Bilen hakker i det ved skift af gear.
Fra : Daniel W Johansen

Dato : 06-08-06 01:01

Tjaa, så fik jeg min corolla og kan regne ud jeg allerede skal en tur
ind på værkstedet med den(på garantien self) men er selv lidt nysergi
for hvad der er galt.

Da jeg prøve kørte den, første anden og trejde gang var den perfekt, men
efter at have fået den efter den er blevet klargjort, fået 75000km
eftersyn og er blevet synet er noget ændret.

1. Gaspedalen, de første 1½-2½ cm er løs, kan trykke den utrolig nemt
ind, ja nærmest puste den ind. Først efter de 1½-2½ cm tager pedalen fat.

2. Når bilen er kold ~ første kvarters tid, så er den træls at køre i,
fra 2-5 gear giver den et hak når jeg gasser ned, jeg kan f.eks ikke
køre i 3 gear og så lette taget fra speederen en smule, giver et grimt
huk i bilen(som hvis man kørte i et højere gear i god fart og så
skiftede til et lavere uden at sænke farten, sådan et hug.. )
Dette er et utrolig stort irettations moment, specialt ved gearskifte og
by kørelse. Men selv i 5 gear har jeg oplevet det, ved 80-85km/t,
sænker gassen en smule og den giver et hug.

Et eller andet sted tror jeg at disse 2 ting hænger sammen. Er jeg galt
på den? Hvis i har nogle gode ideer til hvad fejlen er, har i så også
nogle gode ideer til hvor lang tid det vil tage at lave fikse fejlen?
(en større operation eller en stilning på kablet på et par minutter?)

Mvh. Daniel W Johansen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 06-08-06 09:00

Daniel W Johansen skrev:
> Tjaa, så fik jeg min corolla og kan regne ud jeg allerede skal en tur
> ind på værkstedet med den(på garantien self) men er selv lidt nysergi
> for hvad der er galt.

Tillykke med vognen!

> Da jeg prøve kørte den, første anden og trejde gang var den perfekt, men
> efter at have fået den efter den er blevet klargjort, fået 75000km
> eftersyn og er blevet synet er noget ændret.

De to ting du nævner nedenfor har jeg svært ved at forestile mig skulle
være ændret siden du prøvekørte bilen. Måske det er din hukommelse som
spiller dig et pus.

> 1. Gaspedalen, de første 1½-2½ cm er løs, kan trykke den utrolig nemt
> ind, ja nærmest puste den ind. Først efter de 1½-2½ cm tager pedalen fat.

Det er vist meget normalt. Gaspedalen i mig Golf fra 1996 har altid
været sådan og det samme kan siges om gaspedalen i min Leon.

> [...]
> by kørelse. Men selv i 5 gear har jeg oplevet det, ved 80-85km/t,
> sænker gassen en smule og den giver et hug.

På biler med insprøjtning (og det har alle benzinbiler solgt i Danmark
siden 1990) er der et punkt kaldet fuel-cut-off hvor der lukkes helt for
benzintilførslen. Afhængig af hvor godt motorstyringen er lavet og din
kørestil er dette punkt mere eller mindre mærkbart.

Når du taler om et egentlig hug bør det nok undersøges om der skulle
være et defekt motorophæng. Hvis motoren ikke sidder ordentlig fast vil
den vride sig kraftigt ved fuel-cut-off og det vil give et hug i hele bilen.

> Et eller andet sted tror jeg at disse 2 ting hænger sammen. Er jeg galt
> på den?

Jeg tror ikke at disse to ting har noget med hinanden at gøre.

> Hvis i har nogle gode ideer til hvad fejlen er, har i så også
> nogle gode ideer til hvor lang tid det vil tage at lave fikse fejlen?
> (en større operation eller en stilning på kablet på et par minutter?)

Frigangen ved gaspedalen skal der sikkert ikke gøres noget ved.

At skifte et motorophæng er en relativt overkommelig opgave.
Tidsforbruget afhænger selvfølgelig af hvor nemt/besværligt ophænget er
at komme til.

Mvh
Claus

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 06-08-06 10:35

Jeg er altså ret sikker på det er noget som har ændret sig. For jeg har
meget svært ved at køre normal bykørelse det første kvarter til tyve
minutter, derefter er bilen perfekt at køre i.

Da jeg tog kørekort lærte jeg at man skulle ned på 30 km/t før man
trådte koblingen ind. For at kunne komme ned fra f.eks 50 i 3 gear, til
30.. er umuligt uden at den giver det hug.

Hvis jeg ligger og køre ned af f.eks vesterbro her i aalborg, hvor
farten svinger mellem 20-55 km/ t, så er det nærmest som at køre på en
hullet grusvej. I 2. og 3 gear kan jeg simpelthen ikke sænke farten uden
at den giver det omtalte hug.

Men som jeg skriver så er det kun det første kvarter til tyve min, når
bilen er ved at være varm så forsvinder det. Og jeg, såvel som kæresten
som også var med på alle 3 prøve ture er ret sikkerre på det ikke var
der da vi prøvede den, for det er vitterligt træls at køre rundt på den
måde.

Jeg er kun 20, og har mest erfaringer med diesel biler men har dog kørt
meget i en aventis fra 1998 (lige som min corolla) men den er så 1,8 mod
min er 1,3. Den har jeg aldrig oplevet noget lign i.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 06-08-06 11:43

Daniel W Johansen skrev:
> Jeg er altså ret sikker på det er noget som har ændret sig. For jeg har
> meget svært ved at køre normal bykørelse det første kvarter til tyve
> minutter, derefter er bilen perfekt at køre i.

Under alle omstændigheder er det noget du skal have kigget på, så en tur
forbi den forhandler der har solgt dig vognen er helt på sin plads.

Noget helt andet: Hvis du besvarer andres indlæg vd at poste din tekst
under det andre skriver bliver det lettere at læse tråden. Du skriver
over i stedet for under. Måske du har set for meget Jepardy (svar før
spørgsmål)

Mvh
Claus