Skal jeg være urolig...
Fra : Kåre

Dato : 11-08-06 08:56

....når jeg ikke kan få min kone til at lade være med at hvile venstre fod på
koblingen?
Det er nærmest kun på motorvejs, når hun er nået i 5. at hun lade foden
glide ud til venstre.
Jeg har prøvet at påpege det uheldige i det, men hun påstår ret hårdnakket
at hun SLET ikke rører pedalen, og at hun ALDRIG kommer til at sænke foden
mere og mere, jo længere tid der går hvor hun bare har foden siddende der...
Jeg har ikke bragt emnet på banen igen siden...
Men jeg får dårlig mave af at se på foden, for jeg kan jo se at hun engang
imellem lige kommer i tanke om det, og letter foden igen. Altså HAR den
været trykket lidt ned.

Skal jeg være bekymret for bilens kobling, som iøvrigt lige er blevet
skiftet (ikke på grund af min kone - Vi har lige købt bilen for 4 måneder
siden.)?. Eller er koblingspunktet normalt så lavt, at der skal trædes langt
ned før det skader?

Hvis I nu kan berolige mig med at det sjældent skader, så behøver jeg ikke
have ondt i maven, og kan også undgå en konfrontation igen...

pft
Kåre

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-08-06 09:03

Kåre wrote:
> [...]
> siden.)?. Eller er koblingspunktet normalt så lavt, at der skal trædes langt

Jeg vil være urolig... hvis hun påstår at hun kan sidde halve og hele
timer med foden hængende 2 cm over pedalen, så passer det ikke (prøv at
bede hende om det hjemme på en stol... hold benet 2 cm over gulvet...
det kan du ikke i længere tid). Koblingen mener jeg også bestemt tager
skade af det... du kan ikke undgå at den vil fedte en smule, og det
slider meget på den. Der er jo belastning på hele koblingssystemet, det
får jo aldrig lov til at vende tilbage til 'hvilestand' når foden skal
ned og røre pedalen.

Thomas

Fra : Kent Glerup

Dato : 11-08-06 09:08

On Fri, 11 Aug 2006 10:02:32 +0200, Thomas Rasmussen
<thomas@p7.dk.too.invalid> wrote:

> [...]
>slider meget på den. Der er jo belastning på hele koblingssystemet, det
>får jo aldrig lov til at vende tilbage til 'hvilestand' når foden skal

Hvis hun ikke er i nærheden af at træde ned til koblingspunktet, så
fedter koblingen ikke det mindste.
Den eneste bekymring er vel at udrykkerlejet bliver belastet meget
mere end ellers. Hvor kritisk dette så er, er vel meget individuelt
fra bil til bil. På en gammel Kadett E 1,3 ville jeg være nervøs!

/Kent Glerup

Fra : Brian

Dato : 11-08-06 16:52

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> på den. Der er jo belastning på hele koblingssystemet, det får jo aldrig
> lov til at vende tilbage til 'hvilestand' når foden skal ned og røre

Hun hviler vel foden med hælen i bunden af bilen... Jeg kan ikke se
problemet...

Fra : Leif Langgaard

Dato : 11-08-06 09:09

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis I nu kan berolige mig med at det sjældent skader, så behøver jeg ikke
> have ondt i maven, og kan også undgå en konfrontation igen...

Hej

Din kone er vel ikke dummere end dig, hun kan da mærke hvor meget koblingen
skal ned før den "glider".
Jeg fjerner sjældent foden fra koblingspedalen, og har nu kørt i 30 år, og
alligevel aldrig skiftet en kobling, hvis det kan være nogen trøst.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-08-06 10:38

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> Jeg fjerner sjældent foden fra koblingspedalen, og har nu kørt i 30 år, og
> alligevel aldrig skiftet en kobling, hvis det kan være nogen trøst.

Vel ikke den samme bil i alle 30-?. Det er en uskik på samme niveau som at
hive chokeren ud, og hænge håndtasken der, hvis den findes :(. Det er ikke
nogen fodskammel, udrykkerlejet vil andetlige være aktiveret,belastet.

Fra : Christopher Stein

Dato : 11-08-06 09:10

Kåre skrev:
> [...]
>
> Hvis I nu kan berolige mig med at det sjældent skader, så behøver jeg ikke
> have ondt i maven, og kan også undgå en konfrontation igen...

hvis pedalen presses så langt ned at noget aktiveres, vil jeg nok sige
at det er udrykkerlejet du skal være bekymret for.. det er jo DET der
belastes ved det kontstante tryk på pedalen...

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 11-08-06 09:57

Kåre skrev:
> [...]
>
> Hvis I nu kan berolige mig med at det sjældent skader, så behøver jeg ikke
> have ondt i maven, og kan også undgå en konfrontation igen...

