Vi skal ha mere strøm!
Fra : Martin Nielsen

Dato : 10-08-06 10:59

En handicappet har brug for bil til købmanden, men det løber vel tør for
strøm når han for hver start kun kører 250 meter. Hvad kan man gøre for at
få den nødvendige strøm... udover at lade hver weekend?

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 10-08-06 11:11

"Martin Nielsen" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> En handicappet har brug for bil til købmanden, men det løber vel tør for
> strøm når han for hver start kun kører 250 meter. Hvad kan man gøre for at
> få den nødvendige strøm... udover at lade hver weekend?

Har i prøvet at snakke med producenten om der kan være en løsning?

Stef

Fra : Thomas S

Dato : 10-08-06 11:17

Martin Nielsen wrote:
> En handicappet har brug for bil til købmanden, men det løber vel tør for
> strøm når han for hver start kun kører 250 meter. Hvad kan man gøre for at
> få den nødvendige strøm... udover at lade hver weekend?

hvad med en elektrisk golfbil eller en af de trehjulede elektriske
scootere? Virker som eoverkill med bil til 250m.

mvh Thomas

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-08-06 12:15

Martin Nielsen skrev:

> En handicappet har brug for bil til købmanden, men det løber vel tør
> for strøm når han for hver start kun kører 250 meter. Hvad kan man
> gøre for at få den nødvendige strøm... udover at lade hver weekend?

På min motorcykel (og på flere biler) satte jeg et rundt hunstik af
cigartænder-typen - og på laderen et tilsvarende hanstik.

Kombineret med et kontaktur virker det fint.

Jeg ville være mere bekymret for slid af motoren, men dét er der åbenbart
ikke rigtig noget at gøre ved!?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ivar

Dato : 10-08-06 18:32

Hans Paulin (6310) skrev:

> Jeg ville være mere bekymret for slid af motoren, men dét er der åbenbart
> ikke rigtig noget at gøre ved!?

Jo, jeg tror nok der kan gøres noget ved din bekymring.

Tror du, at en bil bliver mere slidt af at blive startet to gange
om dagen og køre 250 m, end ved at blive startet to gange om dagen og
køre 20 km?
Sliddet må i begge tilfælde blive ens for de første 250 m.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-08-06 18:42

Ivar skrev:

> [...]
> køre 20 km?
> Sliddet må i begge tilfælde blive ens for de første 250 m.

Ja - men hvis evt. benzindampe fortættes og slår sig ned på cylindervæggene
skyller de først olien af hvorefter resterne af blandingen havner i
bundkarret.

Ved næste start er der så ingen olie på cylindervæggene.

Broblemet var pinligt aktuelt da alle kørte med kaburator - i dag med
indsprøjtning sidder der godtnok en cut-off-ventil og lukker helt af for
benzintilførslen når tændingen tages, men det sidder i mig at man ikke
starter en kold bil for at køre 250 - eller 10 - meter!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ivar

Dato : 10-08-06 19:20

Hans Paulin (6310) skrev:

> Ja - men hvis evt. benzindampe fortættes og slår sig ned på cylindervæggene
> skyller de først olien af hvorefter resterne af blandingen havner i
> bundkarret.

Det sker ved start i begge tilfælde.

> Broblemet var pinligt aktuelt da alle kørte med kaburator - i dag med
> indsprøjtning sidder der godtnok en cut-off-ventil og lukker helt af for
> benzintilførslen når tændingen tages,

Når tændingen tages havner der lige meget uforbrændt benzin i
cylinderen
hvadenten motoren er kold eller varm. I 50% af tilfældene er ventilerne
lukkede og benzinen vil sætte sig på cylindervæg og stempel. Hvor
skulle
det ellers blive af?

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-08-06 19:30

Ivar skrev:

> Det sker ved start i begge tilfælde.

Det er ikke starten jeg snakker om - det er når man slukker motoren.

> I 50% af tilfældene er
> ventilerne lukkede og benzinen vil sætte sig på cylindervæg og
> stempel. Hvor skulle
> det ellers blive af?

Er motoren kold fortættes dampene - er motoren varm har benzinen en mulighed
for at fordampe.

Kører man altid med kold motor vil olien desuden optage kondensvand som ikke
fordamper.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ivar

Dato : 10-08-06 20:13

Hans Paulin (6310) skrev:

> Er motoren kold fortættes dampene - er motoren varm har benzinen en mulighed
> for at fordampe.

Jo, men den vil på et eller andet tidspunkt fortættes, er gassen lukket
inde i cylinderen, så bliver den der.

> Kører man altid med kold motor vil olien desuden optage kondensvand som ikke
> fordamper.

Vand kan kun meget dårligt opløses i olie. Men det kan ske i begrænset
omfang. Olien skal under alle omstændigheder udskiftes hver år.
Vi taler her om en bil der kører under 200 km om året, som du er
bange for, at får problemer med slid.
Der er ingen af de argumenter som du er kommet med der skulle gøre at
motoren slet ikke blev smurt, men at den under visse omstændigheder
ville blive ringere smurt end ved normal kørsel. Hvis smøringen kun
var halvt så god, ville det svare til at bilen kørte 400 km om året.
Hvis den kun var 1/10 så god, ville det svare til 2000 km om året.
Hans er bange for at bilen ikke vil kunne starte pga. strømproblemer.
Du er mere bange for slid. Hvor mange år med 200 km, tror du han
skal have bilen, før end den ikke vil starte pga. af slid?

