Gooyear Vector 5 vs. Goodyear Eagle Vector~
Fra : Hr. Jensen

Dato : 08-08-06 16:23

Getz'en skal have nye sutter (i hvert fald foran, men da jeg ønsker at
gå fra sommerdæk til helårsdæk, så skal alle 4 jo skiftes).

Og jeg er kommet frem til at der skal noget Goodyear-gummi på.

Men hvad er bedst af de to Goodyear-dæk?

Jeg hælder selv til det sidste selvom det faktisk kan købes en anelse
billigere end det andet.
Og iflg. Goodyear skulle EV-2'eren være en anelse bedre, men et er
teori, noget andet er praksis.

Hvis jeg vælger EV-2, skal jeg vælge 185/60-14 i stedet for de
medfødte 175/65-14, men de kan vel sagtens være på en 5Jx14-fælg?

Hvad anbefaler eksperterne?

--
"Vi beklager afbrydelsen, men vi har i øjeblikket
et problem med....med....med....Altså hvad skal

Fra : Hr. Jensen

Dato : 08-08-06 16:26

Den Tue, 08 Aug 2006 17:22:53 +0200 sendte Hr. Jensen
<aage.er@musikalsk.invalid> følgende røgsignaler:

Årh, og så kunne jeg ikke stave til Goodyear...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-08-06 17:20

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad anbefaler eksperterne?

At du køber Vredestein Qatrac2 istedet for, de har ikke skuffet mig endnu-
heller ikke i vinter. En kollega og jeg valgte dem efter at have læst på
tyretest.com, iflg. den skulle fx. Vector 5 være direkte dårligt.. Han i
hastkode H, jeg i V fordi det giver et mere stift og stabilt dæk. Måske
derfor performer de som et sommerdæk, ingen slinger, sidevindsfølsomhed
etc., kun på sliddet kan jeg se de er lidt blødere. Jeg skåner dem heller
ikke i svingene.

Fra : Anders Majland

Dato : 08-08-06 18:17

> [...]
> tyretest.com, iflg. den skulle fx. Vector 5 være direkte dårligt.. Han i
> hastkode H, jeg i V fordi det giver et mere stift og stabilt dæk.

Et stort problem ved de tests er at de kun kan bruges for den dimension og
med den hastighedskode der er testet - og reelt også kun på testbilen.

Vi havde Vector 5 på mazdaen til sidst. Jeg kan ikke lige huske størrelsen
men jeg fandt dengang nogle test af vinterdæk fra adac hvor der var medtaget
nogle få helårsdæk. Og selv i det felt faldt det ikke igennem men landede
midt i feltet. Det gjorde det rigtig godt på den bil, men det er jo bestemt
ikke det samme som at et andet dæk ikke ville have været bedre.

Imho så er det på moderne dæk marginaler der gør forskellen mellem vindere
og runner up i sådanne tests - og det er heller ikker sikkert at man selv
vil vurdere de enkelte kategorier som de gør i testen til den samlede score.
For mange vil det være ligegyldigt hvordan dækket opfører sig i dyb og løs
sne da det er blevet til fastkørt is inden de når ude på vejene - for andre
er det netop fremkommeligheden i sådan føre der er vigtigst. F.eks for
overhovet at komme af en markvej ud til "vejen".

Og så synes jeg ikke det giver mening at vælge et bredere vinterdæk end
standard. Nu er 185mm selvfølgelig ikke bredt - men hvis alle getz (uanset
motor - større modeller får ofte bredere dæk som standard) kommer med 175mm
så ville jeg holder mig til det og så vælge et vinterdæk i den dimension.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-08-06 18:47

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse

> Et stort problem ved de tests er at de kun kan bruges for den dimension og
> med den hastighedskode der er testet - og reelt også kun på testbilen.

Enig. Man kan regne med at et "hurtigere" dæk er stivere, mere stabilt, til
gengæld kan det gå ud over komforten.. Man kan sige 1 kode op svare til 1-2
i dækbredden.

> Vi havde Vector 5 på mazdaen til sidst. Jeg kan ikke lige huske størrelsen
> men jeg fandt dengang nogle test af vinterdæk fra adac hvor der var
> medtaget nogle få helårsdæk.

Jeg har aldrig set andre end Goodyear i en regulær test, fx ADAC's :((. Gad
vide om det er fordi de sponsere showet, der har været probs med at
resultaterne var "fixed" tidl. ;).

> [...]
> motor - større modeller får ofte bredere dæk som standard) kommer med
> 175mm så ville jeg holder mig til det og så vælge et vinterdæk i den

Nej, som skrevet, vælg et der er hurtigere. Prismæssigt går det nok op.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 08-08-06 18:53

Den Tue, 8 Aug 2006 19:17:00 +0200 sendte "Anders Majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> følgende røgsignaler:

> [...]
>så ville jeg holder mig til det og så vælge et vinterdæk i den dimension.

Nu er det så også meningen at det skal sidde på året rundt
(helårsdæk).
Mht. dækbredden, så laves EV-2 ikke i 175/65-14 (Getz standard) så
vidt jeg har kunnet finde frem til, så jeg må en tand opad.

Det er også derfor at jeg spørger om hvad der mon er bedst.
Vector 5 kan jeg sagtens finde i 175/65-14.

Fra : Anders Majland

Dato : 08-08-06 23:13

> [...]
>
> Det er også derfor at jeg spørger om hvad der mon er bedst.
> Vector 5 kan jeg sagtens finde i 175/65-14.

Så vil jeg fortsætte min "skriv" med spørgsmålet : Bedst til hvad ?

På vore nuværende bil har jeg "ofret" et ekstra sæt fælge så vi har sommer
og vinterdæk. Vi kører så også en 20-25000 km om året så vi kan nå at slide
vinterdækkene op inden de bliver for gamle. Det var i mazda'ens "efterår" at
vi efter flere år med de sommerdæk den kom med valgte helårsdækkene.

Jensen hvor meget kører du om året og hvorlænge regner du med at beholde den
?
Merudgiften til et ekstra sæt jenfælge er jo ikke voldsomt ....

Fra : Hr. Jensen

Dato : 09-08-06 00:23

Den Wed, 9 Aug 2006 00:12:30 +0200 sendte "Anders Majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> følgende røgsignaler:

>Så vil jeg fortsætte min "skriv" med spørgsmålet : Bedst til hvad ?

Bedst til at køre med.
Det jeg sigter efter er om det ene er nyere udviklet (og forhåbentlig
bedre) ift. det andet.
De er sikkert gode begge to, men man kan jo ligeså godt vælge det
bedste, når prisen er den samme.

> [...]
>vi efter flere år med de sommerdæk den kom med valgte helårsdækkene.
>
>Jensen hvor meget kører du om året og hvorlænge regner du med at beholde den

Pt. 4-5000 km om året pga. sygdom, og pga. samme sygdom har jeg behov
for at kunne frem sommer og vinter.
Og det skal nok passe at jeg er syg i overgangsperioden mellem sommer
og vinter, så jeg skal køre på enten det ene eller det andet
(sommerdæk om vinteren og vice versa).
Så jeg vil gerne slippe for at skulle skifte før dækkene er
"nedslidte".

>Merudgiften til et ekstra sæt jenfælge er jo ikke voldsomt ....

I know, og hvis jeg nogen sinde bliver kureret, så bliver det også
sommerdæk og alifælge om sommeren og vinterdæk på stålfælge om
vinteren.

Fra : Anders Majland

Dato : 09-08-06 09:37

> Pt. 4-5000 km om året pga. sygdom, og pga. samme sygdom har jeg behov
> for at kunne frem sommer og vinter.

Du kan altid komme frem om sommeren på et vinterdæk - men ikke omvendt.
Største ulempe med et vinterdæk om sommeren er et større slid - med med så
få km dør det sikkert alligevel af alderdom inden det er slidt op.

Og når du prioriterer at kunne komme frem om vinteren så ville jeg gå efter
et vinterdæk med de bedste egenskaber i sne, på is... De er bedre i de
kategorier end helårsdækene - og hold dig så til den smalle dimension....

Just my 0,02 euro

/A

Fra : Hr. Jensen

Dato : 09-08-06 10:34

Den Wed, 9 Aug 2006 10:37:26 +0200 sendte "Anders Majland"
> [...]

>et vinterdæk med de bedste egenskaber i sne, på is... De er bedre i de
>kategorier end helårsdækene - og hold dig så til den smalle dimension....

Så et Goodyear Ultra Grip 7 ville være bedre til mit nuværende
behov...

Det vil jeg skrive mig bag øret...

Fra : Anders Majland

Dato : 09-08-06 13:04

> Så et Goodyear Ultra Grip 7 ville være bedre til mit nuværende
> behov...

Det tror jeg - Det vandt jo adac's dæktest sidste år i begge størrelser så
selvom du måske skal bruge en anden dimension end det testede er det nok et
rigtig godt bud.

Btw så har vi det også på skodaen - Det står fint fast så største problem er
frihøjden eller nærmere manglen på samme.... Men med tilløb har jeg pløjet
igennem driver store nok til at en del af dem ryger over forrude / tag...
Det går fint i løs sne, men er det først sporkørt og trykket fast på midten,
ja så hænger den der ....

/A

Fra : Sten Gundersen

Dato : 08-08-06 20:11

Hejsan

Jeg har et sæt vector 5 siddende på Getz'en standardstørrelse 175/65-14.

Det var en ovenud positiv oplevelse sidste vinter, så en klar anbefalig af
Vector 5 til Getz'en herfra.

De var desuden ganske rimelige i anskaffelse. http://www.cdof.dk

Hilsen Sten

Fra : Hr. Jensen

Dato : 08-08-06 21:22

Den Tue, 8 Aug 2006 21:11:21 +0200 sendte "Sten Gundersen"
<1s2g3u4@snaps.dk> følgende røgsignaler:

> [...]
>
>Det var en ovenud positiv oplevelse sidste vinter, så en klar anbefalig af

Det er også der, at jeg har tænkt mig at købe mine Goodyear.

Fra : Anders Majland

Dato : 08-08-06 23:08

> Det er også der, at jeg har tænkt mig at købe mine Goodyear.

Også dem jeg købte vector 5 hos (skive) - de var særdeles konkurrencedygtige
på prisen på det dæk og noget under hvad jeg ellers kunne få mærkevare
vinterdæk til i viborg.