Hej Kåre

Hvor mange år har hun kørt bil og hvor mange koblinger er gået i stykker
for hendes fod?

Jeg selv sidder også ofte med foden over koblingen. Har kørt bil i mange
år og aldrig haft problemer med mine koblinger.

Hilsen Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-06 16:18

"Jesper Mehlsen" <jespermehlsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg selv sidder også ofte med foden over koblingen. Har kørt bil i mange
> år og aldrig haft problemer med mine koblinger.

Hvor mange Km i samme bil?

Udrykkerlejet holder ikke til det i længden hvis man trykker koblingen bare
1-2 cm ned selv om koblingspladerne ikke fedter rundt.
Det er helt klart en vane som man ikke bør fortsætte med med mindre at man
ikke har noget imod at skifte kobling/udrykkerleje 1 eller flere gange i
bilens levetid - 18 år 400.000 Km

--
Tom

Fra : Kåre

Dato : 12-08-06 09:49

> [...]
>
> Jeg selv sidder også ofte med foden over koblingen. Har kørt bil i mange
> år og aldrig haft problemer med mine koblinger.

10 år fordelt på tre biler.
Nummer to var begyndt at lyde mærkeligt i koblingen det sidste års tid, uden
dog at give problemer. Den havde det med at hakke ved indkobling (200.000
km).
Nummer tre's kobling var HELT færdig efter vi havde haft den i 1½ år (285000
km).

Begge biler har jo kørt langt, og jeg kan på ingen må¨de bevise at det ikke
ville have været sket alligevel.
Men statistikken er imod...
Den nuværende (nummer fire) fik skiftet kobling i forbindelse med skift af
motor, kun en måned efter vi havde købt den (215000 km). Om min kone havde
givet den dødsstødet, eller den alligevel var færdig ved jeg jo heller ikke.

Det er jo gisninger når man køber en gammel bil.

Kåre

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-08-06 09:37

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse
> ...når jeg ikke kan få min kone til at lade være med at hvile venstre fod
> på
> koblingen?

Det er da muligt at hun ikke aktiverer, selve koblingspladerne.

Men - noget andet er "udrykkerlejet", det slides relativt hurtigt hvis foden
blot aktivverer koblingsarmen så meget at udrykkerlejet "klemmes/berøres".

Derudover må det jo nødvendigvis være belastende at sætte med foden over
pedalen konstant. Det vil da være meget mere afslappende når hun lader hele
foden slappe af på vogngulvet.

Og sidst men ikke mindst, der er ikke noget som reaktionsmæssigt
retfærdiggør fodstillingen.

MVH Hans

Fra : Christopher Stein

Dato : 11-08-06 10:47

> Og sidst men ikke mindst, der er ikke noget som reaktionsmæssigt
> retfærdiggør fodstillingen.
>
> MVH Hans

tænk nu hvis du pludselig skulle skifte gear... :p :)

Fra : Jonas R.

Dato : 11-08-06 13:28

"Kåre" <kaare@raffish.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvis I nu kan berolige mig med at det sjældent skader, så behøver jeg ikke
> have ondt i maven, og kan også undgå en konfrontation igen...

Du skal bare sige hun skal tage sig sammen og flytte den fod. Det andet er
sku da en uvane.

/jonas r

Fra : Fam. Olsen

Dato : 11-08-06 17:07

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse

> ...når jeg ikke kan få min kone til at lade være med at hvile venstre fod
> på
> koblingen?

Hej Kåre. Hils din kone fra mig, og fortæl hende at som mekaniker har jeg
skiftet mange koblinger/udrykkerlejer pga. pedalen er brugt som fodhviler.
Jeg har også skiftet og renoveret mange gearkasser fordi gearstangen er
brugt som håndhviler.

Når pedalen bruges som fodhviler opnåes der et stort slid på udrykkerlejet
og trykfodens fingre. Trædes den så langt ned at koblingen glider ja så
slides selve navet også.

Når hånden lægges på gearstangen får man et slid på gearkassens
syncromeshringe. Et slid der ellers kun vil være under selve gearskiftet.

MVH Niels

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-08-06 19:09

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når hånden lægges på gearstangen får man et slid på gearkassens
> syncromeshringe. Et slid der ellers kun vil være under selve gearskiftet.

Lige mine ord, du var dog den hurtigste.;-//

--
MVH Hans

Fra : Fam. Olsen

Dato : 12-08-06 11:43

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Lige mine ord, du var dog den hurtigste.;-//

Det var da rart for en gangs skyld. Syntes ofte andre er kommet med det
jeg ville sige før mig.

MVH Niels