motorbane, m.v..)

Og efter den definition skulle ethvert område beregnet til kørsel hvor
hvem-som-helst kunne gå ind være underlagt FL.

Fra : PetrolHead

Dato : 19-08-06 23:47

On Sun, 13 Aug 2006 18:54:14 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

> [...]
>man er på privat ejendom er den sat ud af kraft. Den med postbudet er god
>nok, hvor han færdes, el. en anden i lovligt ærinde kan tænkes færdes,

Ikke helt korrekt. Har du fx en gård, så må sønneke godt ligge og jorde
op og ned i indkørslen i farmands store nye Porsche Cayenne.
Flemming Jacobsen
Formerly Known as "ThunderBird"

Fra : Leonard

Dato : 20-08-06 11:23

PetrolHead <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> wrote:

>Ikke helt korrekt. Har du fx en gård, så må sønneke godt ligge og jorde
>op og ned i indkørslen i farmands store nye Porsche Cayenne.

Kun hvis leddet er lukket så der ikke umiddelbart kan køre andre
trafikanter ind i indkørslen og på gårdspladsen.

--
Leonard

Aldrig mere holde i kø: http://oy-blu.dk/

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 13-08-06 19:18

> Det er ikke korrekt - for i så fald vil det koste mange store bøder at
> køre ræs på f.eks. Jyllandsringen. Et forvildet postbud kunne jo sagtens
> komme til at køre derind...

Hov hov Stidsen er der nu et post der har været efter dig. *LOL*

--
MVH Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-08-06 22:28

on 13-08-2006, Hans L. Jørgensen supposed :

> Hov hov Stidsen er der nu et post der har været efter dig.

Ja jeg tror ikke de kan lide mig, det eneste de putter i min postkasse
er ligegyldige ugeaviser ;)

Fra : Lars Frandsen

Dato : 14-08-06 12:12

> on 13-08-2006, Hans L. Jørgensen supposed :

> Ja jeg tror ikke de kan lide mig, det eneste de putter i min postkasse er
> ligegyldige ugeaviser ;)

Jeg skal da med glæde finde en regning at putte i din postkasse næste gang,
jeg kommer forbi. Om ikke andet kan du da få en af mine!
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-08-06 18:02

Lars Frandsen brought next idea :

> Jeg skal da med glæde finde en regning at putte i din postkasse næste gang,
> jeg kommer forbi. Om ikke andet kan du da få en af mine!

Så onde er de ikke, de holder vores aftale om at der ikke skal
regninger i min postkasse :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-08-06 18:13

Henrik Stidsen skrev:
> Ja jeg tror ikke de kan lide mig, det eneste de putter i min postkasse
> er ligegyldige ugeaviser ;)

Vil det sige at du elsker det når der endelig kommer en rudekuvert?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-08-06 18:36

Finn Guldmann explained :

news:mn.74757d68d54f7913.34878@news.hs235.dk :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-08-06 04:00

Henrik Stidsen skrev:
> news:mn.74757d68d54f7913.34878@news.hs235.dk :)

Den server kan jeg vist ikke komme på.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-08-06 18:44

After serious thinking Finn Guldmann wrote :

> Den server kan jeg vist ikke komme på.

Jooo, du skal bare lære at sætte dine programmer rigtigt op - eller
bruge Google ;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-08-06 22:48

Henrik Stidsen skrev:
> Jooo, du skal bare lære at sætte dine programmer rigtigt op - eller
> bruge Google ;)

Og hvordan sætter jeg min newsreader til at bruge din udbyders news-server?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-08-06 23:47

Finn Guldmann formulated on fredag :

> Og hvordan sætter jeg min newsreader til at bruge din udbyders news-server?

Det er der da ingen grund til, brug din egen udbyders server og bed den
om at give dig posten med ID mn.74757d68d54f7913.34878@news.hs235.dk

Du kan bede Google om det samme.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 13-08-06 19:16

> Færdselsloven gælder alle steder man kan tænke sig et "forvildet postbud"
> bevæge sig, dvs reelt alle steder.

Ja - eneste undtagelse er lukkede områder som er skiltet (med lovlige
skilte).

--
MVH Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-08-06 20:49

Hans L. Jørgensen wrote:
> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en
> meddelelse news:44df4f8d$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Ja - eneste undtagelse er lukkede områder som er skiltet (med lovlige
> skilte).

Al indkørsel forbudt? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-08-06 15:51

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Skal man have kørekort til havetraktor for at køre sådan en på
> offentlig vej?

Jeg sender den lige i juraafdelingen og melder tilbage her når der er en
afgørelse :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-08-06 11:04

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Skal man have kørekort til havetraktor for at køre sådan en på
> offentlig vej?

Det lader til der er en tvist på den her historie:

En mand fra Lolland forsøgte på en noget utraditionel måde at lufte sin
hund - nemlig bag en havetraktor.
Manden kan nu se frem til en række forskellige sigtelser, eftersom han dels
var beruset, og dels kørte i den forkerte side af vejen uden kørekort.

Det endte helt galt, da hunden fik snoren viklet ind i haveredskabets ene
forhjul. Under forsøget på at få den vristet fri, lykkedes det manden at
blive kørt over af sin egen traktor og brække det ene ben.

:)

--
Per, Esbjerg