/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Må man det???
Fra : x


Dato : 06-08-06 11:18

Hejsa.

Jeg går og tænker lidt på at sætte en frontbøjle på min bil (Nissan King
Cab). Ikke et sarafigitter men bare et rør der går op og ned mellem
lygterne (håber I forstår). Så nu var det så jeg lige ville hører om dette
er lovligt??? Safarigitteret er jo ikke tilladt at have på nyere biler.
Biler er forøvrigt fra 2004.

Håber at nogen kan svarer mig.

Hilsen Ivan

 
 
alexbo (06-08-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 06-08-06 12:21


"x" <x@x.dk> skrev

> Jeg går og tænker lidt på at sætte en frontbøjle på min bil
> Så nu var det så jeg lige ville hører om dette
> er lovligt???
> Biler er forøvrigt fra 2004.

Det er ikke lovligt, frontbøjler og safarigitre er blev forbudt pr. 1.4.02

mvh
alex christensen



Lars Knudsen (06-08-2006)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 06-08-06 12:32

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in
news:44d5d092$0$60785$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Det er ikke lovligt, frontbøjler og safarigitre er blev forbudt pr.
> 1.4.02

Ihvertfald i metal. Må de ikke udføres i blødere materialer?

mvh/lars

Kent Nielsen (06-08-2006)
Kommentar
Fra : Kent Nielsen


Dato : 06-08-06 12:34


"Lars Knudsen" <sspaceman@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:Xns981789ADF4B64bofhtiwlicom@212.7.152.178...
> "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in
> news:44d5d092$0$60785$157c6196@dreader1.cybercity.dk:
>
>> Det er ikke lovligt, frontbøjler og safarigitre er blev forbudt pr.
>> 1.4.02
>
> Ihvertfald i metal. Må de ikke udføres i blødere materialer?

Jo:

(2) Bestemmelsen i pkt. (1) gælder ikke for:
a) Safarigitter m.v. udført i eftergiveligt plastmateriale.
Ved eftergiveligt forstås, at det er muligt alene med håndkraft at
deformere/bøje
eller bevæge safarigitteret.

--
Mvh
Kent Nielsen



alexbo (06-08-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 06-08-06 12:42


"Lars Knudsen" skrev

> Ihvertfald i metal. Må de ikke udføres i blødere materialer?

Jo, blød plastik eller lign.
De må forøvrigt godt være af metal hvis de sidder 2 m. over jorden.
På taget af en lastbil f.eks.
Men jeg synes ikke hverken det ene eller det andet var relevant.

mvh
Alex Christensen



Morten Fruergaard (06-08-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 06-08-06 12:47

alexbo wrote:
> "x" <x@x.dk> skrev
>
>> Jeg går og tænker lidt på at sætte en frontbøjle på min bil
>> Så nu var det så jeg lige ville hører om dette
>> er lovligt???
>> Biler er forøvrigt fra 2004.
>
> Det er ikke lovligt, frontbøjler og safarigitre er blev forbudt pr.
> 1.4.02

Ikke helt korrekt...

Men der er krav til bøjlen..
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap09.pdf

9.06.005 Safarigitre m.v.

(1) Bil må ikke være forsynet med safarigitter, frontbøjle, lygtebøjle eller
lignende.

Bestemmelsen gælder også for biler, hvor et ikke-eftergiveligt gitter indgår
i en

EF-godkendelse.

Før 01.04.02: Gælder ikke.



(2) Bestemmelsen i pkt. (1) gælder ikke for:

a) Safarigitter m.v. udført i eftergiveligt plastmateriale.

Ved eftergiveligt forstås, at det er muligt alene med håndkraft at
deformere/bøje

eller bevæge safarigitteret.

b) Lygtebøjle, anbragt i en højde af mindst 2,00 m over vejbanen.

Ingen del af lygtebøjlen må befinde sig lavere end 2,00 m over vejbanen.

----

Jeg synes at det er værd at bemærk denne sætning: _Ved eftergiveligt
forstås, at det er muligt alene med håndkraft at deformere/bøje
eller bevæge safarigitteret._

Så man må gerne have et bøjle af stål - man skal blot kunne bevæge den...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Finn Guldmann (11-08-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 11-08-06 19:07

alexbo skrev:
>> Jeg går og tænker lidt på at sætte en frontbøjle på min bil
>> Så nu var det så jeg lige ville hører om dette
>> er lovligt???
>> Biler er forøvrigt fra 2004.
> Det er ikke lovligt, frontbøjler og safarigitre er blev forbudt pr. 1.4.02
>
Er der ikke noget med at hvis man monterer et spil foran på bilen er
frontbøjlen et krav?

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at
betale dem en ordentlig løn. Med 300.000 reelt arbejdsløse er der da nok
der vil arbejde, blot de også får en ordentlig betaling for det.