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-08-06 21:02

Ivar skrev:

> er gassen
> lukket inde i cylinderen, så bliver den der.

Nej, så tætte er der ikke nogen ventiler eller stempelringe der er.

> Vand kan kun meget dårligt opløses i olie.

Jeg har aldrig påstået at det kan opløses.

> Men det kan ske i begrænset
> omfang. Olien skal under alle omstændigheder udskiftes hver år.
> Vi taler her om en bil der kører under 200 km om året, som du er
> bange for, at får problemer med slid.

Ja?

> Der er ingen af de argumenter som du er kommet med der skulle gøre at
> motoren slet ikke blev smurt

Jeg har ingen steder skrevet at "motoren slet ikke blev smurt"

>, men at den under visse omstændigheder
> ville blive ringere smurt end ved normal kørsel.

Huh?

> [...]
> Du er mere bange for slid. Hvor mange år med 200 km, tror du han
> skal have bilen, før end den ikke vil starte pga. af slid?

Jeg aner det ikke.

EOD hérfra
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ivar

Dato : 10-08-06 22:01

Hans Paulin (6310) skrev:

> Jeg har ingen steder skrevet at "motoren slet ikke blev smurt"

Nej, men hvis en bilmotor skal have problemer med slid ved 200 km
kørsel om året, skal motoren stort set ikke smøres. Selvom smørringen
kun er en 1/10 del effektiv, betyder det ikke en pind. 2000 km
om året er stadig ingen ting.

> Jeg aner det ikke.

Nej, det gør du ikke. Men jeg kan fortælle dig at hvis en bil kører
2 gang 250 m om dagen, vil den, inden den har kørt 5000 km, højest
sandsynligt have haft problemer med at starte. Det ville jo være
en bil der er 25-30 år gammel. Der vil være mange ting, der kunne
være årsag til, at den ikke ville starte, men slid vil nok være en
af de mindst sandsynlige.

> EOD hérfra

Fint, bare du ikke går rundt og bekymrer dig om slid på en bil der
kører 500 m om dagen. Det var din bekymring, der er årsag til mine
skriblerier

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : ena

Dato : 10-08-06 12:29

> [...]
> strøm når han for hver start kun kører 250 meter. Hvad kan man gøre for at
> få den nødvendige strøm... udover at lade hver weekend?

Monter en defa lader se på www.defa.no sådan en sidder der i mange Falck
udrykningsbiler - det virker og er kram

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-08-06 13:48

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse news:44db18a1$0$2086

> Monter en defa lader se på www.defa.no sådan en sidder der i mange Falck
> udrykningsbiler - det virker og er kram

Og kombiner den med motor og kabinevarmer + fjernebetjening, timer. Laderen
er ikke meget værd, hvis motoren ikke vil starte, fordi den er bundfrossen.

Fra : C. Caspersen

Dato : 10-08-06 13:57

> Og kombiner den med motor og kabinevarmer + fjernebetjening, timer.
Laderen
> er ikke meget værd, hvis motoren ikke vil starte, fordi den er
bundfrossen.

LOL - der stod jo ikke noget om at han boede i Lapland

/Caspersen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-08-06 14:22

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

> LOL - der stod jo ikke noget om at han boede i Lapland

Så er kabinevarmeren måske overkill. Men hvis den kun skal køre ½ km ad
gangen, syntes jeg faktisk et motoriseret køretøj er overkill, en golfvogn
el. lign. ville være bedre.

Fra : Henk

Dato : 10-08-06 14:34

Martin Nielsen wrote:
> En handicappet har brug for bil til købmanden, men det løber vel tør
> for strøm når han for hver start kun kører 250 meter. Hvad kan man
> gøre for at få den nødvendige strøm... udover at lade hver weekend?

Du lader hver dag....
Der fås solcelleladere i bådudstyrsforretninger og de er konstant tilsluttet
batteriet. Lader ganske vist kun få mA men det burde kunne løse det aktuelle
problem.

Mvh.
Henk

Fra : Brian

Dato : 10-08-06 19:47

"Henk" <henk_remove_this@bassethound.dk> skrev i en meddelelse

> Du lader hver dag....
> Der fås solcelleladere i bådudstyrsforretninger og de er konstant
> tilsluttet batteriet. Lader ganske vist kun få mA men det burde kunne løse
> det aktuelle problem.

Men så skal det vel ikke være et alm. 'bilbatteri'?

Fra : Henk

Dato : 11-08-06 09:18

Brian wrote:
> "Henk" <henk_remove_this@bassethound.dk> skrev i en meddelelse

> Men så skal det vel ikke være et alm. 'bilbatteri'?

Det kan det sagtens være.
Jeg så allerede i midt-90'erne på en messe i Tyskland en sådan solcellelader
til biler; en rund sag med sugekopper til at sætte i forruden og forbinde
til cigartænderen.
Den eneste betingelse er at den er beregnet til 12 volt. (fås både i 12 og
24)

Mvh.
Henk

Fra : kazz

Dato : 11-08-06 10:00

Hvis nu lige prøver at holde os til selve problemet, nemlig spørgsmålet om
bilen med tiden vil løbe tør for strøm, ved kun at køre 2 x 250 m pr dag.
Svaret til dette vil være "næppe"
En generator lader med mellem 40 og 80 amp alt efter mærke og model, så den
vil kunne levere rigeligt med strøm til 2 x start pr. dag.
Det er dog vigtigt at der ikke er faktorer tilstede som kan forringe
tingene, dvs. batteriet skal være i topkondition, bilen skal starte frisk og
villigt og der skal ikke køres med elbagrude, blæser på fuld skrald og 40
ekstralygter.
Alternativt, så kan man undersøge om der findes forskellige generatorer til
den valgte model. På eks. en peugeot 405, findes der modeller med både 45,
60 og 80 amp generatorer. Nogle gange sidder der en større generator på
udstyrsmodellerne og så mangler man aldrig strøm.

Alt bilen vil have rigtigt godt af at blive luftet en gang imellem er der
igen tvivl om, en tur på min 30 km, er næsten et must engang hver uge/14
dag.
Risikoen ved de meget korte ture, er at moteren med tiden soder til og den
vil blive vanskeligere at starte og få til at køre jævnt. Men strøm tror jeg
næppe den vil mangle.
Kunne jeg få lidt flere data omkring model, generator og batteri kan jeg
beregne om der er balance mellem tingene.

Kazz

Fra : Uffe Ravn

Dato : 11-08-06 10:49

kazz wrote:

> En generator lader med mellem 40 og 80 amp alt efter mærke og model,

En bil er udstyret med en lader der kan levere en strøm på 40-80 ampere
(nogle gange mere)

Men dette er bestemt ikke det sammen som at den kan lade batteriet med den
fulde mærkestrøm!

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-08-06 11:05

> Men dette er bestemt ikke det sammen som at den kan lade batteriet med den
> fulde mærkestrøm!

Enig, en start kræver mere power end man kan "lade" på 250 M., der til er
tiden for kort. + Bilen næppe komme tilstrækkeligt op i omdr., til gen. kan
afgive fuld effekt.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-08-06 15:33

Uffe Ravn wrote:

> En bil er udstyret med en lader der kan levere en strøm på 40-80
> ampere (nogle gange mere)

Ah, ikke drenge? ;) Altså 40-80A pr. time - og det afgiver den langtfra når
den leverer strøm til et batteri.

--
Per, Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 12-08-06 16:12

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> Ah, ikke drenge? ;) Altså 40-80A pr. time -

Næh min dreng ;) en generator lader med en effekt f.eks. 40A.
Et batteri indeholder en mængde strøm, f.eks 40 Ah.
Så vores generator kan teoretisk lade det op på en time.

En pære har et forbrug f.eks 5A,
hvis den er tændt i en time har den brugt 5Ah.
Så vores 40Ah batteri kan holde den tændt i 8 timer.

mvh
Alex christensen

Fra : kazz

Dato : 12-08-06 23:32

En pære har et forbrug f.eks 5A,
hvis den er tændt i en time har den brugt 5Ah.
Så vores 40Ah batteri kan holde den tændt i 8 timer.

Forbrug regnes ikke i ampere men i watt *SSS*

Sorry kunne ikke lade være (-:

kazz

Fra : alexbo

Dato : 12-08-06 23:49

"kazz" skrev

> Forbrug regnes ikke i ampere men i watt *SSS*
>
> Sorry kunne ikke lade være (-:

Næh, det skulle du da heller ikke,
rent faktisk regnes en generators effekt heller ikke i Ampere, men nu var
det den benævnelse tråden brugte.
Jeg ville bare præcisere forskellen på A og Ah.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leif Neland

Dato : 13-08-06 11:37

kazz wrote:
> En pære har et forbrug f.eks 5A,
> hvis den er tændt i en time har den brugt 5Ah.
> Så vores 40Ah batteri kan holde den tændt i 8 timer.
>
> Forbrug regnes ikke i ampere men i watt *SSS*
>
> Sorry kunne ikke lade være (-:

Det kan man da godt.

Man kan sagtens sige at en 60W pære har et strømforbrug på 5A ved 12V

Så batteriet på 50Ah holder i 10 timer.

Omvendt kunne man sige at batteriet indeholde 500Wh, men det er ikke helt
korrekt, fordi spændingen ikke er konstant 12V (eller 13.2 eller whatever)

Leif

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-08-06 21:41

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Ah, ikke drenge? ;) Altså 40-80A pr. time - og det afgiver den
> langtfra når den leverer strøm til et batteri.

Nix, en generator leverer strøm målt i ampere ved en spænding målt i volt,
ingen amperetimer!

Til gengæld er et batteri kapacitet målt i amperetimer,
dets maksimale startstrøm måles i ampere
og spændingen i volt.

Comprendo?

Mvh. Uffe Ravn