Har vasket bilen, nu er der noget galt
Fra : Hagman

Dato : 06-08-06 19:17

Hej Geni'er.

Jeg har idag vasket bilen og motoren med en højtrykspuler.
Nu køre bilen temmelig dårligt, det tager den lang tid fra femte gear fra 80
km/t til 120 km/t.

Jeg prøvede at fræse motoren på motorvejen, og kørte 130 km/t i en 30
minutters tid med temmelig høje omdrejninger, men det har ikke hjulpet.

Hvad er der galt ?
....det store problem ligger i, at bilen skal til syn imorgen kl. 12,00 :(

Bilen er en Citroen Xantia st. car fra 11/97

Med venlig hilsen,
Michael Petersen.

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 06-08-06 19:22

Hvordan kan nogen finde på at rense motoren med en højtryksspuler?? Jeg gør
aldrig min motor ren. Højst tørre lidt olie af og ved en benziner tørre
tændingssystemet af.

Men du har vel spulet vand i alle stik. Og med lidt held i elektronikken.

Så mit råd er at skille alt ad. Dog kun en ledning af gangen. Tjek især
tænding og omkring tændrør.

FOCs

Fra : Hagman

Dato : 06-08-06 19:27

"Freddy O. Christensen" <focSLET@x-plan.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan nogen finde på at rense motoren med en højtryksspuler?? Jeg
> gør aldrig min motor ren. Højst tørre lidt olie af og ved en benziner
> tørre tændingssystemet af.

Jeg spurgte en kammerat om jeg kunne, og han sagde det kan man sagtens :(
....er selv ret uvidende omkring biler.

> Men du har vel spulet vand i alle stik. Og med lidt held i elektronikken.

Vi satte en pose for tændrør, hvis det kan ha' noget at sige.

> Så mit råd er at skille alt ad. Dog kun en ledning af gangen. Tjek især
> tænding og omkring tændrør.

Øv... det har jeg slet ikke erfaring til :(
....mon bilen kan synes pga. dette ?

Fra : martin

Dato : 06-08-06 19:33

> Øv... det har jeg slet ikke erfaring til :(
> ...mon bilen kan synes pga. dette ?

Sagtens, den SKAL jo ikke være hurtig.
Bare forbrændingen er god nok (ikke ryger/målbar forurening).

Mvh
Martin

Fra : Hagman

Dato : 06-08-06 20:09

> Sagtens, den SKAL jo ikke være hurtig.
> Bare forbrændingen er god nok (ikke ryger/målbar forurening).

Jeg har lige haft snakket med min svoger, han siger at det sikkert er
tændrør'ne der skal skiftes.
....kan dette være korrekt ?

Med venlig hilsen,
Michael Petersen.

Fra : Kent Glerup

Dato : 06-08-06 20:27

On Sun, 6 Aug 2006 21:08:55 +0200, "Hagman"
<michael@FJERN-DETTEmpetersen.dk> wrote:

> [...]

Hvis motoren ikke trækker rent, er jeg bange for at den forurener en
del for meget!

>Jeg har lige haft snakket med min svoger, han siger at det sikkert er
>tændrør'ne der skal skiftes.
>...kan dette være korrekt ?

Nej...
Men det kan være galt næsten _alle_ andre steder..

/Kent Glerup

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-08-06 20:17

"martin" <wee@wee.wee.org> skrev
> Sagtens, den SKAL jo ikke være hurtig.
> Bare forbrændingen er god nok (ikke ryger/målbar forurening).

Det dumper den næsten med sikkerhed på. Selv vedligeholdte (og vandfrie)
biler døjer med at leve op til kravene.

Du har sikkert vand i det stik der går hen til den elektroniske tænding,
eller den 'æske' der muligvis sidder udfor/ved denne, Men jeg kan
naturligvis ikke guide dig rundt, da jeg ikke kender bilen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hagman

Dato : 06-08-06 20:23

> [...]
> eller den 'æske' der muligvis sidder udfor/ved denne, Men jeg kan
> naturligvis ikke guide dig rundt, da jeg ikke kender bilen.

Men hvad skal jeg gøre ?
....er det tændrør der skal skiftes ?

Den skal jo synes imorgen :(

Fra : Mikkel Lund

Dato : 06-08-06 20:35

Hagman skrev:

> Men hvad skal jeg gøre ?
> ...er det tændrør der skal skiftes ?
>
> Den skal jo synes imorgen :(

Jeg ville pille et stik af af gang og tørre den (måske bruge en silikone
spray), dvs alle stik til motoren og tændingen.

Mikkel

Fra : Kent Glerup

Dato : 06-08-06 20:37

On Sun, 6 Aug 2006 21:23:28 +0200, "Hagman"
<michael@FJERN-DETTEmpetersen.dk> wrote:

>Men hvad skal jeg gøre ?

Tage minus af batteriet.
Adskille stikkene i motorrummet og få dem helt tørre indvendigt,
f.eks. med konens føntørrer.
Hiv tændrørshætterne af, en for en, og sørg for at det er helt tørt
ved tændrørene. Du skal _ikke_ løsne dem! Husk at ledningerne skal
sidde på samme måde bagefter.
På med minus igen og testkør.

>...er det tændrør der skal skiftes ?

Nej!

>Den skal jo synes imorgen :(

Sørgeligt med sandt...

/Kent Glerup

Fra : Hagman

Dato : 06-08-06 20:40

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hiv tændrørshætterne af, en for en, og sørg for at det er helt tørt
> ved tændrørene. Du skal _ikke_ løsne dem! Husk at ledningerne skal

Kan det tænkes, at den natten over vil "tørre", så den måske var iorden
imorgen ?
....eller er det komplet drømmeønskning ?

Fra : Brian

Dato : 06-08-06 20:43

Hagman skrev:

> Kan det tænkes, at den natten over vil "tørre", så den måske var
> iorden imorgen ?
> ...eller er det komplet drømmeønskning ?

Hvis det er dovenskaben/tidsnød der bider, kan du finde en dåse pronto, og
gå amok i motorrummet - det skulle gerne fortrænge fugten.

/Brian

Fra : Hagman

Dato : 06-08-06 20:52

> Hvis det er dovenskaben/tidsnød der bider, kan du finde en dåse pronto, og
> gå amok i motorrummet - det skulle gerne fortrænge fugten.
>
> /Brian

Jeg har ingen carport eller noget, og det er blevet mørkt, så det kniber
lidt :(
Sikke uheldig/dum jeg er :(
ÆV.

Fra : alexbo

Dato : 06-08-06 21:00

"Hagman" skrev

> Kan det tænkes, at den natten over vil "tørre", så den måske var iorden
> imorgen ?
> ...eller er det komplet drømmeønskning ?

Nej der er altid en chance.
Du skriver at du satte en pose på tændrørende, men derfor kan der godt havde
sneget sig noget vand ned til dem, de sidder i et dybt hul og derfra kommer
vandet ikke væk fra af sig selv.
Så i morgen når det er lyst kigger du til dem inden du forsøger at starte,
og det skal være inden fordi det tændrør der evt. ikke virker p.g.a. vand,
vil blive ringere for hver gang det blivet sjasket til med bensin uden at
tænde.
Det når forhåbentlig at tørre i nat.

vmh
Alex Christensen

Fra : Hagman

Dato : 06-08-06 21:13

> Det når forhåbentlig at tørre i nat.
>
> vmh
> Alex Christensen

Er det 'kun' en tørrings-procces der måske skal til ?

Jeg takker iøvrigt for alle de gode svar.

Med venlig hilsen,
Michael Petersen.

Fra : Leonard

Dato : 07-08-06 09:08

"Hagman" <michael@FJERN-DETTEmpetersen.dk> wrote:

>Jeg spurgte en kammerat om jeg kunne, og han sagde det kan man sagtens :(
>...er selv ret uvidende omkring biler.

Og det har du så lært at han også er

--
Leonard

Aldrig mere holde i kø: http://oy-blu.dk/

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 06-08-06 21:28

> Hvordan kan nogen finde på at rense motoren med en højtryksspuler?? Jeg
> gør aldrig min motor ren. Højst tørre lidt olie af og ved en benziner
> tørre tændingssystemet af.

Det er da ikke noget problem, heller ikke med en damprenser.....hvis man
altså kører diesel

Stef

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 06-08-06 21:35

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse

> "Freddy O. Christensen" <focSLET@x-plan.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Det er da ikke noget problem, heller ikke med en damprenser.....hvis man
> altså kører diesel

Jo, det kan det hurtigt blive. Hvis dieslen altså er bare lidt ny. Jeg ved
godt at en diesel fra et middelrustent russisk handelsskib kan fungere på
bunden af øresund.
Men har prøvet fugtigheder på en diesel....ikke sjovt

Michael

Fra : Stefan

Dato : 08-08-06 18:33

> [...]
> bunden af øresund.
> Men har prøvet fugtigheder på en diesel....ikke sjovt

Jo jo, men en rigtig diesel er jo også fra før alt det moderne stas de
propper i idag. Han forresten engang kørt gennem ca. 100 meter i 40-50 cm
vand med vores Mitsu SpaceStar 1,3'er, hvor der stod vand ud af alle
åbninger i motorrummet, det tog den ikke synderlig notits af!

Stef

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 06-08-06 21:48

> Det er da ikke noget problem, heller ikke med en damprenser.....hvis
> man altså kører diesel

Hvilket er en årsag til at 4x4 bør være diesel hvis man mener det seriøst.
Og kører lidt i vand altså. Men alt moderne er sart. Trist at det går den
vej.
FOCs

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-08-06 07:23

> Hvilket er en årsag til at 4x4 bør være diesel hvis man mener det seriøst.
> Og kører lidt i vand altså. Men alt moderne er sart. Trist at det går den
> vej.

Det hjælper ikke meget hvis den sluger vandet, og div. sikkerheds og
komfortudstyr ombord kan ikke fordrage vand ;).

Fra : Hagman

Dato : 07-08-06 09:22

Der ser ikke ud til at være problemer her til morgen.
....da jeg skulle køre mine børn i børnehave, kørte den som den plejer.
Så håber jeg bare der ikke er nogen 'bivirkninger', og bilen går igennemsyn
her om 2 timers tid :)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-08-06 09:39

Hagman skrev:

> [...]
> ...da jeg skulle køre mine børn i børnehave, kørte den som den plejer.
> Så håber jeg bare der ikke er nogen 'bivirkninger', og bilen går

Det gør du *aldrig* mere!

Jeg "rensede" engang mine forreste bremsecalibre på min Yamaha XS 650 med en
højtryksrenser - de skulle jo være *rene* ! - bagefter var funktionen
"on/off"

Tillykke med at du tilsyneladende slap med skrækken!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hagman

Dato : 07-08-06 09:50

> Det gør du *aldrig* mere!

Nope - de ord står nu printet i mit hoved :)

> Tillykke med at du tilsyneladende slap med skrækken!
> --

Puuha, ja det håber jeg... men nu skal den jo lige synes først... håber ikke
der kan være noget 'skulte' fejl efter det der er sket.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-08-06 09:53

Hagman skrev:

> håber ikke der kan være noget 'skulte' fejl efter det der er sket.

Hvis den ellers går rent i motoren så går det nok.

Den har nok stået og fordampet i nattens løb.

Kan huske min gamle Kadett E - kørte man igennem en større vandpyt var den
osse gal - dét kunne en del postbude snakke med om
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-08-06 10:00

Hagman wrote:

> Puuha, ja det håber jeg... men nu skal den jo lige synes først... håber ikke
> der kan være noget 'skulte' fejl efter det der er sket.

Når du har et par timer (sikkert efter den er synet ) så vil jeg
foreslå dig lige at løbe alle stik igennem og så give noget kontaktrens
eller lign. på dem. Hvis der er kommet vand i stikkene så kan de begynde
at irre noget så grusomt, og det vil på et tidspunkt ende med dårlig/løs
forbindelse og deraf følgende dårlig motorgang (som du jo selv har
oplevet). Der er også nogen der sværger til at give stik et sprøjt
silikone _efter_ de er renset og samlet, for at danne en vandtæt hinde
rundt om stikket.

(Nyere) Biler er generelt ikke så voldsomt begejstret for vand i
motorrummet... bare se på Pug 307 der kan brænde pga. vand i motorrummet :-|

Thomas

Fra : Hagman

Dato : 07-08-06 11:40

Så fik jeg synet bilen, og den gik igennem uden fejl :)

Fra : Hr. Jensen

Dato : 07-08-06 14:28

Den Mon, 7 Aug 2006 12:40:11 +0200 sendte "Hagman"
<michael@FJERN-DETTEmpetersen.dk> følgende røgsignaler:

>Så fik jeg synet bilen, og den gik igennem uden fejl :)

Hvis den var dumpet, kunne du have tilbudt synsmanden at vaske hans
bil... *he he he*

--
"Vi beklager afbrydelsen, men vi har i øjeblikket
et problem med....med....med....Altså hvad skal

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-08-06 14:49

Hagman skrev:

> Så fik jeg synet bilen, og den gik igennem uden fejl :)

Tillykke!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Karsten Nilsson

Dato : 07-08-06 13:40

Hej
Min svoger havde engang det samme problem.
Der var vand nede i alle de huller hvor tændrørene sidder.
Så blæs dem rene med trykluft det hjalp ham..

Karsten