Hans L. Jørgensen (11-08-2006)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 11-08-06 19:42


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:ebigvd$2bla$2@newsbin.cybercity.dk...
> alexbo skrev:
>>> Jeg går og tænker lidt på at sætte en frontbøjle på min bil
>>> Så nu var det så jeg lige ville hører om dette
>>> er lovligt???
>>> Biler er forøvrigt fra 2004.
>> Det er ikke lovligt, frontbøjler og safarigitre er blev forbudt pr.
>> 1.4.02
>>
> Er der ikke noget med at hvis man monterer et spil foran på bilen er
> frontbøjlen et krav?
>
Jo men ikke i bilens fulde bredde..



--
MVH Hans



Finn Guldmann (11-08-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 11-08-06 20:55

Hans L. Jørgensen skrev:
>>>> Jeg går og tænker lidt på at sætte en frontbøjle på min bil
>>>> Så nu var det så jeg lige ville hører om dette
>>>> er lovligt???
>>>> Biler er forøvrigt fra 2004.
>>> Det er ikke lovligt, frontbøjler og safarigitre er blev forbudt pr.
>>> 1.4.02
>> Er der ikke noget med at hvis man monterer et spil foran på bilen er
>> frontbøjlen et krav?
> Jo men ikke i bilens fulde bredde..
>
Hvor står de regler? Kunne ikke finde noget i detailforskrifterne.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at
betale dem en ordentlig løn. Med 300.000 reelt arbejdsløse er der da nok
der vil arbejde, blot de også får en ordentlig betaling for det.

Hans L. Jørgensen (11-08-2006)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 11-08-06 21:22


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:ebinb9$2e13$4@newsbin.cybercity.dk...

> Hvor står de regler? Kunne ikke finde noget i detailforskrifterne.
>

Nej det er heller ikke i afsnittet om safarigitre.

Ved dog nogenlunde ordlyden, spillet skal når det ikke bruges være afdækket
af glat plade uden skarpe kanter.



--
MVH Hans



N/A (06-08-2006)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 06-08-06 12:49



Morten Fruergaard (06-08-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 06-08-06 12:49

Morten Fruergaard wrote:
> x wrote:
>> Jeg går og tænker lidt på at sætte en frontbøjle på min bil (Nissan
>> King Cab). Ikke et sarafigitter men bare et rør der går op og ned
>> mellem lygterne (håber I forstår). Så nu var det så jeg lige ville
>> hører om dette er lovligt??? Safarigitteret er jo ikke tilladt at
>> have på nyere biler. Biler er forøvrigt fra 2004.
>
> Før eller efter 1. april 2004?

Ligegyldigt. Byttede lige kort om på 2002 og 2004 - UHA tiden går stærkt...
:-|


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



sdsf (06-08-2006)
Kommentar
Fra : sdsf


Dato : 06-08-06 19:27


"x" <x@x.dk> skrev i en meddelelse news:Xns98177E497D9EBxxdk@130.227.3.84...
> Hejsa.
>
> Jeg går og tænker lidt på at sætte en frontbøjle på min bil (Nissan King
> Cab). Ikke et sarafigitter men bare et rør der går op og ned mellem
> lygterne (håber I forstår). Så nu var det så jeg lige ville hører om dette
> er lovligt??? Safarigitteret er jo ikke tilladt at have på nyere biler.
Hvad er meningen med sådan en bøjle eller gitter?



Lars Jensen (06-08-2006)
Kommentar
Fra : Lars Jensen


Dato : 06-08-06 19:59

sdsf skrev:
> "x" <x@x.dk> skrev i en meddelelse news:Xns98177E497D9EBxxdk@130.227.3.84...
>> Hejsa.
>>
>> Jeg går og tænker lidt på at sætte en frontbøjle på min bil (Nissan King
>> Cab). Ikke et sarafigitter men bare et rør der går op og ned mellem
>> lygterne (håber I forstår). Så nu var det så jeg lige ville hører om dette
>> er lovligt??? Safarigitteret er jo ikke tilladt at have på nyere biler.
> Hvad er meningen med sådan en bøjle eller gitter?

Han skal vel på bøffelsafari i Knutenborg...

Lars B

Jørgen M. Rasmussen (06-08-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 06-08-06 20:03


"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse news:44d63462$0$67255

> Hvad er meningen med sådan en bøjle eller gitter?
At den fodgænger, cyklist han påkøre, ikke beskadiger lygterne ;).



Leo Jensen (06-08-2006)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 06-08-06 20:20


"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse
news:44d63462$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "x" <x@x.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns98177E497D9EBxxdk@130.227.3.84...
>> Hejsa.
>>
>> Jeg går og tænker lidt på at sætte en frontbøjle på min bil (Nissan King
>> Cab). Ikke et sarafigitter men bare et rør der går op og ned mellem
>> lygterne (håber I forstår). Så nu var det så jeg lige ville hører om
>> dette
>> er lovligt??? Safarigitteret er jo ikke tilladt at have på nyere biler.
> Hvad er meningen med sådan en bøjle eller gitter?

Det samme som spoilere, alufælge, sænkning osv: Først og fremmest at bilen
ser sejere ud. For dem der nu har den smag...

Leo



